کاپادوکیا کجاست؟

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
کاپادوکیا کجاست؟

بسیاری از افراد وقتی نام کاپادوکیا را می‌شنوند، این سوال را می‌پرسند که کجاست؟ در این مقاله می‌خواهیم بیشتر در این مورد بخوانیم تا بدانیم وقتی با تور کاپادوکیا به یکی از زیباترین شهرهای ترکیه سفر می‌کنیم، با چه بافتی روبه‌رو خواهیم شد، چه فعالیت‌هایی می‌توانیم در آنجا انجام دهیم و قبل از هر چیز، آیا از این شهر خوشمان می‌آید یا نه؟

 

کاپادوکیا کجاست؟

کاپادوکیا (Cappadocia) اولین بار که به گوشمان می‌خورد کمی عجیب است. این کلمه چیست و از کجا آمده است؟ کاپادوکیه یا کَتپَتوکه، به زبان فارسی باستان (Katpatuka) و یا هاسپادوجا یا کاپادوسیه (Haspaduja)، در کلمه به معنای «جای اسب‌های زیبا» است که به سرزمین باستانی پهناوری در آسیای کوچک (ترکیه کنونی) گفته می‌شود. این منطقه تاریخی که امروز به یکی از شهرهای توریستی ترکیه تبدیل شده است، مورد توجه و علاقه‌ی گردشگران و همچنین باستان‌شناسان قرار دارد.

 

سفری ارزان به کاپادوکیا برای گردشگران

کاپادوکیا شهری در منطقه نیمه خشک ناحیه‌ آناتولی مرکزی در کشور ترکیه است که با تپه‌ها، خانه‌های لانه زنبوری و تخته سنگ‌های بلندش شناخته می‌شود. این شهر به‌ خاطر جاذبه‌ای با نام دودکش‌های پری (fairy chimneys) متمایز، صخره‌های بلند و مخروطی شکل که در دره مونک‌ها، گورمه و جاهای دیگر جمع شده‌اند، معروف است. سایر مکان‌های برجسته عبارتند از خانه‌های مربوط به عصر برنز که توسط تروگلودیت‌ها (غارنشینان) در دیواره‌های دره حک شده و بعداً توسط مسیحیان اولیه به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار گرفتند. در قرن چهارم، مسیحیانی که از آزار و اذیت حکومت رم فرار کرده بودند، وارد این منطقه شده و به تاسیس جوامع مسیحی پرداختند. به همین دلیل در بخش‌هایی از این منطقه می‌توانید آثار مربوط به دوره اول مسیحیت را مشاهده کنید. پس از آن، راهب‌ها آمدند و کاخ‌ها و صومعه‌هایشان را گسترش داده و نقاشی دیواری بیزانتی به نام فرسکو را در کلیساهای درون غارها کشیدند. این کلیساهای قرن هفتمی همچنان سالم هستند و امروز جزو جاذبه‌های دیدنی برای گردشگران محسوب می‌شوند. دره صد متری ایهلارا دارای کلیساهای متعددی است که روی صخره قرار دارند و می‌توانید از آنها بازدید کنید.

علاوه بر این، در اواخر عصر برنز، کاپادوکیا با نام هتی (Hatti) شناخته می‌شده و مرکز قلمرو هیتی‌ها در خاتوشا بوده است. پس از پایان حکومت هیتی‌ها، در کاپادوکیا حکومت ارباب رعیتی برقرار شد و در همان زمان بود که قلعه‌هایی مستحکم در آن ساخته و بعد‌ها از این قلعه‌ها به‌عنوان مکانی برای نگهداری برده‌های خارجی استفاده شد. جالب است که بدانید، حتی سال‌ها پیش کاپادوکیا مرز بین یونان و ایران بوده است. این موقعیت جغرافیایی و سیاسی اهمیت و امنیت مردمی که در کاپادوکیا زندگی می‌کردند را افزایش داد. کاپادوکیا امروز در بین شهرهای نوشهیر، نیغده، کرشهیر، آکسرای و قیصریه واقع شده است. این شهر ۷۳۵ کیلومتر از استانبول فاصله دارد و توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهان ثبت شده است. کاپادوکیا یکی از سه شهر صخره‌ای در جهان به شمار می‌رود که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی و خروج گدازه‌ها به وجود آمده است. به این شکل که گدازه‌های سخت شده، اشکال مخروطی، قارچ مانندی را که یادآور دودکش است را در ارتفاع ۴۰ متری ایجاد کرده است.

 

بایدها و نبایدهای سفر به کاپادوکیا

فرهنگ و آداب و رسوم کاپادوکیا

فرهنگ شهر کاپادوکیا به خاطر موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه، تا حدودی به صورت ترکیبی از فرهنگ آسیایی و اروپایی به وجود آمده است. افراد محلی کاپادوکیا از صحبت درباره تاریخ و فرهنگ کشورشان لذت می‌برند و افتخار می‌کنند. کاپادوکیا در طول تاریخ مهد بسیاری از تمدن‌های آناتولی بوده و آداب و رسوم و سنت‌های زیادی در قلمروی خود دارد. با این حال، سنت‌های مردم ترکیه را که در طول قرن‌ها زندگی می‌کردند، به روش خاص خود در هم آمیخته است. در کاپادوکیا می‌توانید فعالیت‌های زیادی پیدا کنید که در آن با فرهنگ قدیمی ترکی مانند فرهنگ حمام ترکی، نمایش‌های عرفانی درویشی، ملودی‌ها و موسیقی زنده ترکی، رقص‌های محلی، چشیدن غذاهای ترکی آشنا شوید. برخی از فعالیت‌های فرهنگ ترکیه را در ادامه خواهید خواند.

 

چرا باید به کاپادوکیا سفر کنیم؟

در کاپادوکیا چه فعالیت‌هایی انجام دهیم؟

با توجه به فرهنگ و سنن ترکیه در کاپادوکیا می‌توانید فعالیت‌هایی انجام دهید که برای هر گردشگری مفرح است و علاوه بر سرگرمی و وقت‌گذرانی می‌تواند با آداب و رسوم این کشور بهتر آشنا شود. در ادامه تجربه فعالیت‌های متفاوت در سفر به کاپادوکیا را بررسی خواهیم کرد:

  • حمام ترکی: حمام ترکی نه تنها مکانی برای شستشو و نظافت بوده است، بلکه به عنوان یک منطقه اجتماعی از گذشته تا به امروز گسترش یافته است. تفاوت‌های معماری و ویژگی‌های آنها با توجه به باورهای مذهبی و سبک زندگی مردمان هر دوره تغییر کرده است. برخلاف حمام‌های ترکی کلاسیک، حمام‌های ترکی کاپادوکیا در داخل سازه‌های معتبر حک‌شده در صخره‌ها قرار دارند. در سنت حمام کاپادوکیا، که درهای دنیای دیگری را باز می‌کند، می‌توانید حمام گلی بگیرید و روح خود را به ماهی‌های درمانی تحویل دهید. همراه با محیطی بی‌انتها، انرژی خود را به دست می‌آورید و از خستگی که در تمام طول روز بر دوش شما حمل می‌شده رها می‌شوید.
  • شب ترکی: یکی دیگر از رویدادهایی که سفر با تور کاپادوکیا شما را فراموش نشدنی می‌کند، شب‌های ترکی با نمایش‌هایی است که فرهنگ ترک را منعکس می‌کند. در کاپادوکیا می‌توانید به موسیقی کلاسیک و فولک ترکی گوش دهید و با سبک قدیمی موسیقی آناتولی آشنا شوید. مهمانان همچنین می توانند رقص‌های محلی را به نمایندگی از مناطق مختلف ترکیه تماشا کنند و تمام انرژی خود را با نمایش رقص شکم تخلیه کنند. شما می‌توانید نمایش‌های تئاتری را که با حضور مهمانان اجرا می‌شود، تجربه کنید و فرصت تجربه فرهنگ ترکیه را از نزدیک‌ترین شکل ممکن به دست آورید. رویدادهای فرهنگ ترکی کاپادوکیا در هتل‌های تاریخی یا غارهای سنگی حکاکی شده برگزار می‌شود. در طول این مراسم که حدود ۳ ساعت طول می‌کشد، می‌توانید غذاهای خوشمزه ترکی بخورید و از نوشیدنی‌های مخصوص محلی بچشید.
  • مراسم دراویش: درویشی چرخان یکی از آیین‌های جذاب مولوی است که پس از مرگ مولانا، یکی از شناخته شده‌ترین پژوهشگران تاریخ فرهنگی ترک در جهان، برای زنده نگه داشتن اندیشه‌های او پایه‌گذاری شد. اینطور می‌توان گفت که این مراسم رقص نوعی مراقبه است که سیری معنوی را به همراه دارد. با همراهی استادان دراویش چرخان همراه با نوازندگان سنت مولوی که فارغ از منیت به ثروتی واقعی رسیده‌اند، اجرا می‌شود. نمایش چرخان درویشی که سبک لباس پوشیدن و رقص خاص خود را دارد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. هر قسمت معنای عمیقی دارد. آیین مرموز درویشی که بازدیدکنندگان خود را به طبقه‌های ناشناخته احساساتشان می‌برد، یکی از مهم‌ترین سنت‌های ترکی در کاپادوکیا است. بی‌تردید با نمایش تاریخی به یک سفر معنوی خواهید رفت.

جاهای دیدنی کاپادوکیا

کاپادوکیا پر از دیدنی‌های جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. مناطق دیدنی این ناحیه، چهار شهر‌ نوشیر، کایسری، آکسارای و نیگده را تشکیل می‌دهد. در ادامه جاذبه‌های گردشگری آنتالیا و مناطق پربازدید دیدنی را لیست می‌کنیم.

  • دره سرخ: دره سرخ را می‌توان زیبا‌ترین دره‌ کاپادوکیا شمرد. این دره میان دو روستای گورمه و کاوسین واقع شده است. صخره‌های این دره به رنگ‌های صورتی و زرد و نارنجی هستند و در میان آنها، باغ‌های سرسبز، تاکستان‌ها و زمین‌های کشاورزی وجود دارد که متعلق به کشاورزان بومی است. درون صخره‌ها نیز کلیسا‌های پنهانی وجود دارد که قدمت آن‌ها به عهد بیزانس می‌رسد.
  • گورمه: روستای گورمه به بالن‌های هوایی رنگی و زیبایش شهرت دارد و بیشتر گردشگران برای سوار شدن یا تماشای این بالن‌ها به این روستا می‌آیند.
  • شهر زیرزمینی کایماکلی: بیشتر شهر‌های زیرمینی کاپادوکیا در دوره برنز ساخته شده‌ است. اما قدمت کایماکلی به دوران بیزانس می‌رسد. در آن زمان مسیحیان برای محفوظ ماندن از هجوم و حمله اعراب مجبور به زندگی زیرزمینی شدند. این شهر نمونه‌ بزرگی از اتاق‌هایی زیرزمینی است که ‌توسط تونل‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند. این شهر از هشت طبقه تشکیل شده است که امکان بازدید از چهار طبقه‌ آن برای گردشگران وجود دارد.
  • موزه فضای باز زلو:‌ موزه زلو در قرن نهم به ‌عنوان صومعه کاربرد داشته است. اما امروز در این موزه، دو کلیسا برای بازدید وجود دارد.
  • معبد اسکی گوموسلر: این معبد در ده کیلومتری شمال شرق شهر نیجده واقع شده است و نقوشی در داخل آن دیده می‌شوند قدمت آن‌ها به قرن یازده میلادی می‌رسد.
  • از مناطق دیدنی کاپادوکیا می‌توان به کایسری، اوانوس، اوچ حیصار، پسابگ، سوگانلی، کاوسین، دره‌ی ایهلارا و موزه‌ فضای باز گورمه اشاره کرد.
  • کلیساهای کاپادوکیا: این شهر پر از کلیساست. کلیسای کاریکلی، باربارا، نانری، المالی، ایلانلی، کارانلیک و کلیسای توکالی.
  • وادی یا دره عشق: طول آشک وادیسی (AŞK VADISI) ۴۹۰۰ متر و پر از دودکش‌های پری است.

 

بهترین زمان بازدید از کاپادوکیا

آب و هوای کاپادوکیا در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و برفی است. برای سفر به این سرزمین بهترین آب و هوا پاییز و بهار است.

 

۱۸ فعالیت در سفر ۴ روزه به کاپادوکیا

 

چگونه به کاپادوکیا برویم؟

برای رسیدن به کاپادوکیا راه‌های مختلفی وجود دارد. اما پرواز مستقیم از تهران به این شهر نیست و لازم است ابتدا به یکی از شهرهای مهم ترکیه مانند آنکارا بروید و یا سفری آسان از استانبول به کاپادوکیا را تجربه کنید. چون این شهر فرودگاه ندارد. شما می‌توانید تور کاپادوکیا را از ایران بخرید و ترنسفر به عهده تور باشد و یا اینکه به استانبول رفته و از آنجا تورهای کاپادوکیا را خریداری کنید. همچنین هر روز اتوبوس‌ها نیز از شهرهای مختلف به سمت کاپادوکیا حرکت می‌کنند.

  • اتوبوس استانبول به کاپادوکیا با فاصله ۱۲ ساعته
  • اتوبوس ازمیر به کاپادوکیا با فاصله ۱۲ ساعته
  • اتوبوس آنتالیا به کاپادوکیا با فاصله ۹ ساعته
  • اتوبوس قونیه به کاپادوکیا با فاصله ۵ ساعته
  • اتوبوس بورسا به کاپادوکیا با فاصله ۱۱ ساعته

 

منبع ۱

منبع ۲

۰۷ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران