بهترین غذاهای مالزی به انتخاب سی‌ان‌ان

جاذبه‌های گردشگری مالزی
بهترین غذاهای مالزی به انتخاب سی‌ان‌ان

در عصری که کلمه "کم ارزش" با غرض ورزی استفاده میشود، شاید سخت باشد این حرف ما را که غذاهای مالزیایی آنچنان که باید و شاید شناخته شده نیستند و قدر نمی‌بینند، اما اگر با تور مالزی به کشوری غنی از غذا می‌روید و نمی‌دانید که باید اول چه چیزهایی را امتحان کنید، پس این مطلب برای شماست. بخش عظیمی از غذاهای این کشور تحت تاثیر فرهنگ‌های چینی، هندی و مالایی بوده و گستره‌ای از انتخاب‌ها را به وجود آورده است. حتی بخشی از غذاهای مالزی با اندونزی مشترک هستند. مالزی دارای فرهنگ غذایی غنی و جذابی است که ما به ناچار انتخاب‌ها را در این مقاله محدود کرده‌ایم.

 

Mee goreng mamak

این یک غذای هندی اسلامی است که با نودل زرد، گوشت یا مرغ، میگو، سس سویا، سبزیجات و تخم مرغ، مقدار کمی فلفل قرمز تهیه می‌شود. به طور کلی این غذا ساده است و می‌توانید در خانه هم خودتان درست کنید اما خوردن آن یه عنوان یکی از بهترین غذاهای خیابانی مالزی روی سنگفرش‌ خیابان‌های این کشور عطر و طعم دیگری دارد.

Apam balik

مطمئنا هرگز چنین دسر مالزیایی شیرینی را امتحان نکرده‌اید. آپاک بالیک میان وعده‌ای به سبک پنکیک است که داخل آن با شکر، بادام زمینی و در گاهی موارد با دانه‌های روغنی دیگر هم درست می‌شود. در واقع این میان وعده‌ای تغییرپذیر است که دائما به صورت خلاقانه‌ای پخته می‌شود.

 

بهترین غذاهای مالایی که باید در لنکاوی امتحان کنید

Nasi kerabu

اگر برنج آبی به قدر کافی کنجکاوی شما را تحریک نمی‌کند باید بدانید مردم این منطقه همیشه منتظر هستند تا این غذا را که نوعی کلانتانی است را سفارش دهند. این غذا که متعلق به در شبه جزیره شمالی مالزی است با رنگ طبیعی گل‌ها رنگ‌آمیزی شده و سپس در آرد فرو می‌رود. در این غذا برنجی رنگی همراه با جوانه لوبیا و نارگیل سرخ شده، فلفل تند، و سس ماهی تهیه می‌شود.  برای تجربه فرهنگی عمیق‌تر به جای قاشق و چنگال با دست غذا بخورید.

Ayam percik

هر چقدر هم که شعبات برند غذاخوری آمریکایی KFC در آسیا محبوب باشد، نتوانسته از محبوبیت ayam percik کم کند. در اصل این کباب مرغ فرو رفته در فلفل تند، فلفل دلمه‌ای، سیر و زنجبیل است که با شیرنارگیل مخلوط شده است. این یکی از محبوب‌ترین غذاهای مالزیایی است که به وفور در غرفه‌های غذاهای خیابانی پیدا می‌شود.

Nasi lemak

خیلی‌ها ناسی لماک را غذای مالزیایی غیربومی می‌نامند، اما همه در لذیذ بودن آن اتفاق نظر دارند. ناسی لماک در اصل برنج پخته شده با شیرنارگیل است؛ اما مخلفات اطراف آن است که مهم و طعم دهنده است. بسته به اینکه کجای مالزی هستید، مخلفات دور برنج متغییر بوده و بین تخم مرغ آب پز، بادام زمینی، سبزیجات، بره، مرغ  یا گوشت گاو، غذاهای دریایی و سس‌های مختلف چیزهای مختلفی سرو می‌شود. به صورت سنتی این غذایی برای صبحانه بود اما حالا مردم آن را برای تمام روز سفارش می‌دهند.

 

شب‌گردی در پنانگ پایتخت غذاهای خیابانی جهان

Roti john

این ساندویچی با گوشت چرخی کبابی همراه با تخم مرغ میانه آن است که عموما به عنوان میان وعده‌ای قوی و سیرکننده خورده می‌شود. برای همراهی و مزه می‌توانید بین سس مایونز، سس باربیکیو، و سس فلفل هر کدام را که خواستید سفارش دهید.

Rendang

رندانگ در اصل خوراک گوشت بره، مرغ یا گاو است که با ادویه جات و ترشی‌جات پخته می‌شود. تفاوت این غذا با کاری‌ها در نحوه تهیه آن‌هاست. رندانگ را با انواع ادویه جات و مزه دهنده‌ها روی شعله ملایم درست می‌کنند تا ادویه‌ها آرام آرام به خورد گوشت رفته و آب آن به آهستگی تبخیر شود. این غذا از گزینه‌های محبوب چهارفصل است که در تمام سراسر سال می‌توان آن را در سفر به مالزی پیدا کرد.

Kuih

این نوعی میان وعده شیرین مالزیایی است که با وجود حجم کمش، می‌تواند گرسنگی شما را تا حدودی برطرف کرده و مزه شیرینش به شما انرژی دوباره ببخشد. در غرفه‌های غذای خیابانی مالزی به وفور می‌توانید این شیرینی‌های کوچک را پیدا کنید. آن‌ها اندازه کوچکی دارند و چون محبوب هستند به سرعت به فروش می‌روند با این همه شما می‌توانید تمام روز در خیابان‌های شهر درغرفه‌های غذا آن‌ها را پیدا کنید.

 

این ۱۰ غذای محبوب و سنتی مالزی را حتما امتحان کنید

Nasi kandar

ناسی کاندار در اصل غذایی با برنج است که تاپینگ‌های روی آن معمولا بین کاری، ماهی، تخم مرغ و یا بامیه متفاوت است و به انتخاب شما بستگی دارد. معمولا ناسی کاندار به سبک بوفه سرو می‌شود اگرچه لاکارته هم می‌توان سفارش داد.

Laksa

لاکسا غذای اصیل مالزیایی است که در سال‌های اخیر از کشور خارج شده و در بانکوک، شانگهای و سایر نقاط گسترش پیدا کرده است. لاکسا را به چند مدل تهیه می‌کنند. این نودل تند را عاشقان غذاهای آتشین می‌توانند به سبک کاری سفارش دهند. برخی‌ها آن را با ماهی دوست دارند و برخی دیگر میگو را ترجیح می‌دهند.

در مالزی غذاها به شدت متنوع و گسترده هستند که وصف و توضیح همه آنان از حوصله بحث خارج است. تنها نکته مهم این است که در این کشور غذا و تجربه فرهنگ غذایی یکی از بهترین راه‌های شناخت و لمس تاریخ و فرهنگ ملت بوده و از ماجراجویی‌های جذاب و مقرون به صرفه است.

 

بهترین رستوران‌های کامرون هایلند مالزی

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 23 تیر 1400)

نظرات کاربران