دیدنی‌ترین جاهای کاپادوکیا برای گشت و گذار

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
دیدنی‌ترین جاهای کاپادوکیا برای گشت و گذار

کاپادوکیا یکی از شهرهای تاریخی و پر از جاذبه گردشگری، طبیعی و تاریخی است که آن طور که باید تا چند سال قبل مورد توجه گردشگران تور ترکیه قرار نگرفته بود و در واقع می‌توان گفت حق آن ادا نشده بود. اما در چند سال اخیر شرکت‌های گردشگری، بسیاری از توریست‌ها و گردشگران را به مقصد کاپادوکیا تشویق می‌کنند. این شهر زیبای سنگی در مرکز ترکیه و در شمال رشته کوه توروس قرار دارد. این شهر باقی مانده سنگ‌های آتش فشانی است که به شکل برج و دره و غار و صخره درآمده‌اند. علاوه بر این بناهای طبیعی، بناهای ساخت بشر بسیاری هم مانند کلیساها، رستوران‌ها و ... در دل این سنگ‌ها ساخته شده‌اند.

کاپادوکیا دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند مکان‌های طبیعی بکر و زیبا، اماکن تاریخی زیاد، موزه‌های دیدنی، استراحتگاه‌هایی در دل سنگ طبیعی و ... است. توصیه می‌کنیم حتما از این شهر تاریخی و طبیعی زیبا در سفرهایتان به ترکیه دیدن کنید. در این مقاله دیدنی‌ترین جاهای کاپادوکیا برای گردشگری را برای شما معرفی می‌کنیم تا در هنگام سفر با تور کاپادوکیا از قبل برای خود اولویت‌بندی کنید.

 

دیدنی‌های طبیعی و تاریخی کاپادوکیا

کاپادوکیا دارای جاذبه‌های طبیعی بکر و دست نخورده و اماکن تاریخی زیادی است و این پتانسیل را دارد که به یکی از قطب‌های گردشگری ترکیه تبدیل شود. اگر قصد سفر با تور کاپادوکیا را دارید، حتما زمان خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید اماکنی را که در زیر می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، دیدن کنید. زیرا هر یک دنیایی در خود دارند و حیف است چشمانمان را از دیدن آن‌ها محروم کنیم:

 

۷ رستوران و کافه عالی در کاپادوکیا

دره‌های رز و سرخ

دره‌های رز و سرخ دره‌هایی درهم تنیده و زیبا از بقایای آتش‌فشان‌هایی هستند که در طی میلیون‌ها سال در معرض باد، باران و فرسایش بودند و به شکل زیبای کنونی درآمده‌اند. این دره‌ها سنگ‌هایی به رنگ صورتی و سرخ و قهوه‌ای مایل به نارنجی هستند که زیبایی فوق‌العاده و خیره کننده‌ای دارند. این تپه‌ها بین دو روستای گوریمه و چاووشین قرار دارند. در بین این دره‌ها و در دل سنگ‌ها کلیساهایی ساخته شده‌اند که قدمت آن‌ها به دوران بیزانس برمی‌گردد. در بین این دره‌ها مسیرهای پیاده‌روی جذاب و زیبایی تعبیه شده‌اند که واقعا ناخودآگاه انسان را وادار به زدن به دل این دره‌ها و تپه‌ها می‌کنند.

پارک ملی گوریمه

پارک ملی گوریمه در واقع مجموعه‌ای از کلیساها، اماکن تاریخی و غارهای شگفت انگیز با نقش و نگارهای تاریخی است که به نوعی تداعی کننده تاریخ ترکیه هستند. هنگام سفر با تور کاپادوکیا دیدن این پارک را از دست ندهید.

 

سه تا از بهترین هتل‌های ۵ ستاره کاپادوکیا

روستای گوریمه

روستای گوریمه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین روستاهای جهان می‌باشد که نیمی از آن در زیر خاک دفن شده است. این روستا دارای خانه‌هایی با نمای سنگ و غارهایی با معماری هزار تو است. دو کلیسای تاریخی چشم شیطان و پنهان در این منطقه قرار دارند. همچنین بالون‌هایی برای گردش و دیدن فضای زیبای این روستا از بالا، وجود دارند و شما می‌توانید هم لذت بالون سواری را بچشید و هم این منطقه دیدنی را تماشا کنید.

شهر زیرزمینی درینکو

شهر زیر زمینی درینکو یک معماری فوق‌العاده است که در گذشته برای در امان ماندن از جنگ‌های قبیله‌ای و بومی، مسیحیان در زیر زمین بنا کرده‌اند. این شهر علاوه‌ بر پناهگاه، انباری برای نگهداری مواد و وسایل مختلف بوده‌اند. همچنین از این شهر زیرزمینی برای انجام و برگزاری بسیاری از مراسم مذهبی هم استفاده می‌کردند. این شهر زیرزمینی دارای ۱۸ طبقه بوده و هر طبقه که پایین‌تر می‌روید، طبقات تنگ‌تر می‌شوند.

 

دانستنی‌هایی در مورد بالن‌سواری در کاپادوکیا

موزه فضای باز زلو

موزه فضای باز زلو با نمایی سنگی دارای غارهای زیبای زیادی است که به صورت سکونتگاه درآمده‌اند. شما می‌توانید در فضای باز این موزه قدم بزنید و خود را در ترکیه قدیم تصور کنید. این موزه تا قرن بیستم یک روستای مسکونی بوده و افراد زیادی در آن سکونت داشته‌اند. اما با فرسایش ناشی از گذر زمان خالی از سکنه شده و به موزه تبدیل شده است. کلیسای انگور و یک مسجد سنگی دو مکان مذهبی توریستی این مکان هستند.

شهر زیرزمینی کایماکلی

یکی دیگر از شهرهای زیرزمینی کاپادوکیا، کایماکلی است. این شهر در عصر برنز توسط ترک‌ها برای در امان ماندن از حملات دشمنان ساخته‌اند. این شهر زیرزمینی که یکی از بزرگترین‌ شهرهای زیرزمینی ترکیه‌ است، به صورت یک تو در توی بزرگ ساخته شده است. این شهر زیرزمینی هم علاوه بر حفظ جان از خطرات جنگ‌ها به عنوان انبار نگهداری آذوقه استفاده می‌شده است. اما اکنون به مکانی دیدنی و توریستی تبدیل شده است. گشتن در این شهر زیرزمینی بسیار هیجان‌انگیز است و اگر می‌خواهید تجربه‌ متفاوتی از سفر با تور ترکیه داشته باشید، حتما رفتن به شهر زیرزمینی کایماکلی را جز برنامه‌های خود قرار دهید.

 

۱۰ فعالیت برتری که باید در کاپادوکیا تجربه کنید

صومعه سرای سلیمه

این صومعه سرا که در واقع مکانی ملی-مذهبی- تاریخی است، در بین کوه‌های آتش فشان قرار گرفته و به جاذبه گردشگری تبدیل شده است. این صومعه سال‌ها مکانی برای عبادت مردم بود. قرار گرفتن این صومعه سرا در دل کوه در واقع نوعی ایمنی برای آن ایجاد کرده است. در این صومعه سرا آثار مذهبی و تاریخی زیادی حکاکی شده است.

روستای اوچ حیصار

از مکان‌های دیدنی دیگر کاپادوکیا، روستای تاریخی اوچ حیصار است. این روستا در روی صخره‌ای قرار گرفته که به شکل دژی است. این صخره مسیحیان این منطقه را از حمله دشمنان و متجاوزان حفظ کرده است. این روستا مسیر پیاده‌روی زیبایی دارد که به روستای گوریمه منتهی می‌شود. شهرت روستای اوچ حیصار به دلیل معماری خاص آن است. این روستا به شکل یک دژ مستحکم بنا شده که هدف آن در واقع حفاظت از مردم روستا از حملات دشمنان و بیگانگان است. شما می‌توانید در داخل روستا قدم زده و از منظره تاریخی و زیبای آن لذت ببرید.

 

بهترین رستوران‌های کاپادوکیا

روستای چاووشین

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا، روستای تاریخی چاووشین است. این روستا دارای مکان‌های تاریخی زیادی است. معروف‌ترین مکان‌های تاریخی این روستا دو کلیسا به نام‌های چاووشین و سنت جان پاپتیست است. کلیسای چاووشین مکانی برای اسکان و لانه سازی کبوترها بوده و به همین دلیل به لانه کبوتر هم شهرت دارد.

دره پاشاباغ

دره پاشابگ از دره‌های تاریخی کاپادوکیا است که در واقع صخره‌هایی هستند که به شکل قلعه‌ها و یا به عقیده برخی به شکل قارچ هستند. در بالای این قلعه‌های سنگی اتاقک‌هایی قرار دارند که محل عبادت راهبان بوده است. رفتن به این دره در تور کاپادوکیا حس معنوی خاصی را در شما ایجاد خواهد کرد و همچنین از زیبایی طبیعی آن هم لذت خواهید برد.

 

کاوش در دره‌ها و تپه‌های کاپادوکیا

دره سوگانلی

از دیگر اماکن گردشگری و دیدنی کاپادوکیا، دره سوگانلی است. این دره که مکانی تاریخی است، از قلعه‌های هرمی شکل زیادی تشکیل شده است. این دره زیبا در دورانی یکی از مهم‌ترین مراکز مسیحیت بوده که محلی برای عبادت راهبان و عموم مردم بوده است. سه کلیسای مهم سوگانلی کلیساهای کلاه سیاه، مار و پنهان است که در بین مسیحیان از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشد و از اماکنی است که گردشگران مسیحی حتما به آن‌جا سر می‌زنند.

دودکش‌های جن و پری

دودکش‌های جن و پری از فرسایش ناشی از باد و خاک صخره‌ها بوجود آمده‌ و امروزه به مکانی دیدنی طبیعی تبدیل شده است. در هنگام باد و باران این دودکش‌ها مناظری دیدنی و خارق‌العاده ایجاد می‌کنند. نقش و نگارهای زیادی در دیواره این صخره‌ها وجود دارند که زمینه‌ای برای افسانه سرایی در ارتباط با این دودکش‌ها شده است.

 

تجربه منحصر به فردترین تفریح ها در تور کاپادوکیا

حاجی بکتاش

حاجی بکتاش محلی در نزدیکی شهر کاپادوکیا است که عارفی ایرانی به نام بکتاش و موسس فرقه بکتاشیه در آنجا زندگی می‌کرده است و طرفدارانش برای دیدن این عارف به حاجی بکتاش می‌رفتند. بعد از مرگ این عارف هم همچنان طرفداران فرقه بکتاشیه برای زیارت به حاجی بکتاش رفته‌اند.

روستای اورگوپ

یکی دیگر از مناطقی که مورد توجه و علاقه گردشگران تور کاپادوکیا است، روستای اورگوپ نام دارد. این روستا به دلیل داشتن رستوران‌های رنگارنگ و هتل‌های زیبای آن مکانی آرامش‌بخش برای استراحت و اقامت گردشگران است. گردشگران اوقات خوش و اقامت راحتی را در این روستا خواهند داشت.

 

حقایقی که درباره کاپادوکیا نمی‌دانید

شهر آوانوس

آوانوس یکی از شهرهای کوچک کاپادوکیا می‌باشد که در نزدیکی رود قزل ایماق قرار دارد. این شهر یکی از قطب‌های سفالگری ترکیه است. بنابراین مغازه‌های سفال فروشی زیادی در حوزه این رودخانه وجود دارد که گردشگران می‌توانند به عنوان سوغاتی کاپادوکیا و یا یادگاری، از این شهر سفال بخرند. همچنین موزه‌ سفال و سرامیک باشکوه و باعظمتی در این شهر وجود دارند که آثار بسیار زیبا و خارق‌العاده‌ای در آنجا به نمایش گذاشته شده است.

دره ایهلارا

این دره باریک و زیبا بسیار سرسبز است که خاکی حاصلخیز دارد و زمین‌های کشاورزی زیادی در اطراف آن وجود دارند. این دره پر از درختان زیبا است که در فصل پاییز به دنیایی از رنگ‌ها تبدیل شده و واقعا منظره‌ای شگفت‌انگیز و زیبا خلق می‌کند. این دره بهترین مکان برای یک پیاده‌روی دلچسب است. پیاده روی کنید و هوای پاک آن را استشمام کرده و با مناظر زیبا چشمان خود را بنوازید.

 

معرفی ۱۰ شهر توریستی ترکیه

کلام آخر

شهر کاپادوکیا یکی از زیباترین شهرهای ترکیه می‌باشد که امروزه به یکی از قطب‌های گردشگری ترکیه تبدیل شده است. این شهر در واقع مجموعه‌ای از سنگ‌های باقی مانده از گدازه‌های آتش فشانی است. کاپادوکیا که به شهر سنگی معروف است دارای اماکن تاریخی و طبیعی بسیار است که به تنهایی نماینده تمام و کمالی از تاریخ و طبیعت بکر ترکیه است. اگر قصد سفر با تور ترکیه را دارید، شهر زیبای کاپادوکیا را یکی از مقاصد خود قرار دهید و در ضمن برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا وقت کافی اختصاص دهید.

۱۸ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران