آشنایی با شرایط آب و هوایی روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
آشنایی با شرایط آب و هوایی روسیه

روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان، چهار فصل دارد: تابستان از ژوئن تا آگوست، پاییز از سپتامبر تا اکتبر، زمستان از نوامبر تا مارس و بهار از آوریل تا مه. بدون شک آب و هوای روسیه در این فصول نقش مهمی در شکل گیری توپوگرافی، گیاهان و جانوران این منطقه داشته و جهانی بسیار بسیار متنوع را خلق می‌کند.

 

نگاه کلی به شرایط آب و هوای روسیه

آب و هوای روسیه به دلیل وسعت بسیار زیاد و پیکربندی فشرده، عمدتا قاره‌ای است. بیشتر زمین‌های آن بیش از ۴۰۰ کیلومتر از دریا فاصله دارند. جالب است بدانید هرچند که روسیه کشوری ۴ فصل است، اما بیشتر مناطق آن تنها دو فصل دارند: تابستان و زمستان!

بهار شگفت انگیزترین فصل بوده و با آب شدن برف‌ها، جای شدن جویبارها و شکوفه دادن درختان همراه است. البته گاهی مادر طبیعت با مردمان روسیه شوخی می‌کند و حتی در آوریل نیز، با بارش برف سنگین روبرو خواهید شد. با اینحال معمولا ماه‌های مارس و می، از میانگین دمایی ۸- تا ۱۹ برخوردارند.

تابستان در روسیه یکی از دلپذیرترین فصل‌هاست. در این فصل از سال، کشور هوای گرم و مطبوعی دارد و آب و هوای روسیه، دمای ۱۱ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند. می‌توان در تمام تابستان، از طعم عالی انواع توت‌های آبدار لذت برد و شاهد رسیدن سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی بود.

در ادامه، مسافران تور روسیه از زیبایی باورنکردنی طبیعت در پاییز غافلگیر خواهند شد و با رنگ‌های متنوع و غیرمعمول این فصل مجذوب می‌شوند. همچنین مردم جشن برداشت محصول پاییزی را برگزار می‌کنند و برای زمستان آماده می شوند. بعلاوه در این فصل، در روستاها عروسی‌های زیادی برگزار می‌شوند. گفتنی است آب و هوای روسیه در پاییز با دمایی بین ۳- تا ۱۶ درجه سانتی‌گراد از مردمان پذیرایی می‌کند.

و در نهایت، زمستان در روسیه سردترین فصل سال است. درختان، مزارع و خانه‌ها با پوشش سفید و جذاب برف، بسیار باشکوه به نظر می‌رسند. میانگین دما در این فصل تا ۸- درجه سانتیگراد در دسامبر، ۱۵- درجه سانتیگراد در ژانویه و ۱۱- درجه سانتیگراد در فوریه کاهش می‌یابد. این فصل، مقارن با جشن سال نو میلادی است. جالب است بدانید در روسیه، می‌توان همزمان ۸ بار سال نو را جشن گرفت. این امر، ناشی از موقعیت کشور در هشت منطقه زمانی مختلف، از شرق به غرب روسیه است.

 

تابستان یا زمستان به روسیه سفر کنیم؟

 

نگاه دقیق‌تر به آب و هوای روسیه در فصل‌های مختلف سال

همان طور که گفته شد روسیه کشوری با چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان است. هر چند که میانگین دمایی در این کشور سرد بوده و مسافران تور مسکو و سایر مناطق، اغلب در ماه‌های پاییز و بهار شاهد پوشش سفید برف هستند، ولی از لحاظ اقلیمی می‌توان آب و هوای روسیه را به چهار فصل متفاوت تقسیم بندی کرد. در ادامه برای آشنایی بیشتر و بهتر به بررسی تک تک این فصل‌ها می‌پردازیم:

آب و هوای روسیه در فصل بهار

فصل بهار در روسیه با فرا رسیدن ماه مارس (اسفند) آغاز شده و تا روزهای پایانی ماه مه (اردیبهشت) ادامه می‌یابد. آب و هوای روسیه در بهار  سرد بوده و دمایی بین ۸- تا ۱۹ درجه سانتیگراد را تجربه خواهید کرد. معمولا اغلب روزهای این ماه‌ها دمای هوا در روسیه زیر صفر درجه سانتیگراد باقی می‌مانند و به ندرت به بالای صفر می‌رسند. با فرا رسیدن بهار، روسیه از خواب زمستانی طولانی خود بیدار می‌شود و گردشگران شاهد شکوفه زدن و سبز شدن درختان خواهند شد. همچنین پارک‌ها و باغ‌ها مملو از مردم محلی می‌شوند.

از آنجایی که بهار یک فصل آرام و بدون گردشگر در روسیه است افرادی که دوست دارند در فصل‌های خلوت سال سفر کنند این ماه‌ها زمان خوبی برای مسافرت آن‌ها خواهند بود. همچنین بسیاری از جشنواره‌های روسیه در بهار برگزار می‌شوند پس بهار بهترین زمان برای دیدن فرهنگ محلی روس‌ها است. شما می‌توانید در این فصل به بازدید از موزه‌های روسیه و کاخ‌ها رفته و اوقات فراغت خود را بدون ازدحام گردشگران سپری کنید. فراموش نکنید که آب و هوای روسیه در فصل بهار همچنان سرد است. پس به همراه داشتن لباس گرم در این فصل الزامی می‌باشد. اگر در روزهای پایانی روسیه سفر می کنید یک ژاکت سبک کافی خواهد بود.

 

فعالیت‌های جادویی زمستانی در مسکو

آب و هوای روسیه در فصل تابستان

ماه ژوئن (خرداد) فرا رسیدن فصل تابستان را در روسیه خبر می‌دهد. تابستان در روسیه تا آگوست (مرداد) ادامه میابد. طبیعتا آب و هوای روسیه در این روزها، گرم‌ترین دما را تجربه می‌کند و گردشگران تور سنت پترزبورگ و سایر مناطق، با دمای هوا ما بین ۱۱ الی ۲۳ درجه سانتی‌گراد روبرو خواهند شد. البته اگر خوش شانس باشید در برخی از روزهای تابستان شاهد دما تا ۳۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر نیز خواهید بود. در فصل تابستان در سراسر روسیه شاهد بارش باران می‌توان بود. ماه جولای (تیر) اوج تابستان و گرم‌ترین ماه سال در روسیه می‌باشد. اگرچه روزها گرم می‌شوند، اما شب‌ها همچنان خنک خواهند بود. به طوری که احتمال احساس سرما در شب‌های روسیه را در فصل تابستان خواهید داشت.

تابستان پر توریست‌ترین فصل سال در روسیه بوده و علاوه بر اینکه آب و هوای روسیه در این فصل بسیار مناسب می‌شود، به دلیل طولانی شدن روزها توریست‌ها علاقه بسیاری برای سفر با تور تابستان روسیه دارند. چرا که شاهد پدیده شب‌های سفید در شهرهای شمالی مانند سنت پترزبورگ خواهند بود؛ زیرا خورشید در شب به سختی غروب می‌کند. به دلیل اوج فصل گردشگری قیمت‌ها نیز در این فصل صعودی بوده و برای کسانی که به دنبال سفر اقتصادی به روسیه هستند توصیه نمی‌شود. چنانچه تمایل برای سفر به روسیه در فصل تابستان را دارید بهتر است هر چه سریع‌تر قبل از تکمیل شدن ظرفیت پروازها و هتل‌های مناسب اقدام کنید.

آب و هوای روسیه در فصل پاییز

پس از یک تابستان گرم با فرا رسیدن ماه سپتامبر (شهریور) دمای هوا کاهش یافته و شاهد فرا رسیدن فصل پاییز در روسیه خواهیم بود. پاییز در روسیه تا ماه نوامبر (آبان) ادامه می‌یابد. در این روزها آب و هوای روسیه به سردی می‌گراید و شاهد میانگین دمایی در حدود منفی ۳ الی ۱۶ درجه سانتی‌گراد خواهیم بود. معمولا با شروع فصل پاییز بازار گردشگری روسیه راکد می‌شود و کشور دوباره به روزهای خلوت خود باز می‌گردد. در نتیجه این موضوع دوباره قیمت‌ها کاهش می‌یابند. بنابراین اگر به دنبال سفری ارزان به روسیه هستید تور پاییز گزینه ایده‌آلی برای شما خواهد بود. در پاییز، روسیه پوشش سبز خود را از دست داده و پوششی زیبا به رنگ نارنجی پیدا می‌کند. اگر چه تصمیم قطعی خود را برای سفر به روسیه در فصل پاییز گرفتید به همراه داشتن لباس گرم و همچنین چتر از جمله وسایل ضروری شما باید باشد.

 

بهترین شهرهای روسیه برای سفر در پاییز

آب و هوای روسیه در فصل زمستان

زمستان آخرین فصل در یک سال روسیه است که بسیار سخت و سوزناک می‌باشد. به طوری که امکان ندارد در فصل زمستان روسیه دمایی بالاتر از صفر درجه را تجربه کنید. بیشترین میزان دما در این فصل ۵- درجه سانتی‌گراد است. زمستان سخت روسیه به دلیل همراه بودن با سرمای شدیدی که به همراه دارد می‌تواند برای گردشگران بسیار دشوار باشد. به همین دلیل کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که در زمستان هوس سفر با تور روسیه را کرده باشد. البته قیمت‌ سفر به شدت در زمستان کاهشی و جاذبه‌های گردشگری و مراکز تفریحی بسیار خلوت خواهند بود.

زمستان‌های کشورمعمولا از ماه دسامبر (آذر) شروع شده و آب و هوای روسیه نامطبوع بوده و دمای سرد و سوزناک آن با بارش‌های پی در پی برف تا فوریه (بهمن) ادامه می‌یابد. به طوری که در برخی از روزهای زمستان، روسیه شاهد دمای زیر ۵۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. اگر فکر می‌کنید تحمل سرمای زمستان روسیه را دارید این فصل برای تجربه یک روسیه واقعی پیشنهاد می‌شود! ناگفته نماند که تحمل سرمای زمستان در این کشور با کاپشن‌های معمولی ممکن نخواهد بود. برای این منظور بهتر است به دنبال لباس‌های پشمی و کاپشن‌های پر قو بروید. همچنین به همراه داشتن عینک برای محافظت از چشم در برابر نور بازتاب شده از سفیدی برف بسیار کارآمد خواهد بود.

نکته مهم دیگری که بهتر است در مورد فصل زمستان در روسیه بدانید این است که به دلیل نامساعد بودن آب و هوای روسیه، بیشتر مناطق در زمستان تعطیل می‌شوند. بنابراین احتمال اینکه در سفر خود امکان بازدید از تمامی جاهایی که انتظار دارید را نداشته باشید، وجود دارد. از جمله تفریحات بومیان در روزهای یخبندان زمستانی در روسیه قدم زدن بر روی رودخانه‌ها است. از جمله بزرگترین مزیت‌های سفر به روسیه در ماه‌های زمستان احتمال مشاهده پدیده بسیار زیبا شفق‌های قطبی در روسیه است. بدون شک تماشای شفق‌های قطبی بر فراز آسمان در شب‌های طولانی زمستان یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین منظره‌هایی خواهد بود که تا آخر عمر می‌توانید مشاهده کنید.

 

جاذبه‌های گردشگری مسکو در روسیه

بهترین زمان سفر به روسیه از لحاظ شرایط آب و هوایی

اکنون که با آب و هوای روسیه و دمای کلی کشور در فصل‌های مختلف سال آشنا شدید، می‌توان بهترین زمان را با توجه به سلیقه و شرایط خود برای سفر انتخاب کرد. در حالت کلی اغلب توریست‌های نقاط مختلف دنیا دوست دارند تا در فصل تابستان مسیر سفر به کشور روسیه را در پیش بگیرند. چرا که در این روزهای سال روسیه در گرم‌ترین حالت خود بوده و امکان بهره بردن از تمامی امکانات و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی آن ممکن خواهد بود. در عوض فصل‌ها بهار و پاییز به دلیل فرا رسیدن سرمای سوزناک روسیه ارزان بوده و شما سفری اقتصادی و به صرفه را تجربه خواهید کرد. از طرفی دیگر اگر به دنبال تماشای شفق‌های قطبی هستید، تور زمستانه روسیه گزینه ایده‌آلی برای شما خواهد بود.

۰۵ تیر ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 28 مرداد 1402)

نظرات کاربران