بایدها و نبایدهای سفر به کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
بایدها و نبایدهای سفر به کاپادوکیا

کاپادوکیا با داشتن معماری طبیعی منحصر به فرد خود یکی از منحصر به فردترین مکان‌هایی است که هر گردشگری باید یک بار هم که شده باشد از آن دیدن کند. هر گاه که صحبت از منظره زیبای بالن‌های به پرواز در آمده در آسمان می‌شود همه ذهن‌ها به سمت کاپادوکیا حرکت می‌کند. ادعا می کنیم که رد هیچ جای دنیایی نمی‌توان منظره‌ای مشابه با این مقصد گردشگری را پیدا کرده و به تماشای آن ایستاد. برای اینکه بتوان نهایت استفاده را از تور کاپادوکیا کرد باید با یک سری نکات کلیدی در خصوص بایدها و نبایدهای سفر به این مکان آشنا شد. بنابرا اهمیتی که این موضوع دارد در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را در مورد بایدها و نبایدهای سفر به کاپادوکیا مطلع کنیم. 

 

اقامت در یکی از هتل‌های صخره‌ای کاپادوکیا را فراموش نکنید.

اولین و مهم‌ترین بایدی که هر توریستی باید در سفر خود به کاپادوکیا در نظر بگیرد برنامه‌ریزی برای اقامت در یکی از هتل‌های صخره‌ای آن است. این هتل‌ها از قیمت‌های مختلفی وجود داشته و افراد با هر بودجه‌ای می‌توانند تجربه اقامت در آن‌ها را داشته باشند. از انجایی که کاپادوکیا منطقه‌ای کوهستانی است اغلب اوقات آب و هوای آن سرد است. بنابراین نباید هر گز به سراغ هتل‌هایی بروید که سیستم گرمایشی ضعیفی دارند. از اواخر ماه سپتامبر هوا با سرعت بیشتری در کاپادوکیا رو به سردی می‌رود.

یک اسکوتر اجاره کنید و از شهر خارج شوید

از دیگر بایدهای مهمی که توصیه می‌شود هر توریستی در سفر خود به این شهر زیبا انجام دهد، اجاره اسکوتر است. شما می‌توانید با مبلغ ناچیز اسکوتری را اجاره کرده و به یک گشت و گزار اساسی در محدوده شهر و خارج از آن بپردازید. اما نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که قبل از دور شدن از شهر حتما مهارت اسکوتر و رانندگی خود را ارزیابی کنید. همچنین سعی کنید در حین حرکت مدام حواستان به آدرس و نقشه باشد. برای این منظور می‌توانید از بومیان منطقه نیز کمک بگیرید.

 

سه تا از بهترین هتل‌های ۵ ستاره کاپادوکیا

پیاده روی در کاپادوکیا را فراموش نکنید

کاپادوکیا دارای بافتی سنتی و صخره‌ای است. بنابراین جای جای این شهر توریستی بسیار جذاب بوده و توریست‌ها از دیدن وجب به وجب این مقصد گردشگری نهایت لذت را خواهند برد. اگر اهل پیاده‌روی هستید توصیه می‌کنیم یک جفت کفش راحتی در چمدان خود قرار داده و به پیاده‌روی در دل طبیعت کاپادوکیا بروید. مسیرهای زیادی برای این منظور پیش و روی شما قرار خواهد گرفت. از جمله این موارد می‌توان به پیاده‌روی و بازدید از دره سرخ، دره رز، موزه فضای باز گورمه، دودکش های پری در دره مونک‌ها و ... اشاره کرد.

بالن سواری مهم‌ترین بایدی است که باید در کاپادوکیا تجربه کنید.

شهر توریستی کاپادوکیا علاوه بر بافت صخره‌ای خود با بالن‌های معلق در آسمان توانسته به شهرت بالایی برسد. به طوری که بسیاری از افراد دوست دارند تور کاپادوکیا را صرفا برای تماشای بالن‌ها و سوار شدن بر آن‌ها تجربه کنند. بهترین زمان برای تماشای بالن‌ها هنگام طلوع خورشید است. پس یکی از مهم‌ترین نبایدها در سفر به این شهر تاریخی و توریستی از دست دادن تماشای طلوع خورشید است. پس تنبلی را کنار بگذارید و یک روز صبح زود از خواب شیرین خود بیدار شوید.

 

سفر به کاپادوکیا برای بار اولی‌ها

نباید در کاپادوکیا شرکت در کارگاه سفالگری را از دست داد

اگر به صنایع دستی علاقه دارید، شرکت در یک کارگاه سفالگری در آوانوس که به دلیل سفالگری معروف است، یکی از بهترین کارها در کاپادوکیا است. آوانوس سکونتگاهی است که در دو طرف رودخانه کیزیکرماک واقع شده و مکانی است که در آن کارگاه‌هایی برای ساخت سرامیک، قابلمه و تابه وجود دارد. سفال سازی سنت مهمی است که از قدیم در این منطقه رواج داشته است. یکی از مهم‌ترین دلایل روی آوردن به سفالگری در این منطقه خاک رس بسیار مرغوب آن است. خاک رس نرم و روغنی در کوه‌های آوانوس یافت می‌شود. اقلامی که در کارگاه تولید می‌شوند در زیر نور آفتاب خشک می‌شوند و سپس در فر با دمای ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد پخته می‌شوند.

شرکت در کلاس‌های سفال سازی رایگان بوده و شما می‌توانید خاطرات جالبی را در آنجا برای خود رقم بزنید. حتی اگر مهارت ندارید و ترجیح می‌دهید فقط سفالگری را تماشا کنید، این نیز خوب است. یکی دیگر از جزئیات کوچک در مورد این مکان این است که اگر چیزی را در کارگاه شکستید، از شما انتظار نمی‌رود پولی بپردازید. در عوض، از شما می‌خواهند با نشان دادن نحوه ساخت آن، آن را جایگزین کنید. اگر ماشین ندارید، می‌توانید با مینی‌بوس (یا دلموش) به آوانوس بروید.

عکاسی در گالری فرش ایکمن

گالری فرش ایکمن یک فرش فروشی در گورمه است که امروزه عکاسی در آن به یکی از بایدهای هر گردشگری در تور کاپادوکیا تبدیل شده است. با رفتن به این مکان می‌توانید عکس‌های اینستاگرامی بسیار زیبایی را از خود گرفته و با دوستان و آشنایان به اشتراک بگذارید.

شهرهای زیرزمینی را در کاپادوکیا کاوش کنید

گشت و گذار در شهرهای زیرزمینی فقط یک سفر به اعماق زمین نیست. بلکه با اینکار می‌توانید در طول تاریخ یک تمدن باستانی نیز سفر کنید. ساکنان باستانی کاپادوکیا به منظور دفاع در برابر هجوم قبایل غارتگر، تصمیم گرفتند روستای زیرزمینی دومی را حفر کنند تا در زیر آن پناه بگیرند. پس از حفاری‌های اولیه، همه از هیتی‌ها (۱۶۵۰-۱۲۰۰ قبل از میلاد) تا بیزانسی‌های بعدی، غارها را در زیر زمین توسعه داده و گسترش دادند. یک تونل در زیر هر خانه حفر شد و در نهایت این تونل‌ها توسط یک سری تونل به هم متصل شدند تا اینکه یک شهر بزرگ و زیرزمینی پدیدار شد. این شهر مجموعه پیچیده‌ای از سیستم‌های هوا، آبیاری، گرمایش و فاضلاب را در خود توسعه داده است. حتی علاقه‌مندان می‌توانند از پناهگاه‌ها و کلیساهای زیرزمینی نیز در آن دیدن کنند. در حال حاضر تنها ۳۶ مورد از این تونل‌ها کشف شده است، اما گمان می‌رود که بیش از ۱۵۰ تونل در آن وجود داشته باشد.

 

راهنمای خرید در کاپادوکیا

باید در یک سافاری ATV در کاپادوکیا شرکت کنید

تور کاپادوکیا مقصد گردشگری محبوبی برای شرکت در فعالیت‌های فضای باز است. هر چیزی که فکرش را بکنید از جمله پیاده روی، اسب سواری، سافاری جیپ، و غیره در این سفر برای شما محیا خواهد بود. اما مهیج‌ترین و جذاب‌ترین این تفریحات سافاری ATV در آن است. برای این منظور می‌توانید یک تور مناسبی را پیدا کرده و بدون دشواری بهترین سافاری را تجربه کنید. برای اینکه در سافاری دچار مشکل نشوید توصیه می‌کنیم حتما حتما مقداری آب به همراه داشته باشید. علاوه بر آن پوشیدن کفش‌های راحت را برای کوهنوردی و پیاده‌روی فراموش نکنید. بسته به زمان سال و دمایی که می‌روید، ممکن است هنگام استفاده از ATV گل آلود شوید. بنابراین کفش و لباس مناسبی بپوشید. برای محافظت از خود در برابر گرد و غبار و آفتاب سوختگی لباس‌های خیلی باز نپوشید.

رفتن به یک سافاری اسب کاری عالی در کاپادوکیا است

در بین بایدها و نبایدهای سفر به کاپادوکیا توصیه می‌شود که اسب سواری در آن را از دست ندهید. برای این منظور می‌توانید با تورهای اسب سواری همراه شوید. اگر می‌خواهید در مورد این نوع تورها در کاپادوکیا بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم از وب سایت Dalton Brothers دیدن کنید.

آدرس وبسایت برادران دالتون: http://www.cappadociahorseriding.com/

تورهای برادران دالتون در بین گردشگران خارجی محبوب هستند. آنها با ۲۰ سال تجربه بهترین خاطره را از اسب سواری در کاپادوکیا از آن شما خواهند کرد. این تورها عموما به صورت یک روزه انجام می‌شوند، اما تورهایی را نیز ارائه می‌دهند که چند روز طول می‌کشد. در تورهای یک روزه، گردشکران فرصت بازدید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی متنوعی از کاپادوکیا را خواهند داشت. بنابراین شما می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و هم زمان با اسب سواری از مکان‌هایی از قبیل دره رز (Kizilcukur)، دره گل (Gulludere)، دره عشق (Ask Valley) و ... دیدن کنید.

در جشنواره کاپادوکس حضور به عمل بیاورید

طی چند سال گذشته، سازمانی به نام پوزیتیف جشنواره Cappadox را برگزار کرده است که به ارزش شهر کاپادوکیا افزوده است. در طول جشنواره، می‌توانید موسیقی، هنر معاصر، فعالیت‌های فضای باز را تماشا کرده و از خوردن غذاهای خوشمزه این مقصد نهایت لذت را ببرید. این جشنواره به قدری جذاب است که مردم از سراسر ترکیه و حتی جهان برای تماشای آن راهی این شهر توریستی می‌شوند. حتی می‌توان گفت که این تنها جشنواره در ترکیه است که بلیط‌های آن از قبل فروخته می‌شود. توجه داشته باشید که سفر با تور کاپادوکیا در زمان برگزاری جشنواره کاپادوکس کمی با روزهای دیگر سال متفاوت خواهد بود. مثلا، قیمت‌ها در این مدت افزایش می‌یابد و همه چیز دو برابر گران می‌شود. اما باید بگوییم که هر چیزی که در جشنواره پیدا می‌کنید کیفیت بالایی دارد و ارزش پول دادن را دارد. بنابراین، اگر بودجه کافی دارید شرکت در این جشنواره را هرگز از دست ندهید. فروش بلیط از ماه‌ها قبل شروع می‌شود و تعداد محدودی بلیط تخفیف وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم هر چه زودتر تصمیم خود را گرفته و اقدامات لازم را انجام دهید.

 

اقامت ارزان در بهترین هاستل‌های کاپادوکیا

۱۳ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران