قوانین رانندگی و کرایه خودرو در تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
قوانین رانندگی و کرایه خودرو در تایلند

تایلند، کشوری زیبا و منحصر به فرد بوده و سالانه پذیرای حدود ۲۵ میلیون بازدید کننده است. در نتیجه این کشور، تا حد زیادی بر صنعت توریسم متمرکز شده و سرمایه گذاری گسترده‌ای روی زیرساخت‌های مختلف، به ویژه بهبود وسایل ارتباطی و حمل و نقل داشته است.

بسیاری از گزینه‌های حمل و نقل در تایلند وجود دارند که می‌توانید با آنها تردد کنید از جمله توک توک قطار، تاکسی موتور سیکلت، اتوبوس و غیره. با این وجود، کرایه خودرو در تایلند می‌تواند راهی مناسب برای گشت و گذار در این کشور باشد و به شما کنترل بیشتری بر مکان و زمان سفر بدهد. هر چند که چالش‌هایی نیز، برایتان به همراه خواهد داشت. در مقاله‌های قبل درباره کرایه موتور سیکلت در پوکت،‌  استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در پاتایا و یا استفاده از حمل و نقل عمومی بانکوک برای شما گفته‌ایم. اینبار همراه ما باشید تا شما را با قوانین رانندگی و کرایه خودرو در تایلند بیشتر آشنا کنیم.

 

گواهینامه رانندگی بین المللی در سفر به تایلند

بعنوان یک بازدیدکننده خارجی که می‌خواهد سبک سفر راحت را با رانندگی شخصی تجربه کند، یکی از الزامات اصلی دریافت مجوز بین المللی انحصاری برای رانندگی در کشورهای دیگر است. بنابراین هنگام رانندگی در تایلند، باید دارای مجوز بین المللی IDP از انجمن بین المللی رانندگان باشید و عدم ارائه آن، جریمه زیادی روی دستتان خواهد گذاشت. همچین IDP یکی از الزامات ضروری است که آژانس‌های کرایه خودرو در خارج از کشور از شما مطالبه می‌کنند. در غیر این صورت، آنها نمی‌توانند وسیله نقلیه را برای شما ثبت کنند.

البته اینکه یک IDP دریافت می‌کنید، به این معنی نیست که گواهینامه رانندگی کشورتان ارزشی ندارد. IDP، تنها ترجمه رسمی کارت رانندگی شما در یک کشور خارجی است و هرگز جایگزین نمونه‌های اصلی نخواهد شد.

بطور کلی افراد غیر تایلندی، می‌توانند از گواهینامه رانندگی داخلی یا خارجی خود در تایلند استفاده کنند. گواهینامه آنها در تایلند به شرطی که به زبان انگلیسی باشد و دارای عکس باشد، معتبر است.

شرایط جاده‌ها در تایلند

صادقانه بگوییم، جاده‌های تایلند چندان امن نیستند. جمعیت تایلند حدود ۷۰ میلیون نفر است، اما به طور متوسط روزانه ۶۰ تایلندی در تصادفات جاده‌ای، جان خود را از دست می‌دهند. برای برخورداری از رفت و آمدی امن در جاده‌ها، بهتر است کمی با شرایط مسیرهای این کشور آشنا باشید و حتی المقدور قوانین را رعایت کنید:

  • برخی از جاده‌های تایلند عالی هستند و برخی دیگر نه. تایلند یک کشور در حال توسعه، با طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه در جاده‌ها، از جمله وسایل نقلیه مزرعه‌ای حمل کننده توسط حیوانات است.
  • در گذرگاه‌ها هوشیار باشید. همچنین به یاد داشته باشید که سبقت در تایلند،، در سمت راست خیلی اتفاق می‌افتد و مردم تمایل دارند به سرعت حرکت کرده و همدیگر را پشت سر بگذارند. مراقب باشید که برخی از رانندگان بطورناگهانی، بدون هیچ سیگنالی ممکن است از شما سبقت بگیرند. بنابراین اگر در سمت چپ حرکت کنید، فضای کافی برایشان فراهم می‌کنید تا بگذرند و خودتان نیز راحت‌تر هستید.

 

سفر به تایلند در ماه فوریه

  • از آنجایی که قوانین راهنمایی و رانندگی می‌توانند در هر زمان تغییر کنند، مهم است که در مورد محدودیت‌های سرعت تعیین شده در انواع مختلف جاده‌ها در تایلند به روز باشید. عبور از این سرعت‌ها غیرقانونی است، خصوصا هنگام مواجهه با ترافیک سنگین، بارندگی، طوفان و سایر شرایط خطرناک جاده‌ای.
  • دوربین‌های کنترل سرعت و ایست‌های بازرسی، به طور منظم در مسیر به چشم می‌خورند.
  • بدون شک آسمان تاریک، باعث کاهش دید جاده‌ها می‌شود. اگر می‌توانید برنامه‌های رانندگی را به تعویق بیندازید و در شب این کار را انجام ندهید. به خصوص اینکه کامیون‌های سنگین و خودروهای باربر بزرگ که کالاهای زیادی را حمل می‌کنند، شبانه به بزرگراه می‌روند. عامل دیگر، وجود حیوانات در جاده‌های شبانه است که شما را در حین رانندگی غافلگیر می‌کنند و احتمال حادثه را افزایش می‌دهند.

  • مراقب تقاطع‌ها باشید زیرا همه آنها تابلوی ایست ندارند. همیشه علامت دهید و با احتیاط حرکت کرده و آینه‌ها و نقاط کور را بررسی کنید.
  • برخی از بزرگراه‌های تایلند، عوارض ارزانی در جاده‌ها دریافت می‌کنند. البته این هزینه ارزشش را دارد، زیرا جاده‌ها به شما کمک می‌کنند با سرعت بیشتری بین نقاط مختلف کشور در رفت و آمد باشید.
  • در ساعات خاصی از روز، مراقب جاده‌های دوطرفه‌ای باشید که به جاده‌های یک طرفه تبدیل می‌شوند.
  • در بسیاری از جاده‌های اصلی تایلند، خروجی‌های دوربرگردان تعبیه شده‌اند. و این  به معنای ایجاد صف‌هایی از ترافیک در لاین سمت راست، برای تغییر جهت قانونی است. در نتیجه وسایل نقلیه بزرگ‌تر و سنگین‌تر برای خروج خود را به خطوط میانی و راست می‌کشانند. این خبر خوبی نیست، به خصوص زمانی که باران می‌بارد.
  • به محض رسیدن به مقصد، به دنبال جای پارک امن باشید و از ترک ماشین در شرایط نامناسب خودداری کنید. مکان امن، جایی است که همیشه افسران امنیتی در اطراف آن پرسه می‌زنند.

 

بهترین هتل‌های آل انکلوسیو پاتایا

قوانین رانندگی در تایلند

  • رانندگی تایلندی در سمت چپ جاده صورت می‌گیرد و بنابراین، فرمان نیز در سمت راست قرار دارد.
  • در تایلند، سن رانندگی ۱۸ سال است. پس از رسیدن به این سن، فرد می‌تواند برای درخواست گواهینامه رانندگی اقدام کند.
  • بعنوان توریست، برای رانندگی در این کشور شما به یک مجوز رانندگی بین المللی IDP نیاز دارید. همراه نداشتن آن می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، به خصوص اگر در حال عبور از مرز کشور هستید. در این صورت اتهامات و مجازات‌های شدیدی در انتظارمتخلفان خواهد بود. اما اگر قصد دارید تا یک سال یا بیشتر در این کشور بمانید، بهتر است یک مجوز تایلندی بگیرید. 
  • تغییر لاین امری اجتناب ناپذیر است اما از تغییر لاین ناگهانی خودداری کنید و البته سعی نکنید وقتی راهی ایمن در این رابطه وجود ندارد به زور راهی برای خود باز کنید. مراقبت هشدارهای سایر رانندگان نظیر تکان دادن دست و بوق زدن باشید.

  • محدودیت سرعت در اطراف شهرها و مراکز شهر تایلند، معمولا ۸۰ کیلومتر در ساعت یا کمتر است. در جاده‌های باز و جاده‌های روستایی، محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت و در بزرگراه‌ها حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین حداقل ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، برای همه خطوط سریع بزرگراه درنظر گرفته شده‌اند.
  • اجرای دقیق قوانین نوشیدن الکل در تایلند جدی است. حد قانونی الکل خون، ۵/۰ گرم در هر لیتر خون است. البته این عدد برای رانندگانی که به مدت پنج سال دارای مجوز رانندگی بوده‌اند، نمی‌تواند از ۲/۰ گرم تجاوز کند. در غیر این صورت، راننده مشمول مجازات‌های سنگین می‌شود.
  • از پارک خودرو در جاهای پارک ممنوع که با علائم قرمز یا سفید علامتگذاری شده‌اند، خودداری کنید.
  • چشم‌ها فقط باید به جاده باشند. اجازه ندهید جز در هنگام ضرورت، متوجه جای دیگری شوند. در این رابطه، حتما استفاده از موبایل را فراموش کنید.  
  • تا آنجا که ممکن است، از سبقت گرفتن بدون دلیل کافی خودداری کنید. اما در صورت نیاز، این کار را با حفظ موارد ایمنی انجام دهید و بدانید در صورت بروز حادثه در این رابطه، مشمول جریمه‌های سنگینی تا ۱۰۰۰ بات خواهید شد.

 

سفر دریایی شگفت‌انگیز در تایلند

  • قبل از رانندگی، مطمئن شوید که شما و خودرو در وضعیت ایمن و عالی قرار دارید. بررسی وضعیت خودرو نیز قبل از عزیمت، بسیار ضروری است. کامل بودن کیت‌های رانندگی ، ابزار و تجهیزات را در سفر مدنظر داشته باشید.
  • بستن کمربند ایمنی اجباری است و اگر کمربند خود را نبندید، جریمه می‌شوید. از آوریل ۲۰۱۷، سرنشینان عقب نیز مجبور به بستن کمربند ایمنی شده‌اند. در ضمن در تایلند، کودکان زیر ۱۲ سال، اجازه ندارند در صندلی جلو بنشینند.
  • بیشتر علائم و تابلوها در جاده‌ها، مبتنی بر همان استانداردهای بین المللی هستند. اما مواردی نیز وجود دارند که فقط مخصوص این کشور بوده و دانستن و فراگرفتن آنها الزامی است.
  • در صورت بروز حوادث، پیش از هر چیز با آژانس کرایه دهنده خودرو تماس بگیرید. در مواقع اضطراری جهت تماس با پلیس برای اورژانس عمومی، ۱۹۱ را شماره گیری کنید. اگر تصادف کردید، مرکز تماس ملی ۲۴ ساعته پلیس توریستی تایلند با شماره گیری ۱۱۵۵ قابل دسترسی است. برای خدمات آمبولانس و امداد نیز، با شماره ۱۵۵۴ تماس بگیرید.

نکاتی برای رانندگی بهتر در تایلند

رانندگی در این کشور می‌تواند چالش برانگیز و خسته کننده باشد. در صورت نیاز به حرکت در یک جاده باریک یا تغییر مسیر در بزرگراه، استفاده از چراغ راهنما یا تکان دادن دست برای جلوگیری از تصادف حیاتی است. از آنجایی که تایلند پر از موتورسیکلت است، اگر از اطراف خود آگاه نباشید، تغییر مسیر ناگهانی می‌تواند باعث تصادف شود.

به یاد داشته باشید بوق زدن از سر ناامیدی بسیار بی‌ادبی تلقی می‌شود. و هر بوقی که ممکن است بشنوید، به احتمال زیاد به دلیل این دلیل است که راننده مربوطه می‌خواهد سایر رانندگان را متوجه کند که حرکت کرده و راه را باز کنند. بعلاوه بسیاری از رانندگانی که به آداب و رسوم تایلند عادت ندارند، احساس می کنند گاهی بسیاری از خودروها بدون هیچ دلیلی بوق می‌زنند. اما اگر نگاهی سریع به اطراف بیندازند، متوجه خواهند شد که هنگام رانندگی در نزدیکی معبد، بوق‌ها فشار داده می‌شوند. این کار برای نشان دادن احترام به ساکنان معابد انجام می‌شود، نه فقط برای ایجاد سر و صدا.

همچنین باید گفت تراکم ترافیک، معمولا در حدود ساعت ۶ تا ۹ صبح اتفاق می‌افتد که مردم به سر کار می‌روند. عصرهنگام، حدود ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر نیز با بازگشت مردم از سر کار، با ترافیک سنگینی مواجه خواهید شد.

در نهایت از آنجایی که سگ‌های ولگرد گاهی اوقات در جاده سرگردان می‌شوند (یا در خیابان می‌خوابند)، به اندازه کافی حواستان را جمع کنید.

 

چرا باید به کوه سامویی سفر کنید

کرایه خودرو در تایلند

شرکت‌های بزرگ بسیاری، برای کرایه خودرو در تایلند فعالیت می‌کنند و دفاتری در فرودگاه و اکثر مناطق توریستی دارند. همچنین، آژانس‌های کرایه خودرو محلی نیز در تایلند به چشم می‌خورند. هزینه، بسته به موقعیت مکانی در تایلند و همچنین اندازه و سبک خودرو متفاوت خواهد بود.

اما برای کرایه خودرو در تایلند، الزامات و شرایطی را باید مدنظر داشته باشید:

  • به لحاظ شرایط سنی، باید حداقل ۲۱ سال داشته باشید و دارای گواهینامه رانندگی معتبر در ایالت خودتان باشید. اگر واجد شرایط هستید، روند درخواست خود را از طریق انجمن بین المللی رانندگان شروع کنید.
  • همه رانندگان، باید حداقل از بیمه شخص ثالث برخوردار شوند. اما توصیه می‌شود که بیمه جامع تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که بیمه خودروی شخصی، هر گونه تصادف یا آسیبی که ممکن است در صورت رانندگی رخ دهد را پوشش خواهد داد.

  • اگر ترجیح می‌دهید موتورسیکلت کرایه کنید، یک ماجراجویی سرگرم کننده در پیش خواهید داشت، اما باید از برخی مسائل ایمنی آگاه باشید.
  • شما می‌توانید آزادانه خودروی مورد نظرتان را از میان صدها شرکت کرایه خودروی این کشور یافته و آنرا رزرو کنید. رزرو نیز به راحتی صورت می‌گیرد و می‌توانید به هزاران وب سایت دسترسی داشته باشید و ببینید کدام یک بهترین گزینه مناسب شما را پیشنهاد می‌دهد. برخی از بهترین وب سایت‌ها در این رابطه عبارتند از: 
    • Avis
    • Bizcar Rental
    • Chic Car Rent
    • North Wheels
    • Sawasdee Rent A Car
    • Thai Rent A Car
    • Voyg Transport Services, Inc.
  • البته هنگام جستجوی آنلاین، مراقب کلاهبرداران باشید. اطمینان حاصل کنید که سایتی که بازدید می‌کنید، قانونی و ایمن است. اگر فکر می‌کنید سایت مشکوک است، اطلاعات شخصی خود را ندهید. در ضمن قبل از کرایه و تحویل خودرو، عکس‌های زیادی بگیرید تا آسیب‌های موجود در بدنه، به حساب شما گذاشته نشوند.
  • در جستجوی یک نوع خودرو، حتما نیازمندیهایتان را به دقت بررسی کنید و ببینید کدام وسیله نقلیه می‌تواند تعداد مسافر و بار موردنظرتان را به راحتی حمل کند. اگر قصد دارید صرفا در شهر بگردید، یک مورد اقتصادی و مقرون  به صرفه را انتخاب کنید، اما اگر به فکر گشت و گذار در دل طبیعت و مناطق روستایی هستید، حتما خودروهای سنگین همچون  4x4  WD را مدنظر داشته باشید.
  • قبل از اتمام یا پایان دادن به معامله، شماره تماس نماینده آژانس را بپرسید. این شماره در صورت مواجه شدن با یک شرایط اضطراری جاده‌ای برایتان مفید خواهد بود. زیرا در آن لحظه، دقیقا می‌دانید که بلافاصله به چه کسی باید زنگ بزنید.

مدارک مورد نیاز برای کرایه خودرو در تایلند

برای رزرو وسیله نقلیه اجاره‌ای، ابتدا باید مدارک خاصی را که یک شرکت کرایه خودرو نیاز دارد، در اختیار داشته باشید. این الزامات بسته به آژانس، می‌توانند تا حدی متغیر باشند. به هر حال مهمترین مدارکی که باید در هنگام کرایه خودرو در تایلند ارائه دهید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پاسپورت معتبر
  • مجوز بین المللی رانندگی (IDP) یا گواهینامه رانندگی تایلندی
  • کارت اعتباری یا پرداخت نقدی

 

معرفی و آدرس بهترین مراکز خرید در پوکت

جالب است بدانید آژانس ‌ای کرایه خودرو بسته به سن راننده، هزینه هایی را اضافه می‌کنند. عامل دیگر در تعیین مبلغ، هزینه نگهداری یک نوع خودرو خاص است. انواع خودروهای خاص وجود دارند که هزینه گرانی برای نگهداری قطعات خود به افراد تحمیل می‌کنند و بسته‌هایی همچون کمک جاده‌ای، خدمات وانت، کیت‌های رانندگی و بنزین را شامل می‌شوند. به طور متوسط، گردشگران می‌توانند یک خودرو را در تایلند با حداقل ۱۴ دلار در روز رزرو کنند که معامله‌ای ارزان در مقایسه با سایر کشورها محسوب می‌شود. در نهایت انواع کرایه‌ها و هزینه‌ها عبارتند از:

  • اکونومی: ۱۴ دلار در روز
  • معمولی: ۲۷ دلار در روز
  • استاندارد: ۳۹ دلار در روز
  • مینی ون: ۶۴ دلار در روز

هزینه بیمه خودرو در تایلند

آژانس‌های کرایه خودرو، معمولا بیمه خودرو را از بسته‌های خدماتی‌شان جدا می کنند. برخی از آنها نیز، قیمت بیمه را به کرایه خودرو اضافه می‌کنند. برخی دیگر، اصلا بیمه را در کرایه خودرو ارائه نمی‌دهند. به هر حال آنچه مسلم است این است که دریافت چنین بیمه‌ای، تا حد امکان در تایلند ضروری است. این گزینه می‌تواند به شما در پوشش اضطراری در جاده‌های تایلند کمک کند. بطور کلی در تایلند، می‌توانند بین ۲ گزینه یکی را انتخاب کنند:

  • بیمه مسئولیت اجباری (CPTL)
  • بیمه خصوصی

CPTL همچنین، بعنوان "Por Ror Bor" نیز شناخته می‌شود و پوشش محدودی در مورد هزینه‌های پزشکی دارد. به همین دلیل بسیاری آژانس‌های کرایه خودرو، یک شرکت بیمه خصوصی را انتخاب می‌کنند که هرگونه خسارت خودرو به دلیل تصادفات جاده‌ای را پوشش می‌دهد.

 

کشف بهشت گرمسیری جزیره مرجانی تایلند

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۷ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران