بهترین جاذبه‌های طبیعی روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
بهترین جاذبه‌های طبیعی روسیه

روسیه کشوری بسیار پهناور بوده و به همین دلیل جاذبه‌های طبیعی متنوع زیادی را در خود جای داده است. جالب است بدانید که روسیه دارای یک چهارم آب شیرین جهان بوده و سطح آن بزرگتر از سیاره پلوتون است. همین موضوع سبب شده تا سالانه میلیون‌ها گردشگر مسیر این کشور فوق‌العاده را برای کشف تاریخ، فرهنگ و البته طبیعت آن در پیش بگیرند. چنانچه آوازه جذابیت تور روسیه به گوش شما نیز رسیده و مشتاق هستید تا سفری به یادماندنی به آن داشته باشید حتما در خواندن مطالب این مقاله همراه ما باشید. چرا که در این نوشته سعی داریم شما را با بهترین جاذبه‌های طبیعی روسیه آشنا کنیم.

 

دریاچه بایکال، روسیه (Lake Baikal, Russia)

معرفی بهترین جاذبه‌های طبیعی روسیه را با دریاچه زیبای بایکال آغاز می‌کنیم. بایکال عمیق‌ترین، قدیمی‌ترین و تمیزترین دریاچه جهان است. عمق آن ۱۶۴۲ متر بوده و همچنین خانه بیش از ۱۷۰۰ گونه مختلف گیاهی و جانوری است که دو سوم آن را در هیچ جای دیگری نمی‌توان یافت. گفته می‌شود که این دریاچه ۲۵ میلیون سال قدمت دارد و از سال ۱۹۹۶ تحت مراقبت یونسکو است. با توجه به این گفته‌ها می‌توان متوجه ارزش و اهمیت دریاچه بایکال در کشور روسیه شد. پس اگر فرصت کافی در طول سفر خود داشتید حتما سری به این دریاچه زده و از طبیعت منحصر به فرد آن لذت ببرید.

 

بهترین ریزورت‌های اسکی در روسیه

 

جنگل تایگا، روسیه (The Taiga Forest, Russia)

مورد بعدی از جاذبه‌های طبیعی روسیه، جنگل تایگا است. جالب است بدانید که که بخش‌هایی از این جنگل در اسکاندیناوی و آمریکای شمالی نیز قرار دارند و در بین عموم مردم با عنوان "جنگل برفی" نیز شناخته می‌شود. جنگل تایگا عمدتاً دارای درختان کاج، صنوبر و کاج اروپایی بوده که در اغلب روزهای سال با برف پوشیده می‌شود که لقب جنگل برفی را نیز از همین جهت گرفته است. پس اگر دوست دارید تا در سفر زمستانی به روسیه و مناظر افسانه‌ای از یک جنگل پوشیده شده در برف را تماشا کنید، هیچ جایی در روسیه و شاید دنیا بهتر از جنگل تایگا نخواهد بود.

 

آتشفشان‌های کامچاتکا، روسیه (Kamchatka Volcanoes, Russia)

روسیه آتشفشان‌هایی دارد که برخی از آنها فعال بوده و امروزه به یکی از جاذبه‌های طبیعی این کشور تبدیل شده‌اند. از جمله دیدنی‌ترین این آتشفشان‌ها، کامچاتکا نام دارد که در شبه جزیره‌ای با همین نام قرار گرفته و  از ۱۶۰ کوه آتشفشانی در کنار هم تشکیل شده است. در این میان ۲۹ مورد از آنها هنوز تقریباً فعال هستند. خوش منظره‌ترین آتشفشان در کامچاتکا، Kronotskaya Sopka  نام دارد که به صورت خلاصه‌وار در بین مردم محلی با نام Kronotsky شناخته می‌شود. این کوه زیبا بیشتر به دلیل ظاهر کامل مخروطی خود مشهور است و نام آن در بین زیباترین آتشفشان‌های جهان قرار دارد.

 

قدیمی‌ترین شهرهای روسیه را بشناسید

 

ستون‌های لنا، روسیه (Lena Pillars, Russia)

پارک طبیعی "لنا پیلارز" قلمرو بزرگی است که به طول ۲۲۰ کیلومتر در امتداد سواحل رودخانه لنا امتداد دارد. ستون‌های لنا سنگ‌های آهکی هستند که ارتفاعی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر داشته و در کنار یکدیگر مجموعه‌ای منحصر به فرد را تشکیل می‌دهند. به طوری که تصور می‌شود جنگلی روبروی شما قرار دارد که به جای درخت، ستون‌ها آن را تشکیل داده‌اند. گفته می‌شود تاریخ پیدایش ستون‌های لنا به صدها میلیون سال پیش برمی گردد. به این صورت که این مکان قعر یک دریا بود؛ اما تغییرات زمین شناسی به مرور زمان سبب ظهور این ستون‌های سنگی شد.

 

دریاچه یووز، روسیه (Uvs Lake, Russia)

اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید و در حال سفر به تور روسیه هستید، توصیه می کنیم که حتما بازدید از دریاچه یووز را نیز در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. البته بخش عمده این دریاچه در مغولستان واقع شده اما بخش‌هایی که در روسیه قرار دارند به قدری زیبا هستند که امروزه به یکی از جاذبه‌های طبیعی این کشور تبدیل شده‌اند. آب این دریاچه بسیار شور است و تقریبا می‌توان گفت که هیچ موجود زنده‌ای در آن حیات ندارد. نمک دریاچه سبب شده تا ساحلی سفید رنگ به وجود بیاید و در کنار آب زلال منظره‌ای جذاب را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارد.

 

معرفی ۱۵ بنای معروف مسکو، روسیه

 

جزیره ورنگل، روسیه (Wrangel Island, Russia)

نمی‌توان در مورد جاذبه‌های طبیعی روسیه صحبت کرد اما نامی از جزیره ورنگل به میان نیاورد. جزیره ورنگل یک دنیای کاملاً متفاوت است که همه چیز در آن به حالت منجمد قرار دارد. به طوری که می‌توان آن را یکی از سردترین و دورافتاده‌ترین مکان‌های روسیه نامید. جالب است بدانید که آخرین ماموت‌های بازمانده در آنجا زندگی می‌کردند. بازدید از این جزیره برای کسانی که به دنبال هیجان و سفری سخت و تجربه‌انگیز هستند، توصیه می‌شود. در غیر این صورت بهتر است تا فکر رفتن به این مقطه دور افتاده در روسیه را نکنید.

 

جنگل‌های بکر کومی، روسیه (Virgin Komi Forests, Russia)

بزرگترین جنگل بکر در اروپا و اولین جاذبه طبیعی روسیه که توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده، جنگل‌های کومی هستند. این جنگل‌ها در واقع بخشی از منطقه بوم گردی تایگا بوده و دارای برخی از خارق العاده‌ترین نقاط زیبای طبیعت هستند. البته که این تنها دلیل محبوبیت جنگل‌های بکر کومی نیست؛ چرا که گفته می‌شود دارای معادن بسیار زیاد طلا است. البته استخراج طلا در این جنگل‌ها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت آن ممنوع است، اما معادن غیرقانونی طلا هنوز در آنجا وجود دارند.

 

کوه‌های طلایی آلتای، روسیه (Golden Mountains of Altai, Russia)

کوه‌های آلتای تنها به دلیل زیبایی که دارند، محبوب نیستند. بلکه درای منظره‌ای زیبا از طبیعت نیز هستند که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. به طوری که سطح این کوه با پوشش گیاهی سرسبز شروع شده و در نهایت به گیاهانی با رنگ طلایی ختم می‌شوند. بنابراین بر خلاف نامی که دارند، این کوه‌ها صرفا رنگ طلایی را به نمایش نمی‌گذارند. بلکه وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنید، می‌توانید از طیف بسیار گسترده رنگ‌ها لذت ببرید.

 

بهترین مراکز خرید مسکو

 

منطقه سیخوته الین، روسیه (Sikhote-Alin, Russia)

اگر به دنبال مکانی آرام و در عین حال هیجان‌انگیز و متفاوت هستید، منطقه سیخوته الین بهترین گزینه برای بازدید شما در تور روسیه خواهد بود. این منطقه زیستگاه ببرهای آمور، بزرگترین گربه سانان جهان، است. علاوه بر آن، سیخوته آلین به خاطر جانوران جالب دیگری از جمله گوزن شمالی، پلنگ و ... نیز قابل توجه است. فراموش نکنید که بازدید از این مکان باید با تجهیزات لازم صورت گرفته و حتما با یک فرد باتجربه همراه شوید.

 

شفق قطبی در منطقه کارلیا، روسیه (Northern Lights Karelia, Russia)

هر گردشگری علاقه دارد که یک بار هم که شده تجربه تماشای منظره شفق قطبی که یکی از تفریحات خاص در روسیه است را داشته باشد. یکی از قابل دسترس‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان به این منظور، کشور روسیه است. به خصوص در فصل زمستان منطقه کارلیا شانس بالایی برای تماشای این افسانه طبیعی را خواهید داشت. بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی در کارلیا از اواسط سپتامبر تا مارس، از ساعت ۱۰ شب تا ۳ بامداد است. هر چه آسمان صاف‌تر باشد شانس شما برای تماشای این پدیده طبیعی با وضوح بیشتر افزایش خواهد یافت. البته که تنها فعالیت تفریحی در کارلیا تماشای شفق قطبی نبوده و علاقه‌مندان می‌توانند در طول روز با گزینه‌هایی نظیر اسکی، سورتمه سواری، سوار شدن به ماشین برفی و ... سرگرم شوند. کارلیا یکی از بهترین مکان‌ها در روسیه برای تماشای شفق قطبی شناخته می‌شود، اگر رفتن به منطقه کارلیا برای شما سخت است می‌توانید از مسکو یا سنت پترزبورگ با تورهای بازدید از شفق قطبی همراه شوید.

 

شب‌های سفید سن پترزبورگ، روسیه (The White Nights Saint-Petersburg, Russia)

آوازه شب‌های سفید سن پترزبورگ تقریبا به گوش هر گردشگری به مقصد روسیه رسیده است. شب‌های سفید، شب‌هایی هستند که در طی آن آسمان هرگز تاریک نمی‌شود و همواره حالت گرگ و میش دارد. اوج شب‌های سفید در سن پترزبورگ، در ۲۲ ژوئن است و معمولا از ۱۱ ژوئن آغاز شده و تا ۲ ژوئیه ادامه دارد. البته، می‌توان شب‌های روشن‌تر و طولانی‌تر را در شهرهای دورتر از سنت پترزبورگ مثل آرخانگلسک یا مورمانسک نیز مشاهده کرد. اما سنت پترزبورگ به خاطر جشن‌ها و فستیوال‌های مختلفی که به این پدیده اختصاص داده شده مشهور است. به عنوان مثال حضور در جشنواره ستارگان شب‌های سفید باله و اپرای گروه‌های معروف سن پترزبورگ از جمله این موارد هستند. همچنین می‌توانید شاهد نمایش‌ها، اجراها و آتش بازی‌های زیادی در سراسر شهر نیز در این شب‌ها باشید.

 

بهترین مقاصد پاییزه روسیه

 

پارک ملی استولبی کرانسویارسک، روسیه (Stolby National Park Kransoyarsk, Russia)

به لطف صخره‌های باشکوه و دیدنی منطقه کراسنویارسک در سراسر جهان شناخته شده است. چنانچه شما نیز دوست دارید تا از این صخره‌های جذاب دیدن کنید، می‌توانید مسیر پارک ملی استولبی را در پیش گرفته و شاهد منظره‌ای زیبا از صخره‌هایی باشید که با شکل‌هایی عجیب و غریب به سمت آسمان بلند شده‌اند. برخی از این ستون‌ها نام‌هایی را نیز دارند که معروف‌ترین آن «پریا» است. البته که تنها جذابیت پارک ملی استولبی کرانسویارسک، ستون‌های سر به فلک کشیده آن نیست. بلکه شما می‌توانید از سکوهای رصد طبیعی با مناظر خیره ‌ننده از منطقه حفاظت شده بالا رفته و یا در میان جنگل انبوه و حیوانات محلی به گشت و گذار بپردازید.

 

کوه البروس قفقاز، روسیه (Mount Elbrus Caucasus, Russia)

البته که جای کوه البروس قفقاز در بین جاذبه‌های طبیعی روسیه خالی خواهد بود. این کوه دو سر در مرز جمهوری های کاباردینو-بالکاریا و کاراچای-چرکسیا، درست در شمال رشته کوه اصلی قفقاز، مرتفع‌ترین نقطه روسیه واقع شده است. این کوه مخروطی یک آتشفشان خاموش است که آخرین فوران آن در آغاز همین عصر بود. ارتفاع قله غربی البروس ۵۶۴۲ متر و قله شرقی ۵۶۲۱ متر است. قله‌ها با یک زین عمیق به طول ۵۳۲۵ متر از هم جدا شده‌اند.

 

معروف‌ترین سواحل روسیه

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۶ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران