کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ

روسیه با تاریخچه پرفراز و نشیب و البته وسعت پهناوری که دارد همواره مورد توجه توریست‌های خارجی قرار گرفته است. در میان نقاط مختلف گردشگری که این کشور زیبا دارد، شهر سنت پترزبورگ بیش از هر جای دیگری از جذابیت‌های توریستی برخوردار بوده و از همین رو به عنوان اولین انتخاب مسافران در سفر به این کشور شناخته می‌شود. پیدا کردن جاذبه‌های گردشگری در سنت پترزبورگ کار چندان دشواری نیست و تقریبا در هر قدم به قدم آن می‌توان از تماشای بناهای تاریخی باشکوه و طبیعت زیبای آن لذت برد. البته در میان تمامی این مکان‌ها کلیسای سنت اسحاق که به عنوان دومین ساختمان بلند این شهر نیز شناخته می‌شود، از اهمیت و جذابیت دوچندانی برخوردار است. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بیشتر این بنای جذاب و تماشایی بپردازیم.

 

معرفی کلیسای جامع سنت اسحاق

کلیسای جامع سنت اسحاق (St. Isaac's Cathedral) یک کلیسای جامع برجسته و بزرگ است که این روزها با معماری جذاب و باشکوهی که دارد توانسته مورد توجه مسافران تور روسیه در سفر به سنت پترزبورگ قرار بگیرد. این بنای تاریخی که ساخت آن به سال‌های ۱۸۱۸ برمی‌گردد امروزه به عنوان دومین ساختمان بلند سنت پترزبورگ نیز شناخته می‌شود و همین موضوع جذابیت‌ دوچندانی به آن در بین توریست‌ها بخشیده است. در حال حاضر کلیسای سنت اسحاق به عنوان یک موزه با خدمات گاه به گاه کلیسا در سن پترزبورگ عمل می‌کند. برای گردشگرانی که علاقه زیادی به بناهای تاریخی دارند بازدید از این سازه بدون شک یکی از بهترین تجربه‌ها در سفر به سنت پترزبورگ خواهد بود.

عکس: petitfute.co.uk

 

تاریخچه کلیسای جامع سنت اسحاق

کلیسای سنت اسحاق که می‌توان آن را یکی از برترین بناهای تاریخی برای بازدید مسافران در تور روسیه دانست در سال‌های بین ۱۸۱۸ تا ۱۸۵۸ توسط معماری فرانسوی در شهر زیبای سنت پترزبورگ ساخته شد. گفته می‌شود این بنا به دستور پادشاه آن دوران ساخته شد تا بتواند چشمگیرترین نقاط دیدنی پایتخت امپراتوری روسیه را به تصویر بگشد. البته ناگفته نماند که این بنا در طول سال‌ها و تاریخ با فراز و نشیب‌ها و تغییرات بسیار زیادی همراه بوده تا امروزه در شکل کنونی خود در مقابل بازدیدکنندگان عرض اندام کند. به عنوان مثال گنبد طلاکاری شده آن حدود ۱۸۰ سال بعد از ساخت این بنا انجام شد و به همین ترتیب در گذر زمان تغییرات متعددی در جهت باشکوه‌تر ساختن کلیسا به آن اضافه شد. در حال حاضر کلیسای جامع سنت اسحاق نه تنها به عنوان یک کلیسا برای عبادت و برگزاری مراسم‌های خاص بلکه به عنوان موزه نیز برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

معرفی کاخ کاترین سن پترزبورگ

عکس: thetimes.co.uk

 

سبک معماری کلیسای جامع سنت اسحاق

در کنار تاریخ باشکوه و پرفراز و نشیبی که کلیسای سنت اسحاق دارد، سبک معماری باشکوه آن هم در بخش‌های داخلی و هم در بخش‌های خارجی آن توانسته مورد توجه بازدیدکنندگان قرار بگیرد. به طوری که نمای کلیسای جامع با مجسمه‌ها و ستون‌های گرانیتی عظیم (ساخته شده از تکه‌های گرانیت قرمز) تزئین شده است؛ در حالی که فضای داخلی با آیکون‌های موزاییکی فوق‌العاده دقیق، نقاشی‌ها و ستون‌های ساخته شده از مالاکیت و لاجورد تزئین شده است. به علاوه یک پنجره شیشه‌ای رنگارنگ بزرگ و روشن از "مسیح رستاخیز" در داخل محراب اصلی قرار دارد. این کلیسا که ظرفیت پذیرش ۱۴ هزار نفر عبادت‌کننده را دارد در اوایل دهه ۱۹۳۰ بسته و به عنوان موزه بازگشایی شد. به طوری که امروزه کاربرد آن به عنوان کلیسا فقط در برخی مناسبت‌های خاص بوده و توسط دولت برای این منظور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر سبک معماری کلیسای سنت اسحاق می‌پردازیم:

  • معماری بخش خارجی کلیسا

نمای بیرونی کلیسا حالتی نئوکلاسیک دارد که به صورت طرح‌هایی از معماری یونانی با یک گنبد مرکزی بزرگ و چهار گنبد فرعی به تصویر کشیده شده است. همچنین نمای بیرونی آن با سنگ‌های خاکستری و صورتی تزیین شده که جلوه‌ای فوق‌العاده زیبا و خاص به آن بخشیده است. از دیگر جذابیت‌های نمای بیرونی کلیسای سنت اسحاق می‌توان به ۱۱۲ ستون گرانیتی قرمز با سرستون‌های کورنتی اشاره کرد که هر کدام به صورت یک بلوک تراشیده شده برپا شده‌اند.

عکس: lidenz.com

 

  • معماری گنبد کلیسا

طراحی گنبد کلیسا بر اساس ساختار چدنی پشتیبان است که در آن دوران سومین گنبدی بود که به این روش ساخته شد. ارتفاع گنبد اصلی کلیسای جامع ۱۰۱.۵ متر بوده و آنچه باعث شکوه هر چه بیشتر آن گشته نمای بیرونی طلاکاری شده آن است. به علاوه این گنبد با دوازده مجسمه فرشته اثر جوزف هرمان تزئین شده است. به طوری که گفتهت می‌شود احتمالاً این فرشتگان اولین مجسمه‌های بزرگی بودند که توسط فرآیند جدید الکتروتایپینگ در آن زمان تولید شدند. این روش جایگزینی برای ریخته‌گری سنتی برنز مجسمه‌ها بود. ناگفته نماند که ارتفاع داخلی این گنبد تقریبا ۶۹ متر بوده و در زمره بلندترین گنبدهای جهان قرار دارد.

 

معروف‌ترین خیابان‌های توریستی سنت پترزبورگ

عکس: nomadicthoughts.com

 

  • معماری بخش داخلی کلیسا

جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین بخش کلیسای سنت اسحاق مربوط به معماری داخلی آن است. به طوری که درهای برنزی کلیسای جامع با نقش‌های برجسته پوشانده شده و با طراحی‌های باشکوه خود چشم‌نوازی می‌کنند. در زیر قله گنبد یک کبوتر سفید حجاری شده که نشان دهنده روح القدس است. علاوه بر آن تمامی جزئیات داخلی اعم از ستون‌ها، کف و مجسمه‌ها از گرانیت‌های رنگارنگ و مرمرهای جمع‌آوری شده از تمام نقاط روسیه تزیین شده‌اند. در کنار تمامی این موارد تماشای نقاشی‌های دیواری که همه آن‌ها با نهایت ظرافت کشیده‌ شده‌اند از جذابیت‌ بسیار زیادی برخوردار هستند. در کنار تمامی این موارد ناگفته نماند که بازدیدکنندگان خارجی باید بلیط‌های ورودی را فقط در داخل در سمت راست در نمای جنوبی (نه در باجه بلیط در سطح خیابان) خریداری کنند. همچنین توصیه می‌کنیم از ۳۰۰ پله تا ستون کلیسای جامع بالا رفته و از مناظر باشکوه شهر لذت ببرید.

عکس: kasadoo.com

 

نکات جالب در مورد کلیسای جامع سنت اسحاق

این کلیسای باشکوه با تاریخچه غنی و سبک معماری باشکوهی که دارد یکی از قابل تشخیص‌ترین جاذبه‌های گردشگری سنت پترزبورگ به شمار می‌آید. البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و نکات جالبی در خصوص آن وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود:

  • این بزرگترین کلیسای جامع ارتدکس در سنت پترزبورگ و چهارمین کلیسای بزرگ در جهان است.
  • کلیسای جامع سنت اسحاق توسط معمار کلاسیک فرانسوی آگوست دو مونتفران طراحی و ساخته شد. امپراتور نیکلاس اول شخصاً بر ساخت آن نظارت داشت و همین اهمیت این پروژه بزرگ را نشان می‌دهد.
  • در حین ساخت و ساز معمار مونفران زمانی که کارگران ستون‌های گنبدی ۶۴ تنی را بالا می‌بردند از روی داربست‌ها سقوط کرد؛ اما خوشبختانه کارگران اطراف توانستند او را بگیرند و از این حادثه جان سالم به در برد.
  • امروزه کلیسای سنت اسحاق جدیدترین ساختمان به سبک کلاسیک اروپایی است.
  • ساخت کلیسای جامع سنت اسحاق ۴۰ سال طول کشید! ساخت و ساز آنقدر به طول انجامید که حتی یک اصطلاح برای زبان فنلاندی "rakentaa kuin Iisakinkirkkoa" به معنی "ساختن مانند کلیسای اسحاق به جای گذاشت.

عکس: themoscowtimes.com

 

ساعات بازدید از کلیسای جامع سنت اسحاق

علاقه‌مندان به بازدید از کلیسای سنت اسحاق می‌توانند همه روزه به غیر از روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر در آن حاضر شوند. البته توجه داشته باشید که آخرین پذیرش برای ورود به داخل کلیسا تا ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر است. موضوع مهم دیگر اینکه فقط در فصل تابستان یعنی ماه‌های می تا سپتامبر بازدید از ۶ عصر تا ۱۰:۳۰ شب نیز ممکن است.

 

عصری آرام در کافه‌های رمانتیک سن پترزبورگ

عکس: kasadoo.com

 

هزینه بازدید از کلیسای جامع سنت اسحاق

در صورتی که تمایل به بازدید از این کلیسای بی‌نظیر را در سفر خود به سنت پترزبورگ داشتید، برای ورود به آن باید بلیط تهیه کنید. هزینه ورود به این کلیسا برای بزرگسالان حدود ۲۵۰۰۰ روبل روسیه و برای کودکان ۵۰۰۰ روبل است. علاوه بر آن کسانی که تمایل به دریافت راهنمای صوتی به زبان‌های روسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی یا اسپانیایی را داشته باشند باید ۱۰۰۰۰۰ روبل بیشتر پرداخت کنند. گاها مراسم‌های افتتاحیه ویژه‌ای نیز در این مکان برگزار می‌شوند که در صورت تمایل به حضور در آن‌ها باید هزینه‌ای در حدود ۳۰۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ روبل دیگر پرداخت شود.

عکس: russianmind.com

 

نحوه دسترسی به کلیسای جامع سنت اسحاق

کلیسای سنت اسحاق یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های توریستی در سنت پترزبورگ و البته کل روسیه است. بنابراین دسترسی به آن دشوار نبوده و توریست‌ها می‌توانند تقریبا از هر نقطه شهر دسترسی آسانی به آن داشته باشند. در حالت کلی این کلیسا در میدانی به نام ایزاکیفسکایا قرار گرفته و با تاکسی قابل دسترسی است. به علاوه برای گردشگرانی که تمایل به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روسیه را دارند باید با مترو خود را به ایستگاه Admiralteyskaya رسانده و از آنجا به سمت کلیسا حرکت کنند.

عکس: travelingtorussia.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۰۸ مرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران