۱۰ دلیل برای سفر به سنت‌ پترزبورگ

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
۱۰ دلیل برای سفر به سنت‌ پترزبورگ

وقتی بخواهیم لیستی از زیباترین شهرهای روسیه را گرد آوریم، بدون شک سنت پترزبورگ در نقاط بالایی لیست قرار می‌گیرد. شهری مملو از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی، هنری و البته مکان‌های تفریحی که زیبایی طبیعی را نیز به ارث برده است. سفر به سنت پترزبورگ بعد از مسکو، محبوب‌ترین مقصد برای سفر به تور روسیه می‌باشد و دلایل این محبوبیت نیز بسیار است. در این نوشته اما ما تنها به ۱۰ دلیل اصلی خواهیم پرداخت برای این که شما را نیز مشتاق سفر به این شهر زیبا کنیم.

 

سنت پترزبورگ، شهر تزارها

سنت پترزبورگ (St Petersburg) را خود پیتر کبیر پایه گذاری کرد و یک دهه بعد، بین سال‌های ۱۷۱۳ تا ۱۹۱۸، این شهر به عنوان پایتخت روسیه تزاری شناخته می‌شد تا این که انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ به وقوع پیوست و در نهایت بلشویک‌ها، پایتخت را به مسکو منتقل کردند. دهه‌ها اقامت پادشاهان روس در این شهر باعث شده تا سنت پترزبورگ وجهه‌ای شاهانه داشته باشد. خیابان‌های زیبا، کاخ‌ها و قلعه‌های فوق‌العاده، پارک‌های سرسبز که در جای جای آن تندیس‌های زیبا کار گذاری شده‌اند، هر کدام نشانه‌ای از روزهای باشکوه سنت پترزبورگ هستند، روزهایی که پادشاهان اروپایی برای دیدن تزارها به آن‌جا سفر می‌کردند.

بسیاری از ابنیه تاریخی شهر حفظ شده‌اند و بعضی از آن‌ها به موزه‌ بدل گشته‌اند. نمادهای تاریخی حفظ شده‌اند و هر کدام زیبایی بی‌نظیری به شهر بخشیده‌اند.

 

زیباترین سواحل روسیه

کاخ‌های سلطنتی سنت پترزبورگ

در راستای دلیل قبل، سنت پترزبورگ میزبان چندین کاخ سلطنتی بزرگ است که هر کدام می‌توانند برای هر شهری یک هویت محسوب شوند. کاخ زمستانی که در بخش اصلی موزه آرمیتاژ نیز به حساب می‌آید، یکی از این محل‌هاست. کاخی بسیار بزرگ که اگر روزها در آن‌جا باشید، باز هم نمی‌توانید از تمامی آثار هنری آن‌جا دیدن نمایید. در گوشه‌ای دیگر از شهر، کاخ بزرگ پترهوف قرار گرفته که با فواره‌های طلایی خود، از همان بیرون بنا شما را شیفته خود خواهد کرد.

تعداد کاخ‌های سن پترزبورگ آن‌قدر زیاد است که بسیاری از ابنیه کوچک را به راحتی می‌توان فراموش کرد و باز هم چندین بنای مهم برای دیدن باقی می‌ماند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، قصر کاترین بوده کهبه تدریج و توسط نظرات سه ملکه از جمله شخص کاترین اول ساخته شده است. دو سه قصر نیز با فاصله‌ی کمی از مرکز شهر قرار دارند که بازدید از آن‌ها نیز لذت بخش خواهد بود. کاخ‌هایی مثل گاتچینا و تائورید در این دسته قرار می‌گیرند.

سنت پترزبورگ، ونیز شمال

وجود کانال‌های آبی بسیار طولانی که در نقاط مختلف شهر جریان دارند، باعث شده تا به سنت پترزبورگ لقب ونیز شمال را بدهند. البته با توجه به این که خیلی از موزه‌ها و گالری‌های هنری سن پترزبورگ و جاهای دیدنی را می‌توان به صورت پیاده بازدید نمود، باید زمان جدایی برای قایق سواری در این کانال‌های آبی خالی کنید. گردشی لذت بخش که در آن به زیر پل‌های زیبای شهر رفته و برای مدتی می‌توانید از ساختمان‌های قدیمی و فوق‌العاده زیبای شهر از زاویه‌ای متفاوت نگاه بندازید.

البته کانال‌های آبی شهر در فصل سرما کاملا یخ می‌بندند و اگر زمستان به سنت پترزبورگ می‌روید، فرصت چنین فعالیتی را از دست خواهید داد، اما از طرفی، منظره‌ای شگفت‌انگیز از کانال‌های یخ زده در میان شهر را به دست می‌آورید که در نوع خود منحصر به فرد است.

 

بازدید از جذاب‌ترین موزه‌های روسیه

شب‌های سفید سنت پترزبورگ

یکی از مواقع بسیار محبوب برای سفر به سنت پترزبورگ، زمانی معروف به شب‌های سفید سن پترزبورگ است. شب‌های سفید به روزهای اوج تابستان گفته می‌شود که آفتاب تا مرز غروب پیش می‌رود اما در واقع شهر هیچ گاه تاریک نمی‌شود. شمالی‌ترین کلان‌شهر اروپا، در طول این روزها مملو از توریست‌هایی می‌شود که به همین دلیل به سنت پترزبورگ می‌روند و درجشن‌های شبانه و کنسرت‌های موسیقی مختلف شرکت می‌کنند.

البته شب‌های سفید همان‌قدر که جذاب است، از طرفی، شلوغ‌ترین روزهای سنت پترزبورگ نیز خواهد بود. کانال‌های آبی مملو از قایق‌های پر می‌شود که توریست‌ها در آن سوار هستند، گالری‌های هنری شلوغ خواهند بود و همه برای دیدن کاخ‌های پادشاهی، صف می‌کشند.

پل متحرک سنت پترزبورگ

یکی از جاذبه‌های محبوب سنت پترزبورگ که نقطه‌ی عطفی در سفر شما خواهد ساخت، پل متحرکی است که در رودخانه نوا قرار گرفته و اغلب گردشگران، حداقل یک بار گردش دریایی در زمان باز شدن این پل را تجربه خواهند کرد. البته پل متحرک سنت پترزبورگ تنها بین ماه‌های آوریل تا نوامبر برای تردد کشتی‌ها باز می‌شود که اگر قصد بازدید از آن را دارید، حتما باید در زمان مشخص شده به آن‌جا سفر کنید.

این پل برای در ساعات نزدیک به غروب آفتاب برای چند ساعتی باز خواهد ماند و قایق‌ها و کشتی‌ها از زیر آن عبور می‌کنند. اگر چه این کار برای تردد کشتی‌های باری است اما خیلی اوقات، تعداد قایق‌های مسافربری که توریست‌ها سوار آن هستند، بیشتر از کشتی‌های حامل بار می‌شود.

 

بازدید از کاخ‌های رویایی مسکو

گالری‌های هنری سنت پترزبورگ

وقتی در خیابان‌های سنت پترزبورگ قدم می‌زنید، گویی در یک موزه روباز هستید، جایی که ساختمان‌هایی با معماری کلاسیک و زیبا به وفور یافت می‌شود. با این حال فراموش نکنید که سنت پترزبورگ، از جمله شهاریی است که در آن می‌توانید، چندین و چند موزه و گالری هنری فوق‌العاده پیدا کنید. از موزه آرمیتاژ و چندین موزه دیگر که اغلب آن‌ها به آثار تاریخی اختصاص دارند، بگذریم، گالری‌های هنر مدرن در این شهر زیاد هستند. جاهایی که می‌توانید با نقاشی‌های زیبا به سبک‌های مدرن و کارهای هنری متنوع آشنا شوید.

برای مثال، یکی از گالری‌های هنری معروف سنت پترزبورگ با نام لافت پروژه (Loft Project ETAGI) فعال است، جایی که زمانی یک نانوایی بزرگ بود و حالا به یک گالری هنری پیشرو بدل شده است. این مجموعه بسیار بزرگ، خود شامل چندین نمایشگاه و گالری هنری می‌شود. موزه هنرهای مدرن اراترا (Erarta Museum of Contemporary Art) که در بنایی نئوکلاسیک قرار گرفته، یکی دیگر از گالری‌های مهم شهر به حساب می‌آید. البته تعداد گالری‌های این چنینی در سنت پترزبورگ بسیار بیشتر از آن است که بخواهیم از همه در این نوشته اسم ببریم.

تئاتر سنت پترزبورگ

اگر ذره‌ای به هنرهای تجسمی علاقه داشته باشید، حتما حضور در سالن تئاتر بزرگ مارینسکی (Mariinsky Theatre) خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد بود. به طور کلی، سنت پترزبورگ را می‌توان به پایتخت فرهنگی هنری روسیه به شمار آورد و اجرای نمایش‌های پر ذرق و برق، اجراهای باله یا اوپرا در این سالن، یکی از نقاط عطف هنرهای نمایشی در این شهر به حساب می‌آید.

البته که سالن تئاتر باشکوه مارینسکی تنها تئاتر سنت پترزبورگ به شمار نمی‌آید و سالن‌های دیگری همچون سالن تئاتر آرمیتاژ (Hermitage Theatre) نیز در این شهر وجود دارد که در نوع خود واقعا زیبا هستند، اما اگر واقعا فرصتش را دارید و امکان خرید بلیط گران نمایش‌های این سالن را داشتید، حتما یک شب خود را به تماشا یک اثر در این سالن اختصاص دهید. البته فراموش نکنید که باید بلیط خود را روزها قبل رزرو نمایید.

 

بازدید از ۲۰ مکان برتر مسکو و سنت پترزبورگ

فعالیت‌های شبانه در سنت پترزبورگ

سنت پترزبورگ نیز همچون مسکو، به شب‌های شلوغ و جذابش معروف است. اولین شهری در روسیه که یک کلاب راک ران اندازی کرد و البته از اولین شهرهای این کشور که اساسا فرهنگ ساخت کلاب‌های مختلف را به راه انداخت. این شهر مملو از کلاب‌های مختلف بوده و از سالن‌های بزرگ با نور پردازی شاد و جمع‌های جوان و شلوغ تا کلاب‌هایی بر روی روفتاپ که مختص روزهای گرم سال هستند را در خود میزبانی می‌کند.

در این میان نباید از کلاب‌های زیرزمینی محبوبی مثل فیش فابریک (Fish Fabrique) که محبوبیتی جهانی دارند و با نوشیدنی‌های ارزان، جمعیت بالا و موسیقی عالی از شما پذیرایی می‌کنند، به سادگی بگذرید. جاهایی مثل کایوتی آگلی (Coyote Ugly) نیز مکان‌هایی عالی برای رقص و ساعاتی شاد در شب‌های تور سنت پترزبورگ به حساب می‌آیند. در کل اما از هر جنس کلابی که بخواهید در سنت پترزبورگ پیدا خواهید کرد.

سنت پترزبورگ، شهری برای گرفتن عکس‌های زیبا

چه اهل عکس‌های اینستاگرامی باشید چه عکاسی در سفر را دوست داشته باشید و یا حتی عکاسی حرفه‌ای باشید، کم‌تر شهری مثل سنت پترزبورگ را پیدا خواهید کرد که تا این حد، زیبا و باشکوه باشد و در هر سمتش، یک قاب فوق‌العاده برایتان تدارک دیده باشد. سنت پترزبورگ بدون شک یکی از بهترین مقاصد گردشگری محبوب برای عکاسی به حساب می‌آید.

وجود قصرهای زیبا با حیاط‌های سبز و زیبا، خیابان‌هایی که در آن‌جا ساختمان‌های مربوط به سده گذشته به وفور پیدا می‌شوند، کانال‌های آبی و لوکیشن‌های بی‌پایان باعث می‌شود که پیشنهاد کنیم، حتما یک دوربین عالی برای این سفر همراه ببرید تا بتوانید بهترین قاب‌های ممکن را از سفر به سنت پترزبورگ ثبت کنید.

سنت پترزبورگ، مقصدی امن برای سفر

دلیل آخر در لیست ما این است که سنت پترزبورگ جزو امن‌ترین شهرهای تور روسیه و حتی اروپا برای سفر محسوب می‌شود. کافی است قوانین معمول را در این شهر رعایت کنید تا به هیچ مشکلی بر نخورید. آمار بسیار پایین جرم در سنت پترزبورگ، شرایط بسیار عالی گردشگرانی که به این شهر سفر کرده‌اند و آمارها در زمینه مشکلات به وجود آمده برای توریست‌ها، نشان می‌دهد که این شهر برای سفر ایده‌آل است.

سال‌هاست که به هیچ وجه حمله‌ای به هیچ توریستی انجام نشده و حتی بانوان نیز می‌توانند با خیالت راحت به گردش و تفریح در این شهر بپردازند. این نکته نیز حائز اهمیت است که سنت پترزبورگ از مشکلات به وجود آمده در جنگ نیز دور بوده و فاصله‌ی بسیار زیادی تا نقاط مورد بحث دارد.

 

آشنایی با ۱۱ آبشار زیبای روسیه

منبع ۱

منبع ۲

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران