قوانین رانندگی و کرایه خودرو در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
قوانین رانندگی و کرایه خودرو در مالزی

مالزی در جنوب شرقی آسیا واقع شده و بخش‌هایی از شبه جزیره مالایا و بورنئو را اشغال می‌کند. این کشور بیشتر به خاطر سواحل زیبا، جنگل‌های بارانی و برج‌های دوقلوی پتروناس شهرت دارد. ممکن است مایل باشید در سفر با تور مالزی، به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مالزی، با خودروی شخصی تردد کنید و با کیفیت و زمان بیشتری شاهد همه این زیبایی‌ها باشید. این امر مزایای بسیاری را برایتان به ارمغان می‌آورد از جمله توقف‌های دلخواه در طول مسیر، برخورداری بهتر از دیدنی‌های طبیعت باشکوه این خطه و حفظ حریم شخصی، خصوصا اگر همراه خانواده و عزیزانتان سفر می‌کنید.

 

فرهنگ رانندگی در مالزی

مالزی دارای یک سیستم جاده‌ای با کیفیت بالا و با شهرت عالی است، به ویژه در بزرگراه‌های بین شهرهای بزرگ‌تر کشور. رانندگی در مالزی به طور کلی ایمن است و مردم مالزی، عاشق رانندگی هستند. این کشور، سومین نرخ مالکیت خودرو در جهان را داراست. گفتنی است ۹۳ درصد از خانوارها، صاحب خودرو بوده و حتی بسیاری از خانواده‌ها، دارای چندین اتومبیل هستند.

سبک رانندگی بین رانندگان، در داخل و خارج از مرزهای شهری متفاوت است. به نظر می‌رسد رانندگان، راحت‌تر از مرزهای شهر خارج می‌شوند و در برخی بزرگراه‌ها حتی این فرصت را خواهند داشت که از مناظر زیبای دره‌ها و جنگل‌ها لذت ببرند. اما در داخل شهر، داستان متفاوت است. رانندگان، عجول هستند و شما باید هوشیارتر بودده و از ترافیک اطراف آگاه باشید. البته این امر در سایر شهرهای بزرگ نیز صدق می‌کند، خصوصا وقتی درنظر بگیرید که شهری مانند کوالالامپور، بسیار پرجمعیت بوده و حدود ۱/۸ میلیون نفر را در خود جای داده است.

 

۱۰ باید و نباید مهم در سفر به مالزی

به طور کلی می‌توان گفت که مردم مالزی نسبت به سایر مردمان جنوب شرقی آسیا رانندگان بهتری هستند، اما همچنان قوانین راهنمایی و رانندگی را با کمی اکراه می‌پذیرند. بنابراین همیشه قبل از انجام هر گونه مانوری، به اطراف خودروی خود نگاه کنید و شرایط را بسنجید. همچنین باید بپذیرید که چراغ راهنمایی و خط کشی سفید در جاده، لزوما همیشه مورد احترام همه رانندگان نیستند.

همچنین شهرهای آسیایی در مقایسه با شهرهای بزرگ اروپایی و آمریکای شمالی، موتورسواران بیشتری در جاده ها دارند. بنابراین، باید مراقب نقاط کور اطراف ماشین خود باشید. و همیشه هنگامی که می‌خواهید تغییر لاین دهید، همه جوانب را بسنجید.

در نهایت باید گفت در کوالالامپور در ساعات شلوغی ۷ تا ۱۰ صبح که مردم از خانه به محل کار می‌روند و در ساعات ۴ تا ۷ بعد از ظهر که همان افراد از محل کار خود برمی‌گردند، بیشترین احتمال برای گیر افتادن در ترافیک وجود دارد.

چه کسانی مجاز به رانندگی در مالزی هستند؟

در مالزی، حداقل سن قانونی رانندگی با خودرو ۱۷ سال و برای موتور سواری ۱۶ سال است. بدیهی است که فرد، باید دارای گواهینامه رانندگی معتبر نیز باشد. در مالزی، پنج نوع گواهینامه رانندگی وجود دارد:

  • LDL: گواهینامه رانندگی یادگیرنده، برای دانش آموزانی است که در یک آموزشگاه رانندگی شرکت می‌کنند و فقط مجاز به رانندگی با خودرو در مدرسه رانندگی هستند.
  • PDL: گواهینامه رانندگی آزمایشی، برای رانندگانی است که کمتر از دو سال پیش، تمام آزمون‌ها و مراحل رانندگی را پشت سر گذاشته‌اند. آنها همچنین باید پلاک آزمایشی را روی وسیله نقلیه خود داشته باشند.
  • CDL: گواهینامه رانندگی شایسته، برای رانندگان واجد شرایطی است که از PDL ارتقا یافته‌اند.
  • VDL: گواهینامه رانندگی حرفه‌ای، یک گواهینامه رانندگی ویژه برای رانندگان وسایل نقلیه تجاری مانند اتوبوس، کامیون و وسایل نقلیه سنگین است.
  • IDP: بطور کلی گواهینامه بین المللی رانندگی (IDP)، به شما امکان می‌دهد در کشوری که این مدرک را به رسمیت می‌شناسد رانندگی کنید. درخواست برای IDP در مالزی، ارزان و آسان است. این کار را می‌توانید به صورت آنلاین، از طریق انجمن بین المللی رانندگان انجام دهید. تنها چیزی که برای طرح این درخواست نیاز دارید یک فتوکپی از گواهینامه رانندگی معتبر (پشت و رو)، یک تصویر از  پاسپورت و مبلغ پرداختی برای IDP است.

 

بازدید از میدان مردکا کوالالامپور در سفر به مالزی

کسانی که در جنوب شرق آسیا زندگی می‌کند، می‌توانند از گواهینامه رانندگی معتبرشان، بدون دریافت مجوز بین المللی رانندگی استفاده کنند. اما سایرین نیاز دارند که گواهینامه رانندگی بین المللی برای مالزی و گواهینامه رانندگی کشور خودشان را همراه داشته باشند.  

اما گردشگرانی که در خارج از مالزی و آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کنند، اگر بخواهند در جاده‌های مالزی رانندگی کنند، به یک IDP نیاز دارند. IDP می‌تواند برای هر فردی بالای ۱۸ سال صادر شود که دارای گواهینامه رانندگی معتبر باشد.

البته اتباع خارجی که بخواهند در مالزی رانندگی کنند، تا سه ماه نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی مالزیایی ندارند. آنها فقط به یک گواهینامه رانندگی معتبر نیاز دارند، همراه با ترجمه به زبان انگلیسی یا مالایی، از مرجع مربوطه کشورشان که گواهینامه رانندگی را صادر کرده است (در صورتی که گواهینامه رانندگی، به زبان دیگری غیر از انگلیسی یا مالایی باشد).

پس از این ۳ ماه، یک شهروند خارجی دو راه دارد:

  • یا باید مجوز رانندگی بین المللی (IDP) صادر شده توسط مقامات مربوطه کشور خود را داشته باشد.
  • یا باید گواهینامه رانندگی مالزیایی را دریافت کند.

برای مهاجران، دریافت گواهینامه رانندگی مالزی منطقی است، زیرا IDP فقط برای یک سال اعتبار دارد. گواهینامه رانندگی مالزی را، می‌توان از طریق اداره حمل و نقل جاده‌ای مالزی (Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia) دریافت کرد.

 

گشت و گذاری خانوادگی در پنانگ مالزی

قوانین رانندگی در مالزی

  • مالزی در گذشته مستعمره بریتانیا بود، بنابراین همچنان از سیستم رانندگی بریتانیا در سمت چپ جاده پیروی می‌کند. سبقت در سمت راست جاده اتفاق می‌افتد و همچنین فرمان، در سمت راست وسیله نقلیه است.
  • در شهر بزرگی مانند کوالالامپور، همیشه افرادی در جاده هستند که به نظر می‌رسد عجله دارند. این دسته از افراد، گاهی اوقات قوانین چراغ راهنمایی را نادیده می‌گیرند. بنابراین باید همیشه هنگام سبز شدن چراغ راهنمایی، مراقب این نوع رانندگان باشید.
  • درست مانند بسیاری از کشورها، راننده باید همیشه یک گواهینامه رانندگی معتبر به همراه داشته باشد و همه مسافران باید کمربند ایمنی را ببندند.
  • حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه مالزی، ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است. در جاده های فدرال و ایالتی در مناطق کوهستانی و نزدیک مناطق شهری، محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت بوده و در داخل مرزهای شهر، این محدودیت سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت است.

  • کودکان زیر چهار ۴ سال، باید در صندلی کودک نشسته و اجازه ندارند در صندلی جلو بنشینند.
  • هنگام رانندگی در مالزی،  استفاده از موبایل به شدت ممنوع هستند. در صورت تخلف، جریمه می‌شوید و امتیاز رانندگی خود را در کشور از دست می‌دهید.
  • اگر در حین رانندگی دچار تصادف شدید، باید بلافاصله با پلیس محلی و شرکت کرایه خودروتان تماس بگیرید.
  • هرگز برای تعمیر محلی هزینه نکنید، تا زمانی که شرکت کرایه دهنده خودرو، اجازه انجام این کار را به شما بدهد. در این رابطه بهتر است از همان اول در هنگام کرایه خودرو، مجوز تعمیرات و یدک کشی را دریافت کنید.
  • رانندگی و الکل، ترکیب خطرناکی است. حداکثر میزان الکل خون پذیرفته شده، ۸۰ میلی گرم در ۱۰۰ میلی لیتر خون است. در غیر اینصورت، مجازات شدیدی در انتظار فرد خاطی است که می‌تواند شامل جریمه‌ای بیش از ۲۰۰۰ رینگیت  و مجازات حبس بیش از ۶ ماه باشد.

 

راهنمای خرید سیم کارت در مالزی

زیرساخت‌های جاده‌های مالزی

مالزی زیرساخت‌های مناسبی دارد و شبکه جاده‌ای آن، به خوبی حفظ و نگهداری می‌شود. این شبکه، اغلب بعنوان یکی از بهترین‌ها در آسیای جنوب شرقی شهرت دارد.

بزرگراه‌های مالزی، دارای باجه‌های عوارضی هستند که می‌توانید به راحتی با پول نقد، یا با یک کارت نظیر Touch 'n' Go یا SmartTag پرداخت را انجام دهید. خرید یا شارژ مجدد کارت Touch 'n' Go، در فروشگاه‌های مواد غذایی یا پمپ بنزین‌های محلی امکان‌پذیر است. در بزرگراه‌های منتخب نیز، در این رابطه گاهی با پیشخوان خدمات مشتری مواجه خواهید شد. درست در کنار بزرگراه‌ها و تقریبا در هر دو کیلومتر، تلفن‌های اضطراری پیدا خواهید کرد که در صورت بروز مشکل در خودرو می‌توانید از آنها استفاده کنید.

در این جاده‌ها، اغلب مکان‌هایی را پیدا می‌کنید که خدماتی مانند پمپ بنزین، سرویس‌های بهداشتی، رستوران‌ها، فودکورت‌ها، متل‌ها و برخی فروشگاه‌های کوچک را ارائه می‌دهند. زمانی که در پمپ بنزین توقف می‌کنید، مرسوم است که ابتدا به داخل پمپ بنزین بروید و بگویید از کدام پمپ استفاده می‌کنید و می‌خواهید چه مقدار بنزین بزنید. گاهی اوقات یک متصدی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا خودروتان را سوخت گیری کنید، اما همیشه اینطور نیست.

هنگامی که قصد دارید ماشین خود را در شهرهای مالزی از جمله کوالالامپور پارک کنید، توصیه می‌شود آنرا حتما در یک گاراژ پارکینگ سرپوشیده یا پارکینگ چند طبقه پارک کنید. زیرا شهر شلوغ است و به دلیل تردد فراوان ماشین‌ها و کمبود جای پارک، ممکن است خراش یا ضربه به بدنه خودرو وارد شود.

کرایه خودرو در مالزی

اگرچه حمل و نقل عمومی در مالزی خصوصا در کوالالامپور در سال‌های اخیر بهبود یافته، اما همچنان مشکلات خود را دارد. این شبکه حمل و نقل، لزوما همه جای شهر را پوشش نمی‌دهد، تاخیر دارد و شلوغ است. به همین دلیل بسیاری از مردم مالزی، هنوز ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی استفاده کنند. از این نقطه نظر، بسیاری از مسافران تور مالزی با مردمان محلی موافق و هم جهت هستند. بنابراین کرایه خودرو، راهی راحت و مقرون به صرفه برای سفر به کوالالامپور و کشف سایر مناطق مالزی است.

باید گفت بسیاری از شرکت‌های بزرگ کرایه خودرو مانند Alamo، Avis، Budget، Europcar، Hertz، Hawk Rent A Car، Mayflower، Orix و Sixt در مالزی فعالیت دارند. در کوالالامپور، اکثر شرکت‌های کرایه خودرو را در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور (KLIA) خواهید یافت و البته چندین شرکت نیز در مرکز شهر کوالالامپور وجود دارند. جالب است بدانید خودروهای کرایه‌ای اغلب جدید و مدرن هستند و اکثر شرکت‌های کرایه خودرو اجازه می‌دهند که خودرو را در مکان دیگری غیر از جایی که آنرا تحویل گرفته‌اید، تحویل دهید. این امر به ویژه هنگامی که به مناطق مختلف مالزی سفر می‌کنید گزینه‌ای ایده آل و راحت به شمار می‌آید.

در ضمن اکثر شرکت‌های اجاره‌ای این سیاست را دارند که خودروی کرایه‌ای انتخابی را با باک پر ارائه می‌دهند و همچنین باید آنرا با باک پر برگردانید. از طرفی شرکت‌های معتبر، بیمه مناسبی را درنظر می‌گیرند تا مطمئن باشید که امنیت شما برای آنها اهمیت زیادی دارد. اما حتما شرایط شرکت‌های کرایه خودرو را به طور کامل مطالعه کنید.

اگر قصد کرایه خودرو دارید، پیشنهاد می کنیم این کار را قبل از سفر به مالزی انجام دهید و خودروی انتخابی‌تان را رزرو کنید. در این صورت با رسیدن به این کشور، بلافاصله و بدون انتظار کشیدن به خودرو دسترسی خواهید داشت و در وقتتان نیز صرفه جویی می‌کنید. از طرفی رزرو خودروی کرایه‌ای از قبل، اغلب برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود، خصوصا اگر این کار را قبل از شروع فصول داغ گردشگری انجام دهید.

و در نهایت اگر می‌خواهید بهترین گزینه‌ها را پیدا کنید، از وب‌سایتی مفید کمک بگیرید که نرخ‌های بسیاری از شرکت‌های کرایه خودرو را با توجه به خودرو  و زمان مورد نظر شما ارائه می‌دهد. احتمالا راحت‌ترین و شناخته شده‌ترین وب سایت در این رابطه، rentalcars.com است. چنین وب سایت‌هایی، اغلب ارتباطات جذابی با شرکت‌های کرایه خودرو دارند و می‌توانند قیمت‌هایی را با تخفیف به شما ارائه دهند. و اگر برنامه سفر شما کمی انعطاف‌پذیر است، می‌توانید تاریخ‌های مختلف و انواع مختلف خودروها را مقایسه کنید تا ببینید چگونه می‌توانید بهترین معامله را برای کرایه خودرو داشته باشید.

 

بهترین باغ‌ها و پارک‌ها در مالزی

مدارک مورد نیاز برای کرایه خودرو

برای کرایه خودرو، باید مدارک مورد نیاز به آژانس‌های محلی مالزی ارائه دهید:

  • گواهینامه رانندگی معتبر، با حداقل یکسال اعتبار
  • مدرک شناسایی معتبر، مانند پاسپورت یا ویزا
  • چهار تا پنج عکس سایز پاسپورت
  • مجوز/گواهینامه رانندگی بین المللی (IDP)
  • ترجمه انگلیسی گواهینامه رانندگی محلی

انواع خودرو برای کرایه در مالزی

بیشتر گردشگرانی که در مالزی خودرو کرایه می‌کنند، ماشین‌های کوچک (پنج نفره) را ترجیح می‌دهند، اما این بستگی به تعداد گروه شما دارد. وسایل نقلیه موجود در هر شرکت اجاره‌ای عبارتند از: موتور سیکلت، مینی ون، وسایل نقلیه لوکس، خودروهای اسپرت، SUV و خودروهای جمع و جور. بنابراین، دقیقا همان گزینه‌ای را که لازم  دارید انتخاب کنید و صرفا به ارزان‌ترین گزینه‌ها اکتفا نکنید.

در مالزی، اگر خودرو را به صورت آنلاین از قبل رزرو کنید، معمولا قیمت‌ها کمتر درنظر گرفته می‌شوند. البته زمان نیز مهم است و این بستگی به این دارد که آنرا در فصل اوج رزرو کرده باشید. اگر ماشینی را برای حداقل ۷ روز مداوم رزرو کنید، اغلب بهترین قیمت برای کرایه روزانه را خواهید داشت و اگر آن را برای ۲ تا ۳ هفته رزرو کرده باشید، می‌توانید انتظار تخفیف قابل توجه‌تری داشته باشید. اما به طور کلی شما باید ۱۷۰ رینگیت در روز، برای کوچک‌ترین/ارزان‌ترین مدل‌های خودرو بپردازید.

گزینه دیگر که می‌تواند روی قیمت کرایه خودرو تاثیر گذار باشد، شرایط سنی راننده است. در این رابطه دو نوع هزینه، یعنی راننده جوان و ارشد وجود دارد. هزینه راننده جوان، برای اشخاص ۱۸ تا ۲۳ ساله لحاظ می‌شود. در حالی که هزینه راننده ارشد، به افراد  ۶۵ سال به بالا تعلق می‌گیرد که ممکن است بسته به خدمات، بیش از هزینه راننده جوان باشد.

 

بهترین سایت‌های غواصی مالزی

بیمه نامه خودرو در مالزی

شرکت‌های کرایه خودرو در مالزی، همگی بیمه مناسبی در اختیارتان قرار می‌دهند. اما برخی از آنها، یک بسته بیمه همه جانبه ارائه می‌دهند که شما را بابت همه چیز پوشش می‌دهد.

هزینه بیمه خودرو در مالزی بستگی به نوع بیمه شما دارد، چه بیمه پایه و چه سایر انواع بیمه‌هایی که فکر می‌کنید ممکن است در طول سفر به آن نیاز داشته باشید. قیمت، همچنین به شرکتی که برای کرایه خودرو انتخاب کرده‌اید نیزبستگی دارد. فقط هنگام بررسی انواع مختلف بیمه خودرو مراقب باشید، زیرا ممکن است بیمه خودرویی را خریداری کنید که شامل جزئیاتی است که به آنها نیاز ندارید. همچنین ممکن است هزینه‌های اضافی، برای ویژگی‌های اضافی متحمل شوید.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۲ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران