قوانین رانندگی و کرایه خودرو در ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
قوانین رانندگی و کرایه خودرو در ترکیه

ترکیه، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار و طبیعتی باشکوه را برای مسافرانش به ارمغان می‌آورد. برای گشت و گذار در هزارتوی این جاذبه‌ها نیز، انواع وسایل نقلیه عمومی در دسترس هستند. با اینحال، هیچ چیز نمی‌تواند جای خودروی شخصی را بگیرد. زیرا این گزینه به شما امکان می‌دهد با هر سرعتی که می‌خواهید حرکت کنید، در میانه راه هر جا خواستید توقف کنید و حریم شخصی بیشتری داشته باشید. بنابراین شاید در سفر با تور ترکیه، بهتر باشد که به کرایه خودرو نیز فکر کنید.

 

نکات عمومی رانندگی در ترکیه

قبل از اینکه وارد قوانین و مقررات سختگیرانه شویم، اجازه دهید با چند نکته ساده در مورد رانندگی در ترکیه شروع کنیم:

  • کیفیت جاده‌ها در ترکیه و شرایط رانندگی خوب است. با این حال در برخی از نقاط، تفاوت و عادات محلی وجود دارند که به زودی به آنها نیز عادت خواهید کرد.
  • تقاطع‌ها در ترکیه، تقریبا مانند سایر نقاط جهان هستند. چراغ‌های راهنمایی به طرز دردناکی به کندی تغییر می‌کنند، در نتیجه بعضی از رانندگان ترک عادت دارند این چراغ‌ها را نادیده بگیرند. پس هوشیار باشید و البته در این امر مشارکت نکنید، زیرا در صورت دستگیری توسط پلیس، رفتار چندان دوستانه‌ای در انتظارتان نخواهد بود.
  • در بزرگراه‌ها اغلب، یک شانه به جاده وجود دارد. کامیون‌ها و ترافیک محلی آهسته، معمولا به سمت این خط حرکت می‌کنند تا بتوانند سریع‌تر از ترافیک سبقت بگیرند. در اینجا مراقب باشید! زیرا این قسمت از جاده، لزوما امن نیست. حتی ممکن است سنگریزه‌هایی به سمت خودروی شما پرتاب شوند.

  • هنگامی که یک چراغ از سبز به قرمز تغییر می‌کند، ممکن است ابتدا برای مدت کوتاهی چشمک بزند تا به شما در مورد تغییر قریب الوقوع آن هشدار دهد. این گزینه، بسیار مفید است. اما توجه داشته باشید که خودروی پشت سر شما ممکن است این را دلیلی برای حرکت قبل از تغییر چراغ بداند.
  • وقتی چراغ‌های راهنمایی در ترکیه سبز می‌شوند، دقیقا ۲/۰ ثانیه فرصت دارید تا قبل از اینکه ماشین‌های پشت سرتان شروع به بوق زدن کنند، حرکت کنید.
  • جاده‌های بزرگراهی معمولا در شرایط عالی هستند، اما وقتی به مسیرهای دوگانه و جاده‌های روستایی منشعب می‌شوند، کیفیت شروع به افت می‌کند. در جاده‌های روستایی مراقب چاله‌ها، شن‌های پراکنده، جوجه‌ها، بزها و تراکتورهای کند باشید.

 

اجاره قایق‌های خصوصی در کوش آداسی

  • ترافیک در بیشتر مناطق ترکیه تا زمانی که وارد یک شهر نشده‌اید، معمولا سبک است. بهترین توصیه، این است که از  رانندگی در ساعات شلوغی خودداری کنید. مسیر خود را با دقت برنامه ریزی نمایید، زیرا یک پیچ اشتباه ممکن است ساعت‌ها شما را از مسیر اصلی دور کند و برایتان هزینه بتراشد.
  • وسایل نقلیه قدیمی بسیار زیادی در جاده‌های ترکیه وجود دارند و با عنوان وسایل کلاسیک شناخته می‌شوند. بسیاری از این جواهرات قدیمی، امنیت یک موتور مدرن را ندارند، خصوصا در مورد ترمز.
  • داشتن کمی دانش مکانیکی و چند ابزار می تواند بسیار مفید باشد، اما باید گفت ترکیه مملو از مکانیک‌های بسیار ماهر است.
  • بسته به نوع خودرو، قطعات یدکی در ترکیه به طور کلی ارزان تر از بریتانیا یا اروپا هستند.

  • ترکیه دارای یک سیستم بزرگراه مدرن است که اخیرا به سیستم عوارضی با سرعت بالا، به نام HGS  تبدیل شده است. بدین صورت که یک دستگاه الکترونیکی بر روی خودرو نصب می‌شود و به طور خودکار هزینه را هنگام عبور از گیت‌های عوارض دریافت می‌کند. همه خودروها، باید دارای سیستم HGS باشند. بنابراین این دستگاه، باید قبلا توسط شرکت کرایه خودرو موردنظرتان ارائه شده باشد.
  • همچنان که در مسیر باجه‌های عوارضی رانندگی می‌کنید، فقط خطوط مشخص شده HGS را دنبال کنید و سرعت خود را تا ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش دهید.
  • بطور کلی در ترکیه، سیستم تیکت پارکینگ خودکار وجود ندارد. اگر در مکانی پارک می‌کنید که باید برای آن پول بپردازید، شخصی به سراغ شما می‌آید تا پول را دریافت کند. در شهرهای بزرگ‌تر، معمولا در پارکینگ‌ها (اتو پارک) پارک خواهید کرد که در این صورت، باید سوئیچ را به مسئول مربوطه بسپارید تا خودرو را پارک کند.
  • به نقشه‌های گوگل اعتماد کنید. گشت و گذار در ترکیه، به طرز شگفت انگیزی آسان است. سیستم جاده مدرن، دارای علائم بسیار خوبی است. با این حال، گاهی اوقات گوگل سعی می‌کند ما را از کارآمدترین مسیر به مقصد برساند.

 

۱۰ بستنی‌فروشی محبوب در استانبول

الزامات رانندگی در ترکیه

  • برای سفر به ترکیه، نیاز به ویزا دارید. گردشگران می‌توانند برای یک دوره ۹۰ روزه به ترکیه وارد شوند.
  • برای رانندگی در ترکیه، چه در مورد ماشین کرایه‌ای یا وسیله نقلیه شخصی، گواهینامه رانندگی لازم دارید. ترکیه گواهینامه رانندگی اکثر کشورها را برای مدت حداکثر ۶ ماه می‌پذیرد و پس از آن، باید گواهینامه ترکیه را دریافت کنید.
  • رانندگی در ترکیه بعنوان توریست، نیاز به مجوز بین المللی رانندگی (IDP) دارد. این مجوز را می‌توان به صورت آنلاین، یا از مقامات رانندگی در سراسر جهان دریافت کرد. این مجوز مکملی برای پاسپورت شماست.
  • تجهیزات ایمنی و مواردی نظیر مانند جعبه کمک‌های اولیه، مثلث هشداردهنده و لامپ‌های یدکی را فراموش نکنید.
  • مدارک مربوط به وسیله نقلیه و بیمه نامه خودرو را همراه داشته باشید.
  • برچسبی که نشان می‌دهد وسیله نقلیه شما از کجاست، بعنوان مثال: بریتانیا (D، F، NL) است.

قوانین رانندگی در ترکیه

هنگام رانندگی در خارج از کشور، بسیار مهم است که قوانین جاده‌ها را در مقصد انتخابی بدانید. در حالی که اکثر کشورها قوانین و علائم بسیار مشابهی را اتخاذ می‌کنند، همیشه چند تفاوت وجود دارد که باید خودتان از آنها آگاه باشید و تحقیق کنید. در اینجا برخی از قوانین مهمی که باید هنگام رانندگی در ترکیه به عنوان توریست در نظر بگیرید، آورده شده‌اند:

  • در سمت راست جاده رانندگی کنید.
  • به ترافیکی که از سمت چپ می‌آید، راه بدهید.
  • در ترکیه انواع گواهینامه های رانندگی با حداقل شرط سنی مختلف ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۱ و ۲۴ سال ارائه می شود.
  • ترافیک در دوربرگردان‌ها مانند اروپا، حق تقدم دارد. با این حال، مراقب تقاطع‌های بزرگراهی باشید که ظاهر دوربرگردان دارند. این نوع دوربرگردان به جای ترافیک در دوربرگردان، ترافیک بزرگراه را در اولویت قرار می‌دهد. در این صورت علائم، خط کشی‌های جاده و چراغ‌های راهنمایی را دنبال کنید.
  • چراغ‌های راهنمایی، به روش معمول کار می کنند. معمولا چراغ سبز، برای مدت کوتاهی چشمک می‌زند تا به رانندگان نزدیک هشدار دهد که در شرف تغییر است.
  • در ترکیه حد مجاز الکل خون، صفر است.

 

آشنایی با هتل‌های برند جهانی آنکارا

محدودیت سرعت در ترکیه

محدودیت سرعت رسمی برای خودرو به شرح زیر است:

  • منطقه شهری: ۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مسیرهای دوگانه در بزرگراه: ۹۰ کیلومتر در ساعت
  • بزرگراه: ۱۲۰ کیلومتر در ساعت

همچنین، محدودیت‌های سرعت بسیاری وجود دارند که با علائم نشان داده می‌شوند. اغلب، محدودیت ۷۰ کیلومتر در ساعت را به چشم خواهید دید. در مسیرهای دوگانه، با نزدیک شدن به یک تقاطع، محدودیت سرعت به ۵۰ کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد و سپس سرعت آن، به سرعت به ۹۰ کیلومتر در ساعت باز می‌گردد. البته متاسفانه تعداد بسیار کمی از مردم محلی، این قانون را رعایت می کنند.

در ضمن باید گفت محدودیت‌های سرعت، با دوربین‌های کنترل سرعت یا با رادار کنترل می شوند. معمولا پلیس راهنمایی و رانندگی، خصوصا در تعطیلات آخر هفته در جاده‌ها دیده می‌شود. این افراد اغلب با استفاده از علائم هشدار دهنده مثلثی، این محدودیت سرعت و کنترل را به رانندگان یادآوری می‌کنند. در تقاطع‌ها، دوربین های کنترل سرعت را روی گیت‌های سقفی خواهید دید.

در نهایت اگر بابت سرعت غیر مجاز دستگیر شوید، جریمه در محل اخذ شده و این مبلغ، بسته شدت تخلف افزایش می‌یابد.

سیستم عوارض جاده‌ای در ترکیه

  • بزرگراه‌ها در ترکیه، عوارضی دارند. مبالغ، یا در باجه‌های عوارض جمع آوری می‌شوند یا با استفاده از یک سیستم خودکار اخذ می‌گردند. اما به جز بزرگراه‌ها، سایر جاده‌ها رایگان هستند.
  • اگر در حال اجاره خودرو در ترکیه هستید، ممکن است شرکت کرایه دهنده از شما بخواهد که از مسیرهای OGS یا HGS در ورودی‌های عوارض عبور کنید. در این صورت، لازم است هزینه عوارض را به شرکت کرایه ‌دهنده پرداخت کنید.

 

معرفی تمامی بازارهای سنتی آنتالیا

  • اگر با وسیله نقلیه شخصی تردد می‌کنید، باید برای برخورداری از سیستم عوارضی مدرن HGS، وسیله نقلیه‌تان را ثبت نام کنید. این ثبت نام را می‌توانید در مرزهای زمینی یا در دفتر اولین عوارض بزرگراهی که به آن می رسید، انجام دهید. در این صورت، به شما یک برچسب الکترونیکی با یک بارکد داده می‌شود تا روی شیشه جلوی بچسبانید.
  • عوارض اخیرا افزایش یافته و به ویژه برای پل‌های بزرگراه اطراف استانبول، این مبلغ گران است. با این حال، ارزشش را دارد. زیرا بزرگراه ها، همگی از استانداردهای بسیار بالایی برخوردارند و راهی عالی برای عبور و مرور سریع در سراسر کشور به شمار می‌آیند.
  • اگر از اروپا وارد ترکیه شوید، بزرگراه مستقیما به سمت استانبول و فراتر از آن می‌رود. اگر قصد سفر به استانبول را ندارید و به سمت سواحل مدیترانه می‌روید، پیشنهاد می‌کنم به Eceabat بروید و با کشتی خود را به Cannakale برسانید. این امر باعث صرفه جویی زیادی در هزینه عوارض می‌شود و به طور کلی مسیری خوش منظره‌تر نیز در انتظارتان است. این مسیر از شبه جزیره گالیپولی، تروی، افسوس و شهرهای مدیترانه‌ای مانند کاس و آنتالیا می‌گذرد و سپس به کاپادوکیا می‌رسد.

سوخت در ترکیه

قیمت سوخت در ترکیه، نوسانات زیادی دارد. چند سال پیش، قیمت آن بیش از ۲ دلار در هر لیتر بود. اکنون، حدود ۱ دلار در هر لیتر است و در کل به نرخ ارز روز بستگی دارد.

در ترکیه، پمپ بنزین‌های جدید در فواصل منظم، حتی در متروک‌ترین جاده‌ها قد علم کرده‌اند و خدماتی باکیفیت را با قیمت‌هایی مناسب ارائه می‌دهند. آنها به شما اعتماد ندارند که خودتان بنزین بزنید، بلکه یک متصدی اینکار را برایتان انجام خواهد داد. در ضمن دادن انعام به متصدیان اجباری نیست، اما اگر بخواهید می‌توانید اینکار را انجام دهید.

 

بهترین مکان‌های تفریحات شبانه در بدروم

کرایه خودرو در ترکیه

ترکیه دارای زیرساخت‌های بسیار پیشرفته‌ای، برای حمایت از گردشگری و سفرهای تجاری است. کرایه خودرو نیز در این کشور به سادگی امکان‌پذیر است، اما قوانین خاص خود را دارد:

  • برای کرایه خودرو در ترکیه، باید بالای ۲۱ سال سن داشته باشید. هزینه، از شهری به شهر دیگر بسیار متفاوت است و به زمان سال بستگی دارد. در خارج از فصل، لازم است حداقل ۱۰ یورو در روز بپردازید. اما در فصل اوج گردشگری انتظار پرداخت حدود ۳۰ یورو در  روز را داشته باشید.
  • اکثر شرکت‌های بزرگ چندملیتی، خدمات کرایه خودرو را در فرودگاه‌های اصلی بین‌المللی ترکیه، مطابق با استانداردهایی اروپایی ارائه می‌دهند. و همچنین برخی اپراتورهای محلی، نمایندگی‌های معتبری در ترکیه دارند.

  • در این میان، شرکت‌های محلی را پیشنهاد می‌کنیم که قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به شرکت‌های بین المللی دریافت می‌کنند و در عین حال خدمات مناسبی ارائه می دهند. اما به هر حال، دقت کنید که هزینه دقیقا بابت چه خدماتی است. خصوصا، بیمه را چک کنید. معمولا شرکت‌هایی که خودرو کرایه می‌دهند، سعی می‌کنند خدمات بیمه‌ای اضافی را به فروش برسانند و توصیه می‌شود این هزینه را هنگام خرید در نظر بگیرید.
  • شرکت بیمه شما در مبدا سفر، باید بتواند پوشش بیمه‌ای را برای سراسر ترکیه ارائه دهد. اما این بیمه، ممکن است بسیار گران تمام شود و مقامات مرزی، همچنان اصرار دارند که بیمه ترکیه را دریافت کنید. اگر مایل به خرید بیمه کامل و جامع در ترکیه هستید، شرکت‌های بیمه به صورت آنلاین (با وب سایت‌هایی به زبان انگلیسی)، بیمه نامه‌هایی را ارائه می‌دهند که هم بیمه نامه شخص ثالث مورد نیاز قانونی و هم یک بیمه نامه کاملا جامع را شامل می‌شود و قبل از سفر به ترکیه، می‌توانید این بیمه‌ها را خریداری کنید.

 

سوغات مخصوص آلانیا

  • انواع وسایل نقلیه، از جمله 4×4 برای اجاره در دسترس هستند.
  • هنگام کرایه وسایل نقلیه از فرودگاه‌های بین‌المللی منطقه‌ای ترکیه، خودرو را در پارکینگ فرودگاه دریافت می‌کنید که این کار شما را بسیار راحت می‌کند. با این حال، توجه داشته باشید که ممکن است از شما انتظار داشته باشند هزینه پارکینگ را نیز بپردازید. بنابراین قبل از ترک فرودگاه، مقداری ارز محلی در دسترس داشته باشید.
  • کار اداری کرایه خودرو، معمولا بسیار ساده است و شما باید کارت شناسایی مانند پاسپورت و همچنین جزئیات کارت اعتباری‌تان را برای واریز کرایه خودرو و پرداخت عوارض و جریمه ارائه دهید.
  • خودروها معمولا از استاندارد خوبی برخوردار هستند، اما توصیه می‌شود که خودتان هم خودروی اجاره‌ای را بررسی کنید، به خصوص لاستیک‌ها، چراغ‌ها و تجهیزات ایمنی.
  • خودروهای کرایه‌ای معمولا کاملا خالی از سوخت هستند، بنابراین در اولین فرصت بنزین بزنید.

ملاحظات فصلی هنگام رانندگی در ترکیه

در انتها بسته به اینکه در چه فصلی به تور ترکیه سفر می‌کنید، ممکن است با شرایط و محدودیت هایی مواجه شوید که بهتر است در این رابطه نیز اطلاعاتی کسب کنید:

  • ترکیه دارای آب و هوای معمولی مدیترانه‌ای است، اما سالانه چهار فصل دارد.
  • تابستان، معمولا بسیار گرم است. زمستان‌ها در سواحل مدیترانه، می‌توانند ملایم باشند تا زمانی که به سمت شمال، شرق و نواحی کوهستانی حرکت می‌کنید که در اینصورت هوا به شدت سرد می‌شود. بهار و پاییز دمایی مطبوع دارند، اما گاهی اوقات مرطوب هستند.
  • در تابستان، بیشتر ماشین‌های کرایه‌ای با تهویه مطبوع ارائه می‌شوند و اگر قصد دارید وسیله نقلیه خود را به ترکیه بیاورید، باید شرایط آب و هوایی را مدنظر داشته باشید. وسیله نقلیه شما، همچنین برای مقابله با دمای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد به یک سیستم خنک کننده بسیار موثر مجهز باشد.

  • در زمستان نیز توصیه می‌شود زنجیر چرخ همراه داشته باشید و از لاستیک‌های زمستانی یا تمام فصل غافل نشوید. مطمئن شوید که ضد یخ باکیفیتی استفاده می‌کنید، زیرا دما در برخی نقاط، حتی به منفی ۲۰ درجه نیز کاهش می‌یابد.
  • جاده‌های کوهستانی در دوره‌های بارش برف پاکسازی می‌شوند. اما سنگ‌ریزش جاده‌ها و یخبندان، بویژه در مناطق روستایی و کوهستانی، ممکن است رخ دهند.
  • ترکیه بیش از ۳۰۰ روز در سال آفتابی است. اما با شروع بارندگی، باران بسیاری می‌بارد و طوفان های طولانی، به مدت چندین روز ادامه می‌یابند. این امر می‌تواند باعث راه افتادن سیل محلی و مسدود شدن جاده‌ها شود.
  • در نهایت، آکوپلانینگ همراه با دید بسیار ضعیف، یک خطر بالقوه است. به ویژه در جاده‌های روستایی که روشن نیستند و اغلب خط کشی‌های جاده‌ای ضعیفی دارند. در هوای نامساعد، همیشه هوشیار و مراقب باشید.

 

۹ هتل آنتالیا با استخرهای روباز آب گرم

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران