پربازدیدترین نقاط توریستی استانبول (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری استانبول

در قسمت قبل گفتیم که استانبول مقصدی بسیار محبوب برای تاریخ دوستان و ماجراجویان است. در واقع این شهر آسیایی اروپایی که تاریخی بسیار کهن دارد به واسطه دوره‌های مختلف تاریخی اتفاقات زیادی را به خود دیده که ثمره آن‌ها بسیاری از نقاط زیبای تاریخی و فرهنگی است. زیبایی‌های تاریخی آنقدر زیاد و متنوع است که قسمت اعظم پربازدیدترین نقاط استانبول را تشکیل می‌دهند. با وجود پارک‌ها، بناها و نقاط تاریخی این شهر پربازدیدترین جاهای تور استانبول کدام‌ها هستند؟

 

برج گالاتا

این برج که در قرن ۱۴ ساخته شده، یکی از شناخته شده‌ترین بناهای تاریخی استانبول است. با آسانسور یا از طریق پله‌ها به بالکن بالای برج گالاتا برای تماشای چشم انداز فوق‌العاده شهر بروید و استانبول را از منظره‌ای دیگر تماشا کنید. اگرچه که این یک منظره فوق‌العاده محبوب محسوب می‌شود و همیشه شلوغ است توصیه می‌کنیم خودتان را زودتر به برج برسانید و همچنین انتظار صف طولانی هم داشته باشید.

 

محبوب‌ترین هاستل‌های استانبول در سال ۲۰۲۰

آدرس: Bereketzade, Galata Kulesi, 34421 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

خیابان استقلال و تقسیم

خیابان پای پیاده یک خیابان خرید مدرن و شلوغ با تعداد زیادی رستوران و کافه است. شما می‌توانید با استفاده از قدیمی‌ترین راه آهن زیرزمینی جهان به نام تونل که در سال ۱۸۷۵ احداث شده، از نزدیک پل گالاتا به انتهای خیابان بروید. همچنین یک تراموا به سبک قدیمی وجود دارد که درست در امتداد طول تونل تا میدان تقسیم در بالای آن رفت و آمد می‌کند. همچنین منطقه پیرامون خیابان استقلال محل قرارگیری بسیاری از کلیساها و ساختمان‌های کنسولگری قدیمی با نماهای آراسته است.

بازار ادویه

بازار ادویه استانبول از جاهای شناخته شده و توریستی استانبول است که در آن می‌توانید انواع ادویه‌جات، غذاهای ترکی، میوه‌های خشک شده و آجیل و خشکبار را تهیه کنید. بیشترین پولی که به ساخت این بازار کمک کرد از محل دریافت مالیاتی بود که دولت عثمانی از بازرگانان مصری می‌گرفت به همین دلیل در ترکی به آن بازار مصر گفته می‌شود. بازار ادویه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر است و در بعضی از ساعات روز به طور حیرت‌انگیزی مملو از گروه‌های عظیم تورهای مسافرتی می‌شود. برای گردشی باکیفیت سعی کنید قبل از ساعت ۱۱ صبح یا بعد از ۴ بعدازظهر بیایید. درست در همسایگی ورودی اصلی بازار ادویه، بنای باشکوه Yeni Camii  (مسجد جدید) واقع شده که ساخت آن در سال ۱۶۱۵ آغاز شد و در سال ۱۶۶۳ به پایان رسید. این از جاذبه‌های جدید استانبول محسوب می‌شود که به دلیل زیبایی کاشی کاری داخل مسجد ارزش توقفی کوتاه را دارد.

 

بهترین کافه‌های سمت آسیایی استانبول

آدرس: Rüstem Paşa, Erzak Ambarı Sok. No:92, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

 

کلیسای چورا

کلیسای چورا در استانبول که درست در خارج از دیوارهای قدیمی شهر قسطنطنیه واقع شده در زبان یونانی به معنی "کشور" ترجمه می‌شود. کلیسای اولیه چورا در قرن پنچم میلادی ساخته شد و چیزی که امروزه از آن می‌بینیم چندمین بازسازی آن است. زیرا این کلیسا در قرن نهم از بین رفت و دوباره ساخته شد و در طی قرون ۱۱ تا ۱۴ بارها مورد تغییرات و ساخت و ساز قرار گرفت. این کلیسا که امروزه تبدیل به موزه شده به دلیل کاشی‌کاری افسانه‌ای قرن چهاردهمی‌اش به شهرتی جهانی رسیده است. کاشی‌ کاری‌ها و نقاشی‌های دیواری داخل کلیسا در طاقی‌ها و داخل گنبد و دیوارها گسترده شده و نمایی متحیرکننده پدیدآورده است. این نمونه‌های باورنکردنی از هنر بیزانس طیف گسترده‌ای از مضامین از شجره نامه مسیح گرفته تا داستان‌های عهد جدید را شامل می‌شود.

آدرس: Dervişali, Kariye Cami Sk. No:18, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

 

موزه هنرهای اسلامی ترکیه

این موزه که سابقا کاخ ابراهیم پاشا وزیر بزرگ سلطان سلیمان بود اکنون به مقصد علاقه مندان به هنر و تاریخ شده است. مجموعه فرش‌های به نمایش درآمده در اینجا گسترده است که توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین‌های جهان شناسایی شده‌اند. این مکان عالی برای تماشای مجموعه‌ای خیره کننده از فرش‌های ترکیه و همچنین فرش‌هایی از قفقاز و ایران است که در طول قرن‌ها جمع شده‌اند. همچنین نمایشگاه‌های فوق‌العاده سرامیک، خوشنویسی و منبت کاری روی چوب وجود دارد که قدمت آن‌ها به قرن ۹ میلادی تا ۱۹ میلادی برمی‌گردد.

 

بهترین آپارتمان‌های اجاره‌ای در استانبول

آدرس: Binbirdirek, Atmeydanı Cd. No:12, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

ایاصوفیه کوچک

ایده پشت ساخت این کلیسا بسیار جالب است. امپراطور جاستینیان قبل از این که ایاصوفیه را بسازد تصمیم گرفت مدل مینیاتوری و کوچکی از آن بسازد تا مطمئن شود که تمامی انتظارات و محاسبات آنطوری که در نظر دارد از آب در می‌آید. در دوران عثمانی، این کلیسا به مسجد تبدیل شد و امروزه نیز به عنوان یک مسجد فعال کار می‌کند. اگرچه این سازه به اندازه دیگر نقاط استانبول بزرگ نیست اما همچنان زیبایی معماری آن ارزش بازدید را دارد. وقت بگذارید و یک لیوان چای در باغ آرام ایاصوفیه کوچک بنوشید تا برای ادامه گشت و گذارها به اندازه کافی انرژی داشته باشید.

آدرس: Küçük Ayasofya Mahallesi, Küçük Ayasofya Camii Sokagi No:20, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا در استانبول که شاید زیباترین مسجد این شهر باشد، میزبان خیره کننده‌ترین قطعات کاشی ایزنیک در شهر است. اگرچه مسجد آبی استانبول هنوز شکوه و جلال خود را در شهر حفظ می‌کند، اما مسجد رستم پاشا دارای کاشی کاری‌های نفسگیر در داخل و نمای بیرونی است. شما در اینجا بهترین نمونه‌های این کاشی‌های دست‌ساز را با رنگ‌های آبی، قرمز و سبز به زیبایی مشاهده خواهید کرد. مسجد رستم پاشا از نقاط توریستی استانبول است که میزبان علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ و معماری می‌شود با اینکه از مسجد آبی زیباتر است به شهرت آن می‌بازد. البته باید به فال نیک بگیرید و از این فرصت به عنوان گردشی جذاب و به دور از جمعیت خفه کننده توریستی استفاده ببرید. به علاوه مسیر رسیدن به این مسجد به خاطر مسیر باریک پوشیده از غرفه‌های بازاری و همیشه شلوغ در نزدیکی بازار ادویه که حس و حال زندگی محلی را منتقل می‌کند بر موهبت بازدید آن می‌افزاید.

 

گشتی جذاب در موزه توهمات استانبول

آدرس: Rüstem Paşa, Hasırcılar Cd. No:62, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

۲۹ آذر ۱۳۹۹