جزیره واسیلیوسکی در سنت پترزبورگ

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
جزیره واسیلیوسکی در سنت پترزبورگ

 جزیره واسیلیوسکی جزیره‌ای زیبا و دیدنی در کشور روسیه است که این روزها توانسته به یکی از جاهای پرطرفدار در بین مسافران به مقصد سنت پترزبورگ قرار بگیرد. این جزیره از لحاظ طبیعت‌گردی و همچنین جاذبه‌های تاریخی بسیار جذاب بوده و مطمئنا هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. از همین رو توصیه می‌کنیم اگر در قصد سفر با تور به کشور روسیه را دارید حتما بازدید از این جزیره را در الویت‌های خود قرار دهید. اما این جزیره دقیقا در کدام بخش روسیه قرار گرفته؟ چه جاذبه‌هایی را در خود جای داده؟ و همچنین چگونه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟ سوال‌های هستند که در این مقاله به پاسخ‌ آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با جزیره واسیلیوسکی

جزیره واسیلیوسکی که در زبان روسی Vasilyevsky Ostrov نامیده می‌شود، جزیره‌ای در سن پترزبورگ روسیه بوده که با رودخانه‌های بولشایا نوا و مالایا نوا (در دلتای رودخانه نوا) در جنوب و شمال شرق و با نوا هم مرز است. این جزیره زیبا توسط رودخانه اسمولنکا از جزیره دکابریستوف جدا می‌شود که این دو منطقه با هم قلمرو Vasileostrovsky را تشکیل می‌دهند که یک بخش اداری سن پترزبورگ به حساب می‌آید. این شهر جذاب و دیدنی دارای تاریخچه‌ای غنی بوده و جاذبه‌های متعدد بسیاری برای بازدید گردشگران و به خصوص علاقه‌مندان به مکان‌های باستانی دارد. امروزه راه‌های ارتباطی متعددی برای دسترسی گردشگران تور سنت پترزبورگ به این جزیره ایجاد شده که پیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

عکس: de.personaltours.ru

 

ویژگی‌ها و ساختار جزیره واسیلیوسکی

البته که علت محبوبیت این جزیره در بین مسافران تور روسیه بی‌دلیل نبوده و از نقاط قابل توجه بسیاری برخوردار است. قبل از هر چیزی جالب است بدانید که در ابتدا دولت روسیه تصمیم بر این داشت تا واسیلیوسکی را طوری طراحی کند تا ساختاری مشابه با ونیز داشته باشد. به این صورت که هدف طراحی کانال‌های آب به جای خیابان‌ها در آن بود. هر چند امروزه این نقشه عملی نشد اما باز هم چیزی از جذابیت‌های آن کاسته نشده و همچنان علاوه بر بناها و مکان‌های دیدنی از از نظر جغرافیایی نیز جلوه‌های خاص خود را دارد.

مناطق جنوب و شرق جزیره دارای حالتی قدیمی بوده و ساختمان‌هایی عمدتا متعلق به قرن نوزدهم را در خود جای داده‌اند. در قسمت غربی آن دانشگاه سن پترزبورگ قرار دارد که دارای برخی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های شهر، مربوط به قرن هجدهم، است. همچنین این قسمت از جزیره می‌توان شاهد خیابان‌هایی بود که در ابتدا به عنوان کانال آب در نظر گرفته شده بودند. علاوه بر آن سه گذرگاه طولی به نام‌های prospekts بولشوی (بزرگ)، سردنی (وسط) و مالی (کوچک) قرار دارند که جلب توجه می‌کنند. در کنار تمامی این موارد خیابانی به نام ایلیا رپین وجود دارد که باریک‌ترین خیابان شهر بوده و از نظر توریست‌ها مکانی دوست داشتنی برای بازدید است.

 

بهترین هتل های روسیه

عکس: planetofhotels.com

 

جاذبه‌های گردشگری جزیره واسیلیوسکی

هر چند واسیلیوسکی جزیره‌ای کوچک در قسمتی از سنت پترزبورگ است اما با رفتن به آن‌جا می‌توان از جاذبه‌های گردشگری متعددی دیدن کرد. به طوری که از موزه‌های جذاب گرفته تا ساختمان‌هایی با بناهای قدیمی و البته بافت شهری بسیار خاص از جمله مواردی هستند که در این مکان شاهد آن خواهید بود. از جمله دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری واسیلیوسکی و کارهایی که توصیه‌ می‌کنیم در سفر به ان انجام دهید، عبارتند از:

ستون‌های روسترال

در منطقه‌ای که رودخانه نوا به دو قسمت تقسیم می‌شود، دو فانوس دریایی به جا مانده از قرن هجدهم به نام ستون‌های روسترال (Rostral Columns) قرار دارند. گفته می‌شود این بناهای تاریخی متمایز دارای شخصیت‌های افسانه‌ای جالبی هستند که چهار رودخانه اصلی روسیه را نشان می‌دهند و در اصل برای هدایت کشتی‌ها به بندر ساخته شده و چراغ‌های میراث دریایی این شهر هستند. امروزه مشعل این فانوس‌های دریایی در تعطیلات و جشن‌های عمومی روشن شده و جلوه‌ای بسیار زیبا پیدا می‌کنند که اگر خوش شانس باشید فرصت تماشای آن‌ها در یکی از فستیوال های روسیه در سفر خود خواهید داشت.

عکس: rbth.com

 

ساختمان باستانی بورس اوراق بهادار

ساختمان بورس قدیمی روسیه که The Old Stock Exchange نام داشت در جزیره واسیلیوسکی قرار دارد. این ساختمان دارای طراحی زیبا به سبک نئوکلاسیک است که با ستون‌های بزرگ دوریک تزیین شده است. این سازه چشمگیر یونانی که به عنوان بورس اوراق بهادار ساخته شده بود امروزه موزه مرکزی نیروی دریایی را در خود جای داده است. شما می‌توانید در بازدید از آن مجسمه نپتون، خدای دریا، را ببینید که بالای در ورودی ایستاده است.

دوازده کالج هنر روسیه

جزیره واسیلیفسکی مرکزی برای آموزش است که توسط دوازده کالج به نام The Twelve Colleges که زیرمجموعه‌هایی از دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ است، اداره می شوند. این موسسه که در دوره پترین ساخته شده بزرگترین سازه بازمانده زمان خود در سن پترزبورگ است و به دلیل نمای قرمز و سفید چشمگیر، نقاشی های دیواری سقفی و مجسمه های باستانی ارزش دیدن دارد.

 

بازدید از دریاچه بایکال در سفر به روسیه

عکس: tripadvisor.com

 

موسسه ادبیات روسی

اولین موزه ملی ادبی به زبان روسی، مؤسسه ادبیات روسی (The Institute Of Russian Literature) است که در واسیلیوسکی قرار گرفته و اهمیت بسیار بالایی در فرهنگ جهانی ادبی روسیه دارد. در اینجا، علاقه‌مندان به ادبیات می‌توانند دست نوشته‌های بسیاری از بزرگترین نویسندگان کشور و همچنین بسیاری از کتاب‌های کمیاب ارزشمند روسی را پیدا کنند.  

موزه Kunstkamera

Kunstkamera Museum که گفته می‌شود توسط پیتر کبیر تاسیس شده، یکی از مشهورترین موزه‌های مردم شناسی نه تنها در روسیه بلکه در جهان است که در جزیره واسیلیوسکی فرصت بازدید از آن را خواهید داشت. این مجموعه قوم‌نگاری فوق‌العاده غنی را به نمایش می‌گذارد که فرهنگ‌های مردم روسیه و همچنین فرهنگ‌های آفریقا، آمریکای شمالی، ژاپن، چین و فراتر از آن را بررسی می‌کند. بازدید از آن سفری کوتاه به تمامی این کشورها و آشنا شدن با فرهنگ جذاب تک تک آن‌ها خواهد بود.

عکس: st-petersburg.guide

 

کاخ منشیکوف

کاخ منشیکوف (Menshikov Palace) که کاخ پیتر دوم نیز نامیده می‌شود در دهه ۱۷۲۰ توسط الکساندر منشیکوف برای پسر خوانده‌اش، پیتر الکسیویچ، پسر پیتر اول و تزار آینده روسیه ساخته شد. این موزه که اکنون متعلق به موزه دولتی هرمیتاژ است، مجموعه‌ای جذاب از آثار هنری و فرهنگی روسیه را در خود جای داده است. 

کلیسای جامع سنت اندرو

کلیسای جامع سنت اندرو (The Cathedral Of St Andrew) یک کلیسای زیبا به رنگ صورتی و سفید است که به عنوان یک شاهکار معماری با سبک باروک شناخته می‌شود. البته این کلیسا در اثر جنگ آسیب دیده بود که امروزه به شکلی بسیار عالی بازسازی شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند در اینکلیسا چندین اثر هنری تاریخی، از جمله نقاشی‌های به جا مانده از قرن هجدهم سنت اندرو را نیز تماشا کنند.

 

سفر زمینی و ارزان به روسیه

عکس: commons.wikimedia.org

 

منطقه استلکا

بازدیدکنندگان جزیره واسیلیوسکی می‌توانند از قسمتی از جزیره که به Strelka معروف است دیدن کرده و از آن به تماشای مناظر زیبایی از شهر بپردازند. آنچه که این منطقه را در بین توریست‌ها محبوب کرده بناهای تاریخی رو به دریا و ساختمان جزیره واسیلیفسکی است که در طرف دیگر آن قرار گرفته است. همچنین باغ کوچک اما جذابی نیز در آن وجود دارد که بین ستون‌های روسترال واقع شده و منظره‌ای فوق‌العاده زیبا و تماشایی را به تصویر کشیده است.

عکس: outdooractive.com

 

نحوه دسترسی به جزیره واسیلیوسکی

همان طور که گفته شد، واسیلیوسکی جزیره‌ای با کلیساهای تاریخی، موزه‌های هنرهای زیبا و همچنین مناطقی جذاب و دیدنی است که مسافران تور روسیه به مقصد سنت پترزبورگ فرصت بازدید از آن را خواهند داشت. اما چگونه می‌توان به این جزیره زیبا دسترسی پیدا کرد. در کل می‌توانید بسته به منطقه‌ای که در سنت پترزبورگ اقامت دارید، یکی از روش‌های زیر را برای رفتن به واسیلیوسکی انتخاب کنید:

 

۱۰ دلیل برای سفر به سنت‌ پترزبورگ

عکس: commons.wikimedia.org

 

  • مترو

این جزیره توسط دو ایستگاه مترو خط  ۳، Vasileostrovskaya  در شرق و Primorskaya در غرب قابل دسترسی است. علاوه بر این، از ایستگاه Sportivnaya خط ۵ که دارای خروجی به انتهای شرقی جزیره است نیز می‌توان به آنجا رفت.

  • اتوبوس

همچنین واسیلیوسکی توسط اتوبوس‌های داخل شهری، واگن برقی، تراموا و مارشوتکاها نیز قابل دسترسی است. کسانی که می‌خواهند از طریق اتوبوس، ترالی‌بوس یا مارشوتکا جابجا شوند بهتر است خود را به خیابان نوسکی رسانده و از طریق ترمینال ریلی مسکوفسکی به آنجا بروند.

  • پیاده

چنانچه در محدوده موزه ارمیتاژ و یا در عرض رودخانه از طریق پل دوورتسوی قرار دارید، به راحتی می‌توانید به نوک شرقی جزیره واسیلیوسکی دسترسی پیدا کنید.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۹ آذر ۱۴۰۲

نظرات کاربران