آب و هوای مالزی در ایام مختلف سال

جاذبه‌های گردشگری مالزی
آب و هوای مالزی در ایام مختلف سال

به خاطر نزدیکی به خط استوا، آب و هوای مالزی در طول سال تقریبا یکسان است. با این وجود این کشور دارای دو فصل باران‌های موسمی و فصل خشک بوده که همان طور که از اسمشان پیداست، میزان بارش‌ها و رطوبت، مهم‌ترین تفاوت میان این فصل‌ها در نظر گرفته می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا مروری داشته باشیم بر وضعیت آب و هوایی این کشور و بهترین زمان برای شرکت در تور مالزی:

 

شرایط کلی آب و هوای مالزی

دمای بالا و رطوبت معروف‌ترین مشخصه‌های شرایط آب و هوایی مالزی به حساب می‌آیند. میانگین دمای هوا در طول سال حدود ۳۰ درجه است و میانگین رطوبت نیز در کل کشور چیزی نزدیک به ۸۰ درصد خواهد بود. تنها استثنا در مورد رطوبت و دمای بالا در مالزی، مناطق مرتفع و کوهستانی این کشور مثل بلندی‌های کامرون بوده که میانگین دمای ۲۰ درجه را داشته و در طول زمستان حتی به ۱۵ درجه نیز می‌رسد. به همین دلیل، این منطقه به شدت در میان گردشگران تور مالزی محبوب است.

عکس: tripsavvy.com

 

فصل بارش‌های موسمی در مالزی چه موقعی‌ است؟

به طور کلی فصل باران‌های موسمی در مالزی، از شهریور ماه آغاز شده و تا بهمن به طول می‌انجامد. با این حال، وضعیت آب و هوای مالزی در تمام نقاط این کشور یکسان نیست. برای مثال، در بورنئو، فصل باران‌های موسمی تنها در سواحل غربی ساراو تاثیر می‌گذارد و بیشتر بارندگی‌ها در این منطقه، تنها در سه ماه آخر فصل بارانی اتفاق می‌افتد.

در سمت دیگر کشور از جمله پنانگ و لنکاوی که جزو مهم‌ترین مقاصد گردشگری در تور مالزی به شمار می‌آیند، اغلب بارندگی‌ها در بین ماه‌های شهریور و مهر بوده و تقریبا دیگر ماه‌های سال، با خیال راحت می‌توانید به این منطقه سفر کنید. فصل باران‌های موسمی در سواحل غربی نیز آذرماه آغاز می‌شود و تا اواسط اسفند ادامه پیدا می‌کند.

باید در نظر داشته باشید که برای سفر به مالزی، بهتر است از رفتن در فصول بارندگی اجتناب کنید. در این مواقع، با بروز بارندگی‌ها، بعضی فعالیت‌های آبی لغو، سفر قایق‌ها و کشتی‌های به تعویق افتاده و برنامه‌های شما ممکن است برای انجام تفریحات مختلف دچار مشکل شود. البته تاثیر فصل بارندگی‌ها در کوالالامپور بسیار کم‌تر از مناطق جزیره‌ای است و تقریبا در هر زمانی از سال می‌توانید به کوالالامپور رفته و از بودن در این شهر بزرگ لذت ببرید. حتی با توجه به هزینه‌های پایین سفر به کوالالامپور در فصل بارندگی، از بسیاری جهات، رفتن به این شهر در آن ایام، بهتر نیز خواهد بود.

 

راهنمای اقامتی جذاب در ایپوه مالزی

عکس: thestar.com.my

 

بهترین زمان برای سفر به مالزی از نظر آب و هوا

دقیقا بر خلاف فصل بارش‌های موسمی، از اسفند ماه تا شهریور که بارندگی‌ها به حداقل می‌رسد، بهترین شرایط بر آب و هوای مالزی حاکم خواهد بود. تقریبا در بیشتر مناطق مالزی، بارش‌ها به حداقل می‌رسد و کمی از رطوبت هوا نیز کاسته می‌شود و شرایط برای انجام تفریحات آبی در مالزی، انجام فعالیت‌های مختلف در طبیعت و گشت‌های دریایی فراهم خواهد بود.

اگر قصد بازدید از پنانگ یا لنکاوی را دارید، بهترین شرایط آب و هوایی در این مناطق، سه ماهه اول سال جدید میلادی بوده و تا اواسط فروردین، شرایط در این مناطق عالی‌ست. البته فصل خشک، زمان مناسبی برای رفتن به مناطق مرتفع همچون بلندی‌های کامرون نیز هست، هر چند بسیاری از افراد در تور مالزی، در کنار سفر به شهرهای مختلف از جمله کوالالامپور، یک روز را برای رفتن به این منطقه خوش آب و هوا سر می‌کنند.

عکس: pinterest.com

 

آب و هوای مالزی در ماه‌های مختلف سال

اما اگر بخواهیم خیلی ریز شویم، بد نیست یک نگاه گذرا به شرایط آب و هوایی مالزی در ماه‌های مختلف سال بندازیم:

  • فروردین: شرایط آب و هوایی در این ایام برای سفر به مناطق مختلف مناسب بوده اما جاهایی همچون جزیره تیومان، شرایط ایده‌آلی دارند. سال جدید چینی نیز در این ایام آغاز شده و مالزی را مملو از گردشگرانی می‌کند که برای دیدن جشن‌های سال نو به آن‌جا می‌روند.
  • اردیبهشت: با توجه به شرایط بسیار خوب کل مالزی، تعداد گردشگران کماکان بیشتر می‌شود. این زمان مناطق ساحلی هوای خیلی خوبی دارند و شرایط برای رفتن به کوالالامپور، بلندی‌های کامرون و جزایر پانگکور ایده‌آل است.

 

قوانین رانندگی و کرایه خودرو در مالزی

عکس: cktravels.com

 

  • خرداد: بهترین زمان برای سواحل شرقی کشور مالزی و انجام تفریحاتی همچون اسنورکلینگ و غواصی. دریا در این ایام آرام بوده، جزایر سرسبز هستند و تعداد آبزیانی که در اطراف جزایر حضور پیدا می‌کنند به بالاترین میزان خود می‌رسد.
  • تیر: در جزایر تیومان، درانگ و پرهنتیان، گردشگران زیادی برای غواصی حضور پیدا می‌کنند و شرایط آب و هوایی کماکان در نقاط مختلف کشور از جمله کوالالامپور عالی‌ست. در اواخر ماه کم کم کمی از دمای بالای هوا کاسته می‌شود.
  • مرداد: با توجه به تعطیلی تابستانی در اروپا، تعداد گردشگران در سواحل شرقی زیادی می‌شود و در روزهای پایانی فصل سفر با توجه به شرایط آب و هوای مالزی قرار خواهیم داشت. حتی در این ماه نیز باید انتظار باران‌های گاه و بی‌گاه را داشته باشید اما این بارندگی‌ها خیلی طولانی نخواهند بود.
  • شهریور: با شروعغ فصل بارندگی، به مرور از جمعیت گردشگران کاسته می‌شود. رطوبت هوا بالا رفته و بارندگی‌ها بیشتر به طول می‌انجامد. البته هنوز سواحل شرقی همان طور که گفتیم، درگیر باران‌های موسمی نبوده اما سواحل غربی دیگر برای سفر مناسب نیستند.
  • مهر: حتی در مهر نیز می‌توان به سواحل شرقی سفر کرد اما آرام آرام فصل خشک در تمامی این کشور به سر می‌آید. این ایام به فصل پشتیبان نیز معروف است، زمانی که بارندگی‌ها شدت نگرفته، از جمعیت گردشگران کاسته می‌شود و هزینه‌های سفر پایین می‌آید. این زمان یکی از بهترین مواقع برای سفر به کوالالامپور به حساب می‌آید.

عکس: blogspot.com

 

  • آبان: در حالی که سواحل غربی آخرین روزهای بارندگی خود را سپری می‌کند، سواحل شرقی بیشترین باران‌های سال را به خود می‌بیند. در واقع از آبان ماه، دوباره می‌توان به پنانگ و لنکاوی سفر کرد و از این مناطق ساحلی زیبا لذت برد.
  • آذر: بارندگی‌های آذرماه در سواحل شرقی به قدری می‌شود که خیلی از سواحل این منطقه بسته خواهند شد. با این وجود پنانگ، لنکاوی و کوالالامپور، دوباره روزهای اوج سفر خود را مشاهده کرده و مملو از جمعیت گردشگران می‌شوند.
  • دی: شرایط دی ماه نیز از بسیاری جهات شبیه آذرماه است و هر چه که به آخر ماه نزدیک می‌شویم، از بارندگی‌های کاسته می‌شود.
  • بهمن: با آغاز بهمن، بارندگی‌ها به حداقل می‌رسد و تا اواسط این ماه، دوباره وارد فصل خشک می‌شویم و روزهای آفتابی در سراسر کشور، شرای آب و هوای مالزی را بار دیگر برای سفر به ایده‌آل‌ترین شکل ممکن در می‌آورد.
  • اسفند: اسفند ماه نیز همچون بهمن، بارندگی‌ها به حداقل رسیده و چند فستیوال و جشنواره نیز در کوالالامپور برگزار می‌شود که سفر به این شهر را جذاب‌تر از همیشه می‌کند.

 

راهنمای خرید سیم کارت در مالزی

عکس: tatlerasia.com

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

نظرات کاربران