پربازدیدترین نقاط استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
پربازدیدترین نقاط استانبول

تور استانبول که در دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته در طول قرن‌ها مورد علاقه امپراتوری‌ها بوده یکی از کلان شهرهای بزرگ جهان است. این مستعمره بیزانس که در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد تأسیس شد، به پایتخت بزرگ امپراتوری بیزانس یعنی قسطنطنیه تبدیل شد و پس از فتح شهر توسط عثمانی‌ها، جایگاه باشکوه خود را به عنوان قلب امپراتوری خود حفظ کرد. اگرچه بسیاری از محبوب‌ترین و بهترین مکان‌ها برای بازدید در منطقه قدیمی شهر سلطان احمد یا در نزدیکی آن واقع شده‌اند، اما مجموعه‌ای خیره کننده از کارهای دیگر برای انجام در نقاط دورتر شهر وجود دارد.

 

ایاصوفیه

ایاصوفیه اولین بار در سال ۵۳۶ میلادی به دستور امپراطور کنستانتین اول عنوان کلیسای بیزانسی ساخته شد و پس از آن در قرن ششم توسط جاستنیانوس مورد بازسازی گرفت. اما پس از فتح استانبول و تشکیل امپراطوری عثمانی سلطان محمد دوم دستور داد تا کلیسای ایاصوفیه به مسجد ایاصوفیه تبدیل شود. در دوره عثمانی‌ها چندین بار به ساختار ایاصوفیه دست برده شد مثلا نقاشی‌های دیواری آن را پوشاندند و یا مورد مرمت قرار دادندتا این که سرانجام این کلیسا به موزه و مسجد تبدیل شد. امروزه ایاصوفیه با المان‌های معماری دوره بیزانسی مثل ستون‌های ردیفی، نمای بیرونی ساده و یک دست، گنبدهای بزرگ و کوچک متعدد و فضای داخلی مرمرین نمونه‌ای حفظ شده و ارزشمند محسوب می‌شود.

آدرس: Sultan Ahmet, Ayasofya Meydanı No:1, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی که در کنار تنگه بسفر واقع شده اولین بار توسط مهمت فاتح در قرن پانزدهم ساخته شد و به عنوان محل زندگی و حکومت سلاطین امپراتوری عثمانی مورد استفاده قرار گرفت. این مجموعه وسیع با حیاط‌های مجلل که با کاشی‌کاری‌های پیچیده رنگ‌آمیزی دستی پوشانده شده‌اند و اتاق‌هایی با تزئینات مجلل را به هم متصل می‌کنند که همگی با دیوارها و برج‌های نقوش‌دار محصور شده‌اند نمایشی خیره کننده از هنر اسلامی ارائه می‌دهد. از بسیاری از نقاط برجسته اینجا، محبوب‌ترین آن‌ها مجتمع حرم جایی که بسیاری از کنیز و فرزندان سلطان روزهای خود را در آن می‌گذرانند است. بارگاه دوم، جایی که می‌توانید از میان آشپزخانه‌های کاخ بزرگ قدم بزنید و در فضای داخلی خیره‌کننده اتاق شورای امپراتوری با هیبت بایستید و بارگاه سوم که شامل اتاق‌های شخصی سلطان بود. بارگاه سوم همچنین شامل مجموعه‌ای چشمگیر از یادگارهای پیامبر اسلام را در اتاق نگهبانی مقدس به نمایش درآمده و خانه خزانه داری امپراتوری جایی که با انباری از اشیاء طلایی درخشان و جواهرات گرانبها نگه‌داری می‌شود، است.

 

دانستنی‌هایی درباره شهر استانبول

آدرس: Cankurtaran, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

مسجد آبی

هدیه معماری بزرگ سلطان احمد اول به پایتختش استانبول، این مسجد زیبا بود که امروزه معمولا به نام مسجد آبی شناخته می‌شود. این مسجد که بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ ساخته شد، پس از اتمام کار، غوغایی را در سراسر جهان اسلام برانگیخت، زیرا دارای شش مناره (همان تعداد مسجد بزرگ مکه) بود. هفتمین مناره در نهایت به مکه هدیه شد تا مخالفت‌ها فروکش کند. همچنین نام مستعار این مسجد از تزئینات داخلی ده‌ها هزار کاشی ایزنیک گرفته شده است. کل جلوه فضایی و رنگی فضای داخلی، مسجد را به یکی از بهترین دستاوردهای معماری عثمانی تبدیل کرده است. به علاوه یکی از تجارب عالی سفر به استانبول، سرگردانی در میان باغ‌هایی است که بین مسجد آبی و ایاصوفیه قرار گرفته‌اند. درست پشت مسجد کبود، بازار آراستا قرار دارد، مکانی عالی برای توقف خرید زیرا مغازه‌های صنایع دستی اینجا سوغاتی‌های باکیفیت می‌فروشند. شما همچنین برای دیدن موزه موزاییک کاخ بزرگ که بین بازار آراستا و مسجد قرار دارد، به اینجا سر بزنید. این موزه کوچک، قطعه ۲۵۰ متر مربعی از سنگفرش موزاییکی را که در دهه ۱۹۵۰ در اینجا کشف شد، به نمایش می‌گذارد.

آدرس: Sultan Ahmet, Atmeydanı Cd. No:7, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. این تالار زیرزمینی عظیم و کاخ مانند که توسط ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف پشتیبانی می‌شود، زمانی منبع آب امپراتوری امپراتوران بیزانسی را ذخیره می‌کرد. اگرچه این پروژه توسط کنستانتین کبیر آغاز شد اما توسط امپراتور ژوستینیان در قرن ششم به پایان رسید. بسیاری از ستون‌های مورد استفاده در ساخت و ساز از سازه‌های کلاسیک قبلی مرمت شده‌اند و دارای حکاکی‌های تزئینی هستند که معروف‌ترین آن‌ها پایه ستون‌های معروف به سنگ‌های مدوسا در گوشه شمال غربی با حکاکی‌های سر مدوسا است. این آب انبار با ستون‌هایی که به زیبایی روشن شده‌اند و جریان نرم و ثابت آب حال و هوای بسیار خاصی دارد.

 

اینستاگرامی‌ترین عکس‌ها در موزه سلفی استانبول

آدرس: Alemdar, Yerebatan Cd. 1/3, 34110 Fatih/İstanbul, Turkey

 

موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان‌شناسی استانبول، تنها در فاصله کوتاهی از کاخ توپکاپی قرار گرفته و به راحتی قابل بازدید است. در این موزه مجموعه‌ای از آثار باستانی از ترکیه و سراسر خاورمیانه را گرد هم می‌آورد که گستره وسیعی از تاریخ این منطقه را در بر می‌گیرد. در مجموعه موزه سه بخش مجزا وجود دارد که هر کدام ارزش بازدید دارند. موزه شرق باستان مجموعه‌ای را به نمایش می‌گذارد که بر هنر و میراث پیش از اسلام خاورمیانه متمرکز است. موزه اصلی باستان‌شناسی مجسمه‌ها و مقبره‌هایی را در خود جای داده است، از جمله تابوت‌های معروف صیدا، لبنان که توسط معمار عثمانی عثمان حمدی بیگ کشف شده‌اند. همچنین در اینجا، اتاق نمایشگاه استانبول را در گذر زمان خواهید دید که به شما کمک می‌کند تاریخ وسیع و حماسی شهر را تجسم کنید. سومین ساختمان موزه، غرفه کاشی‌کاری است که توسط مهمت فاتح ساخته شده و طیف وسیعی از هنر سرامیک را در خود جای داده است.

آدرس: Cankurtaran, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

گرند بازار (بازار بزرگ)

برای بسیاری از بازدیدکنندگان، گشت و گذار در استانبول به همان اندازه که به بازدید از موزه‌ها و جاذبه‌های تاریخی تعریف می‌شود در مورد خرید هم هست و بازار بزرگ استانبول جایی است که همه از آن دیدن می‌کنند. این بازار بزرگ سرپوشیده اساسا اولین مرکز خرید جهان است که یک محله کامل شهر را در بر می گیرد و با دیوارهای ضخیم بین مسجد نوروسمانیه و مسجد بیازیت احاطه شده است. مسجد بیازیت (ساخته شده در ۱۴۹۸-۱۵۰۵) خود محل انجمن تئودوسیوس اول است و دارای معماری الهام گرفته از ایاصوفیه است. شما می‌توانید از طریق یکی از ۱۱ دروازه وارد این بازار عظیم شوید در هزارتوی مسیرهای طاق‌دار با مغازه‌ها و غرفه‌هایی که هر سوغاتی و صنایع دستی ترکیه را که می‌توانید تصور کنید به فروش می‌رسانند، غرق شوید.

آدرس: Beyazıt, Kalpakçılar Cd. No:22, 34126 Fatih/İstanbul, Turkey

 

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه که بر روی تپه بالای منطقه سلطان احمد قرار دارد، یکی از شناخته شده‌ترین بناهای استانبول است. این بنا برای سلطان سلیمان اول معمولا به نام سلیمان باشکوه شناخته می‌شود (سلطنت ۱۵۲۰-۱۵۶۶) توسط معمار مشهور عثمانی سینان، که مسئول ساخت بسیاری از بناهای تاریخی دوره عثمانی در ترکیه از جمله مسجد سلیمیه در ادرنه است، ساخته شده است. فضای داخلی مسجد سلیمانیه، که توسط گنبد سر به فلک کشیده ۵۳ متری آن غالب شده، به خاطر تناسبات هماهنگ و وحدت طراحی آن به شدت مورد توجه معماران و هنردوستان قرار دارد. خارج از محوطه باغ آرام، یک گورستان جالب مربوط به دوران عثمانی قرار دارد، که همچنین محل قرارگیری قبرهای سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان است.

 

گشت و گذار در محله سیرکجی استانبول

آدرس: Süleymaniye, Prof. Sıddık Sami Onar Cd. No:1, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

 

کاخ دلماباغچه

کاخ مجلل و پرآذین دولما باغچه که تاثیر آشکاری از دکوراسیون و معماری اروپایی را بر امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم نشان می‌دهد توسط سلطان عبدالمجید اول در سال ۱۸۵۴ ساخته شد، تا جایگزین کاخ توپکاپی به عنوان اقامتگاه اصلی سلاطین شود. کاخ دولما باغچه همچنین در سال‌های تاسیس جمهوری ترکیه به عنوان یک اقامتگاه رسمی مورد استفاده قرار می‌گرفت و آتاتورک (بنیانگذار ترکیه مدرن) در سال ۱۹۳۸ در اینجا درگذشت. فضای بیرونی این کاخ با باغ‌های رسمی و فواره‌ها، حوض‌های زینتی، و گل‌های شکوفه‌دار پر شده‌اند. فضای داخلی، عناصر روکوکو، باروک، نئوکلاسیک و عثمانی را با لوسترهای کریستالی ماموت، استفاده آزادانه از طلا، اثاثیه به سبک فرانسوی و سقف‌های نقاشی‌شده ترکیب می‌کند تا سبکی خیره‌کننده از رنسانس ترکی با شکوه و عظمت ایجاد کند.

آدرس: Vişnezade, Dolmabahçe Cd., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

 

کلیسای چورا

Chora در زبان یونانی به معنای "کشور" است، و این کلیسای زیبا که در اصل کلیسای سنت ناجی چورا نامیده می‌شد درست خارج از دیوارهای شهر قدیمی قسطنطنیه قرار داشت. اولین کلیسای چورا احتمالا در قرن پنجم در اینجا ساخته شده، اما آنچه اکنون می‌بینید ششمین بازسازی ساختمان است زیرا در قرن نهم به طور کامل ویران شد و از قرن یازدهم تا چهاردهم چندین تغییر ظاهری را پشت سر گذاشت. کلیسا چورا در استانبول پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانی ها به مسجد تبدیل شد و در سال ۱۹۴۵ به موزه تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰، دوباره به یک مسجد فعال تبدیل شد. این بنای تاریخی به درستی به دلیل موزاییک‌های پر جنب و جوش افسانه‌ای متعلق به قرن چهاردهم، که تقریبا دست‌نخورده در دو گلدسته و به‌طور تکه‌ای در شبستان حفظ شده‌اند، و نقاشی‌های دیواری در امتداد دیوارها و گنبدها، شهرت جهانی دارد. این نمونه های باورنکردنی از هنر بیزانسی طیف وسیعی از موضوعات، از شجره نامه مسیح تا داستان‌های عهد جدید را پوشش می‌دهد.

آدرس: Dervişali, Kariye Cami Sk. No:18, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

 

قلعه یدیکوله

اگرچه رفتن به یدیکوله (قلعه هفت برج) در قطار حومه شهر کمی سخت است، اما این قلعه دیده بانی ارزش بازدید را دارد. این قلعه که در قرن پنجم توسط امپراتور تئودوسیوس دوم ساخته شد، بخش جنوبی دیوارهای دفاعی قسطنطنیه را تشکیل می‌داد. زمانی که عثمانی‌ها شهر را فتح کردند، از قلعه برای دفاع و بعدها به عنوان زندان و محل اعدام استفاده کردند. یدیکول در سال‌های اخیر بازسازی شده و شما می‌توانید از بالای سنگرها بالا بروید و مناظر عالی از دریای مرمره را ببینید.

 

بهترین کافه‌های شاخ طلایی استانبول

آدرس: Yedikule, Yedikule Meydanı Sk. No:9, 34107 Fatih/İstanbul, Turkey

۰۴ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران