جاهای دیدنی کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
جاهای دیدنی کاپادوکیا

جذابیت‌های افسانه‌ای، غذاهای سنتی، مکان‌های نامتعارف و زیبایی بهشتی مناظر طبیعی، از کاپادوکیا مقصدی درجه یک برای گردشگران سراسر دنیا ساخته‌اند. این منطقه که زمانی یکی از استان‌های امپراتوری روم بود، در واقع فضایی باورنکردنی است که با دره‌ها تلاقی دارد و مملو از صخره‌های شگفت انگیز است. جاهای دیدنی کاپادوکیا، از یک شهر زیرزمینی تا مناظر خیره‌کننده خط افق، تجربه‌ای جادویی را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

 

گشت و گذار در میان جاذبه‌های کاپادوکیا

مکان های دیدنی در کاپادوکیا بی‌پایان هستند. این خطه مناظر و نقاط دیدنی فوق العاده‌ای را از دودکش‌های پری تا خانه‌های صخره‌ای، دره های زیبا، تپه‌های دیدنی، بناهای تاریخی باورنکردنی موزه فضای باز گورمه، شهر زیرزمینی کایماکلی و بسیاری دیگر را شامل می‌شود. بیایید با هم سری بزنیم به برخی از مهمترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی کاپادوکیا:

بالون هوای گرم

کاپادوکیا در ترکیه، یکی از معروف‌ترین مکان های جهان برای بالون سواری است. در اینجا تورهای گروهی ترتیب داده می‌شوند و حداقل ۱۰۰ بالون هوای گرم در یک زمان، در هوا به پرواز در م‌ آیند که تا ارتفاع ۳۰۰۰ فوتی از سطح زمین شناورند.

اگر با تور کاپادوکیا سفر می‌کنید، لازم است حتما از قبل سفرهای بالون هوای گرم را رزرو کنید زیرا بلیط‌ها به سرعت به فروش می‌رسند. البته شرایط آب و هوایی نامساعد هم، ممکن است منجر به  لغو این سفر هوایی شود. همچنین محل برخاستن بالون، روزانه بسته به جهت باد تغییر می‌کند.

سوار شدن بر بالون هوای گرم، فرصتی برای تماشای غروب خیره کننده خورشید بر فراز مناظر باشکوه و گرفتن عکس‌های اینستاگرامی شگفت انگیزی را فراهم می‌کند. بسیاری از پکیج‌ها همچنین شامل نوشیدنی وغذا قبل از پرواز و حتی ارائه گواهینامه پرواز بعنوان یادبود هستند. بعلاوه مدت زمان سواری، بین ۴۵ دقیقه (سواری استاندارد) تا ۷۵ دقیقه (سواری خصوصی) بوده و قیمت‌ها تقریبا ۳۶۵۷ لیر به بالا هستند.

عکس: kapadokyabalonturlari.com.tr

 

دره‌های رز و سرخ در کاپادوکیا 

یکی از جاهای دیدنی کاپادوکیا در سفر با تور ترکیه، مسیری است که به دره رز و سرخ نزدیک به گورمه پیش می‌رود. در واقع مسیر حلقه‌ای دره رز، آنرا به مسیر دره سرخ متصل می‌کند. می‌توانید با اتوبوس به Cavusin بروید و سپس باقی مسیر را پیاده روی کنید یا مستقیما از گورمه پیاده روی را آغاز نمایید. این پیاده روی سخت نیست و حدود ۲-۳ ساعت طول می‌کشد و مسیر برای مبتدیان ایده آل است. باید گفت چشم اندازهای شگفت انگیزی در تمام طول راه در انتظارتان است!

دره سرخ و رز، از نظر زیبایی شناسی بی‌نظیرند. صخره‌هایی در طیف‌های مختلف رنگ صورتی، زرد و نارنجی در همه جا پراکنده شده‌اند که در اثر فوران آتشفشانی و فرسایش بادی و آبی به وجود آمده‌اند. همانطور که در امتداد دره پیش می‌روید، با گل‌های رنگارنگ احاطه می‌شوید و با کلیساهای بسیار زیبا و همراه با نقاشی‌ها و تزئینات فراوان، تاکستان‌ها و مزارع کشت شده توسط کشاورزان محلی روبرو خواهید شد. در نهایت برجسته‌ترین کلیساها در این حوالی عبارتند از: Hacli، Avyali و Uc Hacli.

 

سفری ارزان به کاپادوکیا برای گردشگران

عکس: rosetheguide.com

 

موزه فضای باز گورمه 

این محدوده که از برترین جاهای دیدنی کاپادوکیاست، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اینجا مشتمل بر مجموعه صومعه‌ای است که هر کدام از صومعه‌ها کلیسای خاص خود را دارند و در این میان، کلیسای تاریک بیش از سایرین خودنمایی می‌کند. این مجموعه در منطقه نوشهیر واقع شده و سالانه صدها هزار نفر، به خاطر بناهای جذابی که با نقاشی‌های دیواری زیبا تزئین شده‌اند، از گورمه دیدن می‌کنند. کلیساهای سنت باربارا و سنت باسیل نیز دارای یک مسیر سنگفرش بوده و سقف‌شان با نقوش مذهبی تزئین شده است.

درنظر داشته باشید که عکاسی در داخل کلیساها ممنوع است. بعلاوه، علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ با پرداخت هزینه ورودی ۱۵۰ لیر، از این جاذبه‌های باشکوه دیدن کنند.

عکس: toursce.com

 

دودکش‌های پری  

دودکش‌های پری، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. این مجموعه، مترادف با هزاران صخره منحصر به فرد است که در اثر فرسایش توف آتشفشانی یا سنگ نرم ایجاد شده‌اند وعمدتا در پارک ملی گورمه یافت می‌شوند. برخی از معروف‌ترین مکان‌ها برای دیدن دودکش‌های پری عبارتند از دره زلو، دره سرخ، دره دیورنت و دره کبوتر. راه دیگر برای دیدن این سازه‌های مسحورکننده، سواری با بالون است.

قدمت دودکش‌های پری، به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد. این آثار طبیعی باورنکردنی، شبیه ساقه‌های مخروطی شکلی هستند که در بالای آنها کلاهک‌هایی از بازالت قرار گرفته‌اند و حتی تا ۱۳۰ فوت ارتفاع دارند. آنها می‌توانند قارچی شکل، نوک تیز و ستونی باشند. جالب است بدانید فضای داخلی این مجموعه در ابتدا، توسط انسان در دوره پارینه سنگی و سپس توسط مسیحیان، بعنوان پناهگاه در طول تهاجمات عربی در قرون ۱۱ و ۱۲ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

امروزه برخی از دودکش‌های پایدارتر، به اتاق‌های هتل با شومینه بدل شده‌اند که مهمانان می‌توانند شب هنگام در آنها اقامت کنند و از مناظر خیره‌کننده منطقه لذت ببرند. بعلاوه نقاطی جالب توجه برای تماشای غروب خورشید را در سرتاسر دره شاهد خواهید بود که لوکیشنی عالی برای ثبت عکس‌های اینستاگرامی از مناظر دودکش‌های پری را رقم می‌زنند.

 

بهترین هتل‌های کاپادوکیا متناسب با تمامی بودجه‌ها

عکس: traveluxtours.com

 

دره عشق

دره عشق واقع در خارج از منطقه گورمه، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کاپادوکیا بوده و یک شگفتی معماری با ساختارهای طبیعی و غول پیکر است که در اثر فوران‌های آتشفشانی شکل گرفته است. این سایت زمین شناسی منحصر به فرد از نظر بصری، خیره کننده‌ترین منطقه ترکیه بوده و برای پیاده روی، دوچرخه سواری و بالون سواری شهرت دارد. بعلاوه این دره، یکی از زیباترین مناظر غروب خورشید را ارائه می‌دهد و به ویژه در میان زوج‌ها برای خواستگاری محبوبیت دارد! اینجا یکی از دره‌های محبوب کاپادوکیا است.

عکس: charliepauly.com

 

قلعه اوچیسار 

قلعه Uchisar که در بالاترین نقطه در منطقه کاپادوکیا قرار دارد، یکی دیگر از جاهای دیدنی کاپادوکیا بوده و به خاطر چشم اندازهای پانورامایش شهرت دارد. از مناطق اوچیسار یا گورمه، یک مسیر کوتاه به این قلعه وجود دارد و برای رسیدن به این بنا، باید یک پلکن ۱۲۰ پله را بالا بروید. اینجا مشرف به دودکش‌های پری، دره کبوتر، گورمه و دیگر جاذبه‌های کاپادوکیاست. این قلعه همچنین، مکانی ایده آل برای تماشای غروب باشکوه خورشید به شمار می‌آید.

گفتنی است قلعه اوچیسار، قبلا در دوران امپراتوری بیزانس و سپس عثمانی برای اهداف دفاعی استفاده می‌شد. این مکان که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، به شکل یک برج استوانه‌ای بوده و مملو از اتاق‌ها، تونل‌ها و گذرگاه‌هایی است که ورود به اکثر آنها تقریبا غیرممکن است. زمان بازدید از این بنای باشکوه، همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۲۰ بوده و هزینه ورودی ۸-۹ لیر است.

عکس: peraair.com

 

دره کبوتر 

دره کبوتر، یک مقصد بسیار محبوب برای پیاده روی در منطقه کاپادوکیا، به ویژه بین شهرهای گورمه و اوچیسار است. پیاده روی را می‌توان از هر دو شهر انجام داد، اگرچه اوچیسار نقطه شروع بهتری است. بعلاوه، این پیاده روی خیلی سخت نیست و برای مبتدیان نیز مناسب است.

دره کبوتر که در ۶ کیلومتر گسترده شده، به دلیل مسیر و ستون‌های خاکی، نقاشی‌های باستانی و غارنشین‌هایش و کلیساهای متعدد این حوالی شهرت دارد. اینجا نیز مکانی عالی برای تماشای غروب خورشید و گرفتن عکس‌های زیبایی از چشم اندازهای طبیعت است.

 

بهترین سوغاتی‌های کاپادوکیا

عکس: toursce.com

 

هتل غارهای کاپادوکیا

کاپادوکیا خانه چندین غار صخره‌ای طبیعی است که طی سال‌ها حفظ شده‌اند و به خانه‌ها، کلیساها و هتل‌ها بدل گشته‌اند. تجربه زندگی در یکی از هتل‌ غاری‌های کاپادوکیا، با محیطی دنج و در عین حال مجلل، تنها در کاپادوکیا امکان‌پذیر است. این سوئیت‌ها که در محیط طبیعی شهر قرار گرفته‌اند، راحت، لوکس و مجهز به تمامی امکانات رفاهی هستند و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کاپادوکیا به شمار می‌آیند.

عکس: cappadocia-inn-hotel-goreme.ibooked.nl

 

دره زلو

دره Zelve که بین اورگوپ و آوانوس در کاپادوکیا قرار دارد، یکی از آخرین دره‌های رهبانی متروکه منطقه است. قدمت این دره به دوران بیزانس باز می‌گردد و اکنون اینجا، به موزه‌ای در فضای باز بدل شده است.

مجموعه صومعه دره زلو، دارای چهار کلیسا (Direkli، Balikli Kilise، Üzümlü Kilise و Geyikli Kilise)، غارها، اتاق‌ها، دودکش‌های پری، یک آسیاب، گذرگاه‌ها، کبوترخانه‌ها و حتی چندین خانه است. کلیساها برخلاف سایر کلیساها در کاپادوکیا، نقاشی دیواری ندارند. تعدادی مسیر پیاده روی عالی را نیز در این محدوده خواهید یافت و با توجه به توپوگرافی منطقه، مکان‌های زیادی برای عکاسی وجود دارند. همچنین، می‌توانید از یک کافه و یک فروشگاه هدیه در این دره نیز دیدن کنید.

 

حقایقی که درباره کاپادوکیا نمی‌دانید

عکس: onegirlwholeworld.com

 

شهر زیرزمینی درینکویو

Derinkuyu، عمیق‌ترین شهر زیرزمینی در کاپادوکیا به عمق ۸۵ متر است. اینجا یک هزارتوی غول پیکر از اتاق‌های غار مانند بوده و از سیستم تهویه پیچیده، گذرگاه‌های متصل و ورودی‌های مجزا تشکیل شده است. گذرگاه‌ها به خوبی روشن شده‌اند و می‌توانید در هر قسمت از شهر، به گشت و گذار بپردازید از جمله در کلیساها، مدارس، انبارهای شراب، مکان‌های نگهداری حیوانات و غذا، گورستان‌ها و مکان‌های مشترکی که مردم می‌توانند با هم غذا بخورند، ملاقات کنند و عبادت نمایند...

یکی دیگر از جنبه‌های جذاب این محدوده که در شمار برترین جاهای دیدنی کاپادوکیاست، رودخانه‌ای در زیر شهر است که سابقا بعنوان منبع آب عمل می‌کرد. گفتنی است شهر درینکویو، بسیار شبیه کایماکلی بوده و توسط مسیحیان ساخته شد تا در طول حملات بعنوان پناهگاه مورد استفاده قرار گیرد. بعلاوه اینجا عمیق‌ترین شهر در بین ۳۶ شهر زیرزمینی کاپادوکیاست و هر چه به عمق می‌روید، تونل‌ها کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شوند. بنابراین اگر کلاستروفوبیک هستید، بهتر است از این مکان دوری کنید! در نهایت زمان بازدید از این مکان، همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ بوده و هزینه ورودی ۲۵ لیر است.

عکس: thetravelbunny.com

 

دره ایهلارا

دره Ihlara تنگه‌ای زیباست که توسط رودخانه ملندیز، در طول هزاران سال ایجاد شده است. این دره ۱۴ کیلومتری، یکی از زیباترین و آرام‌ترین جاهای دیدنی کاپادوکیاست و مسیری عالی را برای پیاده روی رقم می‌زند. البته سابقا اینجا مکان مورد علاقه راهبان برای تفریح بوده و کلیساهای بسیاری را در طول دره شاهد خواهید بود از جمله Agacalti Kilise کلیسایی با سبک معماری متمایز، رنگ‌های زنده و ویژگی‌های تزئینی بسیار و همچنین کلیساهای Purenli Seki Kilise، Egritas Kilise، Yilanli Kilise و Arti Kilise.

 

چرا باید به کاپادوکیا سفر کنیم؟

عکس: tripadvisor.nl

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 18 آذر 1402)

نظرات کاربران