۱۰ باید و نباید مهم در سفر به مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
۱۰ باید و نباید مهم در سفر به مالزی

مالزی کشوری با تنوع فرهنگی بسیار بالا است. بنابراین یک سری بایدها و نبایدهای مهم در بین افراد آن رعایت می‌شوند که توجه به آن‌ها در بین گردشگران نیز باید جدی گرفته شوند. ضرورت رعایت بایدها و نبایدها در تور مالزی جلوگیری از ناراحت شدن مردم آن است. چرا که برخی از حرکاتی که برای ما عادی به نظر می‌رسد شاید در فرهنگ‌ها و عادات مردم آن توهین آمیز تلقی شوند. اگر شما نیز جز دسته‌ای از افراد هستید که دوست دارید رفتار کاملا اصولی و مناسب در طول سفر خود به مالزی داشته باشید حتما ما را در خواندن این مقاله تا انتها دنبال کنید.

 

۱. در پوشش خود دقت کنید

هر چند که مالزی کشوری آزاد به حساب می‌آید و هیچ محدودیت حجابی در آن وجود ندارد، با این حال کشوری مسلمان محسوب می‌شود. بنابراین داشتن یک حد اعتدال در پوشش لباس‌ها نکته‌ای است که توصیه می‌شود توسط گردشگران جدی گرفته شود. به خصوص اگر قصد بازدید از مکان‌های مذهبی از قبیل مساجد یا معابد مالزی را دارید از پوشیدن لباس‌های خیلی کوتاه با یقه باز جدا خودداری کنید. چرا که در ورود به چنین مکان‌هایی از بازدیدکنندگان خواسته می‌شود تا شانه‌ها و سینه‌های خود را بپوشانند. حتی گاهی از آن‌ها خواسته می‌شود که کفش خود را در آورده و بدون کفش وارد شوند. مردم مالزی پوشیدن لباس‌های خیلی باز و کفش را در مکان‌های مذهبی نوعی بی‌احترامی تلقی می‌کنند.

البته این به معنای محدودیت کامل حجاب نیست. چرا که گردشگران می‌توانند در محدوده ساحلی لباس شنای خود را بر تن کرده و از سواحل زیبای آسیای جنوب شرقی نهایت لذت را ببرند. اغلب مردم مالزی به صورت کاملا پوشیده لباس می‌پوشند. به طوری که در این سفر شاهد زنانی خواهید بود که روسری بر سر کرده و تنها گردی صورت آن‌ها دیده می‌شود.

 

۸ مرکزخرید کوالالامپور برای خرید سوغاتی‌های زیبا

 

۲. قبل از عکاسی حتما از افراد محلی اجازه بگیرید

بسیاری از گردشگران دوست دارند تا با مردم محلی مقصد گردشگری که به آن سفر کرده‌اند عکس‌های یادگاری بگیرند. هر چند که مردم مالزی هرگز با عکس گرفتن شما مشکلی نخواهند داشت اما عکاسی بدون اجازه را نیز نوعی بی‌احترامی به خود می‌دانند. بنابراین اگر قصد بی‌احترامی یا ناراحت کردن کسی را ندارید حتما قبل از آماده کردن دوربین خود سوال کرده و اجازه بگیرید. نکته جالبی که باید توجه کنید این است که مردم مالزی معمولا خوش‌رو بوده و همواره لبخند می‌زنند. بنابراین لبخند آن‌ها را نشانه‌ای از رضایت ندانسته و حتما پاسخ مثبت آن‌ها را قبل از عکاسی دریافت کنید.

 

۳. هنگام سلام دادن هر دو دست خود را جلو ببرید

مردم مالزی بر خلاف ما ایرانیان که با یک دست سلام می‌‌دهند از هر دو دست خود استفاده می‌کنند. به این صورت که با دو دست خود دست طرف مقابل را لمس می‌کنند. سپس دستان خود را به سینه خود می‌برند و دوباره به طرف مقابل ادای احترام می‌کنند. نکته مهمی که در این مورد باید توجه کرد این است که دست دادن با بانوان مسلمان فقط باید توسط آنها آغاز شود. یعنی زنان تعیین می‌کنند که آیا قصد دست دادن با شما را دارند یا نه!

وقتی کسی را در مالزی ملاقات کردید حین سلام دادن کمی تعظیم کنید. هر چه سن طرف مقابل بیشتر بوده و یا جایگاه اجتماعی بالاتری داشت میزان خم شدن افراد نیز بیشتر می‌شود. به یاد داشته باشید که نکات گفته شده در برخورد با راهبان یا بزرگان ارزش و اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. چرا که این دسته از افراد معمولاً تمایل بیشتری به ارزش‌گذاری سنت‌های مردم مالزی دارند و احترام بیشتری را می‌طلبند.

 

خنک ترین جاهای مالزی در تابستان

 

۴. در ورود به خانه شخصی، محل کار یا معابد مذهبی کلاه خود را بردارید

اگر در حین گشت و گذارهای خود از کلاه استفاده می‌کنید بهتر است آن را هنگان ورود به مکان‌های مهم از قبیل معابد، مساجد مالزی و یا خانه افراد کنار بگذارید. با توجه به آداب و رسوم های مردم مالزی عم توجه به این کار نوعی بی احترامی تلقی می‌شود. البته که نیازی به در آوردن کلاه هنگام وارد شدن به مغازه‌ها یا آدرس پرسیدن از شخصی نیست.

 

۵. هرگز سر کسی را لمس نکنید!

در فرهنگ مردم مالزی سر به عنوان مقدس‌ترین قسمت بدن در نظر گرفته می‌شود. بنابراین دست زدن به سر کسی در فرهنگ و سنت‌های مالزی، کاری بسیار بی‌ادبانه است. مخصوصاً مراقب باشید که این کار را روی کودکان یا سالمندان انجام ندهید. ما ایرانیان اگر قصد نوازش کودکی را داشته باشیم موهای سر او را نوازش می‌کنیم. اما این کار در مالزی دقیقا برعکس بوده و اصلا توصیه نمی‌شود.

 

۶. هرگز با پا به کسی یا چیزی اشاره نکنید

از دیگر کارهایی که هرگز نباید در مالزی انجام داده اشاره به کس یا چیزی توسط پا است. چرا که از نظر بومیان این منطقه پاها کثیف‌ترین قسمت بدن هستند. بنابراین اشاره با پا یک توهین بزرگ خواهد بود که سبب عصبانی شدن و ناراحت شدن آن‌ها می‌گردد. به خصوص در معابد اگر قصد نشان دادن مجسمه بودا را دارید هرگز از پای خود برای این منظور استفاده نکنید. چرا که مجسمه‌های بودا در هر مکانی ارزش و احترام بسیار زیادی دارند و شما با این کار بوداییان مالزی را ناراحت و خشمگین خواهید کرد.

 

۱۰ مورد از زیباترین سواحل مالزی

 

۷. همواره سعی داشته باشید که خشم خود را فرو کنید

در سفر به مالزی اولین چیزی که در برخورد با مردم آن متوجه خواهید شد، خوشرویی و آرام بودن آن‌ها است. به طوری که کم پیش می‌آید با کسی صحبت کنید اما با لبخند و خوشرویی پاسخ شما را ندهد. پس حتما تحت هر شرایطی در سفر خود به مالزی مهربان باشید. اگر اتفاقی باعث آزرده خاطر شدن شما گردید حتما خشم خود را کنترل کنید. نکته جالب دیگر اینکه اگر در سفر خود به مالزی خشمگین شدید و بومیان پاسخ خشم شما را با لبخند دادند هرگز عصبی‌تر نشوید. چرا که مردم مالزی سعی می‌کنند همیشه تحت هر شرایطی آرام بمانند و حتی در موقعیت‌های ناخوشایند نیز لبخند بزنند!

 

۸. در حین خرید و چانه‌زنی به رفتار خود توجه داشته باشید

یکی از شیرین‌ترین بخش‌های هر معامله‌ای چانه‌زنی است. بنابراین گردشگران تور مالزی در خریدهای خود در بازارهای این کشور می‌توانند از مهارت‌های چانه‌زنی خود استفاده کنند. اما نکته مهمی که وجود دارد باید سعی کنید که هرگز از حرف‌ها و رفتارهایی که حین معامله می‌زنید و انجام می‌دهید برداشت منفی و توهین‌آمیزی نشود. در حالت کلی چانه زنی در مالزی به اندازه سایر دیگر سفرهای خارجی سخت نیست. مهم‌ترین قانون در چانه زنی در این کشور، صمیمی بودن و لبخند زدن است. پس هرگز در حین خرید جنس اجناس را مسخره نکنید و یا با لحن تند سخن نگویید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخی از مغازه‌ها که اجناس برندهای معروف را می‌فروشند تحت هیچ شرایطی تخفیف نخواهند داد. پس حتما حین درخواست تخفیف توجه داشته باشید که در چه مغازه‌ای هستید. در زیر چند ترفند موثر برای چانه‌زنی برای خرید در مالزی را گردآوری کرده‌ایم:

  • در حین خرید کردن همیشه لبخند داشته باشید. مردم مالزی با افراد خوشرو سریعا صمیمی می‌شوند و این می‌تواند در نهایت به یک تخفیف خوب ختم شود.
  • قبل از اقدام به چانه‌زنی حتما در مغازه‌های اطراف نیز گشت بزنید و رنج قیمت اجناس را بررس یکنید. بنابراین مبلغ تخفیف مورد نظر شما منطقی‌تر بوده و در نتیجه ممکن خواهد شد.
  • قبل از خرید حتما محاسبات ارزی انجام دهید. به این صورت که واحد پول مالزی را به تومان تبدیل کنید. در نتیجه متوجه خواهید شد که برای چیزی که قصد خرید آن را دارید چه قدر هزینه پرداخت می‌کنید. بنابراین می‌توانید چانه‌زنی بهتری انجام داده و اگر احساس می‌کنید که قیمت خیلی بالا است از خرید آن منصرف شوید.
  • اگر احساس می‌کید که فروشنده قیمت خیلی بالایی را درخواست می‌کند، شما تخفیف خیلی بالایی را درخواست کنید. در نتیجه در یک نقطه میانی به توافق خواهید رسید.
  • اگر قصد چندین خرید را دارید، سعی کنید تمامی خریدهای خود را از یک مغازه انجام دهید. معمولا فروشندگان به کسانی که خرید‌های انبوه می‌کنند تخفیف خوبی می‌دهند.

 

۹. به بچه‌های خیابانی کمک نکنید

خیابان‌های مالزی مملو از کودکان کار هستند که شاید از شما درخواست پول یا فروش محصول خاصی را داشته باشند. معمولا به گردشگران توصیه می‌شود که به این دسته از کودکان کمک نکنند. چرا که اغلب این کودکان خانه و والدینی دارند که آنها را برای پول گرفتن از گردشگران آموزش می‌دهند. با دادن پول به این کودکان آن‌ها را برای این کار تشویق خواهید کرد. پس اگر دوست دارید شما نیز نقش مثبت و تاثیرگذاری در آینده این کودکان داشته باشید هرگز به آن‌ها کمک نکنید.

 

تجربه هیجان‌انگیزترین تفریحات در مالزی

 

۱۰. هرگز از دست چپ خود برای گرفتن وسیله‌ای استفاده نکنید

در بسیاری از فرهنگ‌ها، استفاده از دست چپ جلوه خوش‌آیندی ندارد. از آنجایی که کشور مالزی نیز جز این دسته از جاها است، توصیه می‌شود برای دادن هر شیئی به کسی با دست چپ خودداری کنید. مودبانه‌ترین راه دادن اشیا با هر دو دست است. در کنار این موضوع جای دارد تا یادآوری کنیم که اشاره کردن به مکانی یا شخصی با انگشت اشاره راست نیز در مالزی چندان توصیه نمی‌شود. در عوض، معمولاً از انگشت شست دست راست با چهار انگشت تا شده در زیر استفاده می‌شود.

۱۸ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران