بهترین مسیرهای پیاده روی کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
بهترین مسیرهای پیاده روی کاپادوکیا

کاپادوکیا به خاطر داشتن مناظر شگفت و انگیز و متفاوتش معروف است. مناظری که به خاطر وجود صخره‌هایی با شکل‌های عجیب این قدر محبوب هستند و بسیاری از مردم جهان هر ساله، برای دیدنشان به این گوشه از ترکیه سفر می‌کنند. اگر چه خیلی‌ها، سواری بر بالن‌های هوای گرم را هدف تور کاپادوکیا خود قرار می‌دهند، اما پیشنهاد ما این است که برای تجربه‌ی بهتر طبیعت کاپادوکیا، مسیرهای پیاده روی به نقاط خاص از این منطقه را انتخاب کرده و به دل طبیعت آن‌جا بزنید. برای این کار ما ۸ مسیر عالی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

مسیر دره قرمز کاپادوکیا (Red Valley)

وقتی صحبت از پیاده روی در سفر با تور کاپادوکیا به میان می‌آید، حتما دره قرمز یکی از گزینه‌های واضح محسوب می‌شود. ماسه سنگ‌های کم‌نظیر این دره زیر نور خورشید به رنگ قرمز در می‌آیند و منظره‌ای فوق‌العاده را به وجود می‌آورند، منظره‌ای که مخصوصا در زمان طلوغ و غروب خورشید، چشم‌نواز‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. دره قرمز از جمله مکان‌های پیشنهادی برای تماشای غروب آفتاب در کاپادوکیا نیز هست.

مسیرهای پیاده روی کاپادوکیا در دره قرمز بسیار سر راست است و با ماشین تا پای دره نیز می‌توانید بروید. همچنین در طول مسیر، امکان بازدید از یک کلیسایی باستانی که در یک غار قرار گرفته را نیز خواهید داشت و چندین صخره‌ی خاص که برای عکاسی مناسبند را نیز می‌بینید. در کل مسیر دره قرمز، یک مسیر نسبتا ساده با کلی دیدنی جذاب بوده و ماجراجویی خاطره‌انگیزی را برایتان رقم خواهد زد.

مسیر دره رز کاپادوکیا (Rose Valley)

دره رز از بسیاری جهات شبیه به دره قرمز است اما خاک این مکان، آن درخشندگی قرمز رنگ را نداشته اما هنگام غروب، یک رنگ صورتی خاصی به خود می‌گیرد که به همین دلیل آن‌جا را با نام دره رز می‌شناسند. شکل صخره‌های این دره آن‌قدر منحصر به فرد است که برای توضیح و مثال زدن درباره آن‌جا، هیچ مکانی در دنیا به ذهنم نمی‌رسد. دره رز از آن‌ جاهایی است که حتما باید به چشم ببینید و زیبایی آن را از نزدیک نظاره کنید.

موقعیت جغرافیایی دره رز باعث شده تا همیشه سمتی از آن آفتابی و سمت دیگرش سایه باشد. با این حال تیز بودن سنگ‌هایی که در بخشی از مسیر وجود دارد، باعث می‌شود، پیشنهاد کنیم تا حتما کفشی مناسب برای طی این مسیر بپوشید. برای رفتن به این مسیر نیز، بعد از ظهر را پیشنهاد می‌کنیم، به شکلی که هنگام غروب آفتاب، بتوانید خود را به بالای آن‌جا برسانید. البته در روزهای شلوغ سال، برنامه‌های گروهی نیز به این محل برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها، هم مسیر را برایتان ساده‌تر خواهد کرد هم این که نیازی به مسیر یابی نخواهید داشت.

 

سفری عاشقانه به کاپادوکیا

مسیر چشم‌انداز پرچم دره قرمز کاپادوکیا (Red Valley Flad Viewpoint)

چشم‌اندازه معروف دره قرمز که برای تماشای غروب آفتاب پیشنهاد می‌شود، یکی از مسیرهای پیاده روی کاپادوکیا است اما مسیر پیاده روی به نقطه‌ای که پرچم بزرگی روی آن نصب شده نیز در نوع خود جالب است. البته باید در نظر بگیرید که حدود ۱۵ دقیقه از مسیر پیاده روی در آن‌جا، کمی شیب تند دارد و ممکن است شما را خسته کند. در غیر این صورت این مسیر و دیگر راه‌هایی که در مقاله امروز به شما معرفی می‌کنیم، تماما امن هستند و اغلب افراد با حداقل آمادگی بدنی به راحتی می‌توانند، آن‌ها را طی کنند.

همچنین وقتی بعد از طی مسیر به این نقطه از دره قرمز می‌رسید، با جمعیت بسیار کم‌تری مواجه خواهید شد. در هنگام غروب آفتاب در چشم‌انداز معروف دره قرمز، همیشه بیش از ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ نفر آدم حضور دارد، در صورتی که در هر زمانی از روز که به این‌جا بروید، نهایتا چند نفری را پیدا می‌کنید که مثل شما برای رسیدن به جایی آرام و زیبا به این نقطه آمده‌اند. همچنین بعد از طی مسیر، وقتی به بالاترین نقطه ممکن می‌رسید، از آن‌جا به خوبی می‌توانید دره قرمز، دره رز تا گورمه (Goreme) را مشاهده کنید و اگر خوب به افق نگاه کنید، اوچیسار را نیز خواهید دید. مسیر پرچم مسیر کم‌تر شناخته شده‌ای است اما یکی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی در این منطقه به حساب می‌آید.

مسیر دره مِسکِندیر کاپادوکیا (Meskendir Valley)

مسکندیر برای آن‌هایی که به دنبال مسیری کوتاه برای پیاده روی در طبیعت صخره‌ای کاپادوکیا هستند مناسب است. این مکان از گومره فاصله‌ی چندانی ندارد و در طول راه، چندین غر زیبا، تونل‌های مختلف و دیدنی‌های جذابی را مشاهده خواهید کرد. با توجه به این که بخش زیادی از مسیر سایه بوده، دره مسکندیر را حتی در طول ظهر نیز می‌توان پیمود، بدون این که آفتاب گرم و تند کاپادویکا شما را آزار دهد.

آن‌هایی که به دنبال مسیرهای سخت هستند، مسیر دره مسکندیر را با دره رز یا دره قرمز تلفیق کرده و یک روز پر رفت و آمد اما جالب را برای خود رقم می‌زنند. این مکان‌ها، اغلب فاصله‌ی کمی با هم دارند و پیاده نیز می‌توان بین آن‌ها رفت و آمد کرد. مسیر مسکندیر عموما ماسه سنگ بوده و درختانی که دره رشد کرده‌اند روی مسیر سیاه می‌افکنند. در کل آن‌جا را راحت‌ترین مسیر پیاده روی در لیست امروزمان به حساب آورد. اینجا یکی از متفاوت ترین مسیرهای پیاده روی کاپادوکیا شناخته می‌شود.

 

راهنمای اولین سفر به کاپادوکیا

مسیر دره عشق (Love Valley) به قلعه اوچیسار کاپادوکیا (Uchisar Castle)

دره عشق یکی دیگر از جذاب‌ترین دره‌های کاپادوکیا است که فاصله‌ی چندانی تا گورمه نداشته و دسترسی به آن‌جا برای ‌گردشگران در تور کاپادوکیا، آسان خواهد بود. اما برای علاقه‌منان به طبیعت گردی، مسیر دره عشق به قلعه اوچیسار را پیشنهاد می‌کنیم که حدودا ۱ تا ۲ ساعت طول کشیده و سبک و آرامش بخش است. همچنین در طول راه، شما چندین صخره‌ی زیبا و متفاوت که انتظارش را در این منطقه دارید، خواهید دید. البته صخره‌های این منطقه کمی متفاوت‌تر از جاهای دیگر هستند و دلیل نام‌گذاری آن‌جا به نام دره عشق به حساب می‌آیند.

خروجی دره به سمت قلعه اوچیسار، یکی از بهترین بخش‌های این مسیر به حساب می‌آید. جایی که ماسه‌سنگ‌ها به شکل موج‌ شکل گرفته و منظره‌ی زیبایی را شکل می‌دهند. در نهایت هم شما به قلعه اوچیسار می‌رسید و از آن‌ بالا، چشم‌اندازی واقعا زیبا را مشاهده خواهید کرد. جایی که برای عکاسی منظره عالی‌ست و حتما تصاویر زیبایی از آن‌جا خواهید گرفت. البته برای کسانی که خیلی اهل پیاده روی نیستند، تورهای موتورهای چهار چرخ به مقصد دره عشق برگزار می‌شود که در آن‌ها می‌توانند شرکت کنند.

مسیر دره ایهلارا کاپادوکیا (Ihlara Valley)

دره ایهلارا یکی دیگر از جذاب‌ترین مسیرهای پیاده روی کاپادوکیا به حساب می‌آید و رودخانه‌ای که به طول ۱۶ کیلوممتر در قلب این دره جریان دارد، به زیبایی آن‌جا می‌افزاید. سنگ‌های آتشفشانی، مسیر سرسبزی همراه با درختانی که سایه خود را بر روی جاده‌ی باریک خاکی انداخته‌اند و صدای آب رودخانه و پل‌های معلق، از خصوصیات این مسیر پیاده روی به حساب می‌آید. مسیر پیاده روی دره ایهلارا نیز به خاطر شرایطی که گفتیم ساده بوده و البته با توجه به محبوبیت کم‌تر نسبت به جاهایی هچون دره قرمز، محیط آرامش بخش‌تری نیز دارد.

در طول مسیر خود در دره ایهلارا چندین غار و کلیساهای قدیمی که درونشان ساخته شده را می‌بینید و در نقاطی که درختان بیشتری دارد، می‌توانید توقف کرده و زیر سایه این درختان استراحت کنید. از همین رو، مسیر پیاده روی این دره برای تمامی طول روز مناسب به حساب می‌آید. در کل در این دره ۱۰۵ کلیسای غاری وجود داشته که ۱۶ مورد آن برای بازدید عموم در دسترس هستند و چندین نقاشی دیواری در آن‌ها وجود دارد. جالب این که مسیر پیاده روی این دره به صورت یک چرخه به هم پیوسته است و در نهایت به جایی که مسیر خود را آغاز کردید، باز خواهید گشت.

 

بهترین هتل‌های غاری در کاپادوکیا

مسیر دره کبوتر کاپادوکیا (Pigeon Valley)

این دره را البته با نام گوورسینلیک (Guvercinlik) نیز می‌شناسند که البته جزو محبوب‌ترین مسیرهای پیاده روی در کاپادوکیا به حساب آمده و محل آن نیز بین گورمه و اوچیسار است. در طول مسیر خود در دره کبوتر، با چندین غار بزرگ و کوچک، نقاشی‌های تاریخی، صخره‌هایی به شکل ستون‌های سنگی بزرگ و البته کبوترهای بسیاری برخورد خواهید کرد که اساس نام‌گذاری این دره به همین دلیل بوده.

در بخش‌هایی از این مسیر، پا روی مسیر خاکی به رنگ روشن می‌گذارید و بعضی بخش‌ها نیز با سنگ‌های نسبتا تیز پر شده‌اند. به وسط راه که می‌رسید، اوچیسار را بالای سر خود روی صخره‌های دره می‌بینید و تنها در گوشه‌ای از این دره، قلعه‌ی اوچیسار را از دور مشاهده خواهید کرد. به خاطر وجود غارها و جاذبه‌های گردشگری این مسیر بسیار پرطرفدار بوده و عموما، گردشگران زیادی را در طول راه مشاهده خواهید کرد.

مسیر دره زمی کاپادوکیا (Zemi Valley)

این مسیر ۶ کیلومتر بوده و از گورمه آغاز می‌شود. مسیری که از میان چندین غار، صخره‌های بزرگ و رودخانه‌های کوچک گذشته و اگر چه از مسیرهای بسیار زیبا و متنوع محسوب می‌شود، اما از دید گردشگرانی که به تور کاپادوکیا می‌آیند، پنهان مانده است.

جاده‌ی این مسیر در بخش اعظمی از آن، پهن و خاکی بوده و آفتاب مستقیما به شما می‌تابد، به همین دلیل برای ساعات اولیه روز یا نزدیک غروب پیشنهاد می‌شود. البته در بعضی بخش‌ها، درختانی وجود دارند که می‌توانید، زیر سایه‌ی آن‌ها برای ساعتی استراحت کنید و البته وقتی هم که برای بازدید از غارها، به دل صخره‌ها می‌زنید، خنکای این غارهای باستانی را حس خواهید کرد. در کل دره زمی از جمله جاهای زیبا اما کم‌بازدید کاپادوکیا به حساب می‌آید.

 

بهترین رستوران‌های کاپادوکیا

منبع

 

۲۴ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران