زیباترین باغ‌ها و پارک‌های استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول

استانبول از آن شهرهایی است که زیبایی آن منحصر به یک چیز نمی‌شود و وجه‌های مختلفی دارد. از سمتی تنگه بسفور را در میان خود می‌بیند و از طرفی دیگر، ابنیه تاریخی متعددی دارد که هر کدام به شکلی، به جذابیت‌های پایتخت فرهنگی ترکیه می‌افزاید. اما اگر به تور استانبول بروید، حتما با باغ‌ها و پارک‌های سرسبز این شهر مواجه خواهید شد و اگر بهار و تابستان در آن‌جا باشید، این باغ‌ها را مملو از گل‌های مختلف می‌بینید. در مقاله‌ای که امروز برایتان تهیه کرده‌ایم، می‌خواهیم به مرور بعضی از زیباترین باغ‌ها و پارک‌های سرسبز استانبول بپردازیم.

 

پارک ییلدیز استانبول (Yildiz Park)  

یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های عمومی استانبول که در منطقه ییلدیز واقع شده و از جمله مکان‌های سرسبز و جذابی است که هم مردم محلی ساکن منطقه بشیکتاش استانبول و هم گردشگران برای لذت بردن از زیبایی‌ها و آرامش آن‌جا به این محل می‌روند. پارک ییلدیز دارای باغ‌های متعدد و فضای مناسب برای پیک نیک و تفریح بوده و در طول بهار و تابستان، مملو از گل‌های رنگارنگ می‌شود.

گل‌هایی همچون مگنولیا و درختانی همچون بلطو، سرخدار، سرو و ... از جمله زیبایی‌های باغ‌های پارک را تشکیل می‌دهند. پارک ییلدیز همچنین دارای فضای مخصوص پیک نیک، چند کافه بوده و لا به لای درختانش، سنجاب و انواع پرندگان مختلف زندگی می‌کنند.

 

پارک چوبوکلو و کاخ خدیو استانبول (Cubuklu Park and Khedive Palace)

کاخ خدیو یکی از گنجینه‌های فرهنگی استانبول است که ساخت آن به اوایل قرن بیستم بر می‌گردد. کاخی که بین مناطق چوبوکلو و کانلیکا و بالای تپه قرار گرفته و از آن بالا منظره‌ی زیبایی از تنگه بسفور مشخص است. این کاخ زیبا درست در میان باغ‌ها و پارکی زیبا قرار گرفته و از تراس مرمری این مکان، می‌توان چشم‌اندازی دلپذیر از این فضای سرسبز و پر از گل و تنگه را تماشا کرد. مخصوصا این که در حال حاضر، این مکان به یک رستوران نیز بدل شده و صرف غذا بر روی این تراس وجود دارد.

از محل کاخ و باغ‌هایش تا پارک چوبوکلو تنها چند قدم فاصله وجود دارد.  با توجه به دور بودن از بسیاری از مراکز گردشگری، این محل کم‌تر از پارک‌های دیگر شلوغ می‌شود با این حال شاید از بسیاری جهات، زیباتری از گزینه‌های دیگر لیست ما باشد. جایی که تنوع گل‌ها و درختانشان چشم گیر بوده و برای عکاسی نیز جایی استثنایی به حساب می‌آید.

 

تفریح در پارک‌های بازی و آبی استانبول

باغ‌های گیاه شناسی باکیرکوی استانبول (Bakirkoy Botanical Gardens)

یکی از مکان‌های ویژه‌ای که در تور استانبول حتما باید به دیدنش بروید، باغ‌های گیاه شناسی باکیرکوی است. محل که مساحتی به بزرگی ۹۶ هزار متر مربع دارد و کار خود را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده است. این مجموعه دارای ۱۱ باغ با تم‌های مختلف بوده و آب‌گیرهایی در محل‌های مختلف آن‌جا تعبیه شده است. از جذابیت‌های باغ‌های گیاه شنتاسی باکیرکوی می‌توان به وجود حدود ۲۶۲ هزار و ۵۰۰ گیاه مختلف اشاره کرد که عمر بعضی از درختان آن به ۵۰ سال هم می‌رسد.

این مجموعه بزرگ تنها به باغ‌های مختلف و گل‌ها و گیاهان زیبایی که در این محل گنجانده شده ختم نمی‌شود و در عین حال یک مکان تفریحی نیز به حساب می‌آید. امکان سوار شدن بر روی قایق‌های پدالی و گردش در آبگیر این محل وجود دارد، یک فضای بازی برای کودکان در نظر گرفته شده و امکانات ریز و درشت زیادی در این پارک قرار گرفته تا هر کس در هر سنی بتواند از بودن در باغ‌های گیاه شناسی باکیرکوی لذت ببرد.

 

خریدی جذاب در ایستینیه پارک استانبول

پارک گلخانه استانبول (Gulhane Park)

اگر به دنبال یک پیاده روی آرامش بخش در یکی از پارک‌های پر گل استانبول هستید، پارک گلخانه استانبول، یکی از بهترین گزینه‌ها برایتان خواهد بود. این پارک بزرگ مملو از باغ‌های کوچک و بزرگ است که با انواع گل‌ها پوشانده شده و بخشی از آن نیز مملو از لاله‌های رنگی هستند که هر سال موقع جشنواره گل‌های لاله در استانبول، مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این مکان یکی از قدیمی‌ترین‌ها و گران‌ترین پارک‌های عمومی در استانبول بوده و از زمان عثمانی‌ها، محلی برای برپایی مراسمات عمومی بود.

در بخش‌هایی از پارک امکان تماشای تنگه بسفور را هم دارید که در کنار این زیبایی طبیعی و همچنین آب و هوای مطبوعش، لحظاتی فوق‌العاده را برایتان رقم خواهد زد.

پارک امیرگان استانبول (Emirgan Park)

این پارک در سریر قرار گرفته که خود یکی از زیباترین پارک‌های استانبول در ساحل اروپایی بسفور است و جزو پارک‌هایی به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر نوسازی‌های مختلفی را به خود دیده و فضای فوق‌العاده جذابی برایش طراحی شده است. این پارک مجموعه‌ای باغ‌ها، مسیرهای سنگ فرش شده و همچنین برکه‌های مصنوعی کوچک است که باعث می‌شود، زیبایی منحصر به فردی را برای آن‌ها که به این مکان می‌آیند به تصویر بکشد.

غیر از برکه‌های دکور شده، بیش از ۱۲۰ گونه گیاه و درخت ممکن در باغ‌های این پارک کاشته شده که زیبایی آن‌جا را دو چندان می‌کند. در این محل، جاهایی برای پیک نیک، دوچرخه سواری و پیاده روی در نظر گرفته و خب چند مورد از باغ‌ها نیز به لاله‌های رنگارنگ و معروف استانبول اختصاص داده شده است.

جنگل بلگراد استانبول (Belgrad Forest)

جنگل بلگراد شاید خیلی سنخیتی با مضمون کلی مقاله‌ی امروزمان نداشته باشد اما این مکان را یک پارک جنگلی به حساب می‌آورند و خب در میان مراکز طبیعت گردی استانبول، جنگل بلگراد استانبول بهترین است و تنها مشکل آن این بوده که حدودا فاصله‌ای ۱۵ کیلومتری از مرکز شهر داشته و رفتن به آن‌جا خیلی ساده نیست.

مهم‌ترین ویژگی جنگل بلگراد، طبیعت زیبای این مکان نسبتا بزرگ، گل‌های متنوع و درختان بی‌شماری است که در آن‌جا وجود دارد و مردم زیادی برای تفریح، طبیعت گردی، عکاسی و خیلی فعالیت‌های این چنینی به این محل می‌روند. این پارک در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را دارد اما بهترین زمان برای بازدید از این محل، پاییز و بهار است. در مجموع حدود ۲ هزار گونه مختلف گیاهی در این جنگل وجود داشته و پرندگان مختلفی در آن‌جا زندگی می‌کنند. چند آبگیر کوچک نیز در این محل وجود دارد که برای عکاسی عالی هستند.

 

سفر به استانبول و بازدید از پارک جنگلی بالیکایالار

باغ گیاه شناسی نزاهت گوکیت استانبول (Nezahat Gokyigit Botanical Garden)

این باغ گیاه شناسی در سمت آسیایی استانبول قرار گرفته و باغ‌های متعدد آن به وسیله‌ی مسیرهای سنگ فرش به هم متصل شده‌اند. این مجموعه نسبتا بزرگ، جزو باغ‌های گیاه‌شناسی کم‌تر شناخته شده ترکیه است که به همین دلیل فضایی آرام‌تر نسبت به دیگر جاهایی که معرفی کردیم دارد. این مکان در سال ۲۰۰۳ کار خود را آغاز کرده و بیش از ۸۵۰۰ گونه از گیاهان و گل‌های مختلف در آن‌جا نگهداری می‌شود که باعث می‌شود با یکی از متنوع‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی در استانبول مواجه باشیم.

باغ گیاه شناسی نزاهت گوکیت دارای بخش‌های تفریحی از جمله باغ کودکان بوده و قسمت‌های آموزشی نیز در خود دارد. همچنین گیاهان دارویی نیز باغی اختصاصی برای خود داشته که ممکن است برای بعضی‌ها جذابیتی مضاعف داشته باشند.

باغ ژاپنی باتالیمانی استانبول (Baltalimani Japanese Garden)

بازدید از این باغ ژاپنی آن هم در استانبول، یک تجربه جالب توجه و متفاوت است که در کرانه‌ی تنگه بسفور می‌توانید این مهم را به انجام برسانید.‌جالب است بدانید که این باغ یک همکاری دو جانبه از دو تیم ژاپنی و ترکی بوده که در سال ۲۰۰۳ افتتاح شده است.

حال و هوای این باغ کاملا شبیه به باغ‌های ژاپنی کلاسیک بوده و حتی کلبه‌هایی به همان سبک و سیاق و پل‌های چوبی نیز در آن‌جا دیده می‌شود. همچنین در قسمت‌هایی از این باغ، می‌توانید منظره بسفور را نیز مشاهده کنید. باغ چای، آبشار مصنوعی، باغ‌های گل و دکورهای ژاپنی به همراه چندین نوع درخت‌هایی که از این کشور به ترکیه آورده شده‌اند، از جمله جذابیت‌های این محل به حساب می‌آیند.

 

تور یک روزه از استانبول به پارک علم و فرهنگ سازووا

پارک دموکراسی ماچکا استانبول (Macka Democracy Park)

یکی دیگر از پارک‌های زیبا در بشیکتاش که با فضای سبزی بزرگ و آب و هوایی مناسب، ساعاتی آرامش بخش را در طول سفر به استانبول و شلوغی‌های معمول این شهر برایتان به ارمغان می‌آورد. این پارک دارای استخرهای بزرگ و فضای بازی کودکان بوده و از دکورهای دیدنی در بخش‌های مختلفش استفاده شده است.

در پارک دموکراسی ماچکا صدها نوع درخت و گیاهان مختلف کاشته شده و در هر گوشه‌ای از آن، درختان فندق به چشم می‌خورند. مکانی که نه دقیقا به همین شکل اما از قرن ۱۹ به صورت فضای سبز در این بخش از استانبول بوده و مردم برای دهه‌هاست که از آن‌جا استفاده می‌کنند.

پارک تورکان سابانجی بِبِک استانبول (Turkan Sabanci Bebek Park)

و در آخر به معرفی این پارک عمومی دلباز و بزرگ هم اشاره کنیم که جزو پارک‌های بسیار پرطرفدار در منطقه ببک استانبول بوده و قدمت آن به قرن ۱۸ میلادی بر می‌گردد. اما آن زمان یک باغ اختصاصی بوده اما در نهایت از سال ۱۹۰۸ به پارکی عمومی بدل شد و طی سال‌های اخیر نیز نوسازی‌هایی درش صورت گرفت و یک سری امکانات رفاهی و تفریحی نیز برایش در نظر گرفتند.

این پارک نیز در مجاورت تنگه بسفور قرار گرفته و بخشی از مسیر پیاده روی آن، چسبیده به آب است که لذت قدم زدن در این محل را دو چندان می‌کند. در چند نقطه نیز بازی‌هایی برای کودکان در نظر گرفته شده و در این زمان، بزرگ‌ترها می‌تواند روی صندلی بنشینند و رفت و آمد قایق‌ها در تنگه را تماشا کنند. در کلا پارک تورکان سابانجی از هر نظر برای یک بعد ظهر دل‌انگیز، ایده آل است.

 

ایستینه پارک، مرکز خریدی مدرن در قلب استانبول

منبع

۳۰ مهر ۱۴۰۱