معرفی کاخ کاترین سن پترزبورگ

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
معرفی کاخ کاترین سن پترزبورگ

تاریخ پر فراز و نشیب روسیه باعث شده تا در طول سال‌ها تحت تاثیر حاکمیت‌های متعدد بناها و به خصوص کاخ‌های باشکوه و دیدنی بسیاری بنا شوند. به طوری که امروزه اغلب این بناها به پرطرفدارترین جاذبه‌های کشور در میان توریست‌های خارجی تبدیل شده‌اند. در میان همه این بناها و ساختمان‌های تاریخی روسیه کاخ کاترین سن پترزبورگ توانسته مورد توجه بسیاری از افراد قرار بگیرد. اما چه چیزی باعث شده تا این کاخ دوست داشتنی با استقبال اغلب مردم روبرو شود؟ برای پاسخ به این سوال در این مقاله به معرفی این کاخ زیبا پرداخته و شما را با مهم‌ترین نکات در مورد آن آشنا می‌کنیم.

 

معرفی کاخ کاترین سن پترزبورگ

کاخ باشکوه کاترین، واقع در پوشکین حومه سن پترزبورگ، توجه گردشگران تور روسیه بسیار زیادی را با زیبایی مجللی که دارد به خود جذب می‌کند. این عمارت تاریخی که توانسته در طول سال‌ها بدون هیچ آسیبی محافظت شود، نمونه‌ای بارز از فرهنگ و ثروت اشراف روسیه است. به طوری که گشت و گذار در کاخ کاترین به بازدیدکنندگان این اجازه را می‌دهد تا در تاریخ روسیه به گذشته سفر کنند و شاهد ثروت مجلل امپراتورها و حاکمان این سرزمین در طول تاریخ باشند. این کاخ باشکوه اتاق‌های مجلل و تالارهای سلطنتی را در خود جای داده و همه آن‌ها با زیبایی هرچه تمام تزیین شده‌اند. به طوریکه در گذشته مهم‌ترین جشن‌ها و مراسمات دولتی در آن برگزار می‌شد.

عکس: travelcultura.com

 

تاریخچه کاخ کاترین سن پترزبورگ

این عمارت باشکوه در سال ۱۷۱۷ به عنوان یک قصر تابستانی برای کاترین اول، همسر پیتر کبیر، ایجاد شد که امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سن پترزبورگ شناخته می‌شود. گفته می‌شود در طول سال‌ها ساختمان اصلی آن تخریب شد و دختر کاترین، امپراتور الیزابت، شروع به بازسازی این بنا کرد. الیزابت دستور ساخت کاخ بسیار بزرگتری را داد که هم در فضای داخلی و هم در فضای بیرونی آن نهایت تجمل به کار گرفته شد. پس از مرگ الیزابت این کاخ دیگر به عنوان محل زندگی پادشاهان استفاده نشد اما این کاخ تا به امروزه به عنوان یادگاری از شکوه و قدرت کاترین و ثروت الیزابت باقی ماند. متاسفانه گفته می‌شود در طول جنگ جهانی دوم، بخش‌هایی از این کاخ غارت شدند. با این حال همچنان گنجینه‌های ارزشندی در آن باقی مانده و نگه‌داری می‌شوند.

 

جزیره واسیلیکوسی در سنت پترزبورگ

عکس: tripadvisor.co.uk

 

سبک معماری کاخ کاترین سن پترزبورگ

البته که آنچه باعث شده تا کاخ کاترین از جذابیت و شکوه بسیار زیادی در بین گردشگران برخوردار شود، سبک معماری بی‌نظیر آن است. به طوری که از فضای مجلل اتاق‌ها با مبلمان شاهنشاهی گرفته تا اتاق‌های سلطنتی خصوصی، اتاق‌های غذاخوری مختلف، دفاتر و اتاق‌های متعدد با تزئینات زیبا، باغ‌های باشکوه تزیین شده با فواره‌های زیبا، آلاچیق‌ها و محوطه‌های سرسبز همه در نوع خود بی‌نظیر هستند. امروزه آنچه در نگاه اول توجه بازدیدکنندگان را از طراحی این کاخ به خود جلب می‌کند نماهای آبی و سفید تزئین شده با نماهای طلاکاری آتلانتیس، کاریاتیدها و ستون‌های باشکوه آن هستند. گفته می‌شود در زمان سلطنت الیزابت بیش از ۱۰۰ کیلوگرم طلا برای تزئین نمای بیرونی کاخ استفاده شده بود.

به همان اندازه که نمای بیرونی کاخ کاترین سن پترزبورگ زیبا و باشکوه است، فضای داخلی آن نیز از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. به این صورت که بازدیدکنندگان به محض ورود به فضای داخلی کاخ شاهد پلکان‌های مجلل و نرده‌های پرآذین و کوپیدهای مرمری خمیده‌ آن خواهند شد. سپس با گشت و گذار در آن وارد اتاق‌ها و تالارهای متعددی خواهند شد که هر کدام در نوع خود بی‌نظیر هستند. تالار بزرگ که به تالار نور نیز معروف است، نزدیک به ۱۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و تمام عرض کاخ را اشغال می‌کند؛ به طوری که مناظر فوق‌العاده‌ای از دو طرف آن دیده می‌شود. پنجره‌های قوسی بزرگ، با جداره‌های گچ بری و طلاکاری شده نیز مورد توجه قرار می‌گیرند. از دیگر نکات برجسته این کاخ می‌توان به اتاق کهربایی اشاره کرد که بیش از هر جای دیگر مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. این اتاق همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد از پانل‌های موزاییک کهربایی ساخته شده و واقعا ارزش دیدن را دارد.

عکس: artbasel.com

 

زمان بازدید از کاخ کاترین سن پترزبورگ

زمان بازدید از کاخ کاترین بسته به اینکه در کدام فصل از سال به روسیه سفر می‌کنید، متفاوت خواهد بود. به این صورت که ساعات کاری مجموعه کاخ در ماه‌های مختلف سال به صورت زیر است:

  • ماه‌های می و سپتامبر: چهارشنبه تا یکشنبه از ۱۲ ظهر تا ۵ عصر
  • ماه‌های ژوئن تا اوت: چهارشنبه تا یکشنبه از ۱۲ ظهر تا ۷ عصر – دوشنبه‌ها از ۱۲ ظهر تا ۸ شب - سه شنبه‌ها تعطیل است.
  • ماه‌های اکتبر تا اواخر آوریل: چهارشنبه تا یکشنبه از ۱۰ صبح تا ۵ عصر – دوشنبه‌ها از ۱۰ صبح تا ۸ شب - روزهای سه شنبه و آخرین دوشنبه هر ماه تعطیل است.
  • روزهای تعطیلات ملی و رسمی کشوری: از ساعت ۱۲ ظهر تا ۵ عصر

توجه داشته باشید که فروش بلیط‌های ورودی به از ساعت ۱۰ صبح شروع شده و در دو ورودی پارک کاترین (ورودی اصلی نزدیک لیسیوم و آشپزخانه هرمیتاژ) عرضه می‌شوند. ناگفته نماند که تعداد بلیط‌های روزانه محدود بوده و از همین رو توصیه می‌شود بازدید خود را به ساعات پایانی روز واگذار نکنید و یا از قبل بلیط ورودی خود را تهیه کنید.

 

راهنمای سفر به روسیه

عکس: expedia.com.sg

 

هزینه بازدید از کاخ کاترین سن پترزبورگ

از آنجایی که کاخ کاترین به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث تاریخی کشور روسیه شناخته می‌شود، علاقه‌مندان به بازدید از آن باید به منظور ورود به فضای داخلی بلیط ورودی تهیه کنند. قیمت بلیط‌های ورودی به کاخ کاترین برای بازدیدکنندگان با توجه به بازه سنی آن‌ها متفاوت و به صورت زیر خواهد بود:

  • بزرگسالان: تقریبا ۱۴ دلار
  • دانشجویان با کارت شناسایی معتبر و کودکان بین ۱۶ تا ۱۸ سال: تقریبا ۷ دلار
  • کودکان زیر ۱۶ سال: ورود رایگان
  • سفر نیم روزه کاخ پوشکین و کاترین: تقریبا ۱۰۰ دلار

در صورتی که گردشگری قصد استفاده از راهنمای صوتی به یکی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و یا چینی را داشته باشد، باید هزینه‌ای در حدود ۱۰ دلار پرداخت کند.

عکس: en.wikipedia.org

 

نحوه دسترسی به کاخ کاترین سن پترزبورگ

کاخ کاترین در محدوده پوشکین در شهر سن پترزبورگ قرار گرفته و از آنجایی که به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی روسیه شناخته می‌شود قابلیت دسترسی آسانی برای توریست‌ها دارد. به طوری که علاقه‌مندان می‌توانند نهایتا در عرض یک ساعت به کمک وسایل حمل و نقل عمومی به آنجا بروند. بهترین راه برای رسیدن به کاخ کاترین رزرو تورهای گردشگری است؛ چرا که به این ترتیب دیگر نیازی نیست نگران عوض کردن وسایل حمل و نقل عمومی در خطوط مختلف و یا قرار گرفتن در صف های طولانی برای خرید بلیط باشید. در غیر این صورت باید سوار بر قطار از ایستگاه Vitebskiy به ایستگاه Carskoe Selo شده و سپس با اتوبوس ۳۷۱ به Aleksandrovskiy dvorets بروید. همچنین توصیه می‌کنیم در این بازدید از برخی دیگر جاذبه‌های توریستی تور سن پترزبورگ که در همین حوالی قرار دارند نیز دیدن کنید. از جمله معروف‌ترین این مکان‌ها عبارتند از:

  • تئاتر مارینسکی در فاصله ۲۴ کیلومتری
  • موزه فابرژ در فاصله ۲۴.۵ کیلومتری
  • کلیسای جامع کازان در فاصله ۲۴.۶ کیلومتری

 

هزینه‌های سفر به روسیه در ۲۰۲۳

عکس: afar.com

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران