راهنمای کامل سفر به کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
راهنمای کامل سفر به کاپادوکیا

چنانچه به دنبال مقصدی متفاوت و خاص در ترکیه هستید، تور کاپادوکیا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این شهر زیبای تاریخی با خانه‌های صخره‌ای هر بیننده‌ای را مبهوت خود کرده و منظره‌ای فوق‌العاده از بالن‌های معلق در هوا را برای گردشگران به تصویر در می‌آورد. برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را از زمان خود در سفر به کاپادوکیا  داشته باشید، آشنایی با این منطقه توریستی بسیار مهم خواهد بود. از آنجایی که کاپادوکیا از هر مقصد گردشگری دیگر در کشور ترکیه تفاوت دارد مطالب این مقاله را به معرفی بیشتر آن اختصاص داده‌ایم. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاپادوکیا و راهنمای سفر به آن تا پایان این مطالب همراه ما باشید.

 

آشنایی با کاپادوکیا، ترکیه

منطقه کاپادوکیا در مرکز ترکیه و در لبه شرقی منطقه آناتولی مرکزی قرار دارد. این مکان که در سال‌های اخیر به یکی از توریستی‌ترین بخش‌های ترکیه تبدیل شده دارای بافت کوهستانی و دشت‌های بسیار متنوعی است. از لحاظ مسافتی کاپادوکیا تقریباً در ۷۲۵ کیلومتری شهر استانبول واقع شده و در کل چهار شهر نوشهیر، قیصری، آکسارای و نیگده را در خود جای داده است. همچنین مناطق کوچکتری با بافت تقریبا روستایی به نام‌های گورمه (منطقه توریستی اصلی کاپادوکیا)، اورگوپ، آوانوس، درینکویو، کایماکلی و اوچیسار در آن جای گرفته‌اند.

کاپادوکیا دارای تاریخ پیدایش بسیار جالبی است. به طوری که توسط سه آتشفشان خفته به نام‌های Mt Erciyes، Mt Hasan  و Mt Gullu  احاطه گردیده و گفته می‌شود در نتیجه فوران این آتشفشان‌ها در حدود ۶۰ میلیون سال پیش به وجود آمده است. نکته جالب‌تر اینکه قرن‌ها این منطقه زیر گدازه و خاکستر آتشفشان پوشانده شده بود و در طی میلیون‌ها سال، این توسط باد و باران فرسایش یافته و منظره‌ای که امروزه می‌توان مشاهده کرد، ایجاد شده است.

 

بهترین هتل‌های غاری در کاپادوکیا

 

اقامت در کاپادوکیا، ترکیه

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که قبل از سفر به تور کاپادوکیا باید مورد توجه قرار بگیرد، اقامت در این مقصد گردشگری است. از آنجایی که کاپادوکیا به عنوان یک منطقه توریستی شناخته می‌شود، هتل‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی در آن وجود دارند. اما نکته قابل توجه اینکه به دلیل بافت صخره‌ای که کاپادوکیا دارند، هتل‌های غاری متعددی در آن به وجود آمده‌اند که تجربه اقامتی خاص و متفاوت را در دل غارهای منطقه برای گردشگران ایجاد می‌کنند. در کنار آن‌ها توریست‌ها می‌توانند تجربه اقامت در بوتیک هتل‌های لوکس و یا هاستل‌های ارزان قیمت را نیز با توجه به بودجه خود داشته باشند. از جمله معروف‌ترین هتل‌های کاپادوکیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل غار کوزا کاپادوکیا (Koza Cave Hotel Cappadocia)
  • هتل غار میترا کاپادوکیا (Mithra Cave Hotel Cappadocia)
  • سوئیت غار سلطان کاپادوکیا (Cappadocia Sultan Cave Suites)
  • سوئیت غار آنجل (Angel Cave Suite Cappadocia)
  • هتل روکس کاپادوکیا (Rox Cappadocia Hotel)

 

بهترین زمان برای سفر به کاپادوکیا، ترکیه

امروزه با توجه به استقبالی که گردشگران از سفر به کاپادوکیا می‌کنند، شاهد برگزاری تورهای کاپادوکیا در تمامی ماه‌های سال هستیم. اما در حالت کلی اگر به دنبال انتخاب بهترین زمان برای سفر به این شهر غاری هستید، ماه‌های آوریل تا می و سپتامبر تا اکتبر تاریخ‌های مناسبی برای شما خواهند بود. آب و هوای کاپادوکیا در این ماه‌های سال آفتابی بوده و دمای متوسط آن ۲۲ درجه سانتی گراد در طول روز است. همچنین این بهترین زمان برای بالن سواری هنگام طلوع خورشید در کاپادوکیا است. چرا که احتمال وزش باد یا بارش باران وجود نداشته و گردشگران می‌توانند با خیال راحت تجربه بالن‌سواری در کاپادوکیا را داشته باشند. البته اگر خوش شانس باشید در ماه‌های فصل زمستان نیز می‌توانید بالن‌سواری در کاپادوکیا را با منظره‌ای پوشیده از برف تجربه کنید.

 

۱۰ فعالیت برتری که باید در کاپادوکیا تجربه کنید

 

سیستم حمل و نقل در کاپادوکیا، ترکیه

یکی از موضوعات مهمی که در سفر به مقاصد گردشگری باید با آن آشنا شد، سیستم حمل و نقل عمومی است. چرا که برای گشت و گذار شهری و همچنین بازدید از جاذبه‌های گردشگری نیاز به استفاده از وسیله‌های حمل و نقل را خواهید داشت. پس کاپادوکیا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توریست‌ها باید با نحوه جابجایی در آن به منظور کاوش در سطح شهر و کشف زیبایی‌های آن آشنا باشند. از جمله گزینه‌های ارتباطی در کاپادوکیا عبارتند از:

  • کرایه ماشین

از آنجایی که کاپادوکیا منطقه‌ای با جاذبه‌های گردشگری گسترده است، توصیه می‌شود برای داشتن سفری راحت به منظور بازدید از تمامی قسمت‌های آن اتومبیلی را کرایه کنید. بهترین راه کرایه ماشین در فرودگاه نوشهیر کاپادوکیا یا فرودگاه کایسری ارکیلت است تا در هنگام ترک شهر آن را دوباره در فرودگاه تحویل دهید.

  • همراه شدن با تورهای یکروزه کاپادوکیا

کاپادوکیا به عنوان منطقه توریستی روزانه تورهای گردشگری بسیاری را برگزار می‌کند. تورهای روزانه کاپادوکیا به تور قرمز، تور سبز و تور آبی تقسیم می‌شوند تا مناطق مختلف شهر را برای گردشگران نشان دهند. شما می‌توانید با تور مورد پسند خود همراه شده و هم در زمان و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

 

بهترین هتل‌های نوشهیر در کاپادوکیا

  • مینی بوس کاپادوکیا

یک سرویس مینی بوس محلی در کاپادوکیا وجود دارد که هر ۲ ساعت یک بار بین شهرهای اصلی آوانوس، گورمه، اوچیسار، نوشهیر و کاوشین حرکت می‌کند. هزینه اتوبوس بسته به مسافتی که قصد رفتن به آن را دارید بین ۰.۴ تا ۱.۱ یورو متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که همراه شدن با مینی بوس می‌تواند کمی زمان بر باشد. بنابراین اگر محدودیت زمانی دارید گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

 

بالن‌سواری در کاپادوکیا، ترکیه

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که گردشگران تصمیم برای سفر به کاپادوکیا می‌گیرند، تجربه بالن سواری در آسمان آن است. به طوری که بالن سواری در کاپادوکیا نه تنها یک تفریح بلکه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا نیز شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که برای بالن‌سواری شرایط هوایی باید مساعد باشد. بنابراین احتمال لغو شدن بالن سواری وجود دارد. در حالت کلی بسته به زمان سال و شرایط آب و هوایی در روز پرواز علاقه‌مندان به بالن‌سواری باید بین ساعت‌های ۴:۳۰ تا ۷:۳۰ صبح بیدار و آماده شوند. برای این منظور کسانی را که از قبل بلیط بالن‌سواری را رزرو کرده‌اند در محل مشخص شده (عموما مقابل هتل) سوار بر ون‌های لوکس کرده و به سایت پرتاب بالون منتقل می‌کنند.  

بیشتر پروازها بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول کشیده و درست قبل از طلوع خورشید انجام می‌شوند. توصیه می‌کنیم اگر از کاپادوکیا دیدن می‌کنید و بالون سواری لیست اولویت‌های شما قرار دارد، حداقل ۳ شب اقامت داشته باشید تا در صورت لغو غیرمنتظره بالن‌سواری به دلیل شرایط آب و هوایی در روزهای بعدی فرصت لذت بردن از این تفریح را داشته باشید. پرواز با بالن را می‌توان به صورت گروهی (حداکثر ۳۶ نفره) انجام داده و یا بالن‌های خصوصی برای پرواز را رزرو کنید که هر کدام هزینه متفاوتی خواهند داشت. بسته به سطح خدمات و گزینه انتخابی شما هزینه‌های بالن‌سواری در کاپادوکیا بین ۷۵ تا ۱۵۰ دلار متغیر خواهد بود.

 

اقامت در هتل‌های خانوادگی کاپادوکیا

 

تفریحات خاص کاپادوکیا، ترکیه

البته که تنها تفریح کاپادوکیا محدود به بالن‌سواری در آن نمی‌شود. چرا که این منطقه توریستی گزینه‌های زیادی از صخره‌های منحصر به فرد گرفته تا کلیساهای غار باستانی، شهرهای زیرزمینی، دره های زیبا و غیره برای ارائه دارد. چنانچه شما نیز به دنبال تفریحات متفاوتی در این سفر هستید، می‌توانید به سراغ گزینه‌های زیر بروید:

  • تماشای منظره زیبای طلوع خورشید از تراس هتل در کاپادوکیا
  • بازدید از دره کبوتر یا دره گوورجین کاپادوکیا (Pigeon Valley Cappadocia)
  • گشت و گذار در دره عشق کاپادوکیا (Love Valley Turkey Cappadocia)
  • بازدید از دره سرخ و رز کاپادوکیا (Red & Rose Valley Cappadocia) و تماشای غروب خورشید از آنجا
  • تماشای دودکش‌های پری و بازدید از دره پاسابگ (Pasabag Valley) کاپادوکیا
  • کاوش در موزه‌های فضای کاپادوکیا از قبیل موزه گورمه و Zelve
  • گشت و گذار در میان شهرهای زیرزمینی کاپادوکیا از قبیل Derinkuyu و Kaymalki
  • گشت و گذار در منطقه اوچیسار و بازدید از قلعه اوچیسار و تماشای منظره پانوراما از ارتفاعات آن

 

رستوران‌های کاپادوکیا، ترکیه

کاپادوکیا، به خصوص گورمه، پر از رستوران‌هایی است که توانسته‌اند در بین گردشگران محبوبیت بالایی پیدا کنند. از آنجایی که تعداد این رستوران‌ها بسیار زیاد است پیدا کردن گزینه مناسب می‌تواند برای گردشگران کمی دشوار باشد. از همین رو در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین رستوران‌های کاپادوکیا می‌پردازیم:

  • رستوران کدو تنبل (Pumpkin Göreme Restaurant And Art Gallery)

این رستوران در قلب گورمه قرار گرفته و منوای از مجموعه غذاهای محلی نظیر کباب قابلمه سفالی و انواع سوپ، سالاد و دسر را سرو می‌کند. چنانچه به دنبال مکانی عالی و باکیفیت برای خوردن شامی به یادماندنی در کاپادوکیا هستید، قطعا این رستوران مورد پسند شما خواهد بود.

 

مجموعه سوییت‌های غاری گرند الیت در کاپادوکیا

  • رستوران غار هنری اومورکا (Omurca Art Cave restaurant)

این یک رستوران خانوادگی کوچک و عالی است که برای خوردن یک ناهار خوشمزه در فضایی خاص توصیه می‌شود. آنچه این رستوران را متفاوت کرده وجود گربه‌های زیادی در آن است که می‌‌توانید در طول وعده‌های غذایی خود از آنها بازدید کنید. این رستوران بیشتر با غذای خانگی خود شهرت دارد.

  • رستوران راویولی ترکیه (Turkish Ravioli restaurant)

مانتی یکی از غذاهای سنتی ترکیه است که خوشمزه‌ترین آن را در رستوران راویولی کاپادوکیا می‌توانید تست کنید. به طوری که اغلب مشتریان به یک پرس بسنده نکرده و به دلیل لذت زیاد آن پرس دیگری را نیز سفارش می‌دهند.

 

کارهای مفرح و سرگرم کننده در کاپادوکیا

 

نحوه دسترسی به کاپادوکیا، ترکیه

راه‌های متعددی برای رسیدن به کاپادوکیا وجود دارد که در بین‌ آن‌ها می‌توان مناسب‌ترین گزینه را با توجه به سلیقه و بودجه خود انتخاب کرد. در زیر به پرطرفدارترین راه‌های دسترسی به کاپادوکیا می‌پردازیم:

  • سفر به کاپادوکیا با هواپیما

شما می‌توانید از اغلب کلان شهرهای ترکیه و حتی برخی از شهرهای بزرگ خارج از این کشور مستقیماً به کاپادوکیا پرواز کنید. از آنجایی که منطقه کاپادوکیا دارای دو فرودگاه با نام‌های فرودگاه نوشهیر کاپادوکیا و فرودگاه کایسری ارکیلت است؛ پیدا کردن پروازی مناسب در هر زمان و بودجه بسیار آسان خواهد بود. از جمله خطوط هوایی اصلی که به کاپادوکیا پرواز می‌کنند ترکیش ایرلاینز، پگاسوس ایرلاینز و سان اکسپرس هستند. سفر از استانبول به کاپادوکیا با هواپیما یک ساعت و ۱۵ دقیقه است.

  • سفر به کاپادوکیا با ماشین

اجاره ماشین و رانندگی در ترکیه یکی از بهترین راه‌ها برای دیدن این کشور است. شرایط جاده‌ها در ترکیه عالی بوده و این امکان را به گردشگران می‌دهد تا در هر مکانی که دوست دارند نگه داشته و به گشت و گذار بپردازند. توجه داشته باشید که قیمت بنزین در ترکیه به نسبت ایران بسیار زیاد است. چنانچه قصد کرایه اتومبیل از استانبول به مقصد کاپادوکیا را دارید، حداقل باید ۱۰ روز برای این سفر اختصاص دهید. فاصله کاپادوکیا از استانبول از طریق جاده ۷۲۵ کیلومتر بوده و نیاز به ۹ الی ۷ ساعت رانندگی دارد.

  • سفر به کاپادوکیا با اتوبوس

اگر رانندگی در جاده‌های ناشناخته شما را می‌ترساند و از طرفی به دنبال گزینه‌ای کم هزینه برای سفر به کاپادوکیا می‌گردید، همراه شدن با اتوبوس‌های این مقصد مورد پسند شما خواهد بود. تقریبا از ترمینال تمامی کلان شهرهای ترکیه می‌توانید اتوبوسی به مقصد کاپادوکیا پیدا کنید.

 

بهترین سوغاتی‌های کاپادوکیا

 

منبع

 

۲۰ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران