انواع غذاهای گیاهی در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
انواع غذاهای گیاهی در ترکیه

بدون شک، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سفر غذاست. و اگر گیاه‌خوارید، انتخاب‌های شما اغلب محدود خواهد بود. اما اگر عازم ترکیه هستید، خوشبختانه پیدا کردن غذاهای گیاهی بسیار آسان است. البته ترکیه عمدتا یک کشور دوستدار غذاهای گوشتی بوده و گزینه‌هایی نظیر کوفته و دونر کباب، در اغلب غذاکده‌های این خطه در دسترسند. اما در عین حال صحنه آشپزی این کشور به قدری متنوع است که شما هرگز بعنوان یک گیاهخوار، در ترکیه دچار کمبود نخواهید شد.

چه برای صبحانه، چه ناهار یا شام به دنبال بهترین غذاهای گیاهی ترکیه باشید، می‌توانید این خوراکی‌های لذیذ را با قیمت‌هایی بسیار مقرون به صرفه در رستوران‌های بومی و یا بین المللی نظیر رستوران‌های هندی، مکزیکی، ایتالیایی و تایلندی پیدا کنید.

 

هوموس

گشت و گذار مجازی‌مان را در سفر با تور ترکیه و در میان بهترین غذاهای گیاهی ترکیه، از Hummus شروع می‌کنیم. اطلاعات زیادی در مورد منشا این غذا در دست نیست، اگرچه اولین یادآوری در مورد هوموس، به قرن سیزدهم در مصر بازمی‌گردد.

این غذای بژ رنگ محبوب بین المللی، به طور سنتی با نخود له شده، خمیر کنجد تاهینی، آب لیمو و سیر درست می‌شود. مردم سراسر جهان، هوموس را به دلیل طعم تندش و این واقعیت که سرشار از مواد مغذی است، دوست دارند. هنگام سرو، معمولا کمی روغن زیتون روی این غذا ریخته می‌شود. می‌توان از این گزینه، بعنوان یک پرکننده برای نان‌هایی نظیر پیتا نیز اسستفاده کرد. هوموس گاهی اوقات، با ادویه‌هایی مانند زیره و پاپریکا غنی می‌شود و می‌توان آنرا با هر خوراکی، از سبزی تازه، خیار و گوجه فرنگی خرد شده گرفته تا زیتون، آجیل کاج و تخم مرغ آب پز تزیین کرد.

عکس: 177milkstreet.com

 

کیسیر

Kısır یک سالاد کلاسیک و از بهترین غذاهای گیاهی ترکیه است که می‌توانید آنرا در سفر با تور استانبول و بسیاری دیگر از مناطق ترکیه پیدا کنید. این سالاد با بلغور گندم، گوجه فرنگی، نعناع، پیاز، سیر، جعفری، آب لیمو یا ملاس انار ترش درست می‌شود. گفتنی است آب لیمو به طور معمول در شمال غربی ترکیه استفاده می‌شود، در حالی که ملاس انار بیشتر در جنوب شرقی این کشور به این سالاد افزوده می‌گردد. فلفل قرمز، اغلب به سالاد اضافه می‌شود تا طعم تندتری به آن ببخشد.

این سالاد برای بوفه و مزه ایده آل است. اما به طور سنتی بعنوان غذای جانبی، در کنار انواع غذاهای گوشتی کبابی سرد یا در دمای اتاق سرو می‌شود.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی ازمیر

عکس: dailysabah.com

 

دوماتس چورباسی

چوربا، کلمه ترکی معادل سوپ است و تقریبا در هر رستوران ترکی، در سفر با تور کوش آداسی و مناطق دیگر ترکیه در دسترس است. سوپ‌های مختلفی از این نوع را خواهید یافت. در این میان، Domates çorbası یک سوپ گوجه فرنگی متداول و در شمار بهترین غذاهای گیاهی ترکیه بوده و از طعم‌های ساده و تازه برخوردار است.

در توضیح بیشتر باید گفت این غذا از گوجه فرنگی پخته یا برشته شده، پیاز، سیر، روغن زیتون، آرد و آب تشکیل شده است. همچنین اغلب با نمک و فلفل آسیاب شده چاشنی می‌شود و به طور سنتی، با چند برگ ریحان تازه تزئین می‌گردد. این غذای سبک، معمولا در روزهای گرم تابستان طرفداران بیشتری دارد و می‌توان آنرا به هر دو صورت گرم یا سرد سرو کرد.

عکس: unileverfoodsolutions.com.tr

 

کیزارتما

Kızartma، یکی از بهترین غذاهای گیاهی ترکیه است که از سبزیجات سرخ شده، تشکیل شده است. اگرچه ترکیب سیب زمینی و فلفل چیلی، محبوب‌ترین مواد مورد استفاده در تهیه این غذاست، اما می‌توانید از بادمجان و کدو سبز نیز استفاده کنید.

برای تهیه و طبح، سبزیجات را در روغن سرخ می‌کنند تا نرم شوند و سپس با سس غلیظی که از گوجه فرنگی، سیر، جعفری و روغن زیتون درست می‌شود، سرو می‌نمایند. در ترکیه، کیزارتما اغلب در خانه و برای پیک نیک درست می‌شود، زیرا تهیه‌اش آسان است. همچنین یک همراه عالی برای غذاهای گوشتی به شمار می‌آید.

 

در آنتالیا، چه غذایی را کجا بخوریم؟

عکس: tasteatlas.com

 

بلغور پیلاوی

Bulgur pilavı، یک پلوی ترکی مغذی است که اغلب با پیاز، فلفل سبز، گوجه فرنگی و ادویه‌های مختلف طعم‌دار می‌شود. وقتی بلغور نرم و آماده خوردن شد، توصیه می‌شود آنرا با جعفری تازه تزیین کنید. این گزینه که جزو بهترین غذاهای گیاهی ترکیه است، معمولا در کنار غذاهای گوشتی مانند کباب، ایزگارا و کوفته سرو می‌شود.

عکس: falasteenifoodie.com

 

کباب موچور

در ادامه معرفی بهترین غذاهای گیاهی ترکیه، به Kabak mücveri می‌رسیم که در واقع سوخاری‌های کدو سبز است و به طور سنتی با ترکیبی از کدو سبز رنده شده، آرد و تخم مرغ تهیه می‌شوند. همچنین افزودنی‌های متداولی نظیر پنیر سفید ترکی، پیاز و گیاهانی مانند جعفری، شوید یا نعناع نیز به این مجموعه اضافه می‌شوند. مواد معمولا در تابه سرخ می‌شوند تا طلایی شده و معمولا همراه ماست ساده یا سس‌های مبتنی بر ماست  سرو می‌شوند. این گزینه، یک پیش غذای عالی یا یک غذای جانبی کامل گیاهی محسوب می‌شود.

عکس: hildaskitchenblog.com

 

امام بایلدی

Imam bayildi، یکی از بهترین غذاهای گیاهی ترکیه و متشکل از بادمجان‌هایی است که به شکل قایق‌های بلند بریده شده‌اند و با ترکیبی از پیاز، فلفل قرمز، سیر و گوجه فرنگی پر می‌شوند. این غذا با پونه کوهی، زیره، پاپریکا و آب لیمو طعم‌دار شده و مواد لازم برای فیلینگ، در مقادیر زیادی روغن زیتون تفت داده می‌شوند.

این ترکیب معمولا در فر پخته می‌شود. و پس از پخت، امام بایلدی را می‌توان به صورت گرم، در دمای اتاق یا سرد سرو نموده و در حالت ایده‌آل، با یک لیوان ماست همراه کرد. همچنین، این غذا را می‌توان با برنج یا بلغور نیز میل کرد.

 

در کوش آداسی چه غذایی را کجا بخوریم؟

عکس: mygreekdish.com

 

زیتین پیازی

Zeytin piyazi، یک سالاد سنتی است که از ترکیه نشات گرفته است. این سالاد که در شمار بهترین غذاهای گیاهی ترکیه است، معمولا با ترکیبی از زیتون سبز، گوجه‌ فرنگی خرد شده، پیازچه خرد شده، جعفری خرد شده، آب لیمو، تکه‌های فلفل قرمز، آویشن و روغن زیتون درست می‌شود. مواد به سادگی با هم مخلوط می‌گردند و با آب لیمو و روغن زیتون ترکیب می‌شوند.

این سالاد سبز، عمدتا با تکه‌های نان برای صبحانه یا بعنوان بخشی از بشقاب مزه میل می‌شود. همچنین، می‌توان آنرا بعنوان پیش غذا برای غذاهای ماهی و گوشت سرو کرد. در صورت تمایل، می‌توان سالاد را با افزودن گردوی خرد شده نیز غنی کرد.

عکس: tasteatlas.com

 

سالاد سمیز اتو

Semizotu salatası، یک سالاد منحصر به فرد و از بهترین غذاهای گیاهی ترکیه بوده و ماده اصلی آن "خرفه" است. خرفه یا semizotu، به زبان ترکی به یک علف هرز وحشی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ اطلاق می‌شود که طعمی ترش و کمی شور داشته و در داخل برگ‌های سبزش، بافتی غنی دارد.

این سالاد از تنوع زیادی برخوردار است. علاوه بر خرفه، معمولا با پیاز خلال شده، گوجه فرنگی، خیار، گشنیز، آبلیمو و روغن زیتون تهیه می‌شود. بعلاوه با ترکیب ساده‌ای از نمک و فلفل طعم‌دار شده و مواد به سادگی مخلوط می‌شوند. این سالاد را می‌توان ترجیحا بعنوان همراه با انواع غذاهای گوشتی، ماهی یا سبزیجات سرو کرد.

عکس: tasteatlas.com

 

گوزلمه

Gozleme، یک نان مسطح نازک است که با مواد زیادی پر می شود و جزو بهترین غذاهای گیاهی ترکیه محسوب می‌شود. پرکننده‌های گیاهی شامل پوره سیب زمینی، پنیر و اسفناج، رب عدس بوده و برخی مناطق، چاشنی ذرت تند و گوجه فرنگی را نیز به این مجموعه می‌افزایند. این نان به راحتی در همه رستوران‌ها موجود بوده و نسبتا ارزان، بسیار خوشمزه و گیاهی است. گوزلمه همچنین به پنکیک نیز ترجمه می‌شود، اما بیشتر شبیه یک کسادیلای مکزیکی است. این نان برای صبحانه یا یک ناهار سبک، گزینه‌ای بسیار عالی است. شما اغلب می‌توانید غرفه‌های گوزلمه را در بازارها پیدا کنید.

 

صرف غذاهای ژاپنی در استانبول

عکس: epicurious.com

 

سالاد پاتلیجان

در نهایت، به Patlıcan salatası می‌رسیم که یک سالاد و جزو بهترین غذاهای گیاهی ترکیه است و با بادمجان برشته تهیه می‌شود. بسته به ترجیحات شخصی سرآشپز، طعم آن در هر رستوران کمی متفاوت خواهد بود. علاوه بر بادمجان برشته، سالاد را معمولا با فلفل قرمز، پیاز، گوجه فرنگی، آب لیمو، روغن زیتون و سیر تهیه می‌کنند.

سپس همه مواد با هم ترکیب می‌شوند. و اگرچه نتیجه نهایی معمولا اشتها آور به نظر نمی‌رسد، اما حقیقتا طعمی خوشمزه دارد. پیشنهاد می‌شود این سالاد را در کنار گوشت کبابی سرو کنید.

عکس: cinnamonsnail.com

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران