زیباترین پارک‌های استانبول در تمامی فصل‌ها

جاذبه‌های گردشگری استانبول
زیباترین پارک‌های استانبول در تمامی فصل‌ها

استانبول به عنوان یک شهر بین‌المللی، فعالیت‌ها و جاذبه‌های فراوانی را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. برخلاف اینکه اکثر مردم وقتی به تور استانبول فکر می‌کنند قبل از هر چیزی مراکز خرید استانبول به ذهن می‌رسد، این شهر زیبای توریستی دارای پارک‌های متعدد بسیاری نیز است که برای یک روز تفریح و خوشگذرانی به همراه خانواده عالی هستند. پارک‌های استانبول مکان‌های فوق‌العاده‌ای برای بازدید در هر فصل بوده و گردشگران می‌توانند با رفتن به آن‌ها به‌ویژه در ماه‌های آوریل و می شاهد زیبایی طبیعی منحصر به فرد در استانبول باشند. چرا که برخی از این پارک‌ها در برخی از ماه‌های سال با میلیون‌ها گل لاله پوشانده شده و تبدیل به رنگارنگ‌ترین و باشکوه‌ترین پارک‌های جهان می‌شوند. چنانچه ایده بازدید از پارک‌های استانبول برای شما جذاب است، مطالب این مقاله را از دست ندهید.

 

پارک یلدیز استانبول، ترکیه (Yıldız Park Istanbul, Turkey)

این پارک زیبا که بین کاخ ییلدیز و کاخ چراغان پالاس استانبول قرار دارد، در گذشته جنگل بوده است. بعدها به شکارگاه و سپس باغ‌های پادشاهان تبدیل شد. پارک Yıldız دارای تنوع زیستی وسیعی از گیاهان است که از دوران عثمانی در سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند. پارک یلدیز همچنین دارای دریاچه مصنوعی، حوضچه‌های دست ساز، آبشارها، باغ‌های زیبا، درختان متنوع و حتی یک کارخانه چینی است. این پارک که در سمت اروپایی استانبول واقع شده، یکی از بزرگترین پارک‌های عمومی شهر به حساب می‌آید. مانند بسیاری از پارک‌های دیگر استانبول، مناظر پانوراما از تنگه بسفر را می‌توانید در این مکان نیز تماشا کنید. چندین رستوران نیز در این عمارت پارک وجود دارند که اگر دوست دارید با مناظر دیدنی غذا بخورید، این مکان احتمالا همان چیزی خواهد بود که به دنبالش هستید.

 

پارک گلخانه استانبول، ترکیه (Gülhane Park Istanbul, Turkey)

نام پارک گلخانه استانبول از کلمه فارسی "خانه گل رز" گرفته شده است. این پارک زیبا و دیدنی در محوطه کاخ توپکاپی قرار داشته و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ترکیه است. علاوه بر این، این باغ به خاطر باغ گل رز خود که گل‌های کاخ توپکاپی را تامین می‌کرد، مشهور است. ظاهرا اولین مجسمه مصطفی کمال آتاتورک در ترکیه نیز در پارک گلخانه قرار دارد. همچنین موزه‌هایی در اطراف این پارک وجود دارند که در صورت تمایل فرصت بازدید از آن‌ها را نیز خواهید داشت. علاوه بر این، پارک Gülhane ایستگاه مخصوص تراموا خود را دارد که دسترسی گردشگران به آن را آسان می‌کند.

 

بهترین باقلوا فروشی‌های استانبول

 

پارک امیرگان استانبول، ترکیه (Emirgan Park Istanbul, Turkey)

پارک امیرگان مکانی برای دیدن برخی گیاهان کمیاب در ترکیه است. به عنوان مثال می‌توانید از کاج چتری ژاپنی که یکی از قدیمی‌ترین درختان ترکیه است در این پارک دیدن کنید. این مکان که گاهی با نام بیشه امیرگان نیز شناخته می‌شود، دارای سه غرفه تاریخی است که به رنگ آنها یعنی آلاچیق زرد، آلاچیق صورتی و غرفه سفید نامگذاری شده‌اند. از دیگر جذابیت‌های پارک امیرگان میزهای پیک نیک تعبیه شده در آن هستند. البته که همه چیز محدود به این موارد نبوده و سالانه فستیوال‌ گل‌های لاله در استانبول در آن برگزار می‌شوند که بازدید از آن در این روزها هر کسی را شیفته خود می‌کند.

 

پارک ماچکا استانبول، ترکیه (Maçka Park Istanbul, Turkey)

یکی دیگر از زیباترین پارک‌های استانبول، پارک ماچکا نام دارد که برخی آن را پارک دموکراسی ماچکا نیز می‌نامند. در بازدید از این پارک فرصت سوار شدن به تله‌کابین و تماشای استخرهای زیبا، فواره‌های شگفت‌انگیز، باغ‌های سرسبز و ... را خواهید داشت. در حین قدم زدن در این پارک ممکن است با دانشجویان زیادی برخورد کنید؛ زیرا این پارک نزدیک دانشگاه فنی استانبول قرار دارد. این یک مکان عالی برای یک پیک نیک به یادماندنی به همراه خانواده در تور استانبول است.

 

پارک گوزتپه 60 ییل استانبول، ترکیه (Göztepe 60. Yıl Parkı Istanbul, Turkey)

اگر دوست دارید پس از خرید در خیابان لوکس بغداد استانبول سری به یک پارک سرسبز زده و در آنجا به استراحت بپردازید، پارک گوزتپه 60 ییل یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای شما خواهد بود. باغ‌های لاله و گل رز، ماهی‌های رنگارنگ، برکه‌های طبیعی، فواره‌ها و غیره تنها گوشه‌ای از چیزهایی هستند که در ین پارک پیدا خواهید کرد. این پارک منظره زیبایی از غروب آفتاب را نیز به نمایش می‌گذارد که در بازدید از آن شاهد افراد محلی خواهید بود که به انتظار غروب و تماشای آن نشسته‌اند.

 

بهترین مکان‌ها برای خرید در استانبول

 

پارک ببک استانبول، ترکیه (Bebek Park Istanbul, Turkey)

پارک ببک استانبول که با نام پارک تورکان سابانجی (Türkan Sabancı Bebek) نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین پارک‌‌ها بین مردم محلی است. در این پارک زیبا یک منطقه بزرگ اختصاص داده شده به بچه‌ها وجود دارد. همچنین وجود مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های در این نزدیکی مزیت بزرگی برای آن به حساب می‌آید. گفته می‌شود این پارک سال‌ها پیش توسط معمار ایتالیایی به نام Ermanno Casaco بازسازی شده و در سال ۲۰۰۸ مجددا بازگشایی شد. به احتمال زیاد حین گشت و گذار در این پارک شاهد هنرمندان خیابانی، دلقک‌ها، فروشندگان مختلف و ... خواهید شد که حس و حال سرگرم‌کننده بیشتری به آن می‌بخشند.

 

پارک اوتاتپه استانبول، ترکیه (Otağtepe Park Istanbul, Turkey)

یکی دیگر از زیباترین پارک‌های استانبول در چهار فصل اوتاتپه نام دارد که علت اصلی محبوبیت آن ارائه مناظر خیره‌کننده از شهر است. همچنین وجود درختان زیبا و تنومند آن را به یکی از دوست داشتنی‌ترین نخلستان‌های استانبول تبدیل کرده است. نام این پارک از نیروهای ارتش عثمانی به نام OTAĞ گرفته شده است. گفته می‌شود امپراتور عثمانی پس از اولین محاصره قسطنطنیه (استانبول) در سال ۱۳۹۱ از روی این تپه کل تنگه بسفر را به تماشا ایستاده بود. به همین دلیل مردم محلی آن را Otağtepe می‌نامند، اما نام رسمی آنFatih Korusu  است. در این پارک هیچ کافه و رستورانی وجود ندارد اما پارک‌های کودکان، پل‌ها، برکه‌ها و باغ گیاه شناسی را می‌توانید در آنجا پیدا کنید.

 

بهترین نقاط استانبول برای خوردن صبحانه

 

پارک جمیل توپوزلو استانبول، ترکیه (Cemil Topuzlu Park Istanbul, Turkey)

جمیل توپوزلو یک پارک کوچک در استانبول است که در قسمت شلوغ اروپایی این شهر قرار دارد. بنابراین در بین توریست‌ها برای اندکی نشستن و استراحت کردن در تمامی فصل‌های سال محبوبیت بالایی دارد. از جمله جاذبه‌های این پارک می‌توان به بنای یادبود پیری ریس اشاره کرد. او اولین کسی بود که نقشه جهان را ترسیم کرد. همچنین اگر عاشق غذاهای دریایی در استانبول هستید در بازدید از این پارک فرصت رفتن به رستورانی را خواهید داشت که خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی را سرو می‌کند.

 

باغ گیاه شناسی نِزاهات گوکییت استانبول، ترکیه (Nezahat Gökyiğit Botanical Garden Istanbul, Turkey)

نِزاهات گوکییت یک باغ گیاه شناسی آموزشی است که تحقیقات علمی و آموزش مربوط به زندگی گیاهی در سراسر جهان و فلور غنی ترکیه در آنجا انجام می‌شوند. باغ گیاه شناسی Nezahat Gökyiğit در سمت آسیایی استانبول واقع شده و به بازدیدکنندگان خود فرصتی برای آشنا شدن با گونه‌های مختلف گیاهی را می‌دهد. همچنین این مکان یک کتابخانه با کتاب‌های عمدتا انگلیسی و ترکی را در خود جای داده است که در حین بازدید شاهد دانشجویانی خواهید بود که در این کتابخانه در حال مطالعه و تحقیق هستند. چنانچه به همراه کودکان خود به استانبول سفر می‌کنید، بهتر است بازدید از این باغ گیاه شناسی را از دست ندهید.

 

پارک مهراباد کوروسو استانبول، ترکیه (Mihrabat Korusu Park Istanbul, Turkey)

پارک مهراباد کوروسو دارای درختان کاج باشکوه، کافه‌ها، رستوران‌ها و منظره خیره کننده بسفر است. همچنین یک مسیر پیاده روی به طول ۳ کیلومتر در آن وجود دارد. این نخلستان یکی از فضاهای سبز بزرگ با وسعت حدود ۲۵ هکتار در استانبول است که مردم محلی و گردشگران بسیاری را در فصل‌های مختلف سال به خود جذب می‌کند. این پارک جذاب و دیدنی در سمت آسیایی استانبول قرار داشته و گیاهان و جانوران متنوعی در آن وجود دارند. یکی از حیواناتی که به احتال زیاد در این پارک با آن روبرو خواهید شد لاک پشت است!

 

خرید در نزدیکی سلطان احمد استانبول

 

پارک هیدیو کوروسو استانبول، ترکیه (Hıdiv Korusu Park Istanbul, Turkey)

پارک هیدیو کوروسو بخشی از باغ‌های عمارتی است که در زبان انگلیسی از آن به عنوان قصر خدیو یاد می‌شود. این ملک که برای عباس دوم، آخرین خدیو سودان و مصر ساخته شده است، دارای اولین آسانسور بخار در ترکیه است. قبلا در این مکان یک هتل قرار داشت که امروزه به رستوران تبدیل شده است. منطقه پارک شامل یک جنگل، آبشارهای مصنوعی، باغ گل رز بزرگ، فواره‌ها و استخرهای زیبا است. این یکی از چندین پارک باشکوه با مناظر عالی در استانبول است که به خصوص در فصل‌های بهار و پاییز بسیار جذاب می‌شود.

 

اولوس پارک استانبول، ترکیه (Ulus Park Istanbul, Turkey)

اولوس یکی دیگر از پارک‌های کوچک اما دوست داشتنی در استانبول است. اگرچه ممکن است این مکان در مقابل پارک‌های وسیع‌ استانبول جلوه کم‌رنگی داشته باشد اما یک فضای سبز دوست‌داشتنی برای بازدید و تفریح در تمام طول سال است. این پارک دارای تلسکوپ سکه‌ای برای تماشای خط افق شهر استانبول است. همچنین در بالای تپه، یک کافه زیبا وجود دارد که به خصوص در فصل زمستان به مکانی پرطرفدار برای خوردن یک نوشیدنی گرم تبدیل می‌شود. این پارک در تعطیلات آخر هفته به خصوص یکشنبه‌ها بسیار شلوغ می‌شود. پس اگر دوست دارید تا به همراه مردم محلی استانبول تفریح کنید، زود از خواب بیدار شوید و طلوع خورشید را از پارک اولوس تماشا کنید.

 

رستوران‌های بین‌المللی استانبول

 

پارک چاملیجا تپه‌سی استانبول، ترکیه (Çamlıca Tepesi Park Istanbul, Turkey)

۵۰ سال پیش، تپه چاملیجا به مکانی برای قرار‌های عاشقانه جوان‌ها تبدیل شد. امروزه نیز در این مکان می‌توانید زوج تازه ازدواج کرده‌ای را در حال عکس گرفتن در یکی از زیباترین پارک‌ها با منظره تنگه بسفر ببینید. نام پارک از درختان کاج در زبان ترکی گرفته شده و چندین تپه در آن وجود دارد. خانواده‌هایی که دوست دارند کودکانشان آزادانه بازی کنند با رفتن به این مکان زیبا و دوست داشتنی در استانبول لحظات بسیار خوب و به یادماندنی را خواهند داشت. همچنین وقتی که بچه‌ها در این پارک به اطراف می‌دوند، بزرگترها نیز می‌توانند از ارتفاع این تپه‌ها به تماشای برخی از شگفت‌انگیزترین مناظر استانبول نظیر مسجد سلطان احمد استانبول و کاخ دولما باغچه بپردازند. به خصوص ماه‌های سپتامبر تا اکتبر بهترین زمان برای رفتن به پارک چاملیجا تپه‌سی است. در این مکان فرصت بازدید از برج چاملیجا با معماری خیره‌کننده را نیز خواهید داشت.

 

پارک بیکوز کوروسو استانبول، ترکیه (Beykoz Korusu Park Istanbul, Turkey)

پارک بیکوز کوروسو مکانی سرسبز و جنگل‌ مانند در استانبول است که گفته می‌شود ابراهیم پاشا در جریان مسابقه شطرنج این مکان را به دست آورد. از این رو، این پارک در اصطلاح عامیانه به نام بیشه آبراهام پاشا معروف است. در بازدید از این پارک می‌توانید برخی از خرابه‌های کاخ را ببینید، اما خانه آبراهام پاشا بازسازی شده است و یک موزه جدید شیشه و کریستال در آنجا وجود دارد. همچنین تنها با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به غرفه‌های Beykoz Mecidiye  دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها بازدید کنید. پارک بیکوز کوروسو درختان چند صد ساله را در خود جای داده و در فصل بهار با برگزاری جشنواره لاله‌ها شور و هیجان زیادی پیدا می‌کند.

 

پارک فنرباغچه استانبول، ترکیه (Fenerbahçe Parkı Istanbul, Turkey)

آخرین مورد از زیباترین پارک‌های استانبول که در هر فصلی می‌توانید به بازدید و بهره بردن از زیبایی‌های آن بروید، پارک فنرباغچه است. این پارک که بیشتر شبیه یک شبه جزیره است پارک قبلا محل آبتنی استانبولی‌ها در دریای مرمره بود. امروزه نیز به مکانی بسیار پرطرفدار برای پیک نیک تبدیل شده است. در این پارک احتمال اینکه به حیوانات متنوعی از قبیل جوجه تیغی‌ها و غیره روبرو شوید بسیار بالا است. این یک پارک کوچک در سمت آسیایی استانبول است که توسط اسکله‌های تفریحی احاطه شده است. عصرها چراغ‌هایی روی طبیعت باشکوه این پارک روشن می‌شوند که درختان چند صد ساله را برجسته می‌کند. این مکان بیشتر جمعیت جوان و پر جنب و جوش را جذب می‌کند چرا که تنها ۳۰ دقیقه با خیابان بغداد که یک خیابان خرید لوکس است فاصله دارد. همچنین کلاب‌های قایقرانی در آن وجود دارند و تیم فوتبال فنرباغچه در اینجا مستقر است. در صورت تمایل می‌توانید یک قایق تفریحی کرایه کرده و یک سفر دریایی از این پارک داشته باشید.

 

جاذبه‌های گردشگری پاییزی استانبول

 

منبع 

۱۳ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران