معرفی زیباترین کاخ‌های استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی زیباترین کاخ‌های استانبول

سفر با تور استانبول شما را به ژرف تاریخ ترکیه می‌برد. دیدن بهترین جاهای دیدنی استانبول و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای تاریخی و کاخ‌های جهان در این شهر با معماری منحصر‌ به‌ فردشان شما را با فرهنگ دیرینه این کشور آشنا می‌کند. سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این کاخ‌ها به شهر استانبول می‌آیند تا علاوه بر تفریحات آرامش‌بخش و امتحان کردن خوشمزه‌جات این شهر در دوره‌های مختلف تاریخی نیز قدم بزنند.


کاخ دلماباغچه Dolmabahçe Palace

یکی از لوکس‌ترین، زیباترین و بزرگ‌ترین کاخ‌های کشور ترکیه کاخ دولما باغچه است که در کرانه شرقی تنگه بسفر قرار گرفته و چشم‌اندازی بی‌نظیری دارد. همچنین تزییناتی به مانند چلچراغ بوهمی، مبلمان‌ مجلل، فرش‌های دست‌بافت و سقف‌های طلایی، چشم میلیون‌ها گردشگر را به خود خیره می‌کند. این کاخ در منطقه بشیکتاش استانبول، حدود هفت دقیقه با میدان تکسیم فاصله دارد. به همین دلیل وسایل حمل و نقل عمومی استانبول برای رسیدن به آن وجود دارد. بهترین راه برای رسیدن به منطقه بشیکتاش از میدان تکسیم استفاده از خط فونیکلار است که بی‌شباهت به مترو نیست و می‌بایست پس از خرید بلیط و عبور از گیت سوار قطار شوید. همچنین راه مناسب برای رسیدن از منطقه سلطان احمد به کاخ دولما باغچه، استفاده از تراموای باغجی‌لار است. این تراموا سریع، ارزان و دارای تهویه مطبوع است که از میدان سلطان احمد به ‌سمت کاباتاش حرکت می‌کند. منطقه کاباتاش آخرین ایستگاه شما خواهد بود که باید پیاده شوید و حدود ده دقیقه تا کاخ پیاده‌روی کنید. گردشگران معمولا هتل‌های منطقه سلطان احمد استانبول را برای اقامت در این شهر انتخاب می‌کنند. در این صورت می‌توانید حتی با تاکسی هم خود را از این منطقه به کاخ دولما باغچه برسانید تا پیاده‌روی نکنید که در این صورت هزینه بیشتری را خواهید پرداخت. همچنین بندر کروز نیز در منطقه کاراکوی و در نزدیکی برج گالاتا قرار دراد که فاصله آن تا کاخ دولما باغچه حدود سه کیلومتر است. مسیری شش دقیقه‌ای که می‌توانید با تاکسی یا ماشین شخصی آن را طی کنید.
اگر بخواهیم در مورد تاریخ این کاخ کلی گویی کنیم، به زمان ساخت کاخ دولما باغچه اشاره می‌کنیم که جمعیتی مسلمان در این شبه جزیره زندگی محافظه‌کارانه‌ای داشتند. محله پرا، بی‌اوغلوی امروزی، به‌دلیل برگزاری مهمانی‌ها، جشن‌های باله و رویدادهای هنری در گذشته ‌عنوان پاریس شرق را به خود گرفته و فرهنگ غربی در قرن نوزدهم استانبول با شتاب زیادی در حال توسعه بود. به طوری که در بی‌اوغلو، ساختمان‌هایی به سبک نئوکلاسیک و باروک ساخته و کافه‌ها و رستوران‌هایی به سبک فرانسوی افتتاح شد. کاخ دولما باغچه سه طبقه است و به تعداد ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن، ۶ حمام ترکی و ۶۸ سرویس بهداشتی دارد. این کاخ دارای اسکله‌ای ۶۰۰ متری است و توسط دو ورودی به سمت دو حیاط باز می‌شود. کاخ دلماباغچه از سه بخش اصلی آپارتمان‌های اداری، سرسرای تشریفات و حرم‌سرای امپراتوری تشکیل شده و طراحی آن ترکیبی از سبک‌های باروک، نئوکلاسیک و روکوکو با معماری سنتی عثمانی می‌باشد.

آدرس: استانبول، ناحیه اروپایی بشیکتاش، محله ویشنزاده، خیابان دلما باغچه


کاخ توپکاپی Topkapi Palace

کاخ توپکاپی در شرق منطقه فاتح و در بافت قدیمی شهر استانبول واقع شده است. این کاخ در بلندترین نقطه کوهپایه‌ مشرف به دریای مرمر و خلیج شاخ طلایی قرار دارد. کاخ توپکاپی واقع در منطقه‌ گردشگری سلطان احمد، یکی از دیدنی‌ترین کاخ‌های استانبول است که دسترسی بسیار خوب و راحتی دارد. برای رسیدن به این محله توسط وسایل نقلیه عمومی همچون مترو، تراموا یا اتوبوس می‌توانید در یکی از دو ایستگاه پارک گلخانه یا سلطان احمد پیاده شوید و فقط با چند دقیقه پیاده‌روی به کاخ توپکاپی برسید. بهتر است بدانید که فاصله این کاخ از تنگه بسفر حدود یک ساعت و بیست دقیقه و از میدان تکسیم، حدود نیم ساعت است. در کنار کاخ توپکاپی می‌توانید از جاذبه‌های مهم دیگر استانبول مانند مسجد سلطان احمد، آب‌انبار باسیلیکا، ایاصوفیه و موزه باستان‌شناسی نیز دیدن کنید.
در مورد معماری کاخ توپکاپی می‌توان گفت که این کاخ شامل سه بخش بیرونی، درونی و حرم‌سرا می‌شود. کاخ درونی و حرم‌سرا بخش‌هایی هستند که زندگی خصوصی شاهان در آن‌ها جریان داشته است. طرح اولیه سلطان محمد برای کاخ توپکاپی چهار حیاط متوالی با دیوارهای بلند دارد. هر حیاط هدف متفاوتی را دنبال می‌کرده و توسط دروازه‌ای از دیگر بخش‌ها جدا می‌شده است. قسمت‌های داخلی و باغ‌های کاخ با جزییاتی همچون آب‌نماها، حوض‌ها و فواره‌ها تزیین شده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاخ توپکاپی تاثیر عمیقی از معماری کاخ ادیرنه، کاخ سابق امپراتوری عثمانی گرفته است. در واقع این قصر در قرن پانزدهم میلادی محل اقامت امپراتوری عثمانی بوده است. اما امروزه جزو آثار ملی کشور ترکیه محسوب می‌شود.

 

گردش در محله کادیکوی، استانبول

کاخ کوچوک سو Kucuksu Palace

کاخ کوچوک سو در استانبول که کوچک سو نیز تلفظ می‌شود، یک کاخ تابستانی به شمار می‌رفته است که متعلق به دوران حکومت عثمانی است. این کاخ در محله کوچوک سو از بخش بیکوز استانبول واقع شده است و در ساحل آسیایی بسفر ما بین قصر آنادولو و پل سلطان محمد فاتح قرار دارد. از نظر تاریخی کوچوک سو به عصر بیزانس و زمان حکومت روم در ترکیه تعلق و به نام درخت سرو نقره ای نیز شهرت دارد.
معماری و طراحی داخلی این عمارت خیره کننده از سبک غربی تبعیت می‌کند و در سه طبقه مجزا، دو طبقه بالایی و یک بخش زیر زمینی ساخته شده است. وجود زیرزمین، انبار، اتاق خدمتکاران، آثار هنری اروپایی، شومینه‌هایی از جنس مرمر ایتالیایی و مبلمان نشان دهنده این سبک می‌باشد. برخلاف سایر ساختمان‌ها و کاخ‌های دیگر، کاخ کوچوک سو با دیوارهای بلند احاطه نشده و دور آن با نرده‌هایی ظریف آهنین پوشیده شده است. این کاخ در بخش آسیایی ترکیه، محله بسفر، میان اسکدار و بیکوز واقع شده است و بازدید از آن، هر روز به جز دوشنبه و پنجشبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر برای عموم آزاد است.

 

مهمترین صحنه‌های هنری در استانبول

کاخ آینالی کاواک Aynalıkavak Kasrı

کاخ آینالی کاواک یک اقامتگاه تابستانی دیگر در ساحل شرقی شاخ طلایی برای پادشاهان عثمانی بوده است. در حالی که زیبایی این کاخ زبانزد همه است و به آن کاخ آواز آینه‌ها نیز نام نهاده‌اند. چرا که پس از نبرد عثمانی‌ها با ایتالیایی‌ها، آنها تعدادی آینه را به عنوان هدیه برای سلطان عثمانی فرستادند و این کاخ را با آینه‌هایی بزرگ و زیبا آراسته کردند. به همین علت این کاخ یکی از محبوب‌ترین و پر بازدیدترین موزه‌های استانبول است. دور کاخ آینالی کاواک یک باغ سرسبز قرار گرفته که قدم زدن در آن تمامی افراد گردشگر را هیجان‌زده می‌کند. در طبقه پایین این کاخ موزه‌ای از آلات موسیقی ترکی وجود دارد که شامل انواع سازهای تاریخی این کشور می‌شود. این موزه در نزدیکی بناهای تاریخی مختلفی همچون موزه رحمی کوچ، مینیاتورک استانبول، مسجد ایوب سلطان و محله های تاریخی بالات و فنر قرار گرفته است. این کاخ هر روز به جز دوشنبه و پنجشنبه‌ها قابل بازدید است.

کاخ بیلربی Beylerbeyi Palace

تزیینات بسیار زیبایی در طراحی و ساخت کاخ بیلربى به کار رفته است که سبب شده تا این مکان برای گردشگران از جذابیت بالایی برخوردار شود. این کاخ پراهمیت در گذشته محلی برای استراحت گردشگران خارجی بوده است. به همین دلیل در داخل این کاخ از لوسترهاى بزرگ و گلدان‌هاى چینى استفاده شده تا نماى زیباتری به فضای کاخ بدهد. کاخ بیلربی از قرن نوزدهم در منطقه آسیایى در محله اسکودار استانبول واقع شده است. معماری و فضای داخلی کاخ بیلربیی برگرفته از سبک‌های هنری نئوکلاسیک باروک و رنسانس است و دارای باغ‌ها و آلاچیق‌های زیبایی است. کاخ بیلربیی توسط معماران معروفی به نام سرکیس بالیان و آگوپ بالیان طراحی شده و برای ساخت دیوارهای بیرونی از سنگ‌های مرمر و برای کف آن از چوب استفاده شده است.
مسیر دسترسی کاخ بیلربیی از محله بیلربیی و منطقه اسکدار در بخش آسیایی استانبول می‌باشد که در نزدیکی تنگه بسفر و در قسمت شمالی پل بسفر قرار گرفته است. یکی از بهترین‌ راه‌ها برای رسیدن به این کاخ، اتوبوس‌های گردشگری استانبول است که در اسکله کاباتاش می‌ایستند. علاوه بر این می‌توانید با سوار شدن به کشتی‌های کروز گردشگری از منطقه بشکیتاش و عبور از تنگه بسفر کاخ بیلربیی را از روی آب تماشا کنید. استفاده از دلموش نیز گزینه مناسبی برای رفتن به موزه کاخ بیلربیی است. در صورتی که بخواهید با اتوبوس به این مکان دیدنی بروید، می‌توانید از اتوبوس‌های خطوط ۱۵B ،۱۵H ،۱۵KC ،۱۵E ،۱۴M استفاده کنید و در ایستگاه بیلربیی پیاده شوید. این امکان برای گردشگران وجود دارد تا نقشه خطوط اتوبوس‌رانی، شبکه مترو و ایستگاه‌های تراموا و خطوط کشتی استانبول را از سایت شهرداری دریافت کنند.

 

ماجراجویی جذاب در سفر به استانبول

کاخ‌های دیگر استانبول

کاخ چیران Ciragan Palace یکی دیگر از کاخ‌هایی است که در منظقه آسیایی و محله قدیمی شهر و در سواحل بوسفر واقع شده است. این کاخ نیز توسط سرکیس بایلان ساخته شده است.
کاخ ایهلامو Ihlamur Palace نیز در منطقه بشیکتاش قرار دارد و هر روز به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ الی ۱۷ برای عموم قابل بازدید است. پس از گشت و گذار در این کاخ، حتما در یکی از پاویلیون‌هایش چای یا قهوه بنوشید تا خاطره‌ای به یاد ماندنی برای خود ثبت کنید.
کاخ خدیو Khedive در تپه‌ای به نام چوبوکلو Cubuklu در بخش آسیایی استانبول قرار گرفته است و امروز می‌توانید پس از بازدید، وعده‌ای غذای ترکی در این مکان سفارش داده و مزه کنید.
کاخ کوچوکسو Kucuksu به سبک باروکی ساخته شده است و در بخش آسیایی شهر قرار دارد.
کاخ تکفور Tekfur نیز نمونه دیگری از یک معماری بیزانسی است که در منطقه آیوانسرا قرار دارد. بازدید از این کاخ برای عموم آزاد نیست و لازم است برای ورود به آن از قبل از مدیریت موزه ایاصوفیه مجوز دریافت کنید.

 

آشنایی با معروف‌ترین مسجدهای استانبول

۲۰ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران