برج گالاتا استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
برج گالاتا استانبول

برج گالاتا استانبول با ۶۷ متر ارتفاع، یکی از مهم‌ترین نمادهای این شهر به حساب می‌آید. برجی که در مرکز استانبول واقع شده و ساخت آن به دوران بیزانتین بر می‌گردد. این بنای زیبا مکانی به شدت محبوب در میان گردشگران به حساب می‌آید و به همین دلیل ما در این نوشته به سراغ آن‌جا رفته و ۱۰ چیزی که باید در مورد برج گالاتا بدانید را بررسی خواهیم کرد.

 

تاریخچه برج گالاتا استانبول

ساخت این برج به سال ۱۳۴۸ میلادی بر می‌گردد. در آن زمان، گالاتا شهری مجزا با دیوراهای مخصوص به خود بود که همین حالا هم نشانه‌هایی از آن دیوار در نزدیکی پل گالاتا قابل مشاهده است. در ابتدای ساخت این بنای سنگی را به نام "کریستا توریس" یا "برج مسیح" می‌شناختند تا این که سده‌ها بعد، نامش تغییر پیدا کرد. البته یک نکته نباید ناگفته بماند که پیشینه برج گالاتا به قرن‌ها قبل‌تر بر می‌گردد. در سال‌های اولیه قرن ششم میلادی، امپراطور جاستینیانوس فرمان ساخت برجی را در این محل داده بود که بعدها برج فعلی با تخریب آن برج و در همان محل ساخته شده است.

جالب این که برج گالاتا در زمان‌های مختلف، کاربردهای متفاوتی داشته است. در اوایل حکم برج دیدبانی و دفاعی داشته، در اوایل دوران عثمانی، برای مدت‌ها به عنوان زندان از آن استفاده می‌شد، سپس به جایی برای رصد ستاره‌های بدل و زمانی هم که به عنوان برج آتش از آن بهره می‌گرفتند، باعث شدند تا برج در آتش خود سوخت! حالا اما این برج یک موزه، رستوران و مکانی توریستی بوده و هدفی دیگر برای خدمت به شهر پیدا کرده است!

 

۷ کلیسای دیدنی در سفر به استانبول

عکس: hagiasophiaturkey.com

 

برج گالاتا استانبول کجاست؟

برج گالاتا در مرکز شهر و در یکی از نقاط توریستی واقع شده و در تور استانبول، خیلی راحت می‌توانید به دیدن این محل بروید. این برج در محله بی‌اغلو و در امتداد خیابان استقلال قرار داد و آدرس آن را بر روی نقشه در این لینک مشاهده می‌کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این برج، ایستگاه سیسهانه (Sishane) است که حدودا 350 متر با خود برج فاصله دارد. شما از میدان تکسیم استانبول هم می‌توانید سوار تراموا شده به آن‌جا بروید، هم قدم زنان یک و نیم کیلومتر خیابان استقلال را طی کنید یا این که از طریق خط M2 سبز مترو به ایستگاه گفته شده برسید.

با توجه به وجود ایستگاه مترو در نزدیکی این برج، تقریبا از هر جایی از شهر که بخواهید، خیلی راحت امکان رسیدن به این محل را دارید.

عکس: dailysabah.com

 

ساعات فعالیت برج گالاتا استانبول و هزینه بازدید از آن‌جا

در حال حاضر بلیط ورودی برج گالاتا ۶۵۰ لیر است که برای بازدید از برج، رفتن به بالای آن و تماشای منظره شهر و همچنین بازدید از موزه خواهد بود. البته با توجه به این که در روزهای شلوغ سال، صف بازدید از موزه ممکن است بسیار طولانی شود، شما می‌توانید با خرید بلیط‌های فست پس، با پرداخت مبلغی بیشتر، در صف نمانید و همراه با راهنمای حرفه‌ای از نقاط مختلف بازدید نمایید. همچنین اگر نیاز بود با پرداخت مبلغ کم‌تر از ۱۰۰ لیر، می‌توانید یک راهنمای صوتی نیز تهیه کنید. در نظر داشته باشید که اگر کارت‌های  Istanbul E-Pass که برای ورود به موزه‌ها و مراکز توریستی است، خریداری کرده باشید، می‌توانید به صورت رایگان وارد برج گالاتا شوید.

این برج هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۱ شب و در تمام روزهای هفته به فعالیت می‌پردازد. البته بیرون از برج نیز در اکثر شب‌ها، یک نمایش با نورپردازی زیبا نیز برگزار می‌شود که در برخی شب‌ها جنبه‌ی تبلیغاتی دارد. با توجه به این که بازدید از این نمایش، هزینه‌ای برایتان در پی نخواهد داشت، پیشنهاد می‌کنیم، یک شب را به دیدن آن بروید.

 

خیابان استقلال استانبول کجاست؟

عکس: dailysabah.com

 

نکات فنی درباره برج گالاتا استانبول

قبلا گفتیم که برج گالاتا در سال ۱۳۴۸ میلادی ساخته شده است. ارتفاع این برج دقیقا ۶۶.۹ متر بوده و پهنای آن به ۱۶.۴۵ متر می‌رسد. پله‌های مارپیچ شما را به ۹ طبقه مختلف این برج می‌رساند اما جدیدا برای گردشگران، یک آسانسور نیز نصب شده که البته تا بالاترین نقطه برج نمی‌رود.

عکس: headout.com

 

معنی اسم گالاتا

دقیقا مشخص نیست که اسم گالاتا چه زمانی و دقیقا به چه معنی روی این برج گذاشته شده است. با این حال دو حدس بیش‌تر مورد تایید کارشناسان بوده که اولی ریشه در کلمه یونانی گالاکتوس دارد که به معنی شیر است و دیگری ریشه در کلمه ایتالیایی کالاتا دارد که به معنی راه پله خواهد بود. گالاتاس که از کلمه یونانی آمده، در واقع به معنی کسی که شیردوشی می‌کند است و چون آن منطقه در زمان بیزانتین به دامداری شهرت داشته است، ممکن است این اسم از آن‌جا آمده باشد.

 

راهنمای کامل سفر زمینی به استانبول

عکس: istanbultickets.tours

 

نکاتی که پیش از رفتن به برج گالاتا استانبول باید بدانید

قبل از هر چیز، بهتر است که صبح اول وقت درست در زمان بازگشایی این برج به آن‌جا بروید تا هم درگیر شلوغی‌های معمول برج گالاتا نشوید و هم این که از نور زیبای صبحگاهی استفاده کرده و عکس‌هایی جذاب تهیه کنید. اگر در روزهای گرم تابستان به تور ترکیه می‌روید، بازدید در صبح زود اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چون هوا به سرعت در طول ظهر گرم شده و آزاردهنده می‌شود. منظره‌ی شهر در زمان غروب آفتاب نیز معرکه است اما متاسفانه در آن ساعات، شلوغ‌ترین زمان در برج گالاتا خواهد بود.

اگر بتوانید بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کنید، در زمان خود صرفه جویی می‌کنید. چون اگر در زمان شلوغی به برج برسید، باید ابتدا در صف خرید بلیط بمانید و سپس در صف ورود به برج که بعضی اوقات به شدت زمان‌بر خواهد بود. بهترین راه البته خرید Istanbul E-Pass که هم برای برج گالاتا هم برای بسیاری نقاط توریستی دیگر کاربرد دارد. همچنین در نظر بگیرید که دکه فروش بلیط، خارج از برج بوده و به شکل یک تراموا قرمز است و در خود برج واقع نشده. البته هر چقدر هم که معطل شدید، نباید موزه برج را نادیده بگیرید، این موزه یکی از بهترین بخش‌های برج گالاتا استانبول است و حتما بعد از بازدید از بالای برج باید به آن‌جا بروید.

قبلا هم گفتیم که آسانسور تا بالای برج نمی‌رود. در این برج دو ردیف پله وجود دارد که با آسانسور بخش اول را طی می‌کنید و بخش دوم را باید پیاده بروید، پس اگر مشکلی در این زمینه دارید، بهتر است بیخیال بازدید از گالاتا شوید. همچنین بعضی از نقاط برج کمی تنگ و خفه می‌شود که برای آن‌هایی که ترس از جاهای تنگ دارند نیز پیشنهاد نمی‌شود. در نهایت این نکته را هم در نظر بگیرید که جایگاه بازدید در بالای برج روباز است و در آن‌جا هم باید مراقب بچه‌ها باشید و هم وضعیت آب و هوایی را هنگام بازدید در نظر بگیرید.

عکس: instanbul.com

 

چقدر زمان برای بازدید از برج گالاتا استانبول نیاز دارید؟

حداقل چیزی نزدیک به یک ساعت برای بازدید از برج لازم خواهید داشت که این زمان، جدا از وقتی است که برای خرید بلیط و صف ورودی خرج می‌کنید. اگر برج شلوغ باشد، ممکن است زمان بیشتری را هم احتیاج داشته باشید. این زمان صرف بازدید از بالای برج، عکاسی و بازدید از موزه می‌شود.

 

بهترین فست‌فودها و پیتزا در استانبول

عکس: fibu.la

 

فعالیت هایی که در برج گالاتا می‌ توانید انجام دهید

اگر قرار باشد که از برج گالاتا دیدن کنید، خب دیدنش از بیرون هم کفایت خواهد کرد. مخصوصا این که برج گالاتا از فاصله‌ی نسبتا دور، زیبایی مضاعفی هم دارد! مهم‌ترین چیزی که به خاطرش وارد برج گالاتا می‌شود، تماشای منظره از بالاترین نقطه برج است. از آن بالا شاخ طلایی استانبول، تنگه بسفور، مساجد تاریخی، و بخش‌های زیادی از استانبول قابل دیدن هستند. در ادامه هم باید به سراغ موزه برج بروید. این موزه حدودا چهار طبقه از برج را به خود اختصاص داده و در آن‌جا اشیا مختلفی از دوره‌های تاریخی مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند که اغلب آن‌ها از کشفیات خود استانبول، آثار هنری مربوط به شهر و کشفیاتی است که اطراف استانبول انجام شده.

عکس: goturkiye.com

 

فعالیت هایی که اطراف برج گالاتا استانبول می‌توانید انجام دهید

چند باری گفتیم که برج گالاتا در یکی از توریستی‌ترین بخش‌های شهر استانبول قرار دارد. دور تا دور این برج چندین رستوران، کافه و بار مختلف قرار گرفته و اگر کمی بالاتر به خیابان استقلال بروید، با انبوهی از فروشگاه‌های مختلف، مراکز سرگرمی مثل موزه مادام توسو و چندین و چند کلاب شبانه مواجه خواهید بود. در واقع از برج گالاتا به هر سمتی که بروید، به یکی از جاهای دیدنی استانبول خواهید رسید!

عکس: localcappadocia.com

 

بهترین مکان‌ها برای عکاسی از برج گالاتا استانبول

در حال حاضر اوضاع به گونه‌ای است که تور استانبول بدون عکاسی از برج گالاتا کامل نخواهد بود! اما کجا می‌توانید بهترین قاب ممکن از این برج زیبا و پرابهت را صبت کنیم؟ اول این که بهتر است برای عکاسی صبح زود اقدام کنید تا شلوغی‌های خیابان‌های اطراف، خیلی در عکستان خدشه وارد نکند. سپس پیشنهاد می‌کنیم از داخل خیابان بویوک هندک از میان خانه‌های رنگی به عکاسی بپردازید. البته خیابان ترسانه نیز برای این کار ایده‌آل است و اگر چه فاصله‌ی نسبتا زیادی با خود برج دارد، اما می‌توان با قرار دادن پل و بخشی از مسیر آب، عکسی زیبا از آن‌جا ثبت کرد. عکسی که استانبول را در خود دارد و تنها به خود برج اختصاص داده نشده است.

 

بهترین طبیعت در حوالی استانبول

عکس: klook.com

 

۲۹ مرداد ۱۳۹۷ (به‌روز رسانی شده در: 21 شهریور 1402)

نظرات کاربران