خوشمزه‌ترین غذا های ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
خوشمزه‌ترین غذا های ترکیه

غذا های ترکیه یکی از جذابیت‌های سفر به این کشور به حساب می‌آیند. غذاهای رنگارنگ، متنوع و خوشمزه که خوشبختانه در بسیاری موارد با ذائده ما ایرانی‌ها نیز جور هستند. اگر بخواهیم همه‌ی غذاهای خوشمزه ترکی را به شما معرفی کنیم، باید مطلبی بسیار طولانی را برایتان گردآوری کنیم، به همین دلیل، تنها به معرفی ۱۵ مورد از بهترین‌ها بسنده خواهیم کرد.

 

بورک

این نان خوشمزه ترکی با محتویات مختلف پخت می‌شود. شما می‌توانید آن را به اسفناج و پنیر سفارش دهید یا این که مدلی که در آن از گوشت چرخ کرده استفاده شده است را میل نمایید. بورک مثل لازانیا لایه لایه است اما از خمیر بسیار نازک و مخصوص به خود درست شده و به دو شکل رول شده یا به شکل لازانیا پخت می‌شود. این غذا در کشور ترکیه بسیار محبوب بوده و تقریبا در همه جا می‌توانید آن را سفارش دهید. بورک برای صبحانه، نهار و شام خورده شده و غذایی سبک و عالی‌ست که در پیشنهاد می‌کنیم حتما در طول تور ترکیه آن را میل نمایید.

عکس: turkeysforlife.com

 

پیده

پیده شاید محبوب‌ترین گزینه میان غذا های ترکیه در بین گردشگران باشد که خیلی‌ها آن را به نام پیتزای ترکی می‌شناسند! این غذا در واقع از یک ورقه خمیر شبیه به پیتزا درست شده که روی آن با چیزهای مختلفی پر شده و سپس در تنور پخت می‌شود. اغلب ترک‌ها این غذا را با سوسیس‌های ترکی به نام سوجوک و پنیر سفارش می‌دهند اما مدل‌هایی که با اسفناج و پنیر یا با انواع گوشت یا با قارچ درست می‌شوند نیز طرفداران زیادی دارد. این غذا در بیشتر جاها از پیتزا ارزان‌تر است و گزینه‌ای بسیار خوب برای صرف شام یا نهاری خوشمزه و ارزان در سفر به حساب می‌آید.

 

بهترین مکان‌ها برای خوردن غذاهای خیابانی در استانبول

عکس: cheapandcheerfulcooking.com

 

مانتی

در خیلی از کشورهای دنیا، غذایی مثل مانتی پخت می‌شود که شاید معروف‌ترین آن‌ها، دامپلینگ‌های چینی باشند. برای پخت مانتی از نوعی خمیر خاص استفاده شده که به اندازه‌های کوچک برش می‌خورد، درون آن با گوشت گوسفندی یا گوشت گاوی چرخ کرده پر شده و سپس درون آب پخته می‌شوند. استفاده از ادویه‌جات مخصوص و سرو آن همراه با ماست و سیر، کره تند و گوجه کبابی، به جذابیت‌های این غذای خوشمزه اضافه می‌کند.

عکس : giverecipe.com

 

کوفته

کوفته‌های ترکی خیلی با کوفته‌هایی که ما در ایران درست می‌کنیم، متفاوت هستند. این کوفته‌ها از گوشت چرخ کرده درست می‌شوند، از مهم‌ترین غذاهای ترکی به حساب می‌آیند و عموما تنها شامل گوشت و ادویه جات بوده که ورز داده شده  و به صورت مستقیم روی آتش کباب می‌شوند. البته بعضا بعضی افراد گوشت را با کمی سبزیجات نیز مخلوط کرده و سپس کباب می‌کنند. در نهایت این غذا به همراه برنج یا نان و سالاد سرو می‌شود. رستوران‌های زنجیره‌ای مهم و بسیار بزرگی در ترکیه هستند که تنها به سرو کوفته می‌پردازند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به "یوسف کوفته جی" اشاره کرد که تقریبا در هر جایی از ترکیه شعبه‌ای دارد.

 

در کوش آداسی چه غذایی را کجا بخوریم؟

عکس: yemek.com

 

لاه ماجون

لاه ماجون یکی دیگر از غذا های ترکی‌ شبیه به پیتزا است که تنها در ظاهر به این شکل بوده و در باطن کاملا غذایی متفاوت است. برای پخت این غذای خوشمزه، روی یک نان بزرگ مخلوطی از گوشت چرخ کرده‌ سرخ شده به همراه سبزیجات، ادویه جات مختلف و مقداری آبلیمو می‌رزند و سپس آن را سرو می‌کنند. لاه ماجون را همه جا می‌توان سفارش داد و در تور استانبول، به راحتی می‌توانید آن را در خیابان‌های شلوغ شهر با قیمتی نسبتا پایین خریداری نمایید.

عکس : tasteatlas.com

 

دونر کباب

دونر کباب از آن غذاهای ترکی است که می‌توان نمونه‌های مشابه آن را در غذاهای عربی نیز مشاهده کرد و البته این نوع کباب را ترک‌ها به دیگر نقاط دنیا نیز صادر کرده‌اند و حالا حتی در کشورهای اروپایی نیز، رستوران‌های متفاوتی را می‌بینید که دونر کباب سرو می‌کنند. دونر کباب هم باگوشت مرغ و هم گوشت قرمز درست شده و به دو شکل لقمه‌ای و پرسی سرو می‌شود. این غذا را می‌توان جزو غذاهای خیابانی ترکیه نیز به حساب آورد که قیمت مناسب و طعمی عالی و آشنا برای ایرانیان دارد.

 

۱۰ رستوران غذای دریایی برتر ازمیر

عکس : eater.com

 

آدانا کباب

آدانا کباب شباهت زیادی به کباب کوبیده خودمان دارد که با توجه به این که پیشینه آن به شهر آدانا بر می‌گردد، آن را با نام آدانا کباب می‌شناسند. البته دلیل نمی‌شود که آن را تنها در شهر آدانا می‌توانید تجربه کنید و در تورهای مختلف از جمله تور کوش آداسی یا هر جای دیگری، رستوران‌ها و غذاخوری‌های مختلفی را می‌بینید که این کباب را که اختصاصی با گوشت گوسفندی درست می‌شود را پخت می‌کنند. این غذا در رستوران‌ها به همراه برنج و سالاد سرو می‌شود.

عکس : cookingorgeous.com

 

ایمام بایلدی

یکی از غذاهای گیاهی ترکی که عاشقش خواهید شد! این غذا در واقع بادمجان‌های شکم پر است که با بلغور، برنج و چند نوع سبزیجات مختلف و گوجه، سیر، پیاز  و ... پر شده و پخته می‌شوند. البته این غذا برای آن‌هایی که به گوشت قرمز علاقه دارند، با گوشت چرخ کرده نیز درست می‌شود که می‌توانند آن مدل را سفارش دهند. در نهایت ایمام بایلدی همراه با ماست و کمی سالاد سرو می‌شود.

عکس : sbs.com.au

 

هونکار بگندی

پخت این غذا به قرن‌ها بر می‌گردد و حتی در دوران عثمانی به غذای مورد علاقه شاهان این سلسله معروف بوده است. هونکار بگندی یکی از غذا های ترکیه منحصر به فرد است که آن  را با گوشت گوسفندی درست می‌کنند. گوشت را با پیاز پخته و کمی آب دار روی موادی مخلوط از ماست، بادمجان کبابی و کره می‌ریزند. این ترکیب فوق‌العاده خوشمزه غذای نسبتا سنگینی به حساب می‌آید اما طعمی منحصر به فرد دارد که به هیچ وجه آن را فراموش نخواهید کرد.

 

خوش‌مزه‌ترین غذاها و خوراکی‌های استانبول

عکس: yemek.com

 

دلمه

بر خلاف کوفته ترکی که به کلی با کوفته‌های ما متفاوت است، دلمه ترکی اما جزو غذاهای ترکی به حساب می‌آید که دقیقا به همین شکل در کشور خودمان نیز پخت می‌شود. دلمه‌های برگ با گوشت، برنج و پیاز پیچیده و درون قابلمه پخته می‌شوند. البته شکل پیچیدن آن‌ها کمی متفاوت است که این روزها این نوع پیچیدن برگ را در کشورمان نیز مشاهده می‌کنیم. همچنین در ترکیه نیز دلمه را با فلفل دلمه‌ای، بادمجان و گوجه نیز درست کرده و همواره همراه با ماست سرو می‌کنند.

عکس : thespruceeats.com

 

کوکورچ

کوکورچ یکی دیگر از غذا های ترکی متفاوت است که البته ممکن است خیلی باب طبع همه نباشد اما خود ترک‌ها به شدت عاشقش هستند. در این غذا جگر و جگر سفید را در آبلیمو، روغن زیتون و نمک و فلفل و ادویه جات دیگر مزه دار می‌کند و سپس دور آن را با چربی پوشانده و در نهایت روده‌ی گوسفندی را به دورش می‌پیچند. در نهایت این ترکیب را روی ذخال کباب می‌کنند.  کوکورچ با رویه کباب شده‌ی ترد و خوشمزه به همراه خیارشور، نان و سالاد سرو می‌شود.

عکس : dailysabah.com

 

منمن

منمن از غذاهای ترکی بوده که برای صبحانه سرو می‌شود و آن را با نام املت ترکی نیز می‌شناسند. در این املت از فلفل دلمه‌ای، پیاز خرد شده، گوجه خورد شده و ادویه جات استفاده شده که آن را در مقداری آب مرغ می‌پزند و سپس به آن ترکیب تخم مرغ زده و روی شعله بالا هم می‌زنند. استفاده از پودر فلفل قرمز به این غذا، کمی مزه تندی می‌دهد اما به شکلی نیست که آن‌هایی که اهل فلفل نیستند اذیت شوند. وقتی سفارش صبحانه ترکی می‌دهید، مطمئن شوید که این غذا را نیز حتما همراهش برایتان سرو کنند.

 

غذا خوری‌های ارزان در بدروم

عکس : mensjournal.com

 

نخودلو پیلاو

یا به عبارتی "نخود پلو" از غذا های ترکی سنتی بوده که از گذشته‌های دور در این کشور مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این غذا بسیار ساده است و از ترکیب نخود، برنج و مرغ درست شده که نخود و مرغ آن جدا پخته شده و همراه هم دم گذاشته می‌شوند. البته نخودلو پیلاو به خاطر جاهای متنوعی که آن را به فروش می‌رسانند، از طرف گردشگران نیز با استقبال نسبی مواجه شده است.

عکس: weloveist.com

 

کاپوسکا

کاپوسکا ترکیبی از کلم است که به شکل‌های مختلف در نقاط مختلف ترکیه سرو می‌شود. این ترکیب‌ها شامل کلم و گوشت، کلم و برنج و فلفل دلمه‌ای و ... می‌شود. البته یک نقطه اشتراک بین همه‌ی این غذاهاست و آن هم استفاده از پیاز سرخ شده، روفن زیتون و فلفل قرمز برای طعم دار کردن آن است. کاپوسکا را در تور آنتالیا یا دیگر نقاط کشور و در رستوران‌ها و غذا خوری‌های مختلف می‌توانید امتحان کنید، اما حتما بپرسید ببینید که با چه ترکیبی پخت می‌کنند تا مطمئن شوید از چیزی که برایتان سرو می‌شود، خوشتان بیاید.

عکس : mydearkitcheninhelsinki.com

 

سیمیت

و در آخر باید به سیمیت هم اشاره کنیم که از لحاظ تکنیکی نان است تا این که یکی از غذا های ترکیه به حساب بیاید. نانی خوشمزه که تقریبا در هر گوشه‌ای این کشور به فروش می‌رسد. در استانبول، دکه‌های قرمز رنگ فروش سیمیت را می‌توانید در خیابان استقلال، میدان تکسیم، کنار مسجد ایاصوفیه، در کنار بازار بزرگ و در هر جایی مشاهده کنید. سیمیت نان‌های گرد، سبک و نرم هستند که روی آن را دانه‌های کنجد پر می‌کنند.

 

۱۰ رستوران در استانبول با غذاهای اروپایی

عکس : thefamilywithoutborders.com

 

همان‌طور که گفتیم، این‌ها تنها گوشه‌ای از سفره رنگارنگ مردم ترکیه است که می‌توانید از میانشان، غذایی برای سفارش انتخاب کرده و تجربه‌ای خوشمزه از سفر به این کشور برای خود ثبت کنید. اگر به تور ترکیه رفتید، پیشنهاد می‌کنیم، تجربه خود از غذاهای مردم این کشور را در بخش نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع

 

۲۱ مهر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 05 مهر 1402)

نظرات کاربران