قوانین رانندگی و کرایه خودرو در ارمنستان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
قوانین رانندگی و کرایه خودرو در ارمنستان

سفر به تور ارمنستان، مجموعه‌ای از برخوردهای غیرمنتظره با معماری‌ها و فرهنگ‌های مدرن و کهن است. پس منتظر چه چیزی هستید؟ در یک سفر جاده‌ای باشکوه ارمنستان شرکت کنید. در طول این سفر، با افراد بسیار متنوع و مناظر زیبایی ملاقات خواهید کرد و ماجراهای بسیار جذابی در انتظار شما هستند که هرگز با حمل و نقل عمومی ارمنستان تجربه نخواهید کرد. اما در عین حال به یاد داشته باشید که ارمنستان در خارج از شهرهای بزرگ، شبکه حمل و نقل عمومی توسعه یافته و مناسبی ندارد. بعلاوه پیش از هر چیز، لازم است با قوانین و شرایط رانندگی در این کشور آشنا شوید.

 

قوانین رانندگی در ارمنستان

  • حداقل سن رانندگی در ارمنستان ۱۸ سال است.
  • بستن کمربند ایمنی، برای راننده و سرنشینی که روی صندلی جلو نشسته اجباری است. اگر این قانون را رعایت نکنید، باید حدود ۵۰۰۰ درام جریمه بپردازید.
  • کودکان زیر ۱۲ سال، مجاز به نشستن روی صندلی جلو در کنار راننده نیستند.
  • در ارمنستان، سمت رانندگی همیشه سمت راست است.
  • بیمه خودرو الزامی است.
  • استفاده از تلفن همراه رانندگی ممنوع است و در صورت تخطی از این قانون، باید ۳۰۰۰ درام جریمه بپردازید.
  • در هر خودرو باید یک جعبه کمک‌های اولیه، یک کپسول آتش نشانی و یک مثلث هشدار وجود داشته باشد. اگر خودرویی کرایه می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها را داراست.
  • اگر ماشین شما کرایه‌ای است، باید مدارک کرایه خودرو را همراه داشته باشید.

  • در ارمنستان، رانندگی در حالت مستی ممنوع بوده و سطح قانونی الکل خون ۰٪ است. اگر این قانون را زیر پا بگذارید، ممکن است مجازات‌های شدیدی، از جمله لغو گواهینامه رانندگی ارمنستانی یا حتی حبس در انتظارتان باشد.
  • اگر گواهینامه رانندگی دارید که در کشور دیگری صادر شده است، به طور بالقوه می‌تواند یک مجوز واجد شرایط برای رانندگی در ارمنستان باشد. این گواهینامه، باید به زبان انگلیسی بوده و حاوی عکس شما باشد. در این صورت، حتی برای رانندگی در این کشور نیازی به مجوز بین المللی رانندگی (IDP) نخواهید داشت.
  • گواهینامه رانندگی محلی خود در ارمنستان یا مجوز رانندگی بین المللی، گذرنامه فنی خودرو و مدارک بیمه خودرو را همیشه همراه داشته باشید. اینها موارد ضروری هستند که توسط پلیس راه بررسی می‌شوند.
  • مواردی وجود دارد که به دلیل شرایط اضطراری یا شرایط دیگر، باید از خودروی دیگری سبقت بگیرید. در ارمنستان، شما در سمت راست رانندگی می‌کنید، بنابراین فقط می‌توانید از سمت چپ سبقت بگیرید. وقتی در حال سبقت گرفتن هستید، باید بوق بزنید و به راننده دیگر هشدار دهید که سبقت خواهید گرفت. در ضمن وقتی در جاده هستید، نمی‌توانید از هیچ کامیونی سبقت بگیرید، حتی اگر رانندگان کامیون آهسته رانندگی کنند.
  • در ارمنستان، هنوز هیچ جاده عوارضی وجود ندارد.

 

دانستنی‌هایی درباره کاسکاد ایروان

محدودیت سرعت در ارمنستان

محدودیت سرعت در ارمنستان توسط قانون دیکته می‌شود، اما بسته به نوع وسیله نقلیه و موقعیت مکانی متفاوت است. برای وسایل نقلیه شخصی، محدودیت سرعت به شرح زیر است:

  • حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت: برای رانندگی در شهرها، روستاها و در جاده‌های باز که بسیار نزدیک روستاهایی هستند که بعنوان "جامعه" شناخته می‌شوند و با تابلویی سفید رنگ، همراه با نام آن جامعه مشخص می‌شوند.
  • حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت: برای رانندگی در جاده‌های باز بین شهرها و مناطقی که وضعیت "جامعه" را ندارند و با تابلوهای آبی رنگ کنار جاده مشخص می‌شوند.
  • حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت: برای رانندگی و رعایت ایمنی در مسیرهایی که نزدیک به مهد کودک‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و موسسات مشابه هستند. گفتنی است بطور کلی، جریمه سرعت غیرمجاز می‌تواند از ۱۰۰۰۰ تا ۳۲۰۰۰ درام باشد.

در ضمن باید گفت دوربین‌های کنترل سرعت تقریبا همه جا به چشم می‌خورند، خصوصا در ایروان. در مورد سایر مناطق، دوربین‌های کنترل سرعت بیشتر در ورودی/خروجی‌ها کار گذاشته شده‌اند. و در هر صورت اگر از حد مجاز سرعت تعیین شده برای آن بخش خاص تجاوز کنید، این دوربین‌ها از خودروی شما عکس می‌گیرند و سپس بر اساس شماره پلاک خودرو جریمه تعیین می‌شود.

هزینه بیمه خودرو در ارمنستان

بیمه خودرو، هنگام رانندگی در ارمنستان اجباری است. رانندگی در ارمنستان، نیازمند بیمه‌ای است که هم خسارت‌های جانی و هم مادی را پوشش دهد. به هر حال ضروری است که هنگام رانندگی در ارمنستان، ایمنی خود را در اولویت قرار دهید، زیرا ممکن است موارد زیادی در جاده اتفاق بیفتد و حتی اگر قوانین را کاملا رعایت کنید، در صورت بی احتیاطی سایر رانندگان، باز هم ممکن است دچار تصادف شوید.

هزینه بیمه خودرو بستگی به نوع خودرو، سن و تجربه راننده، سابقه بیمه، هدف استفاده از آن، پوشش و هر چیز دیگری که بیمه گر لازم بداند، تعیین می‌شود. مهمترین گزینه‌ها نیز عبارتند از بیمه جامع، بیمه مسئولیت، بیمه حوادث شخصی و حتی بیمه معافیت خسارت. اگر فکر می‌کنید بیمه‌‌ خودروی کرایه‌ای شما پوشش کافی ندارد، همیشه می‌توانید بیمه اختیاری را نیز به بیمه خودرو اضافه کنید.

 

مکان‌هایی عالی در ایروان برای خرید سوغات

شرایط جاده‌ای در ارمنستان

  • وضعیت جاده‌ها در ارمنستان به نحوی است که خودروها اغلب نیاز به عیب یابی مکرر، تعمیر و نگهداری مداوم و سرویس پیدا می‌کنند. با وجود این، اکثر خانواده‌های محلی حداقل ۱ خودرو دارند. پس اوضاع، نمی‌تواند آنقدرها هم بد باشد.
  • حقیقت این است که ارمنستان شبکه جاده‌ای بسیار ضعیفی داشته، اما در چند سال اخیر وضعیت کمی تغییر کرده است. به طور کلی، جاده‌های اصلی تا حد امکان استاندارد هستند. اما وقتی صحبت از جاده‌های فرعی به میان می‌آید، شرایط کمی غم انگیز می‌شود.
  • باید اعتراف کنیم جاده‌هایی در ارمنستان وجود دارند که بیش از ۳۰ سال است به آنها رسیدگی نشده است. حتی روستاهای دورافتاده در طول دوره‌های بارش سنگین برف، دسترسی به جاده اصلی را از دست می‌دهند. در بهار و پاییز، دسترسی به بسیاری از مناطق سخت می‌شود، زیرا جاده‌ها نرم و گلی بوده و آسفالت نیستند.
  • هنگام رانندگی در ارمنستان، مراقب چاله‌ها باشید. معمولا کار راهسازی، تقریبا هر بار پس از آب شدن برف یعنی به معنای واقعی کلمه، هر بهار انجام می‌شود. این راهسازی‌ها بی‌کیفیت بوده، آسفالت می‌شکند و ترک می‌خورد و چاله‌های عظیمی پدید می‌آید. حتی در پایتخت نیز، چاله‌هایی را در جاده‌های بسیار شلوغ خواهید یافت که ماه‌هاست به آنها رسیدگی نشده است. پس خیلی مراقب باشید!

  • لاستیک‌های فصل زمستان اجباری نیستند. اما از آنجایی که ارمنستان یک کشور کوهستانی با بارش برف‌های سنگین مکرر و شرایط ضعیف برای تعمیر و نگهداری در جاده‌ها است، این لاستیک‌ها به شدت توصیه می‌شوند.
  • علاوه بر این، باید مراقب منهول‌های باز باشید. منهول‌های باز فاضلات، یک کابوس واقعی در دل تاریکی هستند، اما معمولا علائمی هشداردهنده در این رابطه وجود دارند: مثلا ممکن است یک شاخه بزرگ درخت در چاله گذاشته شود، یک سنگ بزرگ در نزدیکی آن قرار داده شود یا یک لایه نازک از ورق فلزی، برای پوشاندن آن وجود داشته باشد. جای شکرش باقی است که این منهول‌ها، معمولا در جاده‌های باز وجود ندارد و به ندرت، اما فقط در جوامع دیده می‌شوند. بنابراین هر زمان که نزدیک یک روستا یا شهر بودید و هوا تاریک بود، بیشتر مراقب باشید.

 

معرفی تفریحات خاص ارمنستان

  • جاده‌های ایروان همیشه شلوغ هستند، به جز صبح‌های یکشنبه. در آخر هفته‌های تابستان، جاده ایروان به دریاچه سوان، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین منطقه، ممکن است به دلیل ترافیک بالا مسدود شود و در تمام طول روز شلوغ باشد. به غیر از اینها، اغلب جاده‌ها چنین ازدحامی ندارند و رانندگی آرام و لذت بخشی را بدون ترس از ترافیک، برایتان رقم می‌زنند.
  • جاده‌هایی که اخیرا ساخته یا بازسازی شده‌اند، سطح صاف لذت‌بخشی دارند که می‌توانید سرعت خود را افزایش دهید. اما در این مکان‌ها، همیشه یک خودروی پلیس راه منتظر شماست تا نگذارد از حد مجاز فراتر بروید. البته پلیس‌ها معمولا به تمام رانندگان احترام می‌گذارند و شما را برای مسائل جزئی می‌بخشند. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر قادر به برقراری ارتباط و توضیح وضعیت نباشید، ممکن است دچار مشکل شوید.

یافتن پارکینگ در ارمنستان

پارکینگ تقریبا در همه جای ارمنستان، به جز ایروان به آسانی پیدا می‌شود. اگر جایی خارج از ایروان هستید، مشکل پارکینگ نخواهید داشت. حتی در توریستی‌ترین شهرهای ارمنستان مانند دیلیجان در ارمنستان نیز، همیشه مکان مناسبی برای پارک خودرو وجود خواهد داشت.

در ایروان، به خصوص در مرکز شهر، پیدا کردن جای پارک یک دردسر بزرگ است. بیشتر هتل‌ها و کافه‌ها پارکینگ ارائه می‌دهند، اما این مکان‌ها اساسا در جاده‌ها بوده و از نظر تعداد بسیار محدود هستند و اطرافشان نیز خودروهای بسیاری پارک شده‌اند که لزوما مربوطه به مهمانان هتل‌ها و غذاکده‌ها نیستند.

با اینحال تمام مراکز خرید ایروان، پارکینگ مخصوص به خود دارند و حتی اگر در تعطیلات آخر هفته، تعطیلات ملی و روزهای تعطیل بسیار شلوغ شوند، همیشه می‌توان یک مکان رایگان برای پارک خودرو در هنگام خروج خودروی دیگر پیدا کرد.

در ضمن باید گفت ایروان، سیستم پارکینگ پولی دارد که در مرکز شهر و در امتداد خیابانی طولانی به نام کومیتاس متمرکز شده‌اند و همچنین پایانه‌های پرداخت، سیستم‌های بانکی و گزینه‌های پرداخت الکترونیکی برای هزینه پارکینگ به راحتی در دسترسند. قیمت پارکینگ متفاوت بوده، اما معمولا برای یک ساعت، حدود ۱۰۰ درام هزینه دارد. همچنین  باید گفت پارکینگ در ایروان، از نیمه شب تا ساعت ۹ صبح رایگان است.

 

 

تفریح‌های زمستانی در سفر به ارمنستان

کرایه خودرو در ارمنستان

اولین نکته‌ای که برای کرایه خودرو در ارمنستان باید مدنظر داشته باشید، این است که خودرو در ارمنستان فقط به افراد بالای ۲۱ سال کرایه داده می‌شود.

در ضمن یکی از مواردی که هنگام ورود به ارمنستان متوجه آن خواهید شد، در دسترس بودن خودروهای کرایه‌ای است. شرکت‌های متعددی در این رابطه وجود دارند و شما می‌توانید وسیله نقلیه‌تان را از فرودگاه یا در هر مکانی که شرکت مربوطه تعیین کرده است، تحویل بگیرید. رزرو آنلاین نیز، ایده خوبی است. در این رابطه، ده‌ها سرویس کرایه خوردوی بین المللی وجود دارند که گزینه‌هایی متناسب با شرایط و نیازمندی‌های شما پیشنهاد می‌کنند از جمله:

  • Alamo
  • Avis
  • Budget
  • Enterprise
  • Europcar
  • Firefly
  • Hertz
  • National
  • Sixt
  • Travelcar
  • Documents Required

در مورد قیمت گذاری نیز باید بگوییم در مقایسه با قیمت کرایه در سایر کشورها، ارمنستان دارای قیمت کرایه غیرمنطقی در سراسر کشور است. متاسفانه، هیچ توضیح یا توجیهی نیز در این رابطه وجود ندارد. جدا از این، باید گفت این بازار آنقدر بالغ نیست و رقابت واقعی هنوز شکل نگرفته است. بنابراین، به خاطر داشته باشید که کرایه خودرو، چندین برابر بیشتر از حمل و نقل عمومی هزینه دربرخواهد داشت.

اما کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که یکی از سرویس‌های کرایه خودرو شناخته شده در سطح جهانی (مثلا Sixt.am) و پیشنهادات آنها برای ارمنستان را بررسی کنید. ضمن اینکه این سرویس‌ها، گزینه‌هایی پیشنهاد می‌دهند شامل مدل‌های گیربکس اتوماتیک و دستی و بسیاری از انواع خودرو می‌شوند. همچنین، می‌توانید انتخاب کنید که خودرو را از کجا تحویل بگیرید.

 

جذاب‌ترین کارها در ارمنستان

توصیه می‌کنیم یک خودروی مناسب برای فصل و سفر خود کرایه کنید. بسته به فصل، محدوده مقصد و شرایط جاده منتهی به آن، نوع خودرو را به دقت در نظر بگیرید. بطور کلی ارمنستان، دارای مناظر خیره کننده و شرایط ماجراجویی واقعی در فضای باز آفرود است. بنابراین اگر به ارتفاعات علاقمندید، هرگز به سراغ گزینه‌های ارزان‌تر و جمع و جور خودروهای شهری نروید. بهتر است کمی بیشتر سرمایه گذاری کنید و بیشترین بهره را از سفرتان با تور ارمنستان ببرید. اگر قصد دارید در نقاط دورافتاده‌تری از کشور رانندگی کنید، ممکن است یک 4×4 مورد نیاز باشد.

 

انواع خودروهای کرایه‌ای در ارمنستان

همانطور که گفتیم، آژانس‌های کرایه خودرو در ارمنستان، گزینه‌های متنوعی پیشنهاد می‌کنند. اما شما باید نیازمندی‌ها و سطح بودجه تان را بسنجید. در این رابطه، می‌توانید به موارد زیر فکر کنید:

  • خودروی اکونومی: اگر بودجه کمی دارید و به دنبال خودرویی با نرخ مقرون به صرفه هستید، این مورد بهترین گزینه برای شماست. یک اکونومی، می‌تواند حداقل ۵ مسافر را در خود جای دهد و هزینه کرایه آن، معادل ۱۳ دلار در روز است.

  • SUV: اگر به دنبال یک ماجراجویی خاطره انگیز در فضای باز هستید، این گزینه بسیار مناسبتان است، زیرا فضای داخلی جادار و توانایی رانندگی بالایی دارد. در ضمن، SUV می‌تواند ۷ - ۸ مسافر را در خود جای دهد. ۳۷ دلار در روز، برای کرایه این خودرو کافی است.
  • ون: اگر با خانواده سفر می‌کنید و فضای ۷ نفره برای شما و چمدانتان کافی نیست، به فکر اجاره ون باشید. این خودرو، گنجایش ۱۲-۱۵ سرنشین را دارد. می‌توانید با ۴۱ دلار در روز، این خودرو را کرایه کنید.
  • خودروی لوکس: اگر برای یک مناسبت و جشن استثنایی به ارمنستان سفر می‌کنید، می‌توانید یک خودروی لوکس انتخاب کنید. تا زمانی که توانایی پرداخت نرخ کرایه را دارید، این مورد بهترین گزینه است و سفری باکیفیت و راحتی فوق‌العاده را برایتان به ارمغان می‌آورد. کرایه این مورد، روزانه ۷۰ دلار است.

 

مهم‌ترین پارک‌ها و فضاهای طبیعی در ایروان

مدارک لازم برای کرایه خودرو در ارمنستان

و در آخر، قبل از کرایه ماشین در ارمنستان، مطمئن شوید که مدارک مورد نیاز را در اختیار دارید:

  • گواهینامه رانندگی محلی‌تان که حداقل یک سال اعتبار داشته باشد
  • گواهینامه رانندگی بین المللی در ارمنستان
  • کارت اعتباری معتبر
  • مدارک هویتی اضافی مانند پاسپورت

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۵ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران