بهترین زمان برای سفر به کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
بهترین زمان برای سفر به کاپادوکیا

کاپادوکیا یکی از قطب‌های گردشگری کشور ترکیه بوده و به شهر بالون‌ها معروف است. این شهر به واسطه جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی که دارد، توانسته نام خود را جز میراث فرهنگی یونسکو ثبت کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های کاپادوکیا به عنوان یک شهر توریستی این است که برای بازدید بسیاری از جاذبه‌های این شهر زیبا و تاریخی، نیازی به پرداخت هزینه نیست. اگر قصد سفر دارید، تور کاپادوکیا را حتما جز گزینه‌های خود قرار دهید. یکی از رایج‌ترین سوالات افرادی که قصد سفر به این شهر را دارند این است که بهترین زمان سفر به کاپادوکیا کی است؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بهترین زمان را برای سفر شما به این شهر زیبا و دیدنی ترکیه معرفی کنیم.

 

آشنایی با کاپادوکیا

کاپادوکیا منطقه‌ای در آناتولی مرکزی در کشور ترکیه است که بین شهرهای نوشهیر و قیصریه قرار دارد. این شهر به واسطه جاذبه‌های طبیعی منحصربفردی که دارد، جز میراث یونسکو به ثبت رسیده است. کاپادوکیا به صخره‌های عجیبی که در این شهر قرار دارد، معروف شده که امروزه به این صخره‌ها دودکش‌های پری نیز می‌گویند. گفته می‌شود که این صخره‌ها و بافت منحصر به فرد کاپادوکیا در طی هزاره‌ها بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی شدید و فرسایش شکل گرفته‌اند. این صخره‌ها از دو نوع سنگ بازالت (بخش بیرونی و سخت‌تر) و توفا (بخش داخلی و نرم‌تر) تشکیل شده‌اند. توفا که توسط عناصر در طول هزاران سال تشکیل شده است، با سرعت بیشتری ایجاد شده و مناره‌هایی با  کلاه‌های قارچ مانند تیره را ایجاد کرده است که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

جالب است بدانید که در گذشته مردم کاپادوکیا صخره‌های آتشفشانی نرم این منطقه را تراشیده و خانه‌ها، کلیساهای غاری و صومعه‌ها و حتی شهرهای زیرزمینی که صدها فوت عمق دارند را ساخته‌اند. به طوری که در حال حاضر بسیاری از این سازه‌ها اکنون به مناطق گردشگری تبدیل شده‌اند. غارها نیز به هتل‌هایی لوکس تبدیل شده‌ و یک انتخاب محبوب برای اقامت گردشگران محسوب می‌شوند. همان طور که گفته شد کاپادوکیا به شهر بالن‌ها شهرت داشته و برای تماشای پرواز بالن‌ها که تفریحی کاملا رایگان هم هست، می‌توانید صبح زود به بهترین مکان‌ها برای تماشای بالن‌ها در کاپادوکیا و آسمان را نگاه کنید تا پرواز بالن‌های رنگارنگ در آسمان آبی را که گویی یک تابلوی نقاشی هستند، تماشا کنید. همچنین در صورت عدم محدودیت در بودجه سفر می‌توانید با پرداخت هزینه بالن سواری را تجربه کنید.

 

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در کاپادوکیا

 

سفر به کاپادوکیا در ماه‌های مختلف سال

مهم‌ترین پارامتری که در تعیین بهترین زمان برای سفر به کاپادوکیا نقش دارد، شرایط آب و هوایی این منطقه است. از همین رو در زیر نگاهی به دما و شرایط هوایی در تک تک ماه‌های سال می‌پردازیم. همچنین شرایط سفر در هر کدام از ماه‌ها را بررسی کرده و در نهایت می‌توانید با توجه به سلیقه خود بهترین زمان سفر به کاپادوکیا را برای همراه شدن با تور کاپادوکیا انتخاب کنید:

  • سفر به کاپادوکیا در ماه ژانویه

هوای کاپادوکیا در ماه ژانویه سرد بوده و همچنین احتمال بارش برف نیز در این ماه زمستانی وجود دارد. از آنجا که کاپادوکیا در منطقه‌ای کاملا کوهستانی قرار دارد، در صورت بارش برف سنگین، مسیرهای تردد مسدود می‌شود. همچنین در روزهای برفی و روزهایی که دمای هوا پایین است، بالون سواری در کاپادوکیا کنسل می‌شود. اگرچه بطورکلی در این ماه سال هوا سرد است، اما برخی روزها هوا آفتابی و آسمان آبی بوده و می‌توان با توجه به سوز سرما به گردش در این شهر پرداخت.

  • سفر به کاپادوکیا در ماه فوریه

آب و هوای کاپادوکیا در ماه فوریه بسیار شبیه ژانویه است. به طوری که روزهای سردی با احتمال برف خواهید داشت. از آنجایی که ماه‌های زمستانی ژانویه و فوریه در کاپادوکیا بسیار آرام بوده و تعداد توریست‌ها کم است، ممکن است بسیاری از فعالیت‌ها و اماکن تفریحی در دسترس شما نباشند. اما در حالت کلی هزینه سفر از قبیل بلیط هواپیما و رزرو هتل در مقایسه با دیگر ماه‌های سال بسیار ارزان خواهند بود.

 

سفری عاشقانه به کاپادوکیا

  • سفر به کاپادوکیا در ماه مارس

ماه مارس هم جز ماه‌های زمستانی در کاپادوکیا به حساب می‌آید و با اینکه هوا رو به گرم شدن بوده و دمای هوا در حال افزایش یافتن است، میزان باد نیز افزایش می‌یابد. به طوری که بالن سواری در کاپادوکیا در ماه مارس به دلیل وزش باد در اکثر روزها لغو می‌شود. از طرفی دمای هوا در طول روز در ماه مارس کاپادوکیا به نسبت دو ماه قبل گرم‌تر بوده اما با غروب خورشید سرد می‌شود؛ بنابراین توصیه ما این است که از ماه مارس صرف نظر کنید و سفر خود را چند هفته جابجا کنید!

  • سفر به کاپادوکیا در ماه آوریل

در ماه آوریل به وضوح می‌توان گرمایش هوا را احساس کرد. به طوری که آوریل یکی از محبوب‌ترین ماه‌های سال و جز بهترین زمان سفر به کاپادوکیا محسوب می‌شود. اما بهتر است بدانید که کاپادوکیا در ماه آوریل بارانی است. از طرفی دمای هوای روز کاپادوکیا در آوریل  بسیار مطلوب بوده و بهترین زمان برای کوهنوردی در صخره‌های زیبای این شهر کوهستانی است.

 

بهترین رستوران‌های کاپادوکیا

  • سفر به کاپادوکیا در ماه می

در ماه می زمستان رسماً در کاپادوکیا به پایان رسیده است و دمای هوا در روز و شب در حال افزایش است. از همین رو ماه می یکی از بهترین زمان‌ سفر به کاپادوکیا بوده و صبح‌ها آسمان آبی و هوا مطلوب است. در نتیجه شرایط برای به پرواز درآمدن بالن‌ها کاملا مهیا بوده و میزان گردشگران در این ماه سال زیاد می‌شود. همچنین بسیاری از فعالیت‌های تفریحی مخصوص کاپادوکیا در این ماه برگزار شده و شما می‌توانید سفری به یادماندنی به این شهر دیدنی ترکیه را تجربه کنید.

  • سفر به کاپادوکیا در ژوئن

در اوایل ژوئن، هم دمای روز و هم شب در کاپادوکیا مطبوع است. اما در اواخر ژوئن، دمای روز شروع به گرم شدن می‌کند. بطورکلی ژوئن زمان خوبی برای سفر به کاپادوکیا است. در این ماه هر روز تورهای بالن سواری دایر است. همچنین می‌توانید در غروب که هوا خنک‌تر است از تپه‌های اطراف  بالا رفته و به تماشای منظره زیبای غروب شهر زیبای کاپادوکیا بپردازید.

 

۱۰ فعالیت برتری که باید در کاپادوکیا تجربه کنید

  • سفر به کاپادوکیا در ماه جولای

در ماه جولای هوای کاپادوکیا تقریبا گرم بوده و آسمانی صاف و روزهایی آفتابی دارد. اگر می‌توانید با گرما کنار بیایید و تحمل گرمای هوای جولای را دارید، در این ماه هم کارهای زیادی در کاپادوکیا می‌توانید انجام دهید.  غروب آفتاب و شب، بهترین زمان برای گردش در کاپادوکیا بوده و در هر لحظه برنامه‌ای برای لذت بردن از سفر خود خواهید داشت. نکته خوبی که در مورد هتل‌های غاری در کاپادوکیا وجود دارد این است که آنها همیشه خنک هستند. بنابراین گزینه مناسبی برای اقامت در زمان‌های گرم سال محسوب می‌شوند. برخی از هتل‌ها نیز دارای استخر بوده که در فصل تابستان بسیار پر طرفدار هستند.

  • سفر به کاپادوکیا در ماه آگوست

آگوست گرم‌ترین ماه سال در کاپادوکیا است. مانند جولای، آسمان آبی روشن بوده و روزهای آفتابی طولانی خواهید داشت. بهترین زمان برای بالن‌سواری در ماه آگوست در کاپادوکیا، اول صبح است. چرا که هوا کاملا مطبوع بوده و شما می‌توانید نهایت لذت را از بالن‌سواری بدون اذیت شدن از گرما و سرمای هوا ببرید.

  • سفر به کاپادوکیا در ماه سپتامبر

در ماه سپتامبر در کاپادوکیا شاهد دو نوع آب و هوا خواهید بود. به این صورت که در اوایل سپتامبر هوا گرم است. اما در اواخر آن دمای روزانه در حال کاهش بوده و شاهد نشانه‌هایی از آمدن پاییز خواهید بود. یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به کاپادوکیا از نظر گردشگران از اواسط سپتامبر به بعد است. چرا که روزها هوا کمی گرم و آفتابی و آسمان آبی بوده و بعد از ظهر با غروب خورشید هوا خنک شده و نسیم مطبوعی می‌وزد که می‌تواند گردش در این شهر را برای توریست‌ها جذاب‌تر کند.

 

به کندوان تبریز برویم یا کاپادوکیای ترکیه؟

  • سفر به کاپادوکیا در ماه اکتبر

با وارد شدن به ماه اکتبر، به طور کلی شاهد فرارسیدن پاییز در آن خواهید بود. از اصلی‌ترین نشانه‌های آن می‌توان به کاهش دمای روز و هوا بسیار مطبوع آن اشاره کرد. در حالی که شب‌های اکتبر در کاپادوکیا کمی سرد است. البته شما همچنان از مزیت آسمان آبی شفاف در طول روز برخوردار خواهید بود که آن را به زمان مناسبی برای بالن سواری تبدیل می‌کند. طلوع آفتاب نیز دیرتر است که به معنای داشتن فرصت بیشتر برای خواب و استراحت در سفر است. ناگفته نماند که در اکتبر هوا خنک بوده و از همین رو زمان خوبی برای گردش، تفریح، پیاده روی و صخره نوردی در کاپادوکیا است.

  • سفر به کاپادوکیا در ماه نوامبر

با فرا رسیدن ماه نوامبر در کاپادوکیا شاهد کاهش دما در روز و هم خواهیم بود. البته دمای هوا در شب بسیار پایین‌تر بوده به همین دلیل اگر در این ماه به کاپادوکیا سفر کردید، حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید. در این ماه به غیر از چند روز آسمان اغلب آبی و صاف است. در ماه نوامبر تعداد گردشگران نسبت به ماه‌های سپتامبر و اکتبر کم‌تر بوده و از همین رو قیمت‌ها نیز کاهشی می‌شوند. اگر می‌خواهید در زمان خلوت به کاپادوکیا بروید و تحمل سرمای هوا را دارید، نوامبر می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. نکته مهمی که باید اشاره کنیم این است که قیمت تورهای بالن سواری در زمان‌های مختلف در کاپادوکیا متفاوت بوده و این قیمت‌ها بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ پوند متغیر هستند که در ماه نوامبر به دلیل کاهش تعداد گردشگران، قیمت بالن‌سواری حداقل است.

  • سفر به کاپادوکیا در ماه دسامبر

دسامبر ماه آخر پاییز در کاپادوکیا بوده و نشانه‌هایی از زمستان را می‌توان در این روزها احساس کرد. بنابراین طول روز هم نیاز به پوشیدن لباس گرم مانند پالتو و شال و کلاه خواهید داشت. دراین ماه کاپادوکیا بسیار آرام و ساکت است و بسیاری از فعالیت‌های تفریحی مخصوص منطقه از جمله بالن‌سواری تعطیل می‌شود. به طوری که حتی در این ماه می‌توانید شاهد بارش برف هم باشید. دسامبر از نظر تفریحی و به خصوص بالن‌سواری اصلا زمان مناسبی برای سفر به کاپادوکیا نیست.

 

بازدید از دریاچه صورتی کاپادوکیا

 

نتیجه‌گیری برای انتخاب بهترین زمان سفر به کاپادوکیا

در هنگام سفر به هر شهر یا کشوری، باید حتما از شرایط آب و هوایی آن شهر، اطلاع داشته باشید تا در حین سفر به مشکل بر نخورید و از شرایط جوی، غافلگیر نشوید. در مورد سفر به کاپادوکیا و تعیین بهترین زمان برای سفر به کاپادوکیا هم این قضیه صادق است. یعنی شما باید ابتدا از شرایط آب و هوایی کاپادوکیا آگاهی داشته باشید تا بتوانید زمان مناسب را انتخاب کنید. البته تعیین زمان مناسب از نقطه نظرهای مختلف، با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال اگر می‌خواهید سفر آرامی داشته باشید و مسافرت‌های شلوغ را نمی‌پسندید، ماه‌های تابستان یعنی جولای، آگوست و اوایل سپتامبر و همچنین ژانویه و فوریه و اوایل مارس، انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود. در واقع فصل تابستان به دلیل گرما و فصل زمستان به دلیل سرما، جز زمان‌های خلوت کاپادوکیا هستند. در این زمان‌ها هزینه هتل کمتر است اما در عوض بسیاری از فعالیت‌ها و اماکن تفریحی تعطیل هستند.

از طرفی دیگر اگر می‌خواهید از تمامی تفریحات و جاذبه‌های تفریحی کاپادوکیا لذت ببرید، در فصل بهار و پاییز به این شهر بیایید. این زمان‌ها اوج سفر گردشگران به کاپادوکیا بوده و به همین دلیل باید از قبل هتل خود را رزرو کنید. همچنین توجه داشته باشید که هزینه تورها و سفر در این بازه‌های زمانی سال نسبتا بالاتر خواهند بود. البته اگر با تور کاپادوکیا به این شهر بروید، خیال شما از بابت رزرو هتل و بلیط راحت خواهد بود.

 

منبع ۱

منبع ۲ 

منبع ۳

۱۰ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران