بهترین غذاهای گوشتی در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
بهترین غذاهای گوشتی در ترکیه

ترکیه ممکن است به خاطر کباب‌هایش معروف باشد، اما این غذاهای محبوب، فقط نوک کوه یخ در میان انبوه گزینه‌های پرطرفدار این خطه هستند. در واقع این کشور پهناور، تنوع جاذبه‌هایش را به سفره‌هایی غنی و متنوع نیز کشانده است. در اینجا می‌توانید شاهد غذاهای مبتنی بر روغن زیتون سواحل مدیترانه، شیرینی‌های دلچسب آناتولی مرکزی و طعم‌های تند و ترد شرق و جنوب شرقی باشید. غذاهای سنتی ترکیه، کمتر به چاشنی‌ها و بیشتر به مواد تازه خوش طعم متکی هستند. در این میان غذاهای گوشتی ترکیه، جذابیت بالایی را هم برای مردمان بومی و هم برای گردشگران خارجی به ارمغان می‌آورند.

 

چاق کباب

در ابتدای آشنایی با غذاهای گوشتی ترکیه در سفر با تور استانبول و سایر مناطق توریستی این کشور، از Cağ Kebabı نام می‌بریم که از شهر ارزروم سرچشمه گرفته شده است. این غذا با گوشت بره تهیه می‌شود که حدود ۱۲ ساعت در مخلوط پیاز  نمک و فلفل ترشی خوابانده شده و سپس گوشت روی یک سیخ بزرگ قرار می‌گیرد و روی آتش چوب کباب می‌شود. در نهایت این غذای لذیذ همراه نان، برش‌های گوجه فرنگی، پیاز سفید و فلفل‌های سبز نازک به نام Sivri سرو می‌شود.

عکس: nbcchicago.com

 

دونر کباب

از دیگر غذاهای گوشتی ترکیه، می‌توان به Döner kebab اشاره کرد که غذای لذیذ و پرطرفداری بوده و در سراسر جهان شناخته شده است. این گزینه که رتبه درخشانی در میان خوراکی‌های موردعلاقه مسافران تور ترکیه دارد، شامل تکه‌های گوشت کبابی به دور یک سیخ عمودی کباب است. این گوشت‌ها، معمولا با گیاهان تازه و ادویه جات چاشنی می‌شوند.

گفتنی است در ابتدا، گوشتی که در تهیه دونر استفاده می‌شد، منحصرا گوشت بره بود. اما امروزه در استانبول، کباب‌هایی وجود دارد که از ترکیب گوشت بره و گاو یا گاهی فقط با گوشت گاو تهیه می‌شوند.

در مورد تاریخچه این غذا که از برترین غذاهای گوشتی ترکیه به شمار می‌آید نیز باید گفت، روش کباب کردن گوشت روی سیخ عمودی، اوایل دهه ۱۹۷۰ در برلین ظهور پیدا کرد. اعتقاد بر این است که کادیر نورمان اولین کسی بود که تکه‌های گوشت ریش شده را در یک نان تخت قرار داد و آن را با سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، کاهو، پیاز، خیار و یک یا دو سس مختلف سرو کرد. در ضمن این کباب، دارای تنوع منطقه‌ای بوده و در کشورهای دیگری همچون ارمنستان، ویتنام، اتریش، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز رواج دارد.

 

۱۰ رستوران عالی غذاهای ترکی در استانبول

عکس: hummingbirdthyme.com

 

کباب آدانا

Adana Kebab، یک غذای پرطرفدار گوشت سیخی است که به نام یکی از معروف‌ترین شهرهای کباب کشور یعنی آدانا نامگذاری شده و جزو محبوب‌ترین غذاهای گوشتی ترکیه محسوب می‌شود. این کباب، با گوشت چرخ کرده و چربی درست می‌شود که با سیر، پیاز، پاپریکا و فلفل قرمز تند مخلوط شده و از رنگ قرمز تیره و طعمی تند برخوردار است.

کل ترکیب، به سیخ‌های فلزی بزرگ کشیده شده و سپس کباب می‌شود. پس از اتمام، گوشت کبابی به طور سنتی در یک بشقاب روی نان‌های مسطح و همراه فلفل و گوجه‌فرنگی سرو می‌شود، یا داخل نان پیتا به همراه سالادی متشکل از جعفری و پیاز قرمز قرار می‌گیرد.

عکس: giverecipe.com

 

شیش کباب

در لیست غذاهای گوشتی ترکیه، به Shish kebab برمی‌خوریم. این گزینه، معروف‌ترین نوع کباب است که از تکه‌های گوشت به سیخ کشیده، تشکیل شده که روی آتش کباب می‌شوند. این غذا از قبایل عشایری سرچشمه می‌گیرد که گوشت را برای ترد کردن و خلاص شدن از شر طعم‌های غلیظ، مزه دار می‌کردند.

چاشنی‌ها شامل هر ترکیبی از آب لیمو گرفته تا روغن زیتون، شیر، ماست، دارچین، فلفل دلمه‌ای و ادویه‌های مختلف دیگر می‌شوند. البته شیش کباب اصیل ترکی، به ندرت با سبزیجات روی یک سیخ تهیه می‌شود، بلکه سبزیجات و گوشت را باید روی سیخ‌های جداگانه کباب کرد. زیرا هر دو، به مدت زمان مشخص و مناسبی برای کباب شدن نیاز دارند. اما این نحوه کباب کردن سبزیجات و گوشت روی یک سیخ، اختراع مدرن رستوران‌های ترک است تا سیخ‌ها از نظر بصری برای مشتریان جذاب‌تر به نظر برسند.

 

انواع غذاهای لذیذ دریایی در استانبول

عکس: mymorningmocha.com

 

هونکار بیندی

Hünkar beğendi، یک غذای سنتی ترکی است که از یک خورش بره خوش طعم تشکیل شده که روی پوره بادمجان بوداده خامه‌ای سرو می‌شود. پوره اغلب با شیر و پنیر غلیظ می‌شود، در حالی که گاهی اوقات کل غذا با سس گوجه فرنگی یا جعفری تازه خرد شده تزئین می‌گردد. اعتقاد بر این است که این غذا که در شمار بهترین غذاهای گوشتی ترکیه است، بومی استانبول بوده و اولین بار در اواخر قرن نوزدهم برای همسر ناپلئون سوم تهیه شد.

عکس: tasteatlas.com

 

اسکندر کباب

Iskender kebab که یکی از خوراکی‌های شهر بورسا است، به نام قصابی به نام اسکندر افندی نامگذاری شده که اولین بار این غذای خوش طعم را تهیه کرد. این گزینه که جزو پرطرفدارترین غذاهای گوشتی ترکیه محسوب می‌شود، شامل برش‌های نازک گوشت بره است که کباب شده و همراه با سس گوجه فرنگی تند کبابی، نان پیتا و فلفل سبز سرو می‌شوند. در عین حال به طور سنتی، کره گوسفند ذوب شده و ماست و برنج نیز به این ترکیب می‌شوند. توصیه می‌کنیم این کباب را با شیره، یک نوشیدنی ترکی که به هضم غذا کمک می‌کند، همراه نمایید.

عکس: chocolatesandchai.com

 

اسلاما کوفته

در ادامه معرفی برترین غذاهای گوشتی ترکیه، باید یادی کنیم از Islama köfte که یک کوفته سنتی ترکی است که از آداپازاری مرکز استان ساکاریا سرچشمه گرفته شده است. کوفته‌ها معمولا با ترکیبی از نان رنده شده، گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر، زیره، پاپریکا، تخم مرغ، نمک و فلفل درست می‌شوند.

وقتی مخلوط به شکل کوفته در آمد، آنها را یا کباب می‌کنند یا در روغن روی حرارت متوسط سرخ می‌شوند. همچنین فلفل سبز تند و گوجه فرنگی ورقه شده را نیز کبابی یا سرخ کرده و همراه کوفته‌ها سرو می‌کنند.

 

بهترین تجربه‌های غذایی در آنتالیا

عکس: willflyforfood.net

 

سارما

Sarma، یکی از اصلی‌ترین غذاهای سنتی ترکیه و از برترین غذاهای گوشتی ترکیه بوده و مواد و گوشت تشکیل دهنده آن به خوبی در برگ‌ها یا سبزیجات برگ‌دار نظیر کلم یا برگ مو پیچیده می‌شوند. انواع مختلفی از این غذا وجود دارند، اما در کل این گزینه، معمولا ترکیبی از موادی مانند گوشت چرخ کرده، برنج یا بلغور، گیاهان مختلف، چاشنی‌ها، فلفل قرمز، پاپریکا، سماق آسیاب شده یا سس گوجه فرنگی را شامل می‌شود. بعلاوه همراه با ماست ساده، پوره سیب زمینی و نان خرد شده سرو می‌گردد.

گفتنی است سارما که ریشه در امپراتوری عثمانی دارد، به طور سنتی در بالکان، کشورهای اروپای مرکزی، قفقاز جنوبی و خاورمیانه نیز در دسترس است. این غذا، اغلب در مناسبت‌ها و تعطیلات خاص تهیه می‌شود.

عکس: carolinescooking.com

 

شیش تاووک

و در پایان لیست بهترین غذاهای گوشتی ترکیه، می‌توان از این سیخ‌های مرغ ترش نام برد که یکی از اصلی‌ترین غذاهای خاورمیانه هستند که در ترکیه، آذربایجان، لبنان، مصر، اردن، سوریه، عراق و اسرائیل در دسترسند.

تهیه Şiş tavuk، شامل خواباندن مرغ به مدت حداقل چند ساعت در مخلوط روغن زیتون، لیمو و سیر قبل از کباب کردن آن است. گوشت ترشی شده را روی سیخ می‌کشند و کباب می‌کنند تا از بیرون کاراملی اما آبدار شده و داخل آن کاملا بپزد. در حین کباب کردن، گوشت را باید برگردانید و با ماریناد باقیمانده برس بزنید تا رطوبتش حفظ شود و از سوختن آن جلوگیری گردد. این کباب مرغ خوشمزه ترکی، معمولا با سس‌های مختلف و حتی سیب زمینی سرخ کرده، سبزیجات تازه، نان پیتا و برنج یا کوسکوس همراه می‌گردد.

 

طبق ذائقه‌تان در آنتالیا غذا نوش جان کنید

عکس: dobbernationloves.com

 

در نهایت باید گفت غذاهای گوشتی ترکیه که در این خطه محبوبیت و طرفداران بسیاری دارند، بسیار متنوع بوده و به گزینه‌های فوق خلاصه نمی‌شوند. از دیگر غذاهای معروف در این رابطه، می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • چوپ شیش
  • چوکرتمه کباب
  • ایچلی کوفته
  • کوزو گووچ
  • علی نازیک
  • تاندیر
  • ایچ پیلاوی
  • کوفته

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۳ مرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران