معرفی محله‌های مشهور استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی محله‌های مشهور استانبول

استانبول به عنوان بزرگ‌ترین شهر و قطب گردشگری ترکیه به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود. این شهر دارای ۳۹ منطقه است. از این تعداد، ۲۵ ناحیه متعلق به بخش اروپایی و ۱۴ ناحیه از آن در سمت آسیایی می‌باشد. قبل از اینکه با تور استانبول سفری به این شهر پر هیاهو داشته باشید، بهتر است با مناطق و ویژگی‌های آنها آشنا شده و انتخاب کنید که در کدام محله می‌خواهید هتل رزرو کرده و در کدام‌ها گردش کنید. چرا که استانبول آنقدر بزرگ است که شاید دیدن همه کوچه و خیابان‌های شهر در یک بار سفر شما نگنجد.


شهر قدیمی استانبول Old City

قدیمی‌ترین بخش استانبول مربوط به دوره بیزانس و قبل از فتح امپراتور روم، محله سلطان احمد Sultanahmet است که جزو شهرداری منطقه فاتح محسوب می‌شود. این منطقه که به قلب استانبول شهرت یافته، با معماری‌ ساختمان‌های باشکوهش، جاذبه‌های تاریخی بسیاری را همچون ایا صوفیه Hagia Sophia، مسجد سلطان احمد معروف به مسجد آبی Blue Mosque ، کاخ توپکاپی Topkapi palace و باسیلیکا سیسترن Basilica Cistern را در خود جای داده است. علاوه بر آن بازار بزرگ یا همان گرند بازار Grand Bazar و بازار آراستا Arasta Bazaar نیز در نزدیکی آنهاست و لازم است یک روز کامل را برای گشت و گذار در این منطقه صرف کنید. ناهاری بخورید و عکس بگیرید. چرا که بیشتر نمادهای استانبول را در این محله خواهید یافت. همچنین منطقه سلطان احمد به منطقه مشهور دیگری به نام آکسرای بسیار نزدیک است و شما می‌توانید در صورتی که زمان کافی داشتید، با پای پیاده به آنجا هم سری بزنید. علاوه بر این، منطقه فاتح بجز بخش سلطان احمد، شامل محله‌های دیگر فنر، بالات، میدان امینونو و میدانهای قدیمی یونانی و یهودی‌نشین نیز می‌شود.

آکسارای Aksaray

آکسارای یکی دیگر از مناطق قدیمی شهر استانبول است که یکی از محله‌های ارزان به نسبت دیگر مناطق شهر محسوب می‌شود. به همین علت برای خرید اجناس با قیمت مناسب و رزرو اتاق‌های ارزان‌تر در هتل‌های سه ستاره‌ همواره این منطقه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. محله آکسارای پر از کوچه و پس کوچه زیبا و سنگ‌فرش شده در یک بافت قدیمی است و به بیشتر مکان‌های تاریخی و مشهور استانبول نزدیک است. برای همین بیشتر ایرانی‌ها برای تجارت، زندگی و گردش در این منطقه ساکن می‌شوند. شما به راحتی می‌توانید از آکسارای به منطقه سلطان احمد دسترسی داشته باشید.

 

بهترین رستوران‌های آسیایی استانبول

محله بی اوغلو Beyoğlu

یکی دیگر از توریستی‌ترین مناطق استانبول محله بی‌اوغلوست که شامل آشناترین بخش گردشگری شهر یعنی میدان تقسیم و خیابان استقلال می‌شود. در واقع این خیابان در تمام روزهای سال پر جنب و جوش است. خیابان استقلال که از مجسمه جمهوری در میدان تقسیم یا تکسیم شروع و تا برج گالاتا ادامه می‌یابد، پر از فروشگاه‌ها، مراکز خرید، کافه‌ها، رستوران‌ها و کلوپ‌های شبانه است. شما با قدم زدن در این خیابان با حال و هوای موسیقی خیابانی، خوردن سیمیت و شاید خوردن یک کباب ترکی داغ یا نوشیدن یک فنجان قهوه ترک از گذران لحظات خود لذت می‌برید و رضایت خاطر خواهید داشت. گردش در این خیابان ممکن است ساعت‌ها وقت شما را بگیرد. چرا که با تماشای درست کردن بستنی‌هایی که به آن دُندارما می‌گویند، خرید از فروشگاه‌های برندهای مشهور و مطرح دنیا، خوردن کمپیر یا سفارش یک نوشیدنی از استارباکس زمان از دست شما در می‌رود. پس از همه این‌ها شما به برج گالاتا خواهید رسید. البته اگر حواستان باشد می‌توانید در میانه راه از کلیسای زیبایی که بازدید از آن برای عموم آزاد است نیز دیدن کنید.
پس از رسیدن به برج تاریخی گالاتا Galata، شما وارد محله‌ای از بی‌اوغلو شده‌اید که مشرف به خیابان‌های قدیمی سنگ‌فرش شده و ساختمان‌های نئوکلاسیک است. شما با پرداخت ورودی می‌توانید به بالای برج با ارتفاع ۶۷ متر رفته و تمام شهر را از آنجا تماشا کنید. موزه هنر مدرن، موزه معصومیت، موزه پرا، موزه مولوی و موزه یهودیان ترکیه نیز در این محله قرار دارد. همچنین اگر بخواهید اشیاء قدیمی و آنتیک بخرید می توانید به چوکور کوما بروید و از مغازه‌هایی همچون A La Turca ، Modern Tarih یا Asli Gunsiray خرید کنید.
محله گالاتا به منطقه سلطان احمد نیز نزدیک است. اگر فرصت کافی دارید، برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی محله سلطان احمد می‌بایست به کمک گوگل مپ و گذر از کوچه و خیابان‌ها و پل گالاتا به مقصد برسید. علاوه بر این با استفاده از تراموا و ایستگاه کاراکوی ایستاسیونو Karaköy İstasyonu می‌توانید تا محله کاراکوی هم بروید.

کاراکوی Karaköy

منطقه کاراکوی در نزدیکی تنگه بسفور قرار دارد و از بندرهای قدیمی استانبول بود است. آخر هفته‌ها کاراکوی پر از مردم محلی و گردشگرانی می‌شود که می‌خواهند در کافه‌ها و رستوران‌های آنجا یک غذای دریایی یا ترکی سفارش داده و به تماشای دریا بنشینند.

 

گشتی در محله کوزگونجوک استانبول

بشیکتاش Besiktas

بشیکتاش منطقه‌ای خوب در کنار دریاست که برخی از جاذبه‌های تاریخی مانند کاخ دلماباغچه را در خود جای داده است. شما برای رسیدن به این منطقه می‌توانید از میدان تکسیم سوار فونیکلار شوید و یک راست و بدون توقف به ایستگاه بشیکتاش بروید. در این منطقه شما امکان دسترسی به مناطق دیگر را هم خواهید داشت. همچنین می‌توانید با خرید بلیط کشتی، مناطق بسیاری از استانبول را از طریق دریا بگردید و تجربه دیدن پل معلق و مکان‌های تاریخی مختلفی را از داخل تنگه بسفور داشته باشید.

شیشلی Şişli

شیشلی به عنوان یک منطقه خوب و گران، در گذشته منطقه‌ای برای کشاورزی و شکار محسوب می‌شده است. پس از نفوذ فرانسه با این شهر، ساختمان‌ها و بلوارهایی در این منطقه ساخته شد که آن را به یک محله مدرن با فروشگاه‌های شیک تبدیل کرد. در زمان سفرتان شاید فرصتی برای گردش در این منطقه اروپایی پیدا کنید. از جاذبه‌های گردشگری شیشلی می‌توان به موزه و خانه‌ قدیمی آتاتورک، موزه‌ ارتش استانبول، کاخ ایحلامور، مسجد تشویکیه، کلیسای هولی اسپریت، پارک دموکراسی، مرکز خرید جواهر استانبول و مرکز خرید کانیون اشاره کرد.

ساری یر Sarıyer

به توصیفی می‌توان گفت شمالی‌ترین محله استانبول ساری یر است که در نزدیکی تنگه بسفور واقع شده و منطقه خوبی به شمار می‌رود. در گذشته روستایی برای ماهیگیری بوده که امروز به یک منطقه ثروتمندنشین تبدیل شده است. شما در گشت و گذار در ساری یر می‌توانید ویلاهای لوکس و زیبا را تماشا کنید و در پیاده‌رو کنار قایق‌ها قدم بزنید.

 

برترین مراکز خرید محله آتاشهیر در استانبول

منطقه بی کوز Beykoz

بی‌کوز یکی از قشنگ‌ترین و دنج‌ترین مناطق شهر استانبول است که در شمال آن و بخش آسیایی تنگه بسفور واقع شده است. فضای سبز بی‌کوز همچنان دست نخورده است و جنگل بیکوز استانبول، پارکی با نام بیکوز کوروسو در دامنه کوه و تعدادی چشمه در این محله قرار دارد. از دیگر آثار دیدنی محله بی کوز می‌توان به قلعه آنادولو، کاخ خدیو و کاخ کوچوک سو اشاره کرد.

محله ببک bebek

اگر فیلم و سریال‌های ترکی را تماشا کرده باشید، احتمالا با منطقه ببک آشنا هستید. ببک منطقه‌ای زیبا و تمیز با گیاهان تزئینی و درختان چند صد ساله است که در نزدیکی تنگه بسفور قرار گرفته و چشم‌اندازی از سواحل مدیترانه و خانه‌های شیک و مجلل پیش روی چشمانتان قرار می‌دهد. محله ببک به نسبت مناطق دیگر استانبول از امنیت اجتماعی بالاتری برخوردار است. این منطقه اروپایی‌نشین بیشتر محل زندگی افراد مشهور ترکیه و ثروتمندان است و بناهای تاریخی چندانی ندارد. بسیاری از گردشگران برای قدم زدن در کنار دریا و پیاده‌روی طولانی در امتداد تنگه بسفور محله ببک را انتخاب می‌کنند.

 

حقایق جذاب درباره محله بی اوغلو استانبول

بخش آسیایی استانبول

آناتولی، بخش آسیایی استانبول به دو منطقه اوسکودار Üsküdar و کادیکوی Kadıköy تقسیم می‌شود. در صورتی که بخواهید در یکی از هتل‌های این بخش از شهر اتاق بگیرید، هزینه کمتری را برای اقامت خود صرف خواهید کرد و همچنین با فرهنگ ترکیه‌ای بیشتر آشنا خواهید شد.

محله کادیکوی Kadiköy

کادیکوی از معروف‌ترین محله‌های آسیایی استانبول به شمار می‌آید. ممکن است به عنوان یک گردشگر، گشت و گذار در این منطقه در اوایل لیست شما باشد. خیابان کادیکوی در ساحل دریای مرمره قرار گرفته و از آنجا می‌توانید به اسکله کادیکوی به عنوان یکی از مشهورترین مناطق تفریحی با کشتی بروید و یکی از قایق‌های تفریحی را اجاره کنید. همچنین به فروشگاه‌های این محله در خیابان بگهاد رفته و در خیابان فنرباغچه نیز گشتی بزنید. اگر به دنبال مراکز خرید ارزان در استانبول هستید هم خیابان بهاریه ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد.

مودا Moda

یکی از بهترین محله‌های کادیکوی در بخش آسیایی، موداست. محله مودا گران ‌قیمت‌ترین و لوکس ‌ترین محله کادیکوی در کنار دریاست که می‌توانید با نوشیدن قهوه یا چای در رستوان‌ها و کافه‌ها از تماشای منظره لذت ببرید. قدم بزنید و از فروشگاه‌ها دیدن کنید.

محله بالات Balat

یکی از محله‌های ارمنی‌نشین استانبول که بیشتر آنها ارتدوکس هستند، بالات نام دارد. این منطقه به خانه‌های رنگارنگش شهرت یافته و اصلی‌ترین جاذبه‌اش Fener Lycee است که ساختاری قلعه مانند دارد و آجرهای قرمز رنگش چشم هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. همچنین در خیابان‌های Yıldırım و Vodina می‌توانید دکه‌های قهوه‌فروشی و مغازه‌هایی برای فروش اجناس قدیمی پیدا کنید.

 

بعدازظهر متفاوت در محله بومونتی استانبول

محله کورچشمه Kuruçeşme

کورچشمه یا محله چشمه خشک در میان اورتاکوی و آرناوتوکوی واقع شده است. جاذبه‌های دیدنی این محله پارک Cemil Topuzlu و ساختمان اجرای کنسرت‌ها Turkcell Kuruçeşme Arena است.

علاوه بر محله‌هایی که معرفی شد، محله‌های دیگری از جمله محله آرناووت کوی Arnavutköy، آسمالی مسکیت Asmali Mescit ، منطقه امینونو Eminonu و بایزید نیز وجود دارد که می‌توانید از هر کدام از آنها دیدن کنید. در محله امینونو به خاطر وجود اسکله قایق‌های تفریحی و رستوران‌های دریایی از محبوبیت در بین گردشگران علاقه‌مند به ماهی تازه برخوردار است.

۱۵ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران