سفر به مالزی در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری مالزی
سفر به مالزی در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

فرودگاه بین المللی کوالالامپور، جایی است که جادوی سفر مالزی آغاز می‌شود. سلام و لبخند گرم مردم محلی، باعث می‌شود که احساس کنید در خانه خودتان هستید. از این نقطه می‌توانید خود را آماده کنید تا از افق شهر، معماری منحصر به فرد، غذاهای لذیذ و زندگی شبانه پرهیاهوی این خطه شگفت زده شوید.

اما فرودگاه بین المللی کوالالامپور، در واقع فقط نوک کوه یخ است. شکوه و عظمت این کشور، با سواحل بکر در لنکاوی، پنانگ و جزیره ماتاکینگ خود را نشان می‌دهد که مقصدی ایده آل را برای تعطیلات ساحلی به ارمغان می‌آورند. در این محدوده‌ها می‌توانید آفتاب بگیرید، در آب‌های شفاف غوطه‌ور شوید یا از فعالیت‌های آبی هیجان‌انگیز مانند غواصی، غواصی و کایاک سواری نهایت لذت را ببرید. البته این داستان همچنان ادامه دارد ،زیرا تور مالزی سرشار از جاذبه‌های توریستی باورنکردنی است. بیایید در ادامه مقاله قبل، سفر با تور مالزی را در سال ۲۰۲۳ ادامه دهیم و با برخی از مهمترین جاذبه‌های این خطه آشنا شویم.

 

کوالالامپور در مالزی (Kuala Lumpur)

این شهر اگرچه گران‌تر از سایر نقاط مالزی است، اما دیگ ذوبی از فرهنگ‌های هندی، چینی، مالایی و غربی است که همگی ترکیب شده‌اند و شهری را ایجاد می‌کنند که شبیه هیچ شهر دیگری نیست.

این احتمال وجود دارد که در سفر با تور مالزی، حداقل چند شب را در پایتخت این کشور یعنی کوالالامپور بگذرانیدو از دیدنی‌های کوالالامپور لذت ببرید. از برج‌های دوقلوی پتروناس دیدن کنید، معبد معروف سری ماهاماریامان را ببینید، غارهای باتو را کاوش کنید و باغ پروانه‌های رنگارنگ را از نزدیک شاهد باشید. بعلاوه این شهر، بهشتی از غذاهای لذیذ و جذاب را ارائه می‌دهد و فرصت‌‌های خرید بی‌شماری را برای علاقمندان فراهم می‌کند.

جزایر پرهنتیان در مالزی (Perhentian Islands)

این مجمع الجزایر، از دو جزیره اصلی پرهنتیان کیسیل ("پرهنتیان کوچک") و پرهنتیان بسار ("پرهنتیان بزرگ") و همچنین سه جزیره خالی از سکنه تشکیل شده است. کیسیل، شلوغ‌ترین بوده و محل اقامت ارزان‌تر و جاذبه‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. در مقایسه باید بگوییم بسار، ریزورت های بیشتری را در خود جای داده و به خانواده‌ها، زوج‌هایی که برای ماه عسل آمده‌اند و مسافران پولدار، خدماتی لوکس را هدیه می‌دهد.

جزایر زیبای پرهنتیان مالزی به دلیل وجود صخره‌ها و آب‌های کریستالی مملو از انواع مرجان‌ها، لاک‌پشت‌ها، کوسه‌ها و ماهی‌های صخره‌ای، برای غواصی و اسنورکلینگ بسیار محبوبیت دارند و هر سال نیز محبوب‌تر می‌شوند. همچنین این منطقه، یک استراحتگاه زیبا و پر از توریست به شمار می‌آیند.

همچنین مسافران در اینجا، با کاهش ریتم زندگی و آرامش بالا روبرو می‌شوند. البته این جزایر، گران‌تر از سایر بخش‌های مالزی هستند. اما ارزشش را دارد که حتی یکبار درسفر با تور مالزی، قدم به این منطقه بگذارید و از قطع ارتباط با استرس و فشار زندگی روزمره، تابش نور خورشید و فضایی دنج و بسیار زیبا برخوردار شوید.

 

راهنمای سفر ۴۸ ساعته به پنانگ

جرج تاون در پنانگ مالزی (George Town)

منطقه جورج تاون در ایالت پنانگ، با وجود معابد چینی در کنار مساجد و معماری بریتانیایی استعماری آسمان‌خراش‌های مدرن، جذاب‌ترین شهر مالزی به شمار می‌آید. خیابان‌های متقاطع جورج تاون مملو از مغازه‌های جذاب و شلوغ، ساختمان‌های تاریخی و کافه‌های پرطرفدار است.

اینجا رنگارنگ‌ترین شهر مالزی است و با ترکیبی غنی از غذاهای خیابانی جورج تاون، هنرهای خیابانی روح انگیز و معابد و مکان‌های آرامش بخش، یک دیگ ذوب فرهنگی محسوب می‌شود. برج ساعت یادبود ملکه ویکتوریا، کلیسای سنت جورج، موزه مستعمراتی پنانگ و تورهای پیاده‌روی، از مهمترین جاذبه‌های این منطقه به یادماندنی هستند.

ارتفاعات کامرون در مالزی (Cameron Highlands)

ارتفاعات کامرون، در حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال کوالالامپور  قرار دارند. در گذشته، مستعمرات انگلیسی در ارتفاعات کامرون مستقر می‌شدند، زیرا آب و هوای اینجا بسیار شبیه آب و هوای انگلیس بود. به همین دلیل، هتل‌های این اطراف اغلب دارای معماری و ویژگی‌های استعماری هستند.

ارتفاعات کامرون مالزی، از مزارع چای پوشیده شده‌اند. می‌توانید در این حوالی، از کارخانه‌های چای دیدن کنید تا از فرآیند تولید مطلع شوید یا فقط با یک فنجان چای و یک کیک یا اسکون لذیذ، از خودتان پذیرایی کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای فرار از گرمای سایر نقاط کشور، چند روزی را در اینجا بگذرانید، خنک شوید و در مسیرهای پراکنده و زیبای این منطقه پیاده روی کنید.

 

گشت و گذاری خانوادگی در پنانگ مالزی

علاوه بر مزارع چای، می‌توانید از سایر جاذبه‌ها نظیر جنگل خزه، مزرعه توت فرنگی، باغ‌های گل رز، معبد چینی، دره کاکتوس و باغ سبزیجات برخوردار شوید. همچنین در آخر هفته‌ها، سری به بازار شبانه بزنید. مردمان محلی معمولا برای خرید مواد غذایی، گوشت تازه، ماهی و همچنین سبزیجات و میوه به این بازار می‌آیند. در ضمن در منطقه اطراف ارتفاعات کامرون نیز، تعداد زیادی روستای اورنگ اصلی وجود دارند که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

جزیره سیپادان در مالزی (Sipadan Island)

جزیره سیپادان، یکی از بهترین مکان‌های غواصی در جهان و یکی از بهترین نقاط برای غواصی در مالزی است. کاوشگر معروف فرانسوی ژاک کوستو، این جزیره را "یک اثر هنری دست نخورده" اعلام کرد و البته اشتباه هم نکرد! باراکودا، مانتا اشعه، کوسه سر چکشی، کوسه نهنگ و لاک پشت سبز و پوزه عقابی، آب‌های کریستالی این جزیره را پر کرده‌اند.

گفتنی است هر روز، تنها ۱۷۶ مجوز غواصی در این جزیره صادر می‌شود که برای هر نفر، ۱۴۰ رینگیت تمام می‌شود. بازدید از سیپادان نیز آسان نیست. شما فقط می‌توانید در جزایر اطراف Mabul و Kapalai اقامت کنید. بعلاوه ریزورت‌های واقع در جزایر مجاور، هر کدام تعداد مشخصی مجوز در روز دریافت می‌نمایند و غواصان را ملزم می‌کنند تا قبل از دریافت مجوز سیپادان، چند روز را در این ریزورت‌ها اقامت داشته باشند.

گفتنی است غواصی در جزیره سیپادان را می‌توان در طول سال انجام داد، زیرا هیچ محدودیت فصلی وجود ندارد. در طول ماه‌های ژانویه تا مارس، آب و هوا گاهی اوقات می‌تواند کمی ناآرام باشد و بین آوریل و ژوئن، می‌توانید از وسعت دید تا ۵۰ متر لذت ببرید. جالب است بدانید لاک پشت‌ها بین ماه‌های می و آگوست، اغلب در سواحل سیپادان تخم می‌گذارند.

 

بهترین باغ‌ها و پارک‌ها در مالزی

پارک ملی تامان نگارا (Taman Negara National Park)

پارک ملی تامان نگارا، منطقه طبیعی بزرگی در شرق مرکزی شبه جزیره مالزی است. این پارک با مساحتی بالغ بر ۱۶۷۷ مایل مربع و با حدود ۱۳۰ میلیون سال قدمت، قدیمی‌ترین جنگل بارانی استوایی جهان به شمار می‌آید. بنابراین با سفر به این محدوده، می‌توانید بزرگ‌ترین پیاده‌روی را در این سایبان جهانی آغاز کنید. در ضمن پیاده ‌گردی در پارک‌های ملی مالزی، تقریبا همیشه مستلزم این است که به ‌صورت گروهی، همراه با یک راهنما حرکت کنید. همچنین برای کوهنوردان بی‌تجربه، تامان نگارا بهترین نقطه شروع است، زیرا بیشترین دامنه پیاده‌ روی را داراست.

گفتنی است این پارک، جایگاه بلندترین کوه شبه جزیره مالزی، یعنی کوه تاهان به ارتفاع ۲۱۸۷ متر بوده و همچنین فلات وسیع، رودخانه‌های ماهی‌های شکاری و صخره‌های سنگ آهکی باشکوهی را در خود جای داده است. علاوه بر تنوع بالای گیاهان و درختان، در اینجا می‌توانید شاهد حیات وحشی غنی از جمله انواع میمون‌ها، ۳۰۰ گونه یا بیشتر از پرندگان، خزندگان و دوزیستان و تعداد زیادی از حشرات عجیب و غریب باشید. این پارک، پناهگاهی جذاب برای بسیاری از پستانداران بزرگ نادر جنوب شرقی آسیا نظیر فیل، ببر، پلنگ، خرس، سلادانگ، کرگدن سوماترا و تاپیر مالایی است.

در نتیجه می‌توانید یک سافاری 4×4 را برای جست‌وجوی فیل‌ها و ببرها تجربه کنید. گزینه دیگر، بازدید از روستاهای اورنگ اصلی (متعلق به مردمان بومی کشور) این حوالی است. در نهایت باید بگوییم ورودی پارک ۱ رینگیت بوده و اگر می‌خواهید اجازه عکس گرفتن را نیز داشته باشید، باید ۵ رینگیت بپردازید.

 

بهترین کافه‌های حلال در پنانگ

بورنئو در مالزی (Borneo)

مالزی، دارای تنوع غنی حیات وحش است. اورانگوتان‌ها، ببرهای مالزیایی، مارمولک‌های مونیتور و کرگدن‌های سوماترایی، همگی بومی این کشور هستند. پارک‌های ملی و ذخایر حیات وحش مالزی، بهترین مکان برای دیدن موجودات این خطه به شمار می‌آیند. در این میان بورنئو، با فرصت‌های نامحدود تماشای حیات‌وحش (از جمله اورانگوتان‌ها و میمون‌های در حال انقراض) و فرهنگ غنی بومی، به استقبال مخاطبانش می‌آید.

بورنئو درست در شرق مالزی واقع شده و سومین جزیره بزرگ جهان و خانه برخی از متنوع‌ترین جنگل‌های بارانی روی کره زمین است. همچنین اگر یک کوهنورد باتجربه هستید، می‌توانید از کوه کینابالو در پارک ملی کینابالو، بلندترین کوه مالزی با ارتفاع ۴۰۹۵ متر نیز بالا بروید و این مسیر را در دل جنگل‌های انبوه تا رسیدن به قله ادامه دهید.

پالائو لنکاوی در مالزی (Pulau Langkawi)

به این منطقه در هزاران مجله، وب ‌سایت و مقاله مختلف اشاره شده و شهرت فراوانی در مالزی کسب کرده است. اینجا یک خلوتگاه زیبا بوده و مجمع‌الجزایری است که از بیش از ۱۰۰ جزیره تشکیل شده و این جزایر، سواحل شنی سفید و آفتاب بی نظیری ارائه می‌دهند.

در واقع پالائو لنکاوی، محبوب‌ترین منطقه ساحلی در مالزی است و در عین حال کلیه امکانات رفاهی از جمله رستوران‌ها، بارها و مغازه‌های متعددی را در خود جای داده است. در ضمن اگر مایلید، می‌توانید از برخی از دهکده‌های سنتی این منطقه دیدن کنید، در جزیره پایار غواصی نمایید، یا آبشارهای تلاگا توجو را در سمت شمال غربی جزیره ببینید. اینجا یکی از بهترین مکان‌های کشور برای استراحت، آفتاب گرفتن و لذت بردن از ریتم کندتری از زندگی است.

 

۱۰ مورد از بهترین ریزورت‌های لنکاوری

مالاکا در مالزی (Malacca)

مالزی، گذشته‌ای پرفراز و نشیب استعماری دارد. این کشور در طول سالیان توسط پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و بریتانیایی‌ها اشغال شد و سرانجام به استقلال رسید. هنوز هم می‌توانید تاثیرات این کشورها را در قلعه‌ها، موزه‌ها، کلیساها و برج‌های مالاکا ببینید. در واقع برای درک عمیق‌تر این تاریخ و کشف ریشه‌های استعماری مالزی، توصیه می‌شود از مالاکا (ملاکا) دیدن کنید. مرکز این شهر که تنها دو ساعت از کوالالامپور فاصله دارد، در سال ۲۰۰۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بسیاری از گردشگران تور مالزی، تحت تاثیر فضای آرام مالاکا و بی وزنی این منطقه قرار خواهند گرفت. زندگی با ریتمی ملایم در اینجا جریان دارد و می توانید از قدم زدن و شکم گردی در کوچه‌ها و خیابان‌ها نهایت لذت را ببرید. در طول مسیر با رستوران‌های مستقل، کافه‌هایی جذاب، دهکده‌های سنتی مالایی و مغازه‌هایی با قدمت چند قرن که از عتیقه‌جات جذاب گرفته تا محصولات محلی بی‌نظیر را می‌فروشند، مواجه خواهید شد.

تفریحات آبی در مالزی

مالزی، به دلیل شرایط چالش برانگیز و مناسب برای رفتینگ نیز شهرت دارد. در سفر با تور مالزی، می‌توانید دوره‌های مختلف رفتینگ در رودخانه را بگذرانید و برای یک گردش نیم روزه در آب‌ها آماده شوید. گزینه‌های مختلفی در این رابطه وجود دارند، اما رودخانه Kuala Kubu Bharu و Ulu Slim River بیش از سایرین خودنمایی می‌کنند. برخورداری از این تفریح هیجان انگیز، با پرداخت ۲۰۰ رینگیت امکان‌پذیر است.

از طرفی آب‌های شفاف و ماهی‌های گرمسیری و مرجان‌های فراوان مالزی، امکان غواصی و اسنورکلینگ را به بهترین نحو فراهم می‌کنند. و همانطور که پیشتر توضیح دادیم، ذخیره‌گاه دریایی جزیره سیپادان در صباح و سواحل شرقی شبه‌جزیره و جزایری مانند پرهنتیان و ردانگ، نسبت به سایرین طرفداران بیشتری در این رابطه دارند. آموزشگاه‌های غواصی نیز در این مناطق، دوره‌های مقدماتی تا پیشرفته را همراه با تجهیزات لازم ارائه می‌دهند.

 

معرفی برترین مراکز خرید کوالالامپور

همچنین اکثر اقامتگاه‌های ساحلی نیز، تجهیزات غواصی را با هزینه‌ای حدود ۲۰ رینگیت در روز، در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند. توصیه می‌کنیم در حین غواصی، هرگز مرجان‌ها را لمس نکنید و در آب راه نروید، زیرا این کار باعث آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود. در چنین شرایطی، در معرض خطر پاگذاشتن روی خارپشت‌های دریایی و یا برخورد دردناک با مرجان‌های آتشی قرار خواهید گرفت.

تفریح آبی و پرطرفدار دیگر، موج سواری است. این گزینه در مالزی، به جز در گران‌ترین ریزورت‌ها میسر نیست و  هنوز به صورت عمومی مطرح نشده است. به هر حال خلیج‌های بزرگ و باز و آب‌های کم عمق مالزی، شرایطی عالی را در این رابطه، خصوصا در طول فصل موسمی شمال شرقی رقم می‌زنند.

عبادتگاه‌ها در مالزی

امروزه، نیروی فرهنگی غالب در مالزی بدون شک اسلام است که توسط مالایی‌ها در قرن چهاردهم پذیرفته شد. اما اقلیت‌های مسیحی و هندو نیز به طور قابل توجهی در این خطه ساکن هستند و این امر، ترکیبی جذاب از انواع عبادتگاه‌ها نظیر مساجد، معابد و کلیساها را بوجود آورده است. برخی از چشمگیرترین معابد عبارتند از غارهای باتو، سری ماهاماریامان و تیان هو (کوالالامپور)، آرولمیگو بالاثاندایوتاپانی (جرج تاون) و سام پو تونگ (ایپوه). از آنجایی که بیشتر معابد هنوز هم بعنوان مراکز عبادت فعال هستند، لازم است که در هنگام بازدید از این اماکن لباس مناسب بپوشید. در ضمن ورود به تمامی این بناها، نیز رایگان است.

 

معرفی ۱۴ فستیوال محبوب در مالزی

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۸ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران