موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ

موزه آرمیتاژ یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و بزرگ‌ترین مجموعه آثار هنری در این کره خاکی‌ است که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سن پترزبورگ نیز به حساب می‌آید. بازدید از تمامی بخش‌های این قصر جذاب، روزها و هفته‌ها طول می‌کشد و به همین دلیل، آگاهی از آن‌چه که در موزه آرمیتاژ وجود دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در نوشته‌ی امروز سعی کرده‌ایم تا مروری بر ویژگی‌ها و آثار هنری موجود در این موزه داشته و همچنین برای بازدید از این محل شما را راهنمایی کنیم.

 

نگاهی کلی به موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ

اگر در تور روسیه، تصمیم گرفتید به پایتخت قدیمی این کشور بروید، بدون شک باید از موزه بزرگ آرمیتاژ دیدن نمایید. قصری بزرگ و دیدنی که بین سال‌های ۱۷۳۲ تا ۱۹۱۷ منزلگاه امپراطوران روس بوده و به "قصر زمستانی" شهرت دارد. این مکان دومین موزه بزرگ جهان بوده اما بزرگ‌ترین مجموعه آثار هنری را در اختیار دارد که در نوع خود، بی‌نظیر است. در حال حاضر بیش از ۳ میلیون اثر هنری و اشیاء کشف شده در کاوش‌های باستان شناسی در موزه آرمیتاژ‌ نگهداری می‌شود که به هیچ وجه بازدید از همه‌ی آن‌ها در یک بار مراجعه به این محل امکان پذیر نخواهد بود.

 

معروف‌ترین خیابان‌های توریستی سنت پترزبورگ

عکس: russia-travel-tips.com

 

موزه آرمیتاژ: قصر باشکوه و عظیم

قبل از این که در تور سن پترزبورگ، بخواهید به دیدن موزه آرمیتاژ بروید، ابتدا بد نیست قبل از آثار هنری، نگاهی به مشخصات بنا کنید. این بنای عظیم، دارای بیش از هزار اتاق بوده و ۱۷۰۰ در، ۱۰۰ پنجره و بیش از ۱۰۰ راه پله در آن‌جا ساخته شده است. قصر زمستانی در بسیاری از نقاط، شامل اتاق‌های در هم تنیده است که فضای داخلی آن‌ها نیز به شکلی هنرمندانه دست شده و دارای دکوری شاهانه و شگفت انگیز هستند.

قصر آرمیتاژ در روزهای پایانی سلطنت تزارها منزلگاه آن‌ها به شمار می‌رفت تا این که انقلاب ۱۹۱۷ میلادی، سلطنت را سرنگون کرد. فضای بیرونی این قصر چند باری دچار تغییر رنگ شده و رنگ سبز آبی خاص با استفاده از رنگ طلایی در برخی المان‌ها که حالا می‌بینید با آن چه که در گذشته وجود داشته، متفاوت است با این حال، جذابیت نمای بیرونی آن‌جا باعث می‌شود تا خیلی از گردشگران برای عکاسی بیرون موزه آرمیتاژ بایستند.

عکس: wallpapers13.com

 

نگاهی به آثار موجود در موزه آرمیتاژ

در ابتدا، این کاترین کبیر بود که با خرید ۲۲۵ نقاشی از نقاشان بزرگی همچون روبن و رامبرانت، یک نمایشگاه کوچک در این کاخ راه اندازی کرد. البته گفته می‌شود، این نقاشی‌ها را ابتدا فردریک پادشاه سابق روسیه سفارش داده بود اما ناکامی او در اداره مملکت در نهایت باعث عزلش و سپس راه اندازه موزه به نام کاترین شد. کاترین در ادامه و تا زمان مرگش در اواخر قرن هجدهم، آثار هنری بسیاری را از کشورهای مختلف اروپا خریداری کرد و یک مجموعه عظیم را گردآوری کرد.

 

۱۰ دلیل برای سفر به سنت‌ پترزبورگ

عکس: pinterest.com

 

با این که گفته می‌شود، بعضی از نقاشی‌ها و کارهای هنری موجود در موزه آرمیتاژ توسط استالین در اوایل شکل گیری شوروی فروخته شده بود، اما بعدها در دوره‌های بعدی روسیه نوین نیز، آثار متنوعی به این موضوع اضافه شد تا در نهایت، این خیل عظیم از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و کارهای هنری مختلف را در یک محل گردآوری کنند. در واقع تعدد آثار در این محل را می‌توان این گونه شرح داد که اگر شما نزدیک به ۶ سال در موزه آرمیتاژ بمانید، چیزی نخورید، نخوابید و هیچ کار دیگری جز تماشای این آثار انجام ندهید، تقریبا برای هر اثر هنری در این مجموعه، یک دقیقه وقت خواهید داشت! همین حساب و کتاب ساده احتمالا بازگو کننده عظمت موزه آرمیتاژ و تنوع آثار آن‌است که خیلی‌هایشان از بزرگ‌ترین هنرمدان جهان هستند.

برای مثال، اتاقی برای نمایش نقاشی‌های پیکاسو در "دوره آبی" این هنرمند وجود داشته و مجسمه‌ی تمام نشده‌ای از مایکل آنجلو نیز در این محل نگهداری می‌شود. موزه آرمیتاژ منزلگاه آثاری از مونه، ون گوگ، ماتیس، بونارد و خیلی‌ها دیگر است و مهم‌تر این که همه‌ی این آثار در فضایی شگفت‌انگیز و باشکوه به نمایش گذاشته شده‌اند که به جذابیت آن‌ها اضافه می‌کند.

عکس: museu.ms

 

آتش سوزی سال ۱۸۳۷ در موزه آرمیتاژ

در ۱۷ دسامبر سال ۱۸۳۷ ، آتش سوزی بسیار بزرگی در کاخ آرمیتاژ رخ داد که به گفته محققان، بزرگ‌ترین آتش سوزی در تاریخ سنت پترزبورگ محسوب می‌شود. خود تزار روسیه در زمان وقوع آتش سوزی در سالن تئاتر بولشووی بود اما نزدیک به ۳ هزار نفر که برای کاخ کار می‌کردند، هنگام آتش سوزی در بنا حضور داشتند. از بزرگی این آتش سوزی همان بس که بیش از ۲۰ هزار سرباز برای خاموش کردن آن دست به کار شدند تا توانستند جلوی از بین رفتن کامل آن را بگیرند و نگذارند آتش به جاهای بیشتری از کاخ برسد. متاسفانه این آتش سوزی حدود ۳۰ ساعت طول کشید و بخش‌های زیادی از دکور داخلی کاخ و چندین نقاشی مهم را از بین برد. ۲ سال طول کشید تا قسمت‌های آتش گرفته ترمیم شوند.

عکس: loveisspeed.blogspot.com

 

نکاتی که باید درباره موزه آرمیتاژ بدانید

  • واژه انحصار: کلمه آرمیتاژ ریشه لاتین دارد که به معنای انحصار است. این لقب از همان زمان ساخت بنا که بعدها به مهم‌ترین اثر معماری باروک در منطقه بدل شد، به این مکان داده شده است و البته با توجه به اقامت تزارها در آن‌جا، این لقب شایسته قصر محسوب می‌شود.
  • از زمان الیزابت اول که ابتدا این ایده به ذهنش رسید، از گربه‌ها برای مقابله با موش‌ها در موزه آرمیتاژ استفاده می‌شود و گربه‌هایی خاص از قفقاز به این منظور استخدام می‌شوند. همیشه بین ۵۰ تا ۷۰  گربه در این موزه نگهداری می‌شوند.
  • مجموعه ابتدایی کاترین کبیر در یکی از سالن‌های خاص این محل نگهداری می‌شود. این مجموعه تنها شامل نقاشی‌ها نیست و بعضی از اشیا مورد استفاده او نیز در آن‌جا به نمایش گذاشته شده است.
  • این مکان دارای چند کلیسا در محیط داخلی قصر است.
  • یکی از مهم‌ترین دارایی‌ها و نمادهای موزه آرمیتاژ‌ یک ساعت است که در آن از پرندگان مکانیکال استفاده شده. این پرنده‌ها شامل یک جغذ، یک طاووس و یک خروس می‌شود که توسط جمیز کاکس درست شده است. این موزه به کاترین دوم هدیه داده شده بود و حالا در سالن اصلی نگهداری شده و هر ساعت به صدا در می‌آید.

 

بهترین فعالیت‌های جذاب در سنت پترزبورگ

عکس: cntraveler.com

 

در هزار توی موزه گم نشوید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که نباید در زمان بازدید از موزه آرمیتاژ فراموش کنید، تعیین کردن یک نقشه بازدید از این محل است وگرنه ممکن است ساعت‌ها در هزار توی این محل گم شوید و در نهایت خیلی نتوانید از حضور در آن‌جا لذت ببرید. اول این که بهتر است برنامه موزه را از قبل روی موبایل خود نصب کنید، یک نقشه از این محل تهیه کنید و در نهایت، طبقه به طبقه از جاهایی که می‌خواهید بازدید کنید، چون اگر بخواهید در طبقات مختلف جا به جا شوید، زمان زیادی را از دست خواهید داد.

عکس: benedante.blogspot.com

 

زمان بازدید و قیمت بلیط موزه آرمیتاژ‌

این موزه روزهای سه شنبه تا یکشنبه بین ساعات ۱۰:۳۰ صبح تا ۶ بعد و از روزهای چهارشنبه تا ساعت ۹ شب به فعالیت می‌پردازد. قیمت بلیط بسته به روزی که برای مراجعه اقدام می‌کنید، بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ روبل است اما سه شنبه هر ماه، بازدید از این مکان رایگان خواهد بود. امکان خرید بلیط در محل موزه وجود دارد اما اگر در روزهای خیلی شلوغ سال مثل شب‌های سفید به این محل می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم، بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کنید، چون ممکن است در این روزها ظرفیت ورود به قصر پر شود.

موزه آرمیتاژ در بخش غربی سن پتزربورگ و در خیابان نوسکی پروسپکت (Nevsky Prospekt) قرار گرفته که نزدیک به بسیاری از هتل‌های معروف سن پترزبورگ و در مرکز شهر است و به راحتی می‌توان به آن‌جا دستسرسی پیدا کرد. با توجه به مسیر کوتاه از اغلب نقاط توریستی، شما با تاکسی و با قیمتی پایین می‌توانید به آن‌جا بروید اما با مترو و اتوبوس نیز امکان بازدید از آن‌جا را داشته و یک ایستگاه اختصاصی به نام موزه در این محل وجود دارد.

 

سفر به سن پترزبورگ و حضور در شب‌های سفید

 

عکس: rbth.com

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۱ آذر ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 18 آذر 1402)

نظرات کاربران