بازدید از دریاچه صورتی کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
بازدید از دریاچه صورتی کاپادوکیا

کاپادوکیا یکی از خاص‌ترین مقاصد گردشگری در ترکیه و حتی در دنیا به حساب می‌آید. سرزمینی صخره‌ای که با دره‌های عجیب و باورنکردنی، هتل‌های غاری و پرواز بالن‌ها بر فرازش معروف است و خیلی‌ها برای چنین تجاربی به آن‌جا می‌روند. اما تور کاپادوکیا می‌تواند، ابعاد دیگری هم داشته باشد. یکی از کارهایی که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر خود به این منطقه انجام دهید، بازدید از دریاچه نمک یا به قول ترک‌ها، دریاچه توز است که یکی از معدود دریاچه‌های صورتی در دنیا به شمار می‌رود و منظره‌ای شگفت‌انگیز و فضایی سورئال در خود دارد. با ما همراه باشید تا در مورد چگونگی رفتن به این دریاچه برایتان بگوییم.

 

دریاچه نمک (Lake Tuz) کاپادوکیا کجاست؟

دریاچه نمک کمی از کاپادوکیا دور است و با توجه به ظاهر کاملا متفاوت آن منطقه، رفتن به آن‌جا، تنوعی عالی در سفرتان با تور ترکیه ایجاد می‌کند. بین گورمه تا دریاچه چیزی حدود یک و نیم ساعت فاصله است و مسیر رسیدن به آن‌جا نیز سرراست خواهد بود. اگر تاکسی بگیرید که ماشین‌ها شما را مستقیما به این محل می‌رسانند و با توجه به این که تاکسی‌متر را روشن می‌کنند، مبلغ را با توجه به چیزی که در تاکسی‌متر می‌بینید باید پرداخت کنید. اگر ماشین شخصی دارید هم با توجه به نقشه گوگل، این محل به راحتی قابل پیدا کردن است.

اما از خود کاپادوکیا، تورهایی در بیشتر مواقع سال برگزار می‌شود که شما را برای دیدن غروب آفتاب به دریاچه نمک می‌برند. البته شما ساعاتی زودتر می‌رسید و می‌توانید از نمای زیبای این دریاچه صورتی و نمک‌زارهای بزرگ آن‌جا دیدن نمایید و در نهایت منظره‌ی جذاب غروب آفتاب را نیز تماشا کرده، عکاسی کنید و به گورمه یا هر جایی که در کاپادوکیا اقامت دارید برگردید. از نظر هزینه نیز، با توجه به قیمت بالای تاکسی تا آن‌جا، این تورهای گردشگری به نظر مقرون‌ به صرفه‌تر هستند. این تورها چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ یورو برای هر نفر بوده و باید تا ۴ نفر حتما در آن شرکت کنند تا برگزار شود.

 

دانستنی‌هایی در مورد بالن‌سواری در کاپادوکیا

درباره دریاچه نمک کاپادویا بیشتر بدانیم

این دریاچه با وسعت ۱۶۶۵ کیلومتر مربع یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های نمک در دنیا بوده و به طور کلی به چند شهر مهم توریستی در ترکیه از جمله آنکارا، کاپادوکیا و قونیه نزدیک است. این دریاچه از دوران باستان که بدلیل حضور یونانی‌ها به آن‌جا تاتا لاکوس (Tatta Lacus) می‌گفتند، مورد توجه بوده و در سال‌های اخیر نیز به خاطر ظاهر زیبا و منحصر به فردش، به یکی از مهم‌ترین مکان‌های توریستی در منطقه بدل شده است.

 با توجه به این که مسیرهای آبی منتهی به دریاچه بسیار محدود است، بخش زیادی از منابع آبی آن از طریق بارندگی‌ها جذب می‌شود و در بهترین زمان سال، عمق دریاچه در عمیق‌ترین نقاط آن به ۱.۵ متر می‌رسد و به صورت متوسط ۴۰ سانتی‌متر عمق خواهد داشت. نمک‌زارهای اطراف دریاچه نیز پوشیده از لایه‌ای حداقل ۳۰ سانتی‌متری از نمک هستند.

تجربه بازدید از دریاچه نمک کاپادوکیا

بسته به این که چه موقعی از سال به این دریاچه می‌روید، ممکن است با مکانی خالی از جمعیت یا شلوغ مواجه شوید. اما چیزی که مهم است، این بوده که وقتی ماشین شما به دریاچه نزدیک می‌شود، منظره‌ای شگفت‌انگیز را از پنجره‌های تماشا خواهید کرد و در همان لحظه، خستگی جاده کاملا از تنتان بیرون رفته و انتظار پیاده شدن و از نزدیک دیدن آن‌جا را خواهید داشت.

بخش زیادی از زمین‌های اطراف دریاچه را نمک‌زارهای بزرگ دربرگرفته که به جذابیت این محل اضافه می‌کند. در واقع بعد از این که از تپه‌های سمت کاپادوکیا وارد محدوده دریاچه می‌شوید، همه چیز تغییر کرده و ناگهان کل فضا دگرگون می‌شود. زمین‌های مسطح بزرگ پوشیده از نمک، دریاچه‌ای صورتی و ساحلی سفید رنگ که به خاطر وجود نمک به این شکل درآمده، نمای کلی این منطقه را تشکیل می‌دهد. اگر قصد دارید، در کنار بازدید از دریاچه، وارد نمک‌زار شوید، حتما کفش‌های خوب با کفی مناسب بپوشید چون در این نمک‌زار، لبه‌های تیز وجود دارد که ممکن است در برخی نقاط، برنده باشند.

 

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا (بخش اول)

تورهای گردشگری شما را از ورودی اصلی دریاچه به داخل می‌برند. در این محل کافه، فروشگاه و چیزهایی از این دست دیده می‌شود، اما اگر به صورت شخصی به سمت دریاچه رفتید، می‌توانید از هر بخشی از آن که خواستید دیدن کنید و اجباری در آن‌جا نخواهید داشت. با این حال امکاناتی که در این مکان در نظر گرفته شده می‌تواند برای بازدید راحت‌تر شما مناسب باشد. تورها عموما چیزی نزدیک به یک یا دو ساعت زودتر از غروب آفتاب به دریاچه صورتی می‌رسند که زمان مناسبی برای بازدید از آن‌جا خواهد بود. آفتاب بعدازظهر به خوبی آن نمای صورتی رنگ را از دریاچه به شما نشان می‌دهد و ترکیبی جذاب با سپیدی نمک‌زارها را ایجاد می‌کند. امکان این که پاهای خود را در آب ببرید و کمی میان این آب صورتی قدم بزنید وجود دارد اما به هیچ وجه نباید در این آب شنا کنید. همچنین حتما کفش یا دمپایی‌های مناسب با خود همراه داشته باشید تا در زمان قدم زدن در آب آن‌ها را به پا داشته باشید، چون کف آب هم سنگ‌های نمکی تیزی هستند که پاهای شما را اذیت می‌کنند.

به طور کلی، عمق آب در این دریاچه اصلا زیاد نیست اما خب گوشه‌های مختلف، عمق و کف متفاوتی دارد و ممکن است تجربه شما بسته به این که به کجای دریاچه می‌روید، متفاوت باشد. در هر حال، به هیچ وجه با توجه به این عمق کم به سراغ آبتنی نروید، چون آب این دریاچه به هیچ وجه مناسب این کار نیست و برای سلامت شما مضر خواهد بود.

همان‌طور که چند باری هم گفتیم، نمک‌زارهای اطراف دریاچه به اندازه خود این دریاچه‌ی صورتی جذاب هستند. شاید دلتان بخواهد در این نمک‌زارها، گوله‌ای از نمک بسازید، اما این را مد نظر داشته باشید که ممکن است حالا حالاها لایه‌های نمک از روی دستتان پاک نشود. نمکی که مثل شن‌های ساحل بوده و شکلی متفاوت دارد. اگر دوربین عکاسی یا حتی گوشی خود را به آن‌جا می‌برید، حتما مراقب باشید چون دانه‌های نمک در این مکان، به شدت برای دوربین شما مضر بوده و بهتر است حتما، کاور دوربین را به دورش بپیچید و تا حد امکان آن را از این نمک‌ها دور نگه دارید.

هر چقدر که به سمت غروب نزدیک می‌شوید، نور صورتی دریاچه تغییر کرده و بیشتر به رنگ‌های گرم‌تر مثل نارنجی نزدیک می‌شود و نمک‌ها نیز همچون یک آینه‌ی بزرگ عمل کرده و تصویری فوق‌العاده را می‌سازند. شاید باید مراقبت بیشتری از دوربین خود کنید اما همراه نداشتن آن یک اشتباه بزرگ است چون دریاچه صورتی، یکی از بهترین محل‌ها در کل ترکیه برای عکاسی به شمار می‌رود. به طور کلی تور کاپادوکیا برای عکاسان خیلی توصیه می‌شود، چون می‌توانند، پورتفولیو خود را مملو از عکس‌های جذاب از نقاطی باورنکردنی از جمله از این دریاچه کنند.

 

معرفی ۱۵ هتل‌ غاری کاپادوکیا در ۲۰۲۲

حیات وحش دریاچه نمک کاپادوکیا

دریاچه نمک یک اکوسیستم بسیار شکننده دارد که منزلگاه گونه‌های بسیار زیادی از پرندگان و پستانداران است. تنوع زیستی در این مکان به گونه‌ای است که در روزهای مهاجرت پرندگان، حدود ۸۵ گونه‌ی مختلف را در آن‌جا مشاهده خواهید کرد. ۱۵ گونه پستاندار نیز به صورت محلی درآن‌جا زندگی می‌کنند و در کنار انواع حشرات، حدود ۴۰ نوع گیاه نیز در آن‌ اطراف مشاهده خواهید کرد. فضای آرامش‌بخش این منطقه برای پرندگان ایده‌آل است و اگر در روزهای مهاجرت، با حفظ آرامش از آن‌جا بازدید کنید، می‌توانید دسته‌های بزرگ از پرندگان را مشاهده نمایید.

کمپ زدن در دریاچه نمک کاپادوکیا

برای آن‌هایی که اهل ماجراجویی هستند، حتما کمپ زدن شبانه در دریاچه نمک کاپادوکیا را پیشنهاد می‌کنیم. یک سری امکانات در ورودی این دریاچه وجود دارد که البته شب‌ها تعطیل است و همه چیز را باید با خود همراه داشته باشید. اما بودن در این دریاچه نمک، همچون بودن در کویر است و بدون هیچ گونه آلودگی نوری، آسمانی پرستاره را در فضایی بسیار آرام مشاهده خواهید کرد. کمپ شبانه در دریاچه نمک، یکی از آن فعالیت‌های خاص است که در تور ترکیه می‌توانید به انجام برسانید تا تجربه‌ای کاملا متفاوت از سفر به این کشور داشته باشید.

 

بهترین سوغاتی‌های کاپادوکیا

وسایلی که هنگام بازدید از دریاچه نمک کاپادوکیا باید همراه داشته باشید

اگر در روزهای گرم سال به آن‌جا می‌روید، کلاه، بطری آب و کرم ضد آفتاب جزو واجبات به حساب می‌آیند. اما یکی دیگر از چیزهایی که حتما باید از قبل به آن فکر کنید، کفش‌های مناسب است. قبلا گفتیم که کف تیز و برنده نمک‌زار نیاز به کفشی مناسب دارد اما این را هم مدنظر داشته باشید که شما در کنار دریاچه، مدت زیادی را به پیاده روی باید اختصاص دهید، پس بهتر است برای این موضوع نیز آمادگی داشته باشید. عینک ضد آفتاب برای بازتاب تند نور خورشید، همراه داشتن لباس اضافی نیز اهمیت دارد و خب نمی‌شود بدون تجهیزات عکاسی یا حداقل یک گوشی خوب به آن‌جا رفت. این مکان یکی از بهترین لوکیشین‌های عکاسی در تمام ترکیه به حساب می‌آید.

نکاتی جالب درباره دریاچه نمک کاپادوکیا

  • این مکان، تنها دریاچه صورتی ترکیه به حساب می‌آید.
  • دریاچه نمک دومین دریاچه بزرگ و زیبای ترکیه است.
  • دو رودخانه به این دریاچه می‌ریزند اما دریاچه نمک هیچ خروجی ندارد.
  • این منطقه از سال ۲۰۰۱ به عنوان یک منطقه محافظت شده در نظر گرفته شده است.
  • پرندگان زیادی در روزهای مهاجرت به آن‌جا می‌آیند که از جمله آن‌ها می‌توان به فلامینگوها و غازهای سفید بزرگ اشاره کرد.

 

راهنمای خرید در کاپادوکیا

منبع ۱

منبع ۲

۱۴ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران