همه چیز درباره کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
همه چیز درباره کاپادوکیا

ترکیه به لطف مواهب طبیعی زیادی که دارد در طول سال میلیون‌ها مسافر از سراسر دنیا را به خودش می‌بیند و خوشبختانه در تمام طول سال چیزی برای ارائه دارد. از استانبول نیمه اروپایی نیمه آسیایی اش بگیرید تا آنتالیا و کوش آداسی و کاپادوکیا! بله تور کاپادوکیا سفر به شهری افسانه‌ای و باورنکردنی که با صخره‌های ماه گونه و دودکش‌های پری همچون تکه‌ای از داستان‌های افسانه‌ای به نظر می‌رسد. این شهر تاریخی که پشت دودکش‌هایش کلی داستان‌های عجیب و غریب یدک می‌کشد یکی از آن بی‌نظیر جاهایی است که هر کسی حداقل یک بار باید در طول سفر تور ترکیه از آن بازدی کند. اما بیایید بیشتر با این شهر عجیب و غریب آشنا شویم.

 

کاپادوکیا کجا قرار دارد؟

کاپادوکیا با ظاهر کویریش در منطقه مرکزی آناتولی در قسمتی نیمه خشک و در قلب ترکیه امروزی واقع شده و با شهرهای توریستی ترکیه مثل نوشیهر، آکسارای و قیصریه احاطه شده است. کاپادوکیا به هزار و یک دلیل به ثبت میراث جهانی ترکیه رسیده است و به عنوان میراث بشر و به خاطر دودکش‌های جذاب پری و صخره‌های مخروطی شکلش مورد توجه ویژه قرار دارد. برای افرادی که به تور استانبول سفر می‌کنند باید بگوییم که این شهر ۷۳۵ کیلومتر از استانبول فاصله دار و مثلا اگر بخواهید سفری جاده‌ای داشته باشید باید بیش از ۸ ساعت را در مسیر سر کنید. اگرچه خود کاپادوکیا فرودگاه ندارد اما فروگاه کایسری ارکیلت در قیصریه و در فاصله یک ساعتی از این شهر و دیگری فرودگاه نوشهیر در فاصله ۴۰ دقیقه‌ای از گورمه قرار دارند که می‌توانی با پرواز مستقیم از استانبول ظرف مدت کوتاهی خودتان را به این شهر برسانید.

 

مختصری بر تاریخ کاپادوکیا

در ابتدا اشاره کنیم که اگرچه فرسایش در طول میلیون‌ها سال دره گورمه و کاپادوکیا را شکل داد و آنها را به شکل‌های باورنکردنی درآورد، اما انسان متفکر هم از هزاران سال پیش بیکار نماند و شروع به حفاری و ایجاد تونل‌هایی در این نقاط کرد. به طوری که در قرن ۴ میلادی این شهر دارای رونق زیاد و شهری زیر زمینی و شگفت انگیز بود. این در حالی است که فوران‌های آتشفشانی توسط بادها و طوفان‌ها شسته شد و صخره‌های مخروطی شکلی به ارتفاع ۴۰ متر را در این منطقه ایجاد کرد.

البته سکونت انسان در این منطقه به حدود ۱۸۰۰ تا ۱۲۰۰ قبل از میلاد و در اویل دوره هیتیتی‌ها برمی‌گردد که در منطقه گورمه ساکن شدند. البته کاپادوکیا در این بین روزگاران بسیاری را به خود دیده است مثلا برای دوره‌ای مرز بین ایرانی‌ها و یونانی‌ها بوده و برای مدتی دیگر هم مرز بین یونانی‌ها و بیزانس بوده تا این که سرانجام پس از سال‌ها کشمکش در عصر  حاضر به امنیت و شکوه رسیده است. همین دوره‌های طولانی کشمکش باعث شد تا مردم برای امنیت بیشتر به سمت جاهای مخفی‌تر و شهرهای زیر زمینی بروند و به این ترتیب شهر زیر زمینی باشکوهی بنا کردند. در ادامه همین اوضاع بود که در قرن مسیحیان برای فرار از آزار و اذیت‌ها به کاپادوکیا فرار کردند و در آنجا مخفی شدند و همین باعث به وجود آمدن جوامع مسیحی در این شهر کوهستانی شد. البته این را اشاره کنیم که کلیساهایی که این روزها مورد بازدی قرار می‌گیرند مربوط به قرن هفتم و بعد آن هستند که چون در موقعیتی مخفی قرار داشتند. در مورد معماری شهر اگر بخواهیم مختصری بگوییم که برخی از خانه‌های صخره‌ای هنوز ساکنین بومی دارند ولی آن خانه‌های بزرگ‌تر و اعیانی بیشتر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته‌ان و حالا هتل‌های صخره‌ای لوکس در آن‌ها ساکن هستند. برخی دیگر هم به موزه و کافه و رستوران تبدیل شده‌اند.

 

۱۸ فعالیت در سفر ۴ روزه به کاپادوکیا

چه کارهایی در کاپادوکیا انجام دهیم؟

کاپادوکیا شهری فوق‌العاده زیبا با ظرفیت‌های گردشی فراوانی است شما در این شهر می‌توانید از جاهای تاریخی و مذهبی زیادی دیدن کنید و با پیاده روی مناظر زیبایی را کشف کنید و کلی عکس‌های اینستاگرامی زیبا بگیرید که یکی از بهترین فعالیت‌ها در کاپادوکیا و اتفاقا یکی از ارزان‌ترین کارها هم هست.

  • بالن سواری بر فراز کاپادوکیا

قطعا یکی از برترین کارها در سفر به کاپادوکیا بالن سواری است، مخصوصا تماشای طلوع آفتاب با نمای بی‌نظیر شهر خواب آلود تجربه‌ای است که بعید است هر جایی بتوانید آن را پیدا کنید. صبح را زودتر آغاز کنید و به تورهای بالن سواری در کاپادوکیا بپیوندید و شانس خوردن صبحانه بر فراز افق را داشته باشید. در تمام طول روز تورهای ۲۰ دقیقه‌ای بالن سواری اجرا می‌شود اما برای دیدن زیباترین مناظر تور صبحانه و غروب هنگام از بقیه بهتر هستند مخصوصا برای زوج‌هایی که در سفری عاشقانه هستند، این توری است که باید انجامش دهند.

 

بایدها و نبایدهای سفر به کاپادوکیا

  • از پارک ملی گورمه در کاپادوکیا دیدن کنید

یکی از جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا که باید از آن دیدن کنی پارک ملی گورمه است. این پارک از آن دسته نقاطی است که با غارهای تاریخی، کلیساهای چشمگیر باستانی و مراکز دینی تاریخی و فرهنگی پر شده و جایی پر از شگفتی است که ساعت‌ها وقت شما را به خودش اختصاص خواهد داد. برای افرادی که عاشق فرهنگ و تمدن هستند این از ضروری‌ترین کارهای است که باید در تور کاپادوکیا انجام دهند. همچنین شما می‌توانید با گرفتن راهنما از جاهای اصلی دیدن کنید و خیلی چیزهای جالبی برای آن‌ها یاد بگیرید.

  • به شهر زیر زمینی درینکویو در کاپادوکیا بروید

همانطور که در ابتدا گفتیم کاپادوکیا به خاطر موقعیت و شرایطی که داشت همیشه دستخوش ناآرامی بود و اینگونه شد که مردم به سمت سطح زیرین زمین رفتند. شهر زیرزمینی درینکویو یکی از آن نقاط به شدت شگفت‌انگیزی است که با بازدید از آن به شدت متحیر خواهی شد. چرا که این شهر تا ۸ طبقه زیر زمین حفاری شده! آن هم درست زمانی که خبری از حتی ساده ترین ابزارهای معماری دنیای مدرن امروز نبوده است و اگر دچار شگفتی بیشتری می‌شوید اشاره کنیم که حدود ۲۰ هزار نفر در آن دوره، در این شهر ساکن بوده‌اند. بنابراین هنگام بازدید سعی کنید شکوه شهر را به خوبی درک کنید.

 

سفری ارزان به کاپادوکیا برای گردشگران

  • در کاپادوکیا به تور ماشین باگی بروید

کاپادوکیا تا دلتان بخواه تور بالن و تورهای تاریخی و مناظر دیدنی برای اکتشاف دارد، اما برای افراد ماجراجو در هر سفری مقداری آدرنالین لازم است. به همین دلیل چرا به ماشین سواری باگی نروید و بین مسیرهای پر پیچ و خم صخره‌ای نرانید؟ مخصوصا برای افرادی که حوصله پیاده روی ندارند چه برسد که از صخره‌ها بالا بروند، سواری باگی هیجان بیشتری خواهد داشت.

 

 

  • در کاپادوکیا به حمام ترکی بروید

راستش را بخواهید در هر راهنمای شهرهای ترکیه یکی از آیتم‌های همیشگی و ثابت رفتن به حمام ترکی است. یعنی فرقی ندارد اصلا شما به کجا سفر می‌کنید از وان تا استانبول، کوش آداسی و آنتالیا تا کاپادوکیا و ازمیر یکی از کارهایی که می‌توانی همه جا انجام دهید رفتن به حمام ترکی است. بعد از کلی پیاده روی و گردش دراز کشیدن روی سطح مرمرین و ماساژی با لایه‌های غلیظ کف تمام گرفتگی‌ها را از تن شما بیرون خواهد کرد.

  • از دره رز کاپادوکیا دیدن کنید

دره رز از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در کاپادوکیا است که تا چشم کار میکند با صخره‌های بزرگ و کوچک پر شده و همچنان می‌رود تا به افق دور دست می‌رسد انگار که قسم خورده تا ابد آسمان را دنبال کند. اگرچه هر چه در این دره پیش بروید دست‌تان هم به آسمان نمی‌رسد اما رسیدن به کافه‌ای جذاب و کوچک خستگی شما را به در خواهد کرد. دره رز یکی از نقاط بسیار محبوب برای عکاسان هم هست.

 

بهترین هتل‌های ۴ ستاره کاپادوکیا

  • سری به قلعه یوچی‌سار کاپادوکیا بزنید

قلعه یوچی‌سار عین تمام نقاط دیگر کاپادوکیا قلعه‌ای صخره‌ای کنده کاری شده است که نمایی به شدت دیدنی و شگفت انگیز از افق شهر به نمایش می‌گذارد. هیچ شکی نیست که باید مسیری را تا بالا طی کنید اما اگر نظر ما را بپرسید می‌گوییم تنبلی را کنار بگذارید، پاهایتان را محکم کنید و تا بالا تپه‌ای که این قلعه قرار دارد بروید تا بعد با منظره‌ای خیره کننده از فراز کاپادوکیا شگفت زده شوید.

  • در کاپادوکیا اسب سواری کنید

ترکیه از آن کشورهایی است که اسب‌ها همیشه نقش مهمی در آن داشتند و از نژادهای خوب محسوب می‌شوند، بماند که نژاد اسب اصیل ایرانی در کاپادوکیا به شدت مورد توجه است. بنابراین در سفر با تور کاپادوکیا هم شما می‌توانید با همراهان‌تان به گشت و گذاری جذاب همراه این اسب‌ها بروید و از تماشای مناظر بی بدیل اطراف، بالای صخره‌ها و دره‌های عمیق لذت ببرید. حتی می‌توانید همراه اسب سواری عکاسی هم بکنید!

بهترین زمان سفر به کاپادوکیا

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم کاپادوکیا در منطقه آناتولی و در بین دره‌ها و صخره‌ها واقع شده و این یعنی بهترین زمان سفر از بهار تا پایان تابستان است و احتمالا تا اوایل پاییز هم بتوانید سفر خوبی اشته باشید اما از آنجایی که منطقه کوهستانی است کم کم هوا سردتر می‌شود و عملا سخت است بگوییم از گشت و گذار لذت خواهید برد مخصوصا که کاپادوکیا مانند جاهای یگر خیلی تفریحات سرپوشیده‌ای ندارد و عملا از مراکز تفریحی فضای بسته خبری نیست! بنابراین باید در نیمه نخست سال برنامه سفر بچینید. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای اولین سفر به کاپادوکیا را برای اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید.

 

اقامت در هتل‌های خانوادگی کاپادوکیا

چگونه به کاپادوکیا بروید؟

قطعا آسان‌ترین راه سفر هوایی به کاپادوکیا است. اگر در استانبول هستید می‌توانید با اتوبوس و قطار به صورت زمینی و با هواپیما به صورت هوایی به این شهر برسید که اگرچه اتوبوس گزینه ارزان‌تری است اما باید چندین ساعت سفر جاده‌ای را تحمل کنید. در غیر این صورت با هواپیما بروید و بی دردسر به مقصدتان برسید.

۱۵ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران