بهترین زمان سفر به روسیه | بهترین و بدترین فصل!

جاذبه‌های گردشگری روسیه
بهترین زمان سفر به روسیه | بهترین و بدترین فصل!

سفر به روسیه همیشه برای توریست‌ها مخصوصا آن‌هایی که قبلا هرگز به این کشور سفر نکرده‌اند چالش برانگیز بوده است، چراکه روسیه کشوری سرد و وسیع است که شاید سرمای آن به ذائقه خیلی‌ها خوش نیاید. دانستن شرایط آب و هوایی این کشور وسیع به شدت بر کیفیت سفر شما تاثیر مستقیمی می‌گذارد. اگرچه روسیه سردسیر است اما باید بگوییم خط زدن آن از لیست مقاصد توریستی جاهایی که باید ببینید اصلا منصفانه نیست. این کشور از طبیعت گرفته تا فرهنگ و معماری آنقدر غنی است که شما را به سرزمین زیبای داستان‌های روسی می‌برد. در این مقاله سعی داریم بهترین فصل سفر به روسیه را دقیق‌تر بررسی کنیم.

 

بهترین زمان سفر به روسیه

به طور پیش فرض همه ما می‌دانیم که تابستان به خاطر تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین آب و هوای گرم و آفتابی که مناسب گشت و گذار و فعالیت‌های روباز بوده و فصل اوج گردشگری در اغلب نواحی دنیاست! روسیه نیز کشوری سردسیر در عرض بالاست که از این قاعده مستثنی نیست! در تابستان هوا رو به گرمی می‌رود و چمن‌زارها و درختان دوباره زنده می‌شوند. قطعا تابستان بهترین فصل سفر به روسیه است اما نمی‌توانید از مزایای تور روسیه در فصول دیگر هم چشم پوشی کنیم!

عکس: www.lonelyplanet.com

 

آب و هوای روسیه

روسیه کشوری وسیع در نیم کره شمالی است که در ارواسیا گسترده شده و شرقی‌ترین و غربی‌ترین قسمت آن با هم اختلاف زمانی دارند، به این معنی که بسته به مقصدی که انتخاب می‌کنید حتما قبل از سفر شرایط جوی را بررسی کنید تا بهترین زمان سفر به روسیه را برا خودتان انتخاب کنید! همانطور که گفتیم بهترین فصل سفر به روسیه، بر اساس دمای هوا تابستان است اما در نظر بگیرید که شهرهای اطراف دریای خزر و دریاچه بالتیک هوای معتدل‌تری نسبت به نواحی قطبی دارند. همچنین متوسط دمای هوا در روسیه بین منفی ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است! بنابراین دانستن شرایط آب و هوایی برای بهترین زمان سفر به روسیه به شدت اهمیت دارد.

 

سفر زمینی و ارزان به روسیه

عکس: seasonsyear.com

 

بهترین زمان سفر به روسیه

بهترین آب و هوا را در روسیه بین ماه مه و سپتامبر خواهید دید. دمای زیر صفر که در بسیاری از مناطق روسیه در زمستان مشاهده می شود تا آن زمان از بین رفته است و راه را برای آسمان آفتابی و روزهای طولانی در شهرهای بزرگ باز می‌کند، این بهترین زمان سفر به روسیه است. این امر به ویژه در سن پترزبورگ صادق است، جایی که پدیده شب‌های سفید سن پترزبورگ را به مدت تقریبا ۲۴ ساعت در روز در طول ماه می، ژوئن و جولای در زیر نور خورشید روشن و تماشایی نگه می دارد. با حرکت به سمت مسکو، میانگین دما کمی افزایش می یابد. در اینجا می توانید هوای عمدتا گرم را انتظار داشته باشید، اما هم برای روزهای سردتر و بارانی و هم برای موج گرما گاه به گاه آماده شوید. شرایط مشابهی را در شهرهای دورتر از داخل کشور مانند نیژنی نووگورود، کازان و یکاترینبورگ خواهید داشت. در مناطق جنوبی‌تر روسیه، شهرهای ساحلی مانند سوچی از تابستان‌های گرم برخوردارند و آب‌وهوای آن نزدیک‌تر به ترکیه در سراسر دریای سیاه است.

عکس: www.ricksteves.com

 

سفر به روسیه در تابستان

هیچ شکی نیست که تابستان بهترین زمان سفر به روسیه است. در این فصل (از خرداد تا شهریور) نه تنها هوا به شدت ملایم و دل انگیز می‌شود بلکه پدیده شگفت انگیز شب‌های سفید نیز در تابستان اتفاق می‌افتد. . به این صورت که هر ساله در اوایل فصل تابستان در کشور روسیه این پدیده جالب رخ می‌دهد. مخصوصا در تاریخ‌های ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیر ماه این پدیده طبیعی به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. یعنی در این دوران هوا روشن بوده و نور بر تاریکی پیروز می‌شود! این پدیده آن قدری محبوب است که سالانه حدود ۸ میلیون نفر از سراسر دنیا فقط برای دیدن شب‌های سفید روسیه به این کشور سفر می‌کنند. با توجه به شرایط مساعدی که تابستان دارد بهترین زمان سفر به روسیه را باید تابستان دانست. شهر سنت پترزبورگ از جمله شهرهای توریستی روسیه است که می‌توانید شب‌های سفید را در فصل تابستان مشاهده کنید. در این دوره فستیوال‌های شبانه برگزار می‌شود و موزه‌گردی تا نیمه شب آن هم با قیمت‌های باورنکردی و بعضا رایگان در دسترس قرار میگیرد.

با این همه از معایب سفر تابستانه به روسیه می‌توان گفت، قیمت‌ها در بالاترین حد خود قرار دارند، همه جا شلوغ و پر از توریست‌های خارجی است و شاید حتی مجبور شوید برای بازدید از جاهای دیدنی صف‌های طولانی را هم تحمل کنید. با این همه شما در سفر تابستانه به روسیه می‌توانید در شهرهای ساحلی شنا کرده و حمام آفتاب بگیرید و از تفریحات ساحلی لذت ببرید و بعد غرق در خیابان‌های کلاسیک افسانه‌ای بگیرید.

تابستان برای بیشتر مردم بهترین فصل سفر به روسیه است اما برای پاسخ درست باید سفر زمستانی به روسیه را به خوبی بررسی کنیم.

عکس: www.harpersbazaar.com

 

سفر به روسیه در زمستان

از لحاظ آب و هوایی، زمستان هرگز نمی‌تواند بهترین فصل سفر به روسیه باشد! برخی از نواحی یخبندان شدیدی را تجربه می‌کنند و دمای هوا حتی تا منفی ۵۰ درجه هم می‌رسد و این یعنی باید سنگینی لباس‌های گرم را هم حین گردش تحمل کنید، انرژی بیشتری بسوزانید و حسابی هم خسته شوید. اما آیا زمستان بدترین فصل سفر به روسیه است؟ برای جواب درست باید کمی بیشتر به زوایای آن نگاه کنیم!

اگر از جمله ورزشکاران تفریحات زمستانی هستید شاید موافق نظر ما نباشید و زمستان برای شما بهترین زمان سفر به روسیه باشد! بله اسکی بازان و طرفداران تفریحات زمستانی عاشق سفر زمستانی به روسیه هستند درست زمانی که این کشور لباس سفید به تن می‌کند!

به جز این اگر به دنبال سفری مقرون به صرفه هستید بهترین زمان سفر به روسیه برای شما فصل زمستان است، چرا که قیمت‌ها در این زمان بسیار پایین بوده و در ضمن خبری هم شلوغی‌های توریستی نیست یعنی لازم نیست در صف بازدید بمانید. البته به جز اسکی و تفریحات برفی نمی‌توانید بر روی گردش فضای باز خیلی حساب کنید و باید از موزه‌های دیدنی و گالری‌های چشمگیر دیدن کنید. با این حال مقاصد اصلی مثل مسکو و سن پترزبورگ آنقدر موزه، گالری‌های نفیس، کاخ‌های دیدنی و امثال این‌ها دارند که عملا بیکار نخواهید ماند و چه بسا حتی وقت هم کم بیاورید!

 

معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه

عکس: www.tripsavvy.com

 

به علاوه اگر دوست دارید تا در دل فرهنگ و سبک زندگی مردم روسیه فرو بروید و از نزدیک با آن‌ها آشنا شوید زمستان بهترین زمان سفر به روسیه خواهد بود. چرا که قیمت‌ها نسبت به تابستان افت کرده و منظره زیبایی از برف و یخبندان شما را مبهوت خود خواهد کرد. اما در کنار تمامی این موارد مشاهده پدیده طبیعی کمیاب به نام شفق قطبی در روسیه دلیل اصلی انتخاب این فصل برای سفر توریست‌ها خواهد بود.

شفق قطبی یکی از زیباترین پدیده‌های جوی در آسمان است که تقربیا تعداد محدودی از مردم دنیا شانس تماشای آن را دارند! در زمان شفق قطبی، رگه‌های درخشان سبز، بنفش در آسمان شب می‌رقصند و حس و حالی رویایی را ایجاد می‌کنند. این یکی از بهترین زمان‌ها برای تجربه سفری عاشقانه به روسیه است. این پدیده معمولا از اواخر ماه نیمه مهر تا اواخر فروردین قابل مشاهده است. همچنین برای تماشای آن باید صبر کنید تا ساعت ۹ شب فرا برسد. البته در تمامی شهرهای روسیه این اتفاق قابل مشاهده نبوده و تنها در برخی از شهرها رخ می‌دهد. سنت پترزبورگ از جمله شهرهایی است که برخی اوقات می‌توان به وضوح آن را دید. البته اگر در تور روسیه به گشتن در کشور مشغول هستید می‌توانید این پدیده را در مورمانسک، کیرووسک، ماریان مار هم ببینید!

آخرین موردی که زمستان را با همه سرمایش برای خیلی‌ها به بهترین زمان سفر به روسیه تبدیل می‌کند وجود فستیوال مد روسیه در اکتبر و از همه مهم‌تر فستیوال شاد سال نو است که از سوم دسامبر تا دوم ژانویه برگزار شده و با آتش‌بازی‌های بسیار باشکوهی همراه است. شما می‌توانید شب‌های رنگی و پر از چراغ‌های کریسمسی را در خیابان‌ها تجربه کنید و در بازارچه‌ها فروش از محصولات کریسمسی خرید کنید و از حراجی‌های باورنکردنی سوغاتی‌های جذابی بخرید.

 

عصری آرام در کافه‌های رمانتیک سن پترزبورگ

عکس: www.russiadiscovery.com

 

نتیجه گیری

اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم از لحاظ راحتی گشت و گذار و دمای هوا قطعا بهترین زمان سفر به روسیه تابستان و زمستان بدترین زمان سفر به این کشور است. اما وقتی همه جوانب را در نظر می‌گیریم، می‌بینیم انتخاب زمان مناسب برای سفر با تور روسیه با توجه به بودجه و انتظارات توریست‌ها می‌تواند متغیر باشد. پس با توجه به همه موارد گفته شده بهترین فصل سفر به روسیه برای شما چه وقتی است؟

۰۳ آبان ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 03 شهریور 1402)

نظرات کاربران