بهترین غذاهای حلال در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
بهترین غذاهای حلال در ترکیه

گردشگران مسلمان هنگام بازدید از ترکیه، قطعا تحت تاثیر تاریخ غنی اسلامی این کشور از جمله مساجد زیبا با معماری منحصر به فردشان قرار خواهند گرفت. چنین افرادی، می‌توانند از غوطه ور شدن در میراث مشترک اسلامی، از جمله فرهنگ و غذاهای ترکی نیز لذت ببرند. همچنین استراحتگاه‌هایی حلال را خواهید یافت که دسترسی خصوصی به سواحل و استخرها، تجربه غذاهای حلال ترکیه و بدون سرو الکل را برای مخاطبانشان به ارمغان می‌آورند.

 

آشنایی با محبوب‌ترین غذاهای حلال ترکیه

با توجه به اینکه ترکیه کشوری با اکثریت مسلمان است، یافتن غذاکده‌های مسلمان پسند در این خطه چندان دشوار نیست. در واقع از آنجایی که ۹۹.۸ درصد جمعیت مسلمان هستند، تمام رستوران‌ها باید گواهی حلال برای محصولات و منوی خود داشته باشند.

در واقع، پیدا کردن محصولات گوشت خوک در سفر با تور ترکیه واقعا دشوار خواهد بود. هرچند می‌توانید قبل از رزرو میز و یا ثبت سفارش، با پرسنل صحبت کنید تا از وجود گزینه‌های حلال موردنظرتان اطمینان حاصل کنید. بعلاوه اکنون با افزایش گردشگران مسلمان و نیاز مردمان محلی، اهمیت غذاهایی دارای گواهی حلال برجسته‌تر شده است. در ادامه، با برخی از گزینه های پرطرفدار و خوشمزه در این رابطه آشنا خواهیم شد.

 

کوفته

در سفر با تور استانبول و سایر مناطق ترکیه، از صرف Köfte غافل نشوید. کوفته یک غذای محبوب و از برترین غذاهای حلال ترکیه است که از گوشت چرخ کرده، معمولا گوشت گاو یا گوسفند، مخلوط شده با ادویه جات و ترشی جات تهیه می‌شود. کوفته‌ها اغلب بعنوان غذای اصلی همراه با برنج، سبزیجات یا نان سرو می‌شوند.

انواع مختلفی از کوفته در سراسر ترکیه یافت می‌شوند که هر کدام ترکیب منحصر به فرد خود را از ادویه‌ها و طعم‌ها شامل می‌شوند. برخی از انواع محبوب کوفته عبارتند از Izmir Köfte که عمدتا در سفر با تور ازمیر در دسترس بوده و با مخلوطی از گوشت چرخ کرده بره تهیه می‌شود و با جعفری، نعناع و تکه‌های فلفل قرمز مزه دار می‌گردد.

گزینه دیگر آدانا کوفته است که از ترکیب گوشت بره چرخ شده و فلفل قرمز به سیخ کشیده شده تهیه می‌شود. در نهایت بورسا کوفته که با گوشت چرخ کرده درست شده و در سس ماست سرو می‌شود. گفتنی است بسیاری از مردم ترکیه و سراسر جهان، از صرف این غذای خوشمزه لذت می‌برند.

عکس: giverecipe.com

 

دونر کباب

Doner kebab، یک غذای ترکی است که از کباب کردن گوشت، معمولا گوشت بره یا مرغ درست می‌شود که به صورت ورقه‌های نازک بریده شده‌اند. این غذا اغلب در یک نان ساندویچی با سبزیجات و سس یا در بشقاب، همراه با برنج یا نان سرو می‌شود.

دونر کباب، یک غذای خیابانی محبوب در سفر با تور مارماریس و سایر مناطق کشور بوده و از جمله غذاهای حلال ترکیه است و در سال‌های اخیر محبوبیت جهانی پیدا کرده است. منشا دونر کباب را می‌توان به زمان امپراتوری عثمانی نسبت داد. امروزه انواع مختلفی از دونر کباب در دنیا یافت می‌شوند که در تهیه آنها از گوشت‌ها و تاپینگ‌های مختلف متناسب با ذائقه محلی استفاده شده است. با وجود تنوع، این غذا همچنان بعنوان بخشی محبوب و نمادین در میان غذاهای ترکی خودنمایی می‌کند.

 

بهترین باقلوای استانبول از کجا بخریم

عکس: thespruceeats.com

 

بورک

Börek، یکی دیگر از غذاهای حلال ترکیه است که در تهیه آن، لایه‌های نازک خمیر فیلو با انواع خوراکی‌های شور یا شیرین پر شده و در نهایت در فر پخته می‌شود. در تهیه نسخه شور از ترکیب  گوشت چرخ کرده، پنیر، اسفناج و سیب زمینی استفاده می‌شود. نسخه شیرین نیز می‌تواند شامل پنیر شیرین، آجیل و میوه  باشد.

گفتنی است این گزینه، یک میان وعده یا پیش غذای محبوب است که اغلب با چای یا قهوه سرو می‌شود. این غذای سنتی، در سینی‌های بزرگ تهیه شده و به شکلی عالی در اندازه‌های کوچک یا بزرگ، به شکل مثلث یا مربع برش داده می‌شود.

عکس: thespruceeats.com

 

لاهماجون

از جمله غذاهای حلال ترکیه، می‌توان به Lahmacun نیز اشاره کرد که یک غذای محبوب است و از یک تکه نازک و گرد خمیر تهیه می‌شود که روی آنرا مخلوطی از گوشت چرخ کرده، سبزیجات و ادویه جات پوشانده‌اند. اغلب از این غذای خیابانی، بعنوان پیتزای ترکی یاد می‌شود. اما از این جهت متمایز است که معمولا کوچک‌تر و نازک‌تر از پیتزا بوده و رویه‌اش تندتر است. لاهماجون معمولا به صورت رول شده همراه با کاهو، گوجه ‌فرنگی، پیاز و لیمو سرو می‌شود و می‌توان آنرا یک میان وعده یا یک وعده غذایی سبک درنظر گرفت.

 

رستوران‌های غذای دریایی در مارماریس

عکس: turkishfoodie.com

 

مانتی

Manti، یک غذای سنتی است که در شمار برترین غذاهای حلال ترکیه محسوب می‌شود. این گزینه، یک غذای محبوب در کشور و مناطق اطراف آن است و در بسیاری از رستوران‌ها و خانه‌ها یافت می‌شود.

برای تهیه مانتی، خمیر صاف شده به مربع‌های کوچک برش داده می‌شود و سپس با مخلوط گوشت پر شده و به شکل کوفته در می‌آید. سپس کوفته‌ها، آب پز یا بخارپز شده و با سس ماست همراه می‌شوند. برای طعم دهی نیز به طور معمول از سیر، پاپریکا و تکه‌های فلفل چیلی استفاده می‌شود. سطح این غذای مقوی و خوشمزه نیز، با مقداری نعناع خشک یا تکه‌های فلفل چیلی پوشانده شده و همراه با سبزیجات یا نان سرو می‌شود.

عکس: travelatelier.com

 

اسکندر کباب

این گزینه پرطرفدار، از بورسا سرچشمه گرفته شده و از جمله غذاهای حلال ترکیه به شمار می‌آید. در این رابطه تکه‌های ترد گوشت کبابی، معمولا گوشت بره یا گاو، روی یک بستر نان پیده سرو می‌شوند و روی کباب، با سس گوجه‌فرنگی و کره ذوب شده به طرزی سخاوتمندانه پوشانده می‌شود. در نهایت اسکندر کباب همراه با ماست، نوید سمفونی طعم‌ها را می‌دهند که جوانه‌های چشایی‌تان را به رقص می‌آورند.

عکس: turkishfoodie.com

 

سینی مزه پلاتر

تنوع طعم‌های غذاهای حلال ترکیه را با سینی مزه تجربه خواهید کرد. این پیش غذا، دارای مجموعه‌ای از غذاهای کوچک و خوش طعم است، از جمله برگ انگور پر شده (دلمه)، هوموس، محمره و غیره. بشقاب مزه، برای کسانی که می‌خواهند انواع طعم های اصیل ترکی را در یک برنامه شکم گردی امتحان کنند عالی است.

 

در آنتالیا، چه غذایی را کجا بخوریم؟

عکس: ayasofyarestaurant.com.sg

 

کومپیر

برای یک خورد و خوراک دلچسب و رضایت بخش، به دنبال Kumpir باشید که در فهرست غذاهای حلال ترکیه با قدرت خودنمایی می‌کند. این غذای خیابانی، از یک سیب زمینی پخته برش داده شده تشکیل شده که با کره و پنیر رنده شده و  فیلینگ‌های مختلف پر می‌شود.

چیزی که Kumpir را متمایز می‌کند، مجموعه گسترده‌ای از تاپینگ‌هاست که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید، از جمله: زیتون، ذرت شیرین، ترشی، بادمجان برشته، ماهی تن، نخود، گوجه فرنگی، نوارهای کلم قرمز، هویج رنده شده و غیره. در آخر، سس کچاپ و ماست نیز به آن افزوده می‌شود.

گفتنی است رستوران‌ها و کافه‌هایی که کومپیر ارائه می‌دهند، معمولا سیب‌زمینی‌های بزرگ را با فویل کردن آن‌ها در فرهای بزرگ می‌پزند. این گزینه، لذتی فوق العاده را به مخاطبانش هدیه می‌دهد و هر ذائقه‌های را راضی نگه می‌دارد.

عکس: recipes.net

 

باقلوا

هیچ سفر آشپزی در ترکیه، بدون لذت بردن از باقلوا کامل نمی‌شود. این دسر نمادین، شامل لایه‌هایی از خمیر نازک شیرینی است که با آجیل خرد شده پر شده و با عسل یا شربت شیرین می‌شود. نتیجه، یک خوراکی لذیذ شیرین و پوسته پوسته است که مهارت هنر دسر ترکی را به نمایش می‌گذارد.

 

غذاهای فرانسوی در بهترین رستورا‌های استانبول

عکس: tasteatlas.com

 

پیده

Pide که اغلب از آن بعنوان پیتزای ترکی یاد می‌شود، یکی دیگر از غذاهای حلال ترکیه است. این غذا شامل یک نان تخت به شکل قایقی شکل است که با مواد مختلفی از جمله گوشت چرخ کرده ادویه دار، پنیر و سبزیجات پوشانده می‌شود. هر منطقه در ترکیه، پیده مخصوص به خود را دارد و تجربه‌ای منحصر به فرد و خوش طعم را از این غذای کلاسیک ترکی تضمین می‌کند. می‌توان گفت پیده، پسر عموی گوزلمه است. فقط خمیر پیده، نرم‌تر بوده و بیشتر شبیه نان است. در ضمن به طور سنتی، پیده در اجاق سنگی پخته می‌شود.

عکس: foodandwine.com

 

منمن

اگر عاشق تخم مرغ هستید، پس باید حتما Menemen را امتحان کنید که یک غذای اصلی صبحانه ترکی است . این گزینه که از جمله غذاهای حلال ترکیه است، با مقدار زیادی نان سرو می‌شود. این غذا ترکیبی لذت بخش از تخم مرغ، سبزیجات، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل را شامل می‌شود. همچنین، می‌توانید مقداری پنیر و سوسیس را نیز برای بهتر کردن طعم به آن اضافه کنید. این غذای تابه‌ای ساده، در ۲۰ دقیقه یا کمتر آماده می‌شود و برای برانچ یا شام بسیار محبوبیت دارد.

 

در بهترین رستوران‌های آنکارا غذا بخورید

عکس: budgetbytes.com

۲۳ تیر ۱۴۰۳

نظرات کاربران