خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مالزی

خوردن غذاهای مالیایی در سفر به کشور مالزی یکی از کارهایی است که حتما باید در وعده‌های غذایی خود انجام دهید. به طوری که توصیه می‌کنیم رفتن به رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود را کنار گذاشته و مسیر غذاخوری‌های محلی را برای این منظور در پیش بگیرید. غذاهای مالزی به دلیل تلفیق شدن با انواع ادویه‌های تند و خوشمزه طعمی بسیار خاص و دوست داشتنی پیدا می‌کنند. از طرف دیگر در سفر با تور مالزی به دلیل تنوع فرهنگی بالا امکان مزه کردن غذاهای بسیار متنوعی را خواهید داشت. پس خود را در این سفر برای مزه کردن غذاهای خوشمزه، خاص و متفاوت آماده کنید. ما نیز در این مقاله سعی کرده‌ایم تا چند مورد از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مالزی را که فرصت خوردن آن را در این سفر خواهید داشت، معرفی و بررسی کنیم.

 

برگ موز (Banana Leaf)

بله تعجب نکنید، برگ موز نام یک غذای محلی در مالزی است که اصالتا به منطقه جنوب هند تعلق دارد و در این کشور نیز به بهترین نحو تهیه و سرو می‌شود. به خصوص اگر عاشق گنجاندن برنج در وعده‌های غذایی خود هستید توصیه می‌کنیم خوردن این غذای خوشمزه را در تور مالزی از دست ندهید. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این غذا در برنج برگ موز سرو می‌شود. به این صورت که برنج سفید به همراه مجموعه ای از سبزیجات، گوشت یا ماهی، ترشی و پاپادوم بر روی برگ موز با طعمی فوق‌العاده سرو می‌شود. برای کسانی که علاقه‌ای به خوردن گوشت ندارند این غذا بدون گوشت و به همراه سس مخصوص کاری سرو می‌گردد. نکته جالب اینکه این غذای محلی معمولا با دست خورده می‌شود و شاید در نگاه اول ظاهر زیبایی نداشته باشد، اما قطعا ارزش یک بار امتحان کردن را دارد تا شما را شیفته طعم بی نظیر خود کند.

 

غذاهای ژاپنی در بهترین رستوران‌های کوالالامپور

 

ناسی داگانگ (Nasi dagang)

قطعا نمی‌توان در مورد خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مالزی صحبت کرد اما نامی از ناسی داگانگ نبرد. این غذای فوق‌العاده خوشمزه که از برنج بخارپز شده در شیر نارگیل، کاری ماهی و مواد اضافی مانند نارگیل سرخ شده، سولوک لادا، تخم مرغ آب پز و ترشی سبزیجات تشکیل شده از جمله گزینه‌های اصلی در سفره مردم مالیایی است. نکته جالب اینکه بسیاری از مردم محلی ترجیح می‌دهند تا ناسی داگانگ را به عنوان وعده صبحانه خود میل کنند. به خصوص در میان مردم ایالت‌های سواحل شرقی شبه جزیره مالزی، مانند ترنگانو و کلانتان خوردن آن به عنوان صبحانه محبوبیت بالایی دارد. معروف‌ترین ناسی داگانگ متعلق به محلی به نام کامپونگ لادانگ، مکانی در منطقه کوالا ترنگانو است. در صورتی که مسیرتان به این سمت در تور مالزی بیافتد توصیه می‌کنیم خوردن آن را فراموش نکنید.

 

باکوته (Bakuteh (BKT))

اگر بخواهیم باکوته را ترجمه کنیم با عصاره استخوان گوشت روبرو خواهیم شد. این غذا که در حالت کلی شامل دنده‌های گوشت خوک چرب است در کنار گیاهان و ادویه‌جات مخصوص مالزی از قبیل انیسون، دارچین، میخک، دونگ گوای، دانه‌های رازیانه و سیر به مدت طولانی طبخ می‌شود تا کاملا مغز پخت شده و طعم چاشنی‌های نام برده شده را به خود بگیرد. سرو باکوته کاملا سلیقه‌ای بوده و با توجه به مکان‌های مختلف و علاقه مردم در کنار سبزیجات‌های مختلف از قبیل قارچ و ... سرو می‌شود. برای اینکه طعم واقعی باکوته را در سفر خود به مالزی بچشید توصیه می‌کنیم حتما به یک رستوران شناخته شده و باکیفیت بروید.

 

۱۰ غذای خیابانی خوشمزه در کوالالامپور

 

هوکین می (Hokkien Mee)

از دیگر غذاهای محلی مالزی که با طعم بی‌نظیرش گردشگران بسیاری را شیفته خود می‌کند، هوکین می نام دارد. هوکین می به معنای سرخ شده می‌باشد که این نام را از سبک طبخ خود گرفته است. به این صورت که  رشته فرنگی سرخ شده زرد یا همان نودل مخصوص مالزی را در روغنی سرخ کرده و به همراه سس سویا غلیظ می‌پزند. این غذا معمولا به همراه گوشت خوک، ماهی و کلم به صورت دورچین شده سرو می‌شود و در تور کوالالامپور طرفداران بسیار زیادی دارد. معمولا مردم مالزی در جشن‌ها و مناسبت‌های مهم هوکین مین را بر سر میز شام خود قرار می‌دهند.

 

رشته فرنگی سانگ هار (Sang Har noodles)

مورد بعدی که قصد معرفی آن را به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای مالزی داریم، رشته فرنگی سانگ هار است. میگو تازه صید شده از رودخانه اصلی‌ترین بخش این غذا را تشکیل می‌دهد. میگو‌ها به سبک کاملا متفاوتی در آبگوشت تخم مرغی غلیظ و به همراه نودل طبخ می‌شوند. در نهایت نیز به همراه یک سس خوشمزه سرو می‌گردد که طعمی خاص و متفاوت به آن می‌بخشد. اگر بدون مزه کردن رشته فرنگی سانگ هار به سفر خود خاتمه دهید گویا اصلی به مالزی سفر نکرده‌اید.

 

ساتای (Satay)

مهم نیست که چه ذائقه‌ای داشته باشید. چرا که بعد از خوردن ساتای عاشق آن خواهید شد. این غذا طعمی مشابه به تلفیقی از انواع غذاهای ژاپنی و ترکی دارد. ماده اصلی این غذا را گوشت کباب شده بر روی هیزم تشکیل می‌دهد که به همراه سس بادام زمینی تند یا شیرین بسته به سلیقه مشتریان سرو می‌شود. همچنین در بشقاب دورچینی زیبای از تکه‌های پیاز و خیار، و کتوپات (کیک برنجی) قرار می‌دهند. ساتای یک غذای کامل برای سیر شدن در وعده‌های غذایی شما است. اگر به دنبال غذایی سالم اما خوشمزه و پرکالری هستید حتما ساتای را در برنامه غذایی خود در تور مالزی قرار دهید.

 

۵ خیابان در کوالالامپور برای چشیدن غذاهای خیابانی

 

ناسی کندر (Nasi Kandar)

اگر عاشق برنج هستید، این یکی دیگر از غذاهای محلی شگفت انگیز مالزی است که نباید در سفر خود از دست بدهید. ناسی کندر یک غذای محبوب متعلق به بخش شمالی مالزی است که منشا آن پنانگ می‌باشد. این یک وعده غذایی تشکیل شده از برنج بخار پز بوده که با انواع ادویه‌جات طعم‌دار شده و در کنار غذاهای دیگر مانند مرغ سرخ شده، سنگدان مرغ، گوشت گوسفند، گوشت گاو، قلیه ماهی یا ماهی سرخ شده سرو می‌گردد. در صورتی که گیاه‌خوار هستید می‌توانید ناسی کندر را خالی و یا به همراه سبزیجاتی مثل برنجال (بادمجان)، بامیه بندی مخصوص یا کدو میل کنید. در صورت خواست مشتری مخلوطی از سس‌های کاری را بر روی این برنج می‌ریزند که طعمی فوق‌العاده به آن می‌بخشد. بسیاری از مردم محلی این غذا را با دست می‌خورند که در صورت مشاهده در طول سفر خود اصلا تعجب نکنید.

 

برنج چارسیو (Charsiew Rice)

برنج چارسیو یکی دیگر از غذاهای عالی است که در سفر به مالزی فرصت تست کردن آن را خواهید داشت. این غذا در لغت به معنای کباب کردن با سیخ است! چرا که در این غذا نوارهای چرب گوشت خوک بدون استخوان به سیخ کشیده شده و در کنار برنج سرو می‌شود. اما آنچه که این غذا را خاص‌تر می‌کند طعم‌دار شدن گوشت به همراه مخلوطی از عسل، پودر پنج ادویه، توفو تخمیر شده، سس سویا تیره و در بسیاری از مواقع سس هویزین است. این غذا که هیچ شباهتی به کباب ما ایرانیان نداشته ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. معمولا کسانی که این غذا را میل می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند. کسانی که عاشق آن می‌شوند و کسانی که هیچ وقت حاضر به امتحان کردن دوباره آن نیستند. توجه کنید که این غذا به دلیل ترکیب شدن گوشت با عسل یا شکر طعمی شیرین دارد. بنابراین اگر به خوردن غذاهای شیرین علاقه‌ای ندارید بهتر است غذای دیگری را به جای برنج چارسیو سفارش دهید.

 

میگوی تازه تانجونگ توآلانگ (Tanjung Tualang Fresh Prawns)

اگر به میگو علاقه دارید هرگز از خوردن تانجونگ توآلانگ در سفر خود به مالزی غافل نشوید. این غذای بی‌نظیر از میگو تازه صید شده از رودخانه تهیه می‌شود و به بهترین شکل ممکن طعم‌دار شده و پخته می‌شود. شما تازه‌تر و خوشمزه‌تر از این میگو را در هیچ جای مالزی پیدا نخواهید کرد. چرا که میگوها بعد از خارج شدن از رودخانه درون سطلی از آب قرار داده می‌شوند و تنها ۵ دقیقه قبل از طبخ آنها را به مدت پنج دقیقه در آب یخ می‌اندازند تا میگوها بیهوش شده و برای پخت و پز آماده شوند. این باعث حفظ بافت نرم و طعم خوشمزه میگو می‌گردد که طعم آن برای مدت‌ها در ذهن شما خواهد ماند.

 

۷ رستوران برای چشیدن غذاهای محلی در کوالالامپور

 

ناسی لماک (Nasi Lemak)

آخرین و البته خوشمزه‌ترین غذای محلی که خوردن آن در تور مالزی شدیدا توصیه می‌شود، ناسی لماک نام دارد. ناسی لماک در زبان مالیایی به معنای برنج خامه‌ای است که این نام را از فرآیند پخت و پزی که دارد، گرفته است. نحوه طبخ آن به این صورت است که برنج سفید را در خامه نارگیل خیسانده و سپس بخارپز می‌کنند تا عطر و بوی برنج سفید معطر نارگیل حفظ شود. سپس آن را در برگ موز می‌پیچند یا به صورت ساده بر روی آن سرو می‌کنند. گاهی اوقات از یک برگ پاندان، زنجبیل یا یک ساقه برگ لیمو در حین طبخ استفاده می‌کنند تا برنج طعم و عطر بیشتری پیدا کند.

ناسی لماک مالزی به همراه یک سس تند تند به نام سامبال، تخم مرغ آب پز سفت، برش‌های خیار و بادام زمینی بوداده سرو می‌شود. در حین سفارش خود می‌توانید درخواست کنید تا ناسی لماک را به همراه گوشت مرغ، ماهی، گوسفندی یا گاو سرو کنند. به شما این اطمینان را می‌دهیم که هرگز از خوردن ناسی لماک در مالزی پشیمان نخواهید شد.

۰۳ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران