مروری بر تاریخ کلیسای چورا برای مسافران تور استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مروری بر تاریخ کلیسای چورا برای مسافران تور استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول تمامی ندارد؛ از بناهای تاریخی تا سازه‌های مدرن و طبیعت بکر، همه و همه سبب شده است که عده زیادی از سراسر جهان تور استانبول را برای سفرشان انتخاب کنند.اما یک گروه از گردشگران، بیشتر طرفدار این شهر هستند، چراکه استانبول شهری تاریخی با بناهای منحصر به فرد است و به همین دلیل هم تاریخ‌شناسان، معماران و باستان‌شناسان علاقه خاصی به آن دارند. یکی از این جاذبه‌های گردشگری تاریخی، کلیسای چورا است.

 

 

قرن چهارم میلادی و تولد کلیسای چورا Chora Church

کلیسای چورا از آن دست جاذبه‌های گردشگری نیست که همه مسافران تور ترکیه به سراغش بروند، اما اگر حتی ذره‌ای به تاریخ و معماری علاقمند هستید، بازدید از این کلیسای قدیمی را در برنامه خود جای دهید.

در تاریخ آمده است که کلیسای چورا در قرن چهارم میلادی ساخته است. کلیسایی در حوه شهر قسطنطنیه که برای همین هم به نام چورا به معنی حومه شهر معروف شده است.

 

بازدید از روملی حصار استانبول، قلعه‌ای که در چهار ماه ساخته شد

 

 

Chora Church

 

 

از حومه شهر تا قلب آبادی

نام اصلی این کلیسا، کلیسای ناجی مقدس است. در اوایل قرن چهارم، این کلیسا زیارتگاهی کوچک اما محترم در خارج از شهر بود. اما این کلیسا هم از زلزله معروف استانبول جان سالم به در نبرد و تا قرن‌ها بنایی دور مانده از شهر بود که آسیب‌های زلزله کاربردش را از بین برده بودند.

پس از قرن‌ها با گسترش شهر استانبول یا قسطنطنیه آن زمان، کلیسای چورا دیگر در حومه شهر نبود و حالا در میان شهر و در کنار منطقه‌هایی که مردم در آن سکونت داشتند واقع شده بود.

 

قبل از بازدید از ایاصوفیه استانبول، تاریخ و معماری آن را بشناسیم

 

 

Chora Church

 

 

زلزله استانبول و از راه رسیدن بیزانسی‌ها

چورا هم‌چنان دست‌نخورده باقی ماند تا قرن یازدهم میلادی که مادر همسر الکسیوس اول، دستور بازسازی آن را داد. اما دوباره زلزله به سراغ این شهر آمد و چورا هم مانند بسیاری دیگر از بناها، آسیب دیده در گوشه‌ای از شهر رها شده بود.

تا آن‌که در قرن دوازدهم میلادی بیزانسی‌ها دوباره آن را بازسازی کردند و این‌بار معماری و هنر خودشان را در آن به کار گرفتند.این کلیسا به خاطر طرح‌های آبرنگی و موازییک‌های ظریفی که در آن به کار رفته است، مورد علاقه معماران امروز است. هرچند که این زیبایی‌ها، به قدمت چورا نبودند و در حوالی قرن چهاردهم به هنر بیزانسی‌ها به آن افزوده شدند.

 

معرفی آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

 

 

Chora Church

 

 

از کلیسای چورا تا مسجد کاریه

با روی کار آمدن عثمانی‌ها، کلیسا دیگر قلمرو بیزانسی‌ها نبود و کاربری‌اش به عبادتگاهی برای مسلمانان یا همان مسجد تبدیل شد. از آن جایی که مسلمانان حین نماز اجازه نگاه کردن به تصاویر را نداشتند، تغییراتی در کلیسا ایجاد شد.طرح‌های بیزانسی و موزاییک‌ها با گچ به طور کامل پوشانده شدند. محرابی اسلامی درون کلیسا ساخته شد و در محوطه بیرونی آن هم مناره‌ای ساختند که آوازه اسلام را به گوش مردم برسانند.

 

آشنایی با موزه زنجیره‌ای مادام توسو استانبول

 

 

Chora Church

 

 

بازگشت هنر بیزانسی‌ها و موزه چورا

پس از آنکه عثمانی ها از تخت به زیر کشیده شدند و ترکیه به کشوری با حکومت جمهوری تبدیل شد، بیزانسی‌ها به سراغ یادگاری هنری‌شان آمدند و با زدودن گچ‌ها، دوباره تصاویر و موزاییک‌کاری‌ها روی کار آمدند.تصاویر عیسی مسیح و مادرش مریم بر دیوارهای کلیسا ظاهر شدند و چورا به یکی از قدیمی‌ترین بازمانده‌های هنر عثمانی تبدیل شد. این مرمت‌ها در سال ۱۹۸۵به پایان رسید و از آن زمان به بعد، کلیسای چورا با نام موزه چورا درهایش را به سوی مردم گشود.

 

معرفی موزه‌ی خاص و جذاب رحمی کوچ استانبول

 

 

Chora Church

 

 

چورا جاذبه‌ای برای گردشگران

چورا، سازه‌ای که از قرن چهارم میلادی تا امروز تغییرات زیادی به چشم دیده است، امروز در صلح و آرامش میزبان گردشگرانی از سراسر جهان است. گردشگرانی که بیشترشان عاشق معماری و هنر هستند.

 

روز و ساعت بازدید

هر روز به جز روزهای چهارشنبه

از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰ بعدازظر

 

۰۱ خرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران