سفر به استانبول و بازدید از پارک جنگلی بالیکایالار

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سفر به استانبول و بازدید از پارک جنگلی بالیکایالار

پارک جادویی بالیکایالار یک جواهر طبیعی کمتر شناخته شده با جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌ای خروشان در دل دره‌ای طبیعی است که فاصله اندکی با شهر استانبول دارد. کوهنوری، صخره نوردی، اردو زدن و پیک نیک بهترین کارهایی هستند که می‌توانید در این پارک انجام بدهید.

پس اگر با تور استانبول به این شهر آمده‌اید اما دوست دارید یکی دو روز از سفر خود از هرج و مرج شهری و زندگی مدرن دور شوید و در یک فضای طبیعی آرام و بکر استراحت، ورزش و تفریح کنید، حتما بازدید از پراک جنگلی بالیکالار را در برنامه سفرتان بگنجانید، چون تنها پنجاه کیلومتر با این بهشت جذاب فاصله دارید.

در طول مسیر شاید کمی درباره انتخاب خود تردید کنید چراکه در بیشتر مسیرتان شاهد سایت‌های ساخت و ساز، انبارها و کامیون‌هایی خواهید بود که در حال تردد هستند، اما اصلا نگران نباشید. پس از گذر از جاده‌های گرد و خاکی و روستای مرزی توازانلی، پارک بالیکالار را پیشِ روی خود خواهید دیدکه با طبیعتی پر جنب و جوش از شما استقبال می‌کند.

جالب است بدانید، اگرچه  این پارک، یکی از معدود پارک‌های ملی طبیعی در مجاورت استانبول است که امکانات خوبی برای پیاده روی و اردو زدن دارد، هنوز افراد زیادی از وجود آن با خبر نیستند. این‌طور که به نظر می‌رسد این پارک نه تنها گردشگران تور استانبول بلکه مردم ساکن در این شهر هم ناشناخته مانده است. به طوری‌که در یک روز تعطیل آفتابی در بهترین روزهای سال، کمتر از پنجاه گردشگر در این مجموعه خواهید دید.

بیشتر این جمعیت هم نه گردشگران بلکه کوهنوردان و صخره نوردهای حرفه‌ای هستند که چادرهای خود را به پا کرده‌اند و برای یک تور ورزشی در این پارک مستقر شده‌اند.

  

تاریخچه پارک

 

پارک بالیکایالار در سال ۱۹۹۵ میلادی به عنوان یک پارک ملی طبیعی معرفی شد. این گنجینه ملی، گونه‌های ارزشمندی از پرندگان و حیوانات مانند گرازهای وحشی و روباه‌ها را در خود جای داده است. علاوه بر این بیشتر از چهارصد نوع گیاه در این منطقه شناسایی شد‌ه‌اند که پانزده مورد از این گیاهان در دسته گونه‌های نادر و محلی قرار دارند.

 

 ۶ پارک دیدنی استانبول که رفتن به آنجا حال شما را خوب می‌کند

 

پارک جنگلی بالیکایالار

 

 

  • رودخانه خروشان در دل کوه

یک جریان طبیعی آب در طی مسیر دو کیلومتری دره باریکی ادامه دارد که در انتهای خود یک آبشار و استخر آب طبیعی ایجاد کرده است. این قسمت پارک برای یک آب تنی تابستانه، فوق‌العاده است. برای آنکه از بزرگی این رودخانه آگاه شوید، خوب است بدانید که عرض این دره بین ۴۰ تا ۸۰ متر متغیر است و اطراف آن با قله‌های صخره‌ای که اطرافشان به بیشتر از ۱۰۰ متر می‌رسد، احاطه شده است.

 

 

پارک جنگلی بالیکایالار

 

 

  • پارکی از سنگ‌های عسل

به گفته اهالی محلی که در نزدیکی این پارک زندگی می‌کنند، نام بالیکایالار به معنی سنگ‌های عسل است. از آن‌جایی که دره‌هایی که در این محدوده قرار دارند، قبلا قلمرو زنبورها بودند، این نام برای پارک انتخاب شده است. زنبورهایی که مشکل اساسی کوهنوردان بودند و امروز دیگر از آن‌ها خبری نیست.

 

 ۵ تفریح لذت‌بخش در سفر تابستانه به استانبول

 

پارک جنگلی بالیکایالار

 

 

  • مسیرهای پیاده روی

دو مسیر پیاده روی اصلی در این پارک تدارک دیده شده است که هر دوی آن‌ها از ورودی دره نزدیک پارکینگ خودروها، آغاز می‌شوند.

نخستین مسیر دنباله‌ای است که به بالای صخره‌های حاشیه دره منتهی می‌شود. مسیری که پس از عبور از جنگل، مانند یک حلقه دور دره حرکت می‌کند. این مسیر تقریبا پنج کیلومتر طول دارد و منظره هوایی از این دره و پارک به شما نشان می‌دهد.

مسیر دوم، مسیر کوتاه‌تر و پرطرفدارتری است. این راه از طریق دره شما را به سوی استخر و دو آبشار طبیعی می‌رساند. در ادامه راه به انتهای دره باریک خواهید رسید و سپس مسیر برگشت را پیش روی خود خواهید دید. این مسیر پیاده‌روی تقریبا سه کیلومتر طول دارد و برای کسانی که اهل ورزش نیستند و یا با کودکان سفر می‌کنند، مناسب‌تر است.

 

 ۴ تور پیاده‌روی متفاوت در استانبول 

 

پارک جنگلی بالیکایالار

 

 

بهترین راه برای رسیدن به پارک

  1. مسیر جاده‌ای با خودرو کرایه‌ای: آسانترین راه برای رسیدن به این پارک کرایه کردن یک خودرو است.
  2. مسیر ترکیبی مترو و مینی بوس‌های عمومی: علاوه بر این می‌توانید از مرکز استانبول به ایستگاه مترو Gebze بروید و از آن‌جا بامینی بوس‌هایی که به سمت این پارک و روستاهای اطراف آن حرکت می‌کنند، خودتان را به پارک برسانید.

 

 

پارک جنگلی بالیکایالار

 

 

توصیه‌های مهم برای بازدید از پارک:

  1. کاملا مجهز باشید: اگرچه در این پارک فضاهای جذاب و وسوسه انگیزی برای پیک نیک و کمپینگ مشخص شده، اما هیچ رستورانی در محدوده پارک پیدا نخواهید کرد. تنها دو کلبه کوچک بوفه مانند خواهید دید که نوشیدنی و چای و قهوه سرو می‌کنند. البته نگران نباشید، نزدیکترین فروشگاه برای خرید کالاهای اساسی در روستای کنار پارک، تنها پنج دقیقه با شما فاصله دارد.
  2. کفش مناسب داشته باشید: از آن‌جایی که بازدید از دره، رودخانه، آبشار و استخر طبیعی این پارک یک ماجراجویی به یاد ماندنی است، خوب است مجهز باشید. پوشیدن کفش‌های پیاده‌روی ضد آب به شما کمک می‌کند که ایمنی بیشتری داشته باشید.

 

  ۵ خوشگذرانی ویژه که در استانبول می‌توانید تجربه کنید 

 

پارک جنگلی بالیکایالار

 

اطلاعات ضروری برای اردو زدن در پارک ملی بالیکایالار

  • ورودی این پارک رایگان است.
  • یک پارکینگ وسیع در ورودی پارک قرار دارد که برای یک روز استفاده از آن باید ده لیر بپردازید.
  • اگر قصد دارید در این پارک اردو بزنید، باید برای هر چادر بیست لیر بپردازید. البته قبل از این تصمیم به خاطر داشته باشید که در بسیاری از نقاط این پارک دسترسی به اینترنت نخواهید داشت.
۱۴ مرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران