بدون دانستن این قوانین به مالزی سفر نکنید!

جاذبه‌های گردشگری مالزی
بدون دانستن این قوانین به مالزی سفر نکنید!

تنوع فرهنگی در مالزی یکی از ویژگی‌های جذاب این کشور بوده که به محض ورود به کوالالامپور، متوجه آن خواهید شد. اما این کشور بزرگ که مردمی از فرهنگ‌های مختلف را در خود جای داده، دارای شرایط ویژه‌ای نیز هست و قوانین سفر به مالزی و قوانینی که در این کشور وضع شده و همه از جمله گردشگران باید به آن واقف باشند، صلح و امنیت مثال زدنی این کشور را حفظ کرده است. پس بهتر است اگر شما هم قصد شرکت در تور مالزی را دارید، با دانستن مهم‌ترینِ این قوانین که در نوشته امروز به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، رهسپار این سرزمین زیبا شوید.

 

کمی در مورد مالزی بیشتر بدانید

قبل از این که مروری داشته باشیم به قوانین سفر به مالزی و قوانین داخلی این کشور، بهتر است اول در مورد شرایط کلی آن‌جا بگوییم. اول از همه باید بدانید، با این که مالزی کشوری متشکل از مردمی با فرهنگ‌های مختلف است، اما دین قالب جمعیت اسلام بوده و بیش از ۶۰ درصد مردم آن‌ مسلمان هستند. به همین دلیل، یک سری از قوانین آن‌جا برگرفته از قوانین اسلام بوده و در بعضی ایالات همچون کلانتان -که خیلی ایالتی توریستی نیست- این قوانین سخت گیرانه‌تر لحاظ می‌شوند.

در کنار قوانین اسلامی و به طور کلی قوانین گردشگری تور مالزی، بهتر است یک سری مسائل فرهنگی را نیز در این کشور رعایت کنید. برای مثال، در ماه رمضان در مراکز شلوغ شهری چیزی نخورید، با لباس باز وارد شهر نشوید یا این که برای ورود به مراکز مذهبی از جمله معابد تاریخی، لباس پوشیده به تن کنید.

عکس: blogspot.com

 

قوانین مهم مالزی که باید در موردشان بدانید

اما برگردین به قوانین سفر به مالزی و قوانین داخلی این کشور که برای گردشگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. ما در زیر، برخی از مهم‌تری قوانین را گرد آوری کرده‌ایم که از اهمیت بیشتری نسبت به بقیه برخودار هستند:

قوانین پوشش در مالزی

یکی از نکاتی که عموما باعث می‌شود تا پلیس به گردشگران اروپایی تذکر دهد، مسئله پوشش است. شما می‌توانید در سواحل مالزی، با لباس شنا وارد آب شوید و از ساحل استفاده کنید، اما امکان رفتن با لباس شنا یا لباس خیلی باز به داخل شهر را ندارید. حتی بهتر است برای استفاده از پارک‌های آبی نیز از لباس‌های شنای مناسب استفاده کنید.

 

هتل فرست ورلد |‌ بزرگ ترین هتل دنیا در مالزی

عکس: intrepidtravel.com

 

مواد مخدر

یکی از چیزهایی که به شدت باید از آن دوری کنید، مواد مخدر یا دارهای غیر مجاز است. قوانین مالزی در این باره بسیار سخت گیرانه است و در صورت بروز مشکل، شما با اتهامات سنگینی روبرو خواهید شد. با توجه به حجم بالای گردشگرانی که به مالزی می‌آیند، آدم‌هایی از سراسر دنیا را در آن جا مشاهده می‌کنید، بهتر است برای رعایت قوانین سفر به مالزی، از دریافت هر گونه قرص و دارو از هر کسی پرهیز کنید.

دو تابعیتی

یکی از قوانین مهمی که حتما گردشگران باید از آن آگاه باشند این است که در کشور مالزی، دو تابعیت برای یک نفر به رسمیت شناخته نمی‌شود و شما باید از یک گذرنامه واحد در طول سفر خود استفاده کنید. پس اگر شهروندی کشوری غیر از ایران را هم دارید، اگر از هر کدام از گذرنامه‌های خود در مرز استفاده کردید، تا آخر سفر خود، برای احراز هویت، تنها از همان گذرنامه استفاده نمایید.

عکس: lonelyplanet.com

 

از تصادفات جاده‌ای پرهیز کنید

یکی از نکات جالب درباره قوانین سفر به مالزی این است که اگر پلیس ایستگاه‌هایی برای بازرسی جاده‌ای در نظر بگیرد، گردشگران می‌توانند بدون بازرسی از آن گذر کرده و به سفر خود ادامه دهند. با این حال، قوانین کلی مالزی در مورد تصادف جاده‌ای منجر به جرح، سخت گیرانه است. بعضی از جرائم همچون سرعت غیر مجاز، رد شدن از چراغ قرمز، وارد شدن به مسیر یک طرف و رانندگی در حالت غیر عادی نیز دارای جریمه‌های بسیار زنگینی هستند. پس اگر ماشینی اجاره کرده‌اید، حتما به این موارد دقت کنید چون حتی اگر مسافر باشید، باز هم این جریمه‌ها از شما اخذ می‌شود. البته سخت گیری برای موتورهای سبک در مناطق کوچک مثل لنکاوی کم‌تر است اما با این حال بهتر است برای این منظور هم سراغ موتورهای سبک بروید.

 

حال و هوای کوالالامپور در کریسمس

عکس: holidify.com

 

رشوه

به هیچ وجه در هیچ کجای مالزی اقدام به دادن رشوه نکنید! در هر نوع مشکلی که برایتان پیش می‌آید، همیشه از طرف مقابل بخواهید که به شکل درست، مسئله را حل و فصل کنید. حتی اشاره به دادن رشوه نیز، ممکن است جرائم مالی سنگینی برای شما داشته باشد. به طور کلی، دادن رشوه در کشور مالزی به شدت ناپسند است و اصلا نباید در جایی به این موضوع اشاره داشته باشید.

عکس: thestar.com

 

مدت زمان مجاز برای اقامت

یکی دیگر از قوانین سفر به مالزی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، مدت زمان مجاز برای اقامت در این کشور است. ایرانیان می‌توانند، بدون دریافت ویزا به مالزی سفر کنند، اما از زمانی که گذرنامه شما مهر می‌شود، شما ۱۴ روز اجازه‌ی اقامت در آن کشور را دارید. اقامت بیش از این میزان دو مشکل برایتان به وجود می‌آورد. اول این که شما به ازای هر روز اضافه ماندن در مالزی باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت نمایید، دوم این که ممکن است در آینده، امکان سفر به مالزی را نداشته یا حداقل برای چند سال جلوی سفر شما به این کشور گرفته شود. 

 

فعالیت های رایگان در کوالالامپور

عکس: lonelyplanet.com

 

قوانین عجیب در مالزی

فارغ از قوانین گردشگری مالزی، کتاب قانون این کشور نیز مقل خیلی کشورهای دیگر، دارای نکات عجیبی است که بعضی از آن‌ها به خاطر مشکلات قبیله‌ای یا در زمان‌های دور وارد کتاب قانون شده اما بعدا آن‌ها را پاک نکرده‌اند. برای مثال، بد آهنگ خواندن در یک محل عمومی جرم تلقی شده و جزو جرائمی است که در قانون با نام "آزار دیگران" از آن‌ها اسم برده شده است. بعضی از این قوانین جالب را در زیر برایتان لیست کرده‌ایم:

  • بردن آب به یک خانه یخی جرم است چون ممکن است باعث آب شدن آن خانه یخی شود
  • انداختن حلقه یک نفر دیگر درون رودخانه جرم است
  • شما نمی‌توانید به اسبی شلیک کنید که با کسی دیگه‌ای آن را شریک هستید
  • بردن کتری آب داغ به داخل مزرعه شخصی دیگر جرم است
  • پرتاب آب دهان در مکان‌های عمومی جرم است
  • حمام کردن در خیابان نیز جرم تلقی می‌‌شود!

عکس: gov.my

 

ایالات مختلف مالزی و قوانین متفاوت

همان طور که گفتیم، مالزی از ایالات مختلف تشکیل شده که در بعضی از موارد، برخی از ایالت‌های قوانین خاص به خود را دارند. اول از همه بگوییم که با در نظر گرفتن قوانین سفر به مالزی، به طور کلی بهتر است از سفر به ایالت‌های های کلانتان و ترنگانو، پرهیز کنید. این ایالت‌ها به صورت کلی گردشگرپذیر نبوده و چون قوانین اسلامی در آن‌جاها خیلی به سختی اجرا می‌شود، کلا گردشگران خارجی آن‌جا نمی‌روند. شرکت‌های توریستی نیز تورهایی برای آن‌جا برگزار نمی‌کنند.

اما در تمامی ایالت‌های دیگر مالزی، با توجه به رشد اقامت افراد خارجی و توریستی بودن کشور، مراکز شبانه متعدد در آن‌جاها وجود دارد و شما می‌توانید انواع نوشیدنی‌ها را در مراکز مجاز و رستوران‌های مشخص میل کنید. در نهایت غیر از دو ایالت یاد شده، تنها رعایت قوانینی که در این نوشته به آن‌ها اشاره کردیم، کاملا کافی خواهد بود. ماموران مالزی در رابطه با گردشگران بسیار خوب برخورد کرده و تا جای ممکن حتی اگر مشکلی وجود داشته باشد نیز، تنها به ارائه توضیح و تذکر اکتفا می‌کنند. نکات گفته شده نیز برای محکم کاری‌ست تا با رعایتشان، روزهایی شاد و فراموش نشدنی را در تور مالزی داشته باشید.

 

آشنایی با جاهای دیدنی لنکاوی

عکس: redbus.my

۲۷ تیر ۱۴۰۳

نظرات کاربران