گشتی در کاخ پترهوف سنت پترزبورگ

جاذبه‌های گردشگری سن پتزربورگ
گشتی در کاخ پترهوف سنت پترزبورگ

روسیه وسیع‌ترین کشور جهان است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فوق‌العاده جذابی دارد. از دیگر جاذبه‌های کشور روسیه فرهنگ غنی و خاص این مردم است که می‌تواند هر گردشگری را مجذوب خود کند. این کشور زیبا و شگفت انگیز دارای طبیعتی بکر است که برای یک بار هم که شده باید آن را به عنوان مقصد مسافرت خود انتخاب کنید. اگر شما هم تور روسیه را برای مسافرت و گردش خود انتخاب کرده‌اید حتما از کاخ پترهوف روسیه بازدید کنید. کاخ زیبای پترهوف یکی از مکان‌های دیدنی سنت پترزبورگ است. این مجموعه متشکل از کاخ‌ها و باغ‌های متعددی است که در خارج از شهر واقع شده است. ما در ادامه قصد داریم اطلاعاتی راجب کاخ پترهوف سنت پترزبورگ و دیدنی‌های آن برای شما بازگو کنیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

 

معرفی کاخ پترهوف

دلیل نام گذاری این کاخ و معماری منحصر به فرد علاقه‌ و ارادت بسیار زیاد پتر کبیر به فرهنگ غرب، در سبک طراحی و معماری پترهوف است. البته پتر کبیر با جایگزینی تقویم جولین بجای تقویم کشورش این ارادت را پیشتر ثابت کرده است. عده‌ای این قصر را ورسای روسی یا کاخ چشمه‌ها نیز می‌‌نامند. دلیل انتخاب موقعیت این بنا علاقه شدید پتر کبیر به فواره‌ها بود. تقریبا نیمی از محیط این بنا به وسیله دریا احاطه شده است و داخل آن مملو از فواره‌ها و دیگر سازه‌های آبی است. همچنین کانال آبی نیز مستقیما از پای کاخ تا خلیج آمده است. در ساخت این بنای باشکوه تلاش شده تا علاقه پتر کبیر به عنصر آب به عنوان جز مهمی از زندگی او و زندگی شهرنشینی به نمایش گذاشته شود.

در این ساختمان ۱۵۰ فواره و ۵ آب نمای وسیع به شکل آبشار به تصویر کشیده شده است. در این بنا کلیسا، آشپزخانه، حمام خانواده تزار و ده‌ها ساختمان دیگر قرار دارد. علاوه بر تمامی این موارد محوطه باغ‌های این مجموعه با بیش از ۸۰ مجسمه مرمری مزین شده که زیبایی بیشتری را به این مکان بخشیده است.

 

تجربه سفر تابستانی به روسیه

 

جاذبه‌های دیدنی‌ کاخ پترهوف

کاخ پترهوف علاوه بر جذابیت‌ها و زیبایی‌هایی که دارد به دلیل در بر داشتن جاذبه‌های دیدنی توانسته مورد توجه بسیاری از گردشگران در سرتاسر دنیا واقع شود. از جمله جاذبه‌های دیدنی‌ کاخ پترهوف می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

مونپلیزر (Monplaisir)

با قدمت‌ترین بنا در کاخ پترهوف مونپلیزر (در لغت به معنی My Pleasure) می‌باشد که در نیمه شرقی پارک پایین قرار دارد. اینجا مکانی است که پتر کبیر در زمان نظارت بر ساختن اقامتگاه اصلی سلطنتی در آن زندگی می‌کرد و همچنین در اغلب مواقع این کاخ را بر ویلایی که بعدا برای اقامتش تاسیس کرد ترجیح می‌داد. دیدن این کاخ برای همه مردم آزاد بوده و تورهای گردشگری به زبان انگلیسی در آن برگزار می‌شود. برخی از اتاق‌های مطالعه آن بسیار جالب است که با تاثیر گرفتن از  پانل‌های  نقاشی شده به سبک چینی مزین شده است. سالن مطالعات دریایی پتر کبیر و اتاق خواب او که در آن برخی از وسایل شخصی او مانند کلاه شب او و دستبندی که توسط همسرش ساخته شده است به نمایش گذاشته می‌شود.

این قسمت در کنار ویلای پتر Catherine Wing قرار دارد که در نیمه‌ی قرن ۱۸ میلادی به دست  Rastrelli با سبکی کاملا متفاوت و منحصر به فرد ساخته شد. پس از آن کاترین کبیر در آن جا اقامت داشت و بعد از کودتا و سرنگون کردن شوهرش بر تخت حکومت تکیه داد.

کاخ مارلی

در کنار هرمیتاژ، کاخ مارلی که بنایی باشکوه بوده و متعلق به پتر کبیر است، قرار دارد. این کاخ بیشتر از آن که شبیه به یک قصر باشکوه باشد یادآور انزوای این کشور است. مانند کاخ مونپلیزر در این مکان بیشتر یادداشت‌های  Petrine به نمایش گذاشته شده است. شایان ذکر است چهار حوض در اطراف پشت کاخ قرار دارد که گفته می‌شود کاترین بزرگ برای پرورش ماهی از آن استفاده کرده است.

هرمیتاژ

در بخش غربی پارک پایین، بنای معروف دیگری به نام هرمیتاژ قرار دارد که در سال ۱۷۲۵ ساخته شده است. عده‌ای ادعا می‌کنند که این کاخ نخستین هرمیتاژ امپراطوی بزرگ روسیه است. این ساختمان دو طبقه به مراسم مذهبی movable feast معنای تازه‌ای بخشیده‌اند و به همین دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. این ساختمان که زمانی به عنوان سالن مهمانی برای مهمان‌های خاص استفاده می‌شد، مجهز به دستگاهی بود که می‌توانست میز غذا خوری را از طبقه همکف به سالن خصوصی نهار خوری در طبقه بالا منتقل کند. به دلیل اینکه حریم خصوصی این کاخ حفظ شود تنها ورودی هرمیتاژ فقط از طریق پلی متحرک است.

فواره نپتون

 این باغ جدا از متقارن بودن با پارک پایین و به دلیل نبود آبشارهای بزرگ و فواره‌ها بسیار ساده و بی آلایش بوده و می‌توان دنیا دیگری را در آن تجربه کرد. از جمله جالب‌ترین اجزای آن می‌توان فواره نپتون را نام برد. این بنا در سال ۱۷۸۲ توسط پولیس خریداری شده و در طی جنگ این گروه سه طبقه از مجسمه‌های برنز به دست آلمانی‌ها ربوده شد و در آخر در سال ۱۹۵۶ بازسازی و دوباره آن را نصب کردند.

 

معرفی ۱۰ پارک جذاب در روسیه

آبشار بزرگ

گشت و گذار در این منطقه از طریق مرکز پارک پایین (در کنار کانال دریایی) شما را به سمت آبشار معروف و زیبای بزرگ می‌کشاند. آبشارهای جذاب که پارک‌های پایین و کاخ بزرگ را پشت سر می‌گذارند، شامل سه آبشار، ۶۴ چشمه و ۳۷ تندیس با ارزش و باشکوه است. در مرکز این آبشار مجسمه‌‌ای وجود دارد که آب از آن ناحیه به هوا پرتاب می‌شود و فواره می‌کند. این مجسمه نماد پیروزی ۱۷٠۹ روسیه در مقابل سوئدی‌ها  در روز سنت سامسون است. مجسمه فعلی یک کپی بسیار ظریف و مشابه از اصل آن بوده که به وسیله آلمانی‌ها در طول جنگ جهانی دوم دزدیده شد. یک ورودی کوچکی در سمت بالا از پله سمت راست قرار دارد که به یک حفره منتهی می‌شود، جایی که می‌توانید بر روی تراس بروید و از زاویه جذابتری مجسمه‌ها و جزئیات این بنای با عظمت را بنگرید.

۱۴ تیر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 06 تیر 1402)

نظرات کاربران