معرفی کلیسای چورا در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی کلیسای چورا در استانبول

استانبول یکی از منحصر به فردترین شهرهای دنیاست که در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است. این شهر تاریخی و فرهنگی پر از شگفتی‌های گوناگونی‌ست که بازدید از تمامی آن‌ها برای چندین روز وقت شما را به خود اختصاص خواهند داد. در این بین برخی از جاذبه‌های دیدنی مثل ایاصوفیه، مسجد آبی و برج گالاتا در رده اول دیدنی‌ها، و برخی دیگر مثل کلیسای چورا در رده دوم قرار گرفته‌اند. ما این کلیسا را که از نگاه خیلی‌ها به دور مانده را در اینجا معرفی می‌کنیم.

 

کلیسای چورا

مانند اغلب بناهای تاریخی، موزه چورا نیز دارای گذشته‌ای پرپیچ و خم است که اطلاعات بیشتری درباره استانبول و روزگاری که بر آن گذشت به ما می‌دهد. اولین کلیسای نجات دهنده مقدس در چورا (اسمی که در اصل به آن شناخته می‌شد) اولین بار در دوره جاستینیان (۵۲۷ تا ۵۶۵) ساخته شد. این کلیسا به جای کلیسای کوچکی در منطقه‌ای بیرون از شهر و آن‌طرف اولین دیوارهای شهر که از پایتخت امپراطوری بیزانس محافظ می‌کرد قرار گرفته بود. واژه چورا، کلمه‌ای یونانی و قدیمی‌ست که برای حومه شهر به کار می‌رفته و اشاره به کلیسای کوچک اولیه دارد که آن طرف دیوارهای شهر قرار داشت.

 

 گردش در قسمت اروپایی استانبول (قسمت اول) 

کلیسای چورا

 

چهارمین جنگ صلیبی و کلیسای چورا

کلیسای چورا در چهارمین جنگ صلیبی در اروپای غربی، امپراطوری لاتین (۱۲۰۴ تا ۱۲۶۱) که بین ارتدوکس‌ شرقی و کاتولیک‌های رومی در گرفته بود از بین رفت. با این همه در قرن‌ها ۱۳ و ۱۴ میلادی این کلیسا تعمیر شد و گسترش یافت و در نهایت با موزاییک‌های نقاشی شده چشمگیر به کمال و شکوه رسید. موزاییک‌هایی که تا امروزه دوام آورده‌اند و می‌توانید بروید و از نزدیک ببینید. بعد از این که عثمانی‌ها شهر را در سال ۱۴۵۳ به دست گرفتند کلیسا همچنان به فعالیت خود ادامه داد تا این که در سال ۱۵۱۱ وزیر علی پا آن را به مسجد تبدیل کرد. در آن دوره موزاییک‌های شگفت‌انگیز با خاک و گچ و نقاشی پوشیده شدند تا در نهایت این مسجد که روزی کلیسا بود در سال ۱۹۴۵ به موزه تبدیل شد. در دوره بازسازی پوشش قرار گرفته روی دیوارها توسط موسسه بیزانس آمریکا به دقت و ظرافت برداشته شد و موزاییک‌های تاریخی و زیبا دوباره در معرض دید قرار گرفتند.

 

 فستیوال خرید در شهر توریستی استانبول 

 کلیسای چورا

 

چعه چیزهایی را نباید در کلیسای چورا از دست دهید

موزاییک‌های کلیسای چورا داستان‌هایی از کتاب انجیل روایت می‌کنند که وقتی روی دیوار دنبال‌شان می‌کنید شبیه به کتاب مصور به نظر می‌رسد. با این که خیلی از این موزاییک‌ها آسیب دیده‌اند اما هنوز ارزش بازدید و تماشا را دارند. در حقیقت موزاییک‌ها و نقاشی‌های روی گچ این کلیسا زیباترین نمونه‌های به جا مانده از اواخر دوره بیزانس مربوط به قرن ۱۴ام هستند.

 

کلیسای چورا

 

دوران زندگی مریم مقدس

روی دیوار شمالی ایوان غربی کلیسا با ۱۷ تصویر از دوره‌های مختلف زندگی مریم مقدم مثل تولد، اولین قدم‌ها  پر شده که حایز اهمیت بوده و ارزش بازدید را دارد. بنابراین در طول کاوش خود تماشای این بخش از کلیسا را از دست ندهید. 

دوره رهبری مسیح

مانند خیلی از داستان‌های به تصویر کشیده شده در این کلیسا مانند داستان شفای جذامی و تبدیل آب به نان‌های کوچک و ماهی، این دوره نیز بر روی چندین طاقی، دیوار و هشتی گسترده شده‌اند که اطلاعاتی راجب وقایع آن زمان ارائه می‌دهند.

 

 ۶ اوت لت معروف و ارزان استانبول 

کلیسای چورا

 

جاذبه‌های دیدنی نزدیک کلیسا

کلیسای چورا در استانبول امروزی، در نزدیکی خرابه‌های دیوار شهر واقع شده است. با یک پیاده‌روی کوتاه تا دیوارها می‌توانید یکی از چشمگیرترین مناظر استانبول را شاهد باشید. شک نداشته باشید که این پیاده‌روی ارزش منظره‌ای که مقابل‌تان قرار می‌گیرد را دارد.

به علاوه مسجد مهری‌ماه سلطان که به دست‌های معجزه‌گر معمار سینان ساخته شده در ادیرنه‌کاپی، با پیاده‌روی کوتاهی در دسترس قرار دارد. این مسجد که در نزدیکی رستوران آسیتانه واقع شده سبک و سیاق دوه عثمانی را به خوبی به نمایش گذاشته است. در واقع بعد از بازدید چورا دیدن این مسجد می‌تواند تفاوت‌ها و نکات ریزی را در مقام مقایسه برای‌تان آشکار کند. اگر گشنه بودید به رستوران آسیتانه بروید که منوی آن متشکل از غذاهای تاریخی و قدیمی منحصر به فرد است.

 

 ۱۰ رستوران عالی غذاهای ترکی در استانبول 

 کلیسای چورا

 

چگونه به کلیسای چورا بروید

استانبول دارای راه‌های حمل و نقل عمومی مختلفی از جمله مترو، ترموا و اتوبوس است اما هنوز به برخی از جاها مثل کلیسای چورا ایستگاه و یا خط مستقیمی ندارد. با این همه موزاییک‌های تاریخی و شگفت‌انگیز چورا ارزش رفتن و بازدید را دارند. بنابراین سوار اتوبوس 38/E در خط اتوبوس امینونو به ادیرنه‌کاپی شوید و سپس پیاده‌روی کوتاهی تا کلیسا انجام دهید.

  • ساعت کار کلیسا:

به جز۴ شنبه‌ها همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر

  • بلیط ورودی:

هزینه بلیط ورودی برای هر نفر ۵۴ لیر

۰۴ آذر ۱۳۹۸

نظرات کاربران