انواع غذاهای گیاهی در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
انواع غذاهای گیاهی در مالزی

به دنیای شگفت انگیز غذاهای گیاهی مالزی خوش آمدید! مالزی به خاطر ارائه غذاهای لذیذ و خوش طعمش که تمام نیازهای خوراکی هر سلیقه و ذائقه‌ای را برآورده می کنند، شهرت دارد. بنابراین چه به طور همیشگی یک شخص گیاهخوار بوده‌اید و یا به تازگی تصمیم گرفته‌اید رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید، این خطه گزینه‌های جذابی برایتان در چنته دارد.

 

آشنایی با انواع غذاهای گیاهی مالزی

گاهی اوقات، پیدا کردن غذاهای گیاهی در سفر می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما هنگام سفر با تور مالزی، به راحتی می‌توانید غذاهای گیاهی را در رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها بیابید. به طور متوسط غذاهای گیاهی مالزی، در یک رستوران محلی حدود ۲ تا ۳ دلار قیمت دارند. هر چند معمولا صبحانه، حدود ۱ دلار ارزان‌تر است. و اما جذاب‌ترین گزینه‌ها:

ناسی لماک

در سفر با تور کوالالامپور، اغلب در غذاکده‌های شهر می‌توانید این گزینه را بعنوان محبوب‌ترین غذاهای گیاهی مالزی بیابید. Nasi Lemak نه تنها خوشمزه است، بلکه سرشار از تاریخچه فرهنگی جالب بوده و یکی از غذای اصلی و ملی مالزیایی به شمار می‌آید. در واقع منشا این غذا در مالزی بوده و سپس در سراسر آسیای جنوب شرقی شناخته شده است.

ماده اولیه ناسی لماک، برنج معطری است که در شیر نارگیل و برگ پاندان پخته می‌شود و عطری مقاومت ناپذیر می‌یابد. نسخه گیاهی این غذا شامل موادی مانند بادام زمینی، خیار و تخم مرغ آب پز یا نیمرو بوده و با سس سامبال تند وگان سرو می‌شود، هر چند استفاده از تخم مرغ اجباری نیست. گفتنی است ناسی لماک، معمولا برای صبحانه سرو می‌شود. در گوشه و کنار مالزی می‌توانید فروشندگانی را بیابید که آنرا در یک برگ پیچیده و ارائه می‌دهند.

عکس: sainsburysmagazine.co.uk

 

تالی

از دیگر غذاهای گیاهی مالزی می‌توان به Thali اشاره کرد که معمولا از برنج، سبزیجات، عدس، چاتنی و ترشی تشکیل شده و به طور سنتی، در بشقاب استیل با کاسه‌های کوچک سرو می‌شود. شما با تنوعی از طعم‌ها در این غذا روبرو هستید خصوصا گزینه‌هایی که از ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زیره و گشنیز برخوردارند، طرفداران بسیاری دارند.

یک واقعیت جالب در مورد تالی گیاهی این است که اغلب در گردهمای‌های بزرگ خانوادگی، عروسی‌ها و جشنواره‌های مذهبی سرو می‌شود. علاوه بر این، تالی دارای تاریخ طولانی است که به هند باستان باز می‌گردد و همیشه یک وعده غذایی رایج در میان خانواده سلطنتی و اشراف بوده است.

 

غذا خوردن در بهترین رستوران‌های بانگسار کوالالامپور

عکس: chatelaine.com

 

آپام بالیک

در لیست برترین غذاهای گیاهی مالزی، به Apam Balik برمی‌خوریم که یک میان وعده محبوب و خوشمزه بوده و بیرونی ترد و داخل نرم و کرکی دارد که مملو از مواد پرکننده خوشمزه است. آپام، به معنی پنکیک و بالیک، به معنای برگردانده شده است. این گزینه و با مواد خوشمزه مانند ذرت شیرین، بادام زمینی بوداده، شکر و کره خامه‌ای پر می‌شود. سپس روی یک کباب پز داغ پخته می‌شود تا ترد شده و سپس برگردانده می‌شود.

البته در تهیه این دسر به صورت گیاهی می‌توان به جای استفاده از تخم مرغ، از جایگزین‌هایی مانند بکینگ پودر یا جوش شیرین استفاده کرد. گفتنی است آپام بالیک، در سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز محبوبیت بالایی داشته و جوانه‌های چشایی علاقمندان را به وجد می‌آورد. می‌توانید آنرا در غرفه‌های غذاهای خیابانی مالزی و همچنین در رستوران‌ها، با قیمت بسیار ارزان پیدا کنید.

عکس: christieathome.com

 

کانگی

در میان محبوب‌ترین غذاهای گیاهی مالزی، می‌توانیم به Congee اشاره کنیم که در سفر، می‌تواند به سرعت به یکی از غذاهای موردعلاقه‌تان بدل شود. این گزینه که بعنوان فرنی یا بوبور نیز شناخته می‌شود، اساسا یک فرنی برنج است که معمولا برای صبحانه یا بعنوان میان وعده میل می‌شود. تاریخچه این غذا نیز بسیار جذاب است. در گذشته این گزینه، اغلب در زمان قحطی، راهی برای جبران کمبود برنج جهت تغذیه افراد بیشتر بود. علاوه بر این، به دلیل ارزش درمانی، غذایی مناسب افراد بیمار و همچنین نوزادان بوده و قرن‌هاست که در شمار برترین غذاهای گیاهی مالزی محسوب می‌شود.

کانگی از مواد سنتی مانند برنج، آب و آب مرغ تهیه می‌شود. اما در نسخه‌های گیاهی آن، به جای آب مرغ از آب سبزیجات استفاده می‌کنند. و بهترین قسمت ماجرا این است که می‌توانید تاپینگ‌های مورد علاقه‌تان را اضافه کرده و چیزی مناسب سلیقه و ذائقه‌تان درست کنید. برخی از مواد پرطرفدار در این رابطه عبارتند از سس سویا، زنجبیل، روغن چیلی، پیاز سرخ شده، پیازچه خرد شده و حتی تخم اردک.

 

معرفی ۶ رستوران ارزان KLCC کوالالامپور

عکس: nickblitzz.sg

 

پولوت پانگانگ

Pulut Panggang، یکی از غذاهای محلی و سنتی مورد علاقه گردشگران و بومیان این خطه بوده و از برترین غذاهای گیاهی مالزی به شمار می‌آید. این میان وعده لذیذ، از مخلوطی از برنج چسبناک و نارگیل تهیه می‌شود. سپس در برگ‌های موز پیچیده شده و روی شعله باز کباب می‌شود تا معطر و دودی شود.

این غذا، بیش از یک قرن است که در این خطه خودنمایی می‌کند و به یک غذای اصلی در بازارهای مالزی و غذاکده‌های خیابانی بدل شده است. یک واقعیت جالب در مورد این غذا این است که اغلب در جشن‌های خاص مانند عروسی یا مراسم مذهبی سرو می‌شود و اعتقاد بر این است که این گزینه، نماد وحدت و هماهنگی است.

عکس: livessharing.blogspot.com

 

می ریبوس

نودل Mee Rebus، یک غذای اصلی در میان غذاهای گیاهی مالزیایی است. نام آن، به "نودل آب پز" ترجمه می‌شود. این گزینه، از پختن نودل‌های تخم مرغ زرد در یک سس غلیظ شکل می‌گیرد. و این سس از سیب زمینی شیرین، بادام زمینی و انواع ادویه‌ها درست می‌شود. در واقع سس، همان چیزی است که این غذا را با طعم‌های غنی، شیرین و تندش از سایر نودل‌ها متمایز می‌کند. همچنین معمولا پیاز سرخ شده ترد، یک تخم مرغ آب پز، توفوی سرخ شده و جوانه لوبیا نیز به آن افزوده می‌شوند.

گفته می‌شود می رباس، از جاوه اندونزی نشات گرفته و توسط مهاجران اندونزیایی به مالزی آورده شده است. اما صرف نظر از منشا آن، Mee Rebus در حال حاضر به یک غذای محبوب مالزیایی بدل شده که حتما باید آنرا امتحان کنید.

 

رمانتیک‌ترین رستوران‌های پنانگ

عکس: chophupchong.com.sg

 

می گورنگ 

نام این غذای خوشمزه که از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی مالزی است، به معنای "نودل سرخ شده" است. Mee Goreng از می گورنگ اندونزیایی سرچشمه گرفته که به مالزی آورده شده و با ذائقه محلی سازگار شده است.

اکنون این گزینه، یک غذای اصلی سنتی مالزی محسوب می‌شود و نسخه گیاهی‌اش مملو از طعم و مزه غنی است. این غذا با نودل تخم مرغ چینی سرخ شده درست می‌شود و شامل مجموعه‌ای از سبزیجات مانند سیب زمینی، جوانه لوبیا، پیاز، کلم سفید و سیر است. سس آن نیز ترکیبی از سس کچاپ، سس سویا و سس فلفل دلمه‌ای شیرین است که ترکیبی عالی از طعم‌های تند و شیرین را ارائه می‌دهد. گفتنی است می گورنگ، یک غذای عالی برای ناهار یا شام بوده و بدون شک تمام گیاهخواران و غیر گیاهخواران از آن استقبال می‌کنند.

عکس: delicious.com.au

 

پوپیا

Popiah یکی از سنتی‌ترین و خوشمزه‌ترین میان وعده‌ها و غذاهای گیاهی مالزی است. این گزینه شامل یک اسپرینگ رول خوش طعم گیاهی بوده و از ترکیبی از توفوی سرخ شده، سبزیجات و صیفی‌جات از جمله جیکاما، جوانه لوبیا، سیر، هویج، کاهو، خیار و گشنیز تشکیل شده است.

برای تهیه پوپیا، ابتدا باید لفاف کرپ مانندی از مخلوط آرد برنج یا آرد گندم و آب را درست کنید. پس از آن، باید با مواد فوق آنرا پرکرده و خمیر را رول کنید و آنرا سرخ نمایید. همچنین می‌توانید این غذای خیابانی را به سلیقه خود، شخصی سازی کرده و به یک غذای جذاب و خلاقانه برای دورهمی‌های دوستانه و خانودگی بدل کنید.

 

معرفی ۷ رستوران حلال در پنانگ

عکس: cookist.com

 

لاکسا

Laksa که در شمار بهترین غذاهای مالزی است، یک سوپ نودل تند است که دارای رشته‌های گندم بوده و در شیر نارگیل یا آب تمر هندی همراه با سامبال سرو می‌شود. سامبال، نوعی خمیر فلفل قرمز است که در غذاهای مالزیایی بسیار استفاده می‌شود. هیچ لاکسایی، بدون این ماده کامل نخواهد بود. اگر به دنبال گزینه گیاهی لاکسا هستید، حتما آنرا بدون خمیر ماهی میگو و مرغ میل کنید.

عکس: asianinspirations.com.au

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۳ دی ۱۴۰۲

نظرات کاربران