سفر به مالزی در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری مالزی
سفر به مالزی در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

آیا می‌خواهید در سال ۲۰۲۳ یک سفر جذاب را با تور مالزی تجربه کنید؟ در این صورت باید بگوییم فرصت‌های فوق العاده‌ای، از شهرهای باستانی کوالالامپور گرفته تا سواحل ایده‌آل لنکاوی در انتظارتان هستند. با این حال، کمی تحقیق در مورد زمان مناسب سال برای بازدید از این خطه، می‌تواند به شکوه این سفر خاطره انگیز بیفزاید.  

به هر حال مالزی سرشار از مناظر زیبا، فرهنگ‌های جذاب و تجربیات هیجان انگیز است. شهرهای پر زرق و برق، سواحل بکر مالزی، جنگل‌های سرسبز و ارتفاعات کوهستانی، نمی‌گذارند حتی لحظه‌ای کسل شوید و شوق و ذوقتان فروکش کند.

 

بهترین زمان سفر به مالزی

بهترین زمان برای هر مسافر تور مالزی، می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد. همه چیز بستگی به این دارد که هدفتان از این سفر چیست و چه اولویت‌هایی دارید؟ هزینه‌ها؟ بهترین دسترسی‌ها به جاذبه‌های گردشگری؟ شرایط آب و هوایی مالزی؟ آرامش و جمعیت کمتر گردشگران؟

  • ارزان‌ترین زمان:

ارزان‌ترین زمان سفر به مالزی، در فصل باران های موسمی رقم می خورد. این باران‌ها در ساحل غربی، معمولا از اواخر ماه مه تا سپتامبر و در ساحل شرقی از نوامبر تا مارس ادامه دارد. به هر حال می توانید یک چتر به همراه داشته باشید و برای دوش گرفتن گاه و بیگاه مخصوصا در بعد از ظهرها آماده شوید. بعلاوه اگر با میانگین دمای ثابت حدود ۷۷ درجه فارنهایت مشکلی ندارید، می‌توانید از گشت و گذار و فعالیت در فضای باز نیز لذت ببرید.

در ضمن باید بدانید گاهی به دلیل بارندگی شدید موسمی، ممکن است با سیل و قطع برق مواجه شوید. مسیرهای لغزنده، جاده‌های گل آلود، و رودخانه‌های مواج ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهند.  در ضمن باید از گشت و گذار در مناطق روستایی و دورافتاده ، با زیرساخت‌های ضعیف اجتناب کنید. در این رابطه کافی است قبل از هر اقدام و حرکتی، پیش بینی وضع آب و هوا را بررسی کنید.

اما بدبین نباشید! این بازه، زمانی عالی برای دریافت تخفیفات خوب در مورد محل اقامت، حمل و نقل و جاذبه‌های گردشگری و تفریحات است. از آنجایی که بیشتر گردشگران تور مالزی، از سفر در این دوره اجتناب می‌کنند و به دنبال مقاصد دیگری با آب و هوای مطلوب‌تر هستند، شما می‌توانید با فراغ بال و در آرامش و خلوت، از تماشای مناظر زیبای کوالالامپور، مزارع سرسبز چای در ارتفاعات کامرون هایلندز، یا جزایر زیبای پرهنتیان و لنکاوی لذت ببرید.

  • جمعیت کمتر:

اگر به دنبال تجربه‌ای آرام‌تر و دنج‌تر هستید، بهترین زمان برای بازدید از مالزی بین ماه‌های مارس تا ژوئن است. در این بازه، تعداد گردشگران کم است. اما مالزی همچنان جاذبه‌ها و فعالیت‌های بسیاری برایتان در چنته دارد و این بازه زمانی، شرایطی عالی برای کشف کشور بدون ازدحام را رقم می‌زند.

البته منتظر صف‌های کوتاه در جاذبه‌های معروفی مانند تپه پنانگ، ارتفاعات گنتینگ و پارک پرندگان کوالالامپور باشید. هرچند مردم محلی، کمتر حضور دارند و زمان بیشتری را برای آشنایی و تعامل با گردشگران تور مالزی خواهید داشت.

تخفیفات بالا، خلوتی خیابان‌ها و قدم زدنی آرامش بخش از جذابیت‌های سفر در این بازه زمانی هستند. بعلاوه در برخی از این ماه‌ها نیز شاهد باران‌های موسمی خواهید بود و ممکن است در بازدید از جاذبه‌های فضای باز نظیر پیاده روی، کمپینگ، ساحل گردی و غواصی دچار مشکل شوید. در ضمن در این بازه زمانی، بیشتر هتل‌ها ممکن است برای انجام تعمیرات و بازسازی تعطیل شوند، بنابراین حتما از قبل اتاق رزرو کنید.

با این تفاسیر و توضیحات، بطور کلی بهترین زمان برای بازدید از بخش شرقی مالزی از مارس تا اوایل اکتبر بوده و این در حالی است که دسامبر تا فوریه بهترین زمان برای بازدید از منطقه غربی  به شمار می‌آیند. در این صورت می‌توانید انتظار روزهای آفتابی زیبا، آسمان صاف و رطوبت نسبتا کم را داشته باشید و شرایط برای تعطیلات ساحلی، گشت و گذار و فعالیت در فضای باز مناسب است.

ژانویه و فوریه بیشترین جشنواره‌ها مانند Thaipusam و سال نو چینی را شاهد خواهید بود. این رویدادها، فرصتی بی نظیر برای مشاهده فرهنگ محلی را برایتان فراهم می‌کنند. جشنواره Gawai که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، برداشت محصول مالزی را جشن می‌گیرد.

برای ماجراجویان، آوریل زمان مناسبی برای صعود به کوه کینابالو است، در عین حال، ژوئن تا آگوست برای بازدید از جنگل‌های داخلی بورنئو، با حیات وحش فراوان مانند اورانگوتان‌ها و فیل‌های کوتوله، بهترین گزینه به شمار می‌آید.

حمل و نقل عمومی در مالزی

اکثر شهرهای توریستی مالزی، دارای حمل و نقل عمومی عالی هستند. به ویژه کوالالامپور که با اتوبوس، قطار سبک، قطار شهری و مونوریل، تمام بخش‌های شهر را به هم متصل می‌کنند. هزینه یک سواری با وسایل نقلیه عمومی، بین ۱ تا ۱۵ رینگیت تمام می‌شود. اما برای کاهش هزینه‌های رفت و آمد، پیشنهاد می‌کنیم یک کارت Touch 'n Go (TnG) تهیه کنید و در هر سفر، ۲۰٪ در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی نمایید. همچنین می‌توانید گذرنامه‌های حمل و نقل نامحدود را روی این کارت بارگذاری کنید.

در ضمن توصیه می‌کنیم در کوالالامپور، حتی المقدور سعی کنید از اتوبوس شهری GO KL استفاده کنید. این گزینه، یک سرویس رایگان است که بیشتر نقاط توریستی مانند بوکیت بینتانگ و محله چینی‌ها را پوشش می‌دهد.

شهرهای دیگر مانند جورج تاون (پنانگ)، مملو از اتوبوس‌های شهری هستند که در سراسر جزیره تردد می‌کنند. و کرایه سفرهای یک طرفه ۲-۷ رینگیت است. اما در عین حال، اتوبوس‌های رایگانی نیز وجود دارند که به مکان‌های مهمی در شهر رفت و آمد دارند و در این رابطه فقط کافی است اتوبوس‌هایی با لیبل "Free CAT Bus" را جستجو کنید.

در ادامه، به تفکیک به معرفی گزینه‌های حمل و نقل عمومی مالزی می‌پردازیم:

  • هواپیما:

ایرلاینز و ایرآسیا، دو شرکت هواپیمایی داخلی پیشرو درمالزی هستند. فرودگاه‌های کوالالامپور، بیشترین ترافیک پروازی را دارند و پس از آن کوتا کینابالو و پنانگ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. برای آشنایی با فرودگاه‌های مالزی پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی با مهمترین فرودگاه‌های مالزی را نیز مطالعه کنید. به لحاظ هزینه باید گفت یک پرواز از پنانگ به کوالالامپور، ۱۰۰ رینگیت قیمت دارد و یک پرواز از کوالالامپور به بانکوک، بین ۲۲۰-۶۰۰ رینگیت هزینه برایتان دربرخواهد داشت.

  • قطار:

سرزمین اصلی مالزی، دارای ۱۸۴۹ کیلومتر راه آهن است که خط اصلی آن، سنگاپور را به کوالالامپور و تایلند متصل می‌کند. بطور کلی دو نوع قطار در مالزی وجود دارند:

قطارهای سریع السیر، که دارای تهویه مطبوع و سه کلاس مختلف هستند

قطارهای محلی که معمولا فقط کلاس اقتصادی دارند و سرعت آنها، بسیار کندتر از قطارهای سریع السیر است.

و اما در مورد هزینه ها، باید گفت همه چیز بستگی به نوع قطار و طول سفر دارد. بعنوان مثال هزینه یک سفر با قطار از کوالالامپور به باترورث، ۶۶ رینگیت و یک سفر ۲.۵ ساعته از ایپوه به کوالالامپور، ۳۰-۴۵ رینگیت است. همچنین در شرق مالزی، قطار رفت و برگشتی وجود دارد که از کوتا کینابالو به پاپار حرکت می‌کند و در کیناروت توقف دارد. راه آهن شمال بورنئو کل این سفر را به مدت ۴ ساعت، با کرایه ۳۴۵ رینگیت همراه با صبحانه و ناهار انجام می‌دهد.

  • اتوبوس:

 اتوبوس، راهی آسان و کارآمد برای رفت و آمد در مالزی است. انتظار می‌رود حدود ۵-۱۵ رینگیت در ساعت برای سفر با اتوبوس بپردازید. برخی از شرکت های اتوبوسرانی اصلی نظیر Aeroline و Super Nice، خدمات سطح بالایی همراه با تهویه مطبوع و گاهی اوقات حتی سرو غذا ارائه می‌دهند، اما همچنان مقرون به صرفه هستند.

کرایه خودرو:

خدمات کرایه خودرو، معمولا حدود روزی ۸۵ رینگیت، برای یک کرایه چند روزه ارائه می شود. البته باید گفت تصادفات با خودرو رایج‌تر بوده و حمل و نقل عمومی، ارزان‌تر و امن‌تر هستند. در این رابطه پیشنهاد می‌‌کنیم مقاله راهنمای اجاره ماشین در مالزی را نیز مطالعه فرمایید.

 

اقامت در مالزی

مالزی، یک مقصد گردشگری محبوب است و سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. بنابراین جای تعجبی ندارد که بگوییم این خطه، سرشار از انواع اقامتگاه‌های رنگارنگ و ریز و درشت بوده و گزینه‌های کاملی از ریزورت‌ها، هتل‌ها، آپارتمان‌ها، ویلاها و هاستل‌ها را می توانید در این خطه شاهد باشید.

و اما به لحاظ هزینه‌ها باید بگوییم به طور کلی، یک تخت در خوابگاه هاستل ۴-۶ تخته، ۳۵-۷۰ رینگیت به ازای هر شب هزینه دارد. یک تخت در اتاقی با ۱۰ تخت یا بیشتر، ممکن است به ازای هر شب ۲۰ رینگیت تمام شود. هزینه اقامت در مقاصد پرطرفدار مانند ارتفاعات کامرون و جزایر پرهنتیان، در سطح بالاتری از این طیف قرار دارند. یک اتاق خواب خصوصی، حدود ۱۰۵-۱۳۰ رینگیت به همراه خواهد داشت. گفتنی است وای فای رایگان و صبحانه رایگان، معمولا در اقامتگاه‌ها ارائه می شوند. اما به خاطر داشته باشید اگر می‌خواهید خودتان غذا بپزید، اکثر هاستل‌ها آشپزخانه ندارند.

قیمت هتل‌های مقرون به صرفه با وای فای رایگان، تهویه مطبوع و صبحانه رایگان هر شب حدود ۷۵ تا ۹۰ رینگیت تمام می‌شود. یک هتل سه ستاره با امکانات بیشتر (مانند استخر)، شبی ۲۰۰-۳۰۰ رینگیت هزینه را شامل می‌شود. از طرفی،  Airbnb ها در سراسر کشور در دسترسند و عمدتا خانه‌ها و آپارتمان‌هایی خاص را به مسافران تور مالزی ارائه می‌دهند و قیمت‌ها نیز شبی ۱۰۰ تا ۱۶۰ رینگیت خواهد بود.

کمپینگ در مکان‌هایی مانند تامان نگارا و ارتفاعات کامرون،بعنوان راهی برای صرفه جویی در هزینه‌های اقامت، بسیار پرطرفدار است. انتظار می‌رود حدود ۱۰-۳۵ رینگیت در هر شب، برای یک پکیج کامل و البته بدون برق بپردازید.

شکم گردی در مالزی

غذاهای مالزی مانند خود این کشور، نشات گرفته از ترکیبی از فرهنگ‌ها هستند. چین، هند، اندونزی، تایلند و سنگاپور، همه بر غذاهای این کشور تاثیر گذاشته‌اند. برنج یا نودل اساس اکثر غذاها بوده و غذاهای دریایی و ماهی، به ویژه در جزایر و مناطق ساحلی، همیشه در دسترسند. بعنوان کشوری با اکثریت مسلمان، گوشت مرغ و گاو رایج و معمولا حلال است. سبزیجات محبوب نیز عبارتند از: کلم، جوانه لوبیا، ریشه نیلوفر آبی، سیب زمینی شیرین، تارو، و لوبیای بلند.

غذای ملی غیررسمی در مالزی، ناسی لماک است. این گزینه، برنج معطری است که در شیر نارگیل پخته شده و با برگ پاندان طعم‌دار می‌شود و معمولا برای صبحانه سرو می‌شود. از دیگر غذاهای محبوب مالزی، می‌توان به روتی کانای (نان شیرین و خوش طعم)، ایکان باکار لاکسا (سوپ نودل تند) و بسیاری از غذاهای نودل سرخ شده منطقه‌ای و برنج سرخ شده اشاره کرد.

جالب‌ترین قسمت ماجرا در فرهنگ غذایی مالزی، قایق بخار است. این گزینه، یک روش غذاخوری است که در آن گوشت و سبزیجات را در حالی که یک قابلمه در حال قل قل هستند، بر سر میز می‌آورند.

غذاهای خیابانی مالزی (مانند پنکیک‌های پر شده، سیخ‌ها و کاسه‌های سوپ نودل) ارزان‌ترین و خوشمزه‌ترین راه برای شکم گردی در مالزی به شمار می‌آیند. هر چند که می‌توانید از فست فود و سایر غذاهای غربی نیز، در مالزی بهره مند شوید.

غذاهای ساده مانند نودل سرخ شده یا یک کاسه سوپ، هر کدام بیش از ۱۳-۱۷ رینگیت قیمت دارند. اما می‌توانید انتظار داشته باشید ۱۰ تا ۲۰ رینگیت برای یک وعده غذایی، در یک رستوران مالزیایی برای غذاهایی نظیر ناسی لماک بپردازید. 

نکاتی برای سفر به مالزی

  • به آداب، اعتقادات و عادات محلی احترام بگذارید. مالزیایی‌ها خرافاتی هستند. از صحبت با صدای بلند، رفتار توهین آمیز، یا کنایه به زیارتگاه مذهبی، معابد مالزی یا بنای تاریخی خودداری کنید.
  • لباس معمولی مناسب بپوشید. این کشور در تمام طول سال، آب و هوای گرم و مرطوب را تجربه می‌کند. بنابراین لباس‌های سبک وزن و خنک، بهترین گزینه هستند. حتی المقدور، از پوشیدن لباس‌های باز خودداری کنید.
  • فراموش نکنید که ضد آفتاب و چتر همراه داشته باشید. هر دو فصل آفتابی و بارانی، می‌توانند شما را غافلگیر کنند.
  • هنگام بازدید از جاذبه‌ها، پول نقد همراه داشته باشید. اکثر مقاصد گردشگری مالزی، دسترسی محدودی به دستگاه‌های خودپرداز دارند.
  • انگلیسی صحبت کنید، اما کمی مالایی هم یاد بگیرید. یادگیری برخی از عبارات و کلمات اصلی مالایی، می‌تواند به شما کمک کند تا تعامل خوبی با مردمان محلی داشته باشید.
  • به دلیل آلودگی و سیستم فاضلاب ضعیف مالزی، بهتر است تا زمانی که اینجا هستید، از نوشیدن آب لوله کشی خودداری کنید و از آب بطری استفاده نمایید.
  • غذاهای مالزیایی را بچشید. مالزیایی‌ها عاشق غذا هستند و خوشحال می‌شوند که غذاهای محلی خود را به اشتراک بگذارند. از امتحان کردن آنها نترسید! در ضمن شلوغ‌ترین رستوران‌ها، معمولا بهترین و باکیفیت‌ترین طعم‌ها را ارائه می‌دهند.
  • مالزی بعنوان یک کشور مسلمان، مالیات سنگینی برای مشروبات الکلی درنظر گرفته است. خوشگذرانی در این رابطه، می‌تواند بیش از حد معمول هزینه روی دستتان بگذارد.

  • اینترنت موبایل، در اکثر مناطق در دسترس است.
  • برای ایمن ماندن، قبل از سفر واکسن بزنید. مواردی از جمله واکسن کزاز، تیفوئید، هپاتیت A و B توصیه می‌شوند.
  • دزدی خرد (از جمله کیف قاپی) رایج‌ترین نوع جرم در مالزی است. اشیاء با ارزش‌تان را امن و دور از دسترس نگه دارید. و خصوصا هیچ چیز ارزشمندی را نیز در ساحل رها نکنید.
  • برخی از کلاهبرداری‌های رایج نیز در اینجا وجود دارند، به خصوص در کوالالامپور. نمونه‌اش رانندگان تاکسی هستند که با کرایه‌های بالا، مسافران را از پای در می‌آورند. بنابراین قبل از سوار شدن به تاکسی، در مورد کرایه مذاکره کنید.
  • وقتی در طبیعت هستید، به میمون‌ها غذا ندهید! آنها پرخاشگر هستند و از مردم نمی‌ترسند و دزدی می‌کنند!
  • اگر با شرایط اضطراری مواجه شدید، برای درخواست کمک با ۹۹۹ تماس بگیرید.
  • از مدارک شخصی‌تان از جمله پاسپورت و شناسنامه، کپی تهیه کنید.
  • برنامه سفرتان را برای عزیزانتان فوروارد کنید تا بدانند شما کجا هستید.
  • مهمترین اقدام در سفر با تور مالزی، تهیه بیمه مسافرتی خوب است. بیمه مسافرتی شما را در برابر بیماری، جراحت، سرقت و هر آسیبی به طور جامع محافظت می‌کند.
  • در این مقاله، برخی از مهمترین نکات و اطلاعات را برای سفر به مالزی در سال ۲۰۲۳ ارائه کردیم. اما این فقط شروع ماجراست. پیشنهاد می‌کنیم در مقاله بعدی نیز ما را همراهی کنید تا سری بزنیم به برترین جاذبه‌های این کشور پهناور و شگفت انگیز!

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۰ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران