بهترین سوغاتی‌های کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
بهترین سوغاتی‌های کاپادوکیا

سوغاتی‌های کاپادوکیا از تنوع زیادی برای گردشگران داخلی و همچنین خارجی برخوردار است. کاپادوکیا بر خلاف دیگر شهرهای توریستی تور ترکیه بازارهای بسیار شلوغی ندارد. بنابراین فرصت برای گشت و گذار و کاوش در آنها آسان زیاد خواهد بود. در بازارهای کاپادوکیا می‌توان چیزهای منحصر به فرد و متنوعی را پیدا کرد که در جای دیگری وجود ندارند. در این مقاله قصد داریم تا بگوییم که به عنوان یک مسافر، چه سوغاتی‌هایی را می‌توانید برای دوستان و آشنایان خود از تور کاپادوکیا خریداری کنید. پس همراه ما باشید تا با مهم‌ترین سوغاتی‌های کاپادوکیا در این مقاله آشنا شوید.

 

چشم‌ نظر (Evil eye)

مردم ترکیه اعتقاد شدیدی به چشم زخم دارند. بنابراین اغلب دوست دارند تا چیزی را به عنوان چشم نظر با خود داشته باشند تا در برابر نفرین، بدشانسی یا حس منفی دیگران محافظت شوند. اگر به کاپادوکیه سفر کردید، چشم نظر یا به قول بومیان منطقه نازار، خریدی ضروری است. شما می توانید آنها را در هر گوشه از کاپادوکیا پیدا کنید. این چشم نظرها می‌توانند به شکل آهنربا، جاکلیدی یا لوازم جانبی، دیوارکوب و حتی ساعت و ... به فروش برسند. هر چند که چشم نظر در سراسر ترکیه یافت می‌شود اما چشم‌ نظرهای موجود در کاپادوکیا طرح‌ها و تنوع‌های بیشتری دارند.

 

بایدها و نبایدهای سفر به کاپادوکیا

 

دانه‌های بو داده (Roasted Seeds)

از جمله معروف‌ترین سوغاتی‌های کاپادوکیا دانه‌های بو داده و برشته مخصوصی هستند که در همه جای آن یافت می‌شوند. به طوری که کاپادوکیا به خاطر دانه‌های برشته شده‌ خود در بین گردشگران شناخته شده است. دانه‌های بو داده به قدری در کاپادوکیا رایج هستند که شما به راحتی قادر خواهید بود دستگاه‌های مخصوصی را که در هر مغازه نزدیک گورمه در حال برشته کردن دانه‌ها هستند مشاهده کنید. این دانه‌های بوداده خود از تنوع بالایی برخوردار بوده و گاهی اوقات انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها برای خرید برای توریست‌ها سردرگم‌کننده خواهد بود. در این صورت می‌توانید از فروشنده‌ها برای داشتن بهترین انتخاب کمک بگیرید. یکی از پرطرفدارترین دانه‌های بو داده در میان مردم محلی و توریست‌های کاپادوکیا دانه کدو تنبل است که به طور گسترده در سرتاسر منطقه کاپادوکیا یافت می‌شود.

 

چراغ‌های سنگی زینتی کاپادوکیا (Cappadocian stone lamps)

اگر به دنبال سوغاتی هستید که به عنوان یادگاری برای خود یا آشنایان خریداری کنید، چراغ‌های سنگی زینتی کاپادوکیا گزینه ایده‌آلی خواهند بود. چرا که این چراغ‌ها به نوعی نماد کاپادوکیا و هتل‌های صخره‌ای آن هستند.  این چراغ‌های زینتی فقط در کاپادوکیا یافت می‌شوند. چراغ‌های سنگی در نگاه اول بسیار سنگین و محکم به نظر می‌رسند. اما به محض بلند کردن آن‌‌ها متوجه خواهید شد که بسیار سبک هستند. البته با اینکه این چراغ‌ها وزن کمی دارند اما به دلیل شکننده بودن باید در حین حمل و نقل محتاط باشید.

همان طور که گفته شد کاپادوکیا به خاطر هتل‌های غارنشینی که دارد معروف است. از این رو اکثر مغازه‌ها لامپ‌هایی می‌فروشند که به شکل این غارها حکاکی شده و نام کاپادوکیا بر روی آن‌ها حک شده است. خرید چراغ‌های سنگی مخصوص کاپادوکیا از لحاظ اقتصادی نیز کاملا به صرفه بوده و هدیه‌ای ارزان و اما بسیار زیبا به حساب می‌آیند.

 

۷ رستوران و کافه عالی در کاپادوکیا

 

فرش و گلیم (Rugs and carpets)

ترکیه از جمله کشورهایی است که به خاطر فرش و قالی‌هایش معروف است. این فرش‌ها و گلیم‌ها در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، پیچیده و زیبا بافته می‌شوند. در منطقه گورمه کاپادوکیا می‌توانید مغازه‌های با کیفیت عالی را برای خرید فرش و قالیچه پیدا کنید. حتی این مغازه‌ها می‌توانند فرش‌های خریداری شده شما را به کشور و هر آدرسی که دوست دارید ارسال کنند. بنابراین اگر علاقه زیادی به خرید هر کدام از فرش‌ها دارید نیازی به فکر کردن بابت مشکل نداشتن جا در چمدان نخواهید داشت.

 

محصولات سرامیکی (Ceramics)

محصولات سرامیکی در اکثر شهرهای ترکیه وجود دارند. اما تنوع طرح، رنگ، مدل و ... در فروشگاه‌های کاپادوکیا به خصوص در منطقه آوانوس خیلی بیشتر است. به طوری که هر یک از آنها واقعا‌ زیبا هستند و خرید آن‌ها می‌تواند سوغاتی بسیار جذابی برای کسانی باشد که دوستشان دارید. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید توصیه می‌کنیم در سفر با تور کاپادوکیا سری به فروشگاه‌های سرامیک در آوانوس بزنید و از تماشای این آثار هنری فوق‌العاده لذت ببرید. ناگفته نماند که گرفتن عکس از داخل این فروشگاه‌ها اکیدا ممنوع بوده و در صورت نادیده گرفتن این قانون می‌توانید جریمه شوید. این قانون برای محافظت از طرح‌های هنرمندان از کپی برداری توسط دیگران در دنیای بیرون وضع شده است.

 

آهنرباهای زینتی (Magnets)

اگر به آهنرباهای زینتی علاقه دارید بدون شک کاپادوکیا یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید آن‌ها خواهد بود. به طوری که این آهنرباها به یکی از اصلی‌ترین سوغات کاپادوکیا در میان توریست‌ها تبدیل شده‌اند. ادعا می‌کنیم که هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت در این مقصد گردشگری می‌توانید بهترین گزینه‌ها را پیدا کرده و خریداری کنید. این آهنرباها دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی بوده و برخی از آن‌ها نمادی از جاذبه‌های توریستی و فرهنگ ترکیه را به تصویر می‌کشند. از جمله جالب‌ترین این آهنرباها مواردی هستند که از سنگ معروف کاپادوکیا ساخته شده‌اند.

 

محصولات سفالی (Pottery)

به غیر از سرامیک، گردشگران می‌توانند در آوانوس محصولات سفالی زیبایی را نیز پیدا کنند. البته انواع محصولات سفالی که جز سوغاتی‌های کاپادوکیا هستند را می‌توان در بازارهای محلی یا خیابانی آن پیدا کرد. اما توصیه ما به شما گردشگران این است که اگر قصد خرید سفال را دارید حتما سری به آوانوس بزنید. در این مکان سفال‌ها توسط صنعتگران حرفه‌ای خلق می‌شوند و شما می‌توانید در برخی از جاها شاهد مراحل تولید باشید. در صورتی که به صورت گروهی و در قالب تور گردشگری مسیر آوانوس را در پیش گرفتید اصلا در خرید خود عجله نکیند. چرا که به شما این اطمینان را می‌دهیم که آنچه را که از خرید در یک مغازه از دست می‌دهید، در فروشگاه دیگری در ایستگاه بعدی خواهید یافت.

 

چرا باید به کاپادوکیا سفر کنیم؟

 

بهترین فروشگاه‌ها برای خرید سوغاتی در کاپادوکیا

در کاپادوکیا مکان‌های مختلفی برای بازارگردی و خرید سوغاتی وجود دارد. اما برخی از آن‌ها از نظر گردشگران داخلی و خارجی بهتر هستند. چرا که می‌توانید در آن‌ها کالاهای باکیفیتی را با قیمت‌های مناسب‌تر و تنوع بالاتر پیدا کرده و یادگاری منحصر به فردی را از کاپادوکیا خریدای کنید. در ادامه چند مورد از بهترین مکان‌ها را برای خرید سوغاتی در کاپادوکیا معرفی کرده‌ایم:

قلعه اوچیسار (Uchisar Castle)

از جمله سوغاتی‌های مخصوص کاپادوکیا که خرید آن‌ها از قلعه اوچیسار توصیه می‌شود می‌توان آهنربا، آویز دیواری، چشم نظر، سرامیک، زنگ، جاکلیدی، چراغ‌های زینتی کاپادوکیا و سایر چیزهای زیبا با قیمت‌های مقرون به صرفه را نام برد. فراموش نکنید که برای داشتن خریدی خوب با قیمت مناسب چانه زنی را هرگز فراموش نکنید.

نوشهیر (Nevsehir)

آهنربا، آویز دیواری، چشم نظر، سرامیک، زنگ، جاکلیدی، چراغ‌های زینتی که از معروف‌ترین سوغاتی‌های کاپادوکیا هستند را می‌توانید در نوشهیر پیدا کنید. قیمت محصولات در این مکان بسیار مقرون به صرفه بوده و با کمی چانه زدن می‌توانید خریدی ارزان‌تر را نیز تجربه کنید. در اینجا لوکوم (شیرینی مخصوص ترکیه)، میوه‌های خشک و ادویه‌جات را نیز خواهید یافت.

بازار اوگروپ (Ugrup market)

بازار اوگروپ از دیگر مکان‌هایی می‌باشد که گردشگران می‌توانند برای خرید و گشت و گذار به آنجا رفته و یادگاری‌های بسیار زیبایی را برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنند. آهنربا، آویز دیواری، چشم نظر، سرامیک، زنگ، جاکلیدی، چراغ‌های سنگی کاپادوکیا که از معروف‌ترین سوغاتی‌های این مقصد گردشگری هستند را می‌توانید با قیمت مناسب در بازار اوگروپ پیدا کنید.

 

سه تا از بهترین هتل‌های ۵ ستاره کاپادوکیا

آوانوس (Avanos)

همان طور که گفته شد آوانوس معروف‌ترین مکان در کاپادوکیا برای خرید انواع محصولات مصرفی و زینتی سفالی و سرامیکی است. البته محصولات سفالی و سرامیکی آوانوس به دلیل ارزش هنری بالایی که دارند با قیمتی گران‌تر در مقایسه با دیگر سوغاتی‌های کاپادوکیا به فروش می‌رسند.

دره دورنت (Deverent valley)

Deverent valley مکانی است که توصیه می‌کنیم هر گردشگری حتما یک بار در تور کاپادوکیا برای خرید سوغاتی به آنجا بروند. چرا که در این بازار می‌توانید تمامی سوغاتی‌هایی را که در این مقاله معرفی کردیم را با قیمتی ناسب خریداری کنید. چانه زدن را در دره دورنت فراموش نکنید.

پاشاباغ (Pasabag)

پاشاباغ که با نام دره دودکش پری (fairy chimney valley) در کاپادوکیا شناخته می‌شود، از دیگر مکان‌های پیشنهادی ما برای خرید سوغاتی است. در این مکان می‌توانید انواع آهنربا، آویز دیواری، چشم نظر، سرامیک، لامپ های سنگی کاپادوکیا و چیزهای زیبا دیگر با قیمت‌های مقرون به صرفه را پیدا و خریداری کنید.

شهر زیرزمینی کایماکلی (Kaymakli underground city)

هر آنچه را که از سوغاتی‌های کاپادوکیا تصور می‌کنید را می‌توانید در شهر زیرزمینی کایماکلی پیدا کنید. آهن ربا، دیوارکوب، چشم نظر، سرامیک، زنگ، جاکلیدی، چراغ‌های سنگی کاپادوکیا، فرش، قالیچه، لوازم حمام، ست‌های آشپزی، لیوان و فنجان و نعلبکی و سایر چیزهای زیبا با قیمت‌های مقرون به صرفه در این مکان به فروش توریست‌ها می‌رسند.

 

راهنمای خرید در کاپادوکیا

موزه فضای باز گورم (Goreme open-air museum)

موزه فضای باز گروم اقلام با ارزشی را با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رساند. توصیه می‌کنیم اگر به دنبال خرید سوغاتی کاپادوکیا با قیمت مناسب هستید هرگز از این مکان خرید نکنید. اما گشت و گذار و تماشای اجناس در آن خالی از لطف نخواهد بود.

 

۰۷ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران