قوانین رانندگی و کرایه خودرو در دبی

جاذبه‌های گردشگری دبی
قوانین رانندگی و کرایه خودرو در دبی

دبی از یک دهکده ماهیگیری ساده، به یک کلان شهر ممتاز، با رشد اقتصادی سریع و جاذبه‌های گردشگری دیدنی تبدیل شده است و سالانه بعنوان یک مقصد گردشگری محبوب، بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر جهان با تور دبی به سوی خود جذب می‌کند.

رانندگی در دبی نیز، در شمار جاذبه‌های اصلی شهر و شکلی از تفریح است. زیرا در اینجا می‌توانید لوکس‌ترین ماشین‌های دنیا را بیابید و یکی از آنها را در سفر با تور دبی کرایه کنید. با اینحال، لازم است که پیش از هر چیز از قوانین رانندگی در دبی آگاهی یابید و نکات ایمنی لازم را در این رابطه رعایت کنید تا سفری جذاب و مفرح را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

 

الزامات رانندگی در دبی

  • سن قانونی رانندگی در دبی ۱۸ سال به بالاست و ارائه گواهینامه رانندگی بین المللی، یا گواهینامه رانندگی از یک کشور دیگر مورد قبول الزامی است. همچنین همراه داشتن گواهی بیمه خودرو، الزامی است.
  • در دبی، همه خودروها در سمت راست جاده حرکت می‌کنند.
  • مسافران زیر ۱۳ سال، مجاز نیستند در صندلی جلو بنشینند. علاوه بر این، کودکان ۴ تا ۸ ساله، باید در صندلی کودک بنشینند.
  • همه افراد داخل ماشین، باید کمربند ایمنی ببندند و شما فقط می‌توانید از طریق بلوتوث ماشین با تلفن خود صحبت کنید.
  • برای ایمنی تراموا، علائم راهنمایی و رانندگی جدید نصب شده است و عدم رعایت چراغ قرمز در تقاطع‌های تراموا، تا ۳۰۰۰۰ درهم جریمه دارد.
  • در دبی نیز سیستم امتیازدهی گواهینامه نامطلوب وجود دارد. علاوه بر جریمه، مجرم ممکن است رتبه کیفری منفی کسب کند. اگر در یک سال ۲۴ رتبه منفی کسب کنید، گواهینامه شما تا سه ماه بی اعتبار خواهد شد.

 

فعالیت‌های رایگان دبی در سال ۲۰۲۳

  • لازم به ذکر است که ابزاری، برای کاهش رتبه‌های پایین وجود دارد. شما می‌توانید با گذراندن یکی از دوره‌های آموزشی، رتبه ضعیف خود را به حداقل برسانید. البته این فعالیت، تنها با تایید پلیس راهنمایی و رانندگی دبی امکان پذیر است.
  •  محدودیت سرعت بین ۲۵ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت در جاده‌های مسکونی است. در عین حال دبی، دارای بالاترین محدودیت سرعت در سراسر جهان است. هر دو بزرگراه ابوظبی - العین (E22) و شیخ زاید (E11) از حداکثر سرعت  مجاز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برخوردارند. جریمه‌ها بابت پیمودن بیش از ۲۰ کیلومتر در ساعت فراتر از حد مجاز، از ۳۰۰ درهم شروع می‌شوند.
  • دوربین‌های کنترل سرعت همه جا هستند! یادتان باشد در سفر با تور دبی، جریمه پرداخت نشده باقی نگذارید! در غیر اینصورت در سفر بعدی به این شهر، با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.
  • با وجود طوفان‌های شن گاه و بیگاه امارات، اگر ماشینی کثیف باشد، صاحبان آن مجازات، بازداشت و با جریمه‌های سنگین ۳۰۰۰ درهم مواجه خواهند شد.
  • در عین حال، تمیز کردن نادرست ماشین نیز می‌تواند مشکل ساز شود. از شستن خودرو، در مناطق مسکونی خودداری کنید. در عوض، خودروتان را به یکی از بسیار کارواش‌های واقع در پمپ بنزین‌ها و پارکینگ‌های مراکز خرید بسپارید.

قوانین جاده‌ها در دبی

قبل از اینکه به فکر کرایه خودرو باشید چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در مورد رانندگی در دبی بدانید:

  • شبکه جاده‌ای در دبی، گسترده و ایده آل هستند. آزادراه‌ها، اغلب ۸ لاین هستند و این بدان معناست که شما این خطوط را با کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و سایر خودروها شریک هستید. بنابراین باید در حین رانندگی، بسیار هوشیار باشید.
  • علائم جاده‌ای در دبی، به دو زبان عربی و انگلیسی بوده و کاملا قابل درک هستند. اما داشتن یک برنامه رانندگی مانند Google Maps یا Waze، برای کمک به پیدا کردن مسیر درست و قرار گرفتن در لاین صحیح بسیار توصیه می‌شود!

 

۲۰ واقعیتی که درباره دبی باید بدانید

  • حرکت ماشین‌ها در دبی سریع است. دوربین‌های کنترل سرعت، فقط در صورتی شما را جریمه می‌کنند که ۲۰ کیلومتر در ساعت از حد مجاز فراتر بروید!
  • علاقه‌ای به رانندگی سریع ندارید؟ از خطوط سبقت خارج شوید! هنگام رانندگی در یک آزادراه چند لاین و در یک خودروی سدان استاندارد یا SUV، از رانندگی در لاین(های) منتهی الیه سمت راست خودداری کنید. زیرا این خطوط، برای کامیون‌ها یا وسایل نقلیه کند با محدودیت سرعت کمتر تعیین شده‌اند. لاین(های) سمت چپ، FAST هستند. سعی کنید یک لاین درست در وسط انتخاب کنید تا هم به ماشین‌های سریع‌تر اجازه سبقت را بدهید و هم از وسایل نقلیه بزرگ و گیر افتادن در ترافیک در امان بمانید.
  • دوربرگردان‌های بزرگ و چند بانده زیادی وجود دارند. گاهی اوقات دوربرگردان‌ها تا ۴ لاین عرض دارند، که این امر بسیاری از رانندگان را گیج می‌کند. اما در عوض، مهارت‌‌ای رانندگی تان را تقویت می کنند!

شرایط جاده‌ای در دبی

به طور کلی، جاده‌های دبی در شرایط عالی هستند، اما این بدان معنا نیست که اوضاع همیشه آنطور که باید خوب پیش می‌رود. بنابراین چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • در ساعات شلوغی صبح و عصر در دبی، جاده‌ها بیشتر شبیه یک پارکینگ هستند. اگر گیر افتادن در ترافیک ۶ لاین را دوست ندارید، سعی کنید بعد از ساعت ۱۰ صبح به راه بیفتید. به هر حال بیشتر جاذبه‌های اصلی نیز، تا این زمان باز نمی‌شوند. ساعات اوج ترافیک بعد از ظهر کلافه کننده است، زیرا مدارس تعطیل شده و مسیرها ممکن است بسیار شلوغ باشند.  
  • اگرچه بارش باران در دبی به ندرت اتفاق می‌افتد، اما همین امر می‌تواند جاده‌ها را لغزنده کند. صادقانه بگوییم، اکثر رانندگان دبی، آموزش رانندگی در این شرایط را ندیده‌اند. رگبارهای باران، معمولا نسبتا سریع می‌گذرند. با این حال، در هنگام بروز طوفان‌های بزرگ‌تری که گاهی اوقات رخ می‌دهند، توصیه می‌کنیم از رانندگی در جاده‌ها منصرف شوید. سیل ناگهانی نیز بی سابقه نیست.
  • مه، یکی دیگر از چالش‌های فصلی است و ممکن است. در هر زمانی از سال رخ دهد اما بیشتر در طول شب و صبح زود، در ماه‌های زمستان خود را نشان می دهد. در چنین شرایطی سرعت را کم کنید، از نور بالا استفاده نکنید و برای کمک به سایر رانندگان سرعت ثابتی داشته باشید.

 

هر آن چه از سیتی سنتر دیرا باید بدانید

عوارض و سوخت رسانی در دبی

جاده‌های اصلی دبی، دارای یک سیستم خودکار عوارض به نام Salik هستند. هنگامی که از زیر یک مانع عبور خودرو در عوارضی می‌گذرید، روی خودروی کرایه‌ای شما برچسب کوچک SALIK تعبیه می‌شود که هزینه را ثبت می‌کند. باید انتظار داشته باشید که شرکت کرایه دهنده خودرو پس از پایان اجاره، این مبلغ را از شما دریافت کند.

قیمت‌ سوخت چند سال پیش، از حد قانونی فراتر رفت و به‌ طور قابل‌توجهی افزایش یافت. با این حال در مقایسه با سایر نقاط جهان، هنوز هم نسبتا ارزان است. قیمت، در ابتدای هر ماه تعیین می‌شود. اما بطور کلی بسته به نوع سوخت، این قیمت بین ۲/۳۰ تا ۲/۸۰ درهم به ازای هر لیتر تعیین می‌شود.

برای تهیه سوخت در پمپ، می‌توانید از بین E-plus، Special-95، Super-98 و دیزل یکی را انتخاب کنید. بررسی کنید که شرکتی که از آن خودرو کرایه کرده‌اید، از چه سوختی استفاده می‌کند، به خصوص اگر اجاره‌ی ماشین‌های لاکچری و سوپرکار در دبی را انتخاب کرده باشید.

در ضمن باید گفت جایگاه‌های سوخت قبلا سرویس کامل داشتند، اما در چند سال گذشته این وضعیت به حالت سلف سرویس بدل شده است. بنابراین شاید لازم باشد از خودرو پیاده شده و خودتان بنزین بزنید، حتی اگر دمای هوا ۴۵ درجه سانتیگراد باشد!

قوانین کرایه خودرو در دبی

کرایه خودرو در دبی، هم از فرودگاه دبی و هم از بسیاری از نقاط شهر بسیار آسان است. بازار کرایه خودرو، یک بازار بسیار رقابتی است، زیرا بسیاری از ساکنان دبی خودروهایشان را به صورت ماهیانه و طولانی مدت اجاره می‌کنند. بطور کلی، بعنوان توریست در دبی لازم است چند نکته را برای کرایه خودرو مدنظر داشته باشید:

  • برای کرایه خودرو در دبی، باید پاسپورت و ویزای توریستی ارائه دهید.
  • نیازی به مجوز بین المللی رانندگی ندارید، اگر اهل یکی از کشورهای زیر باشید:

استرالیا، اتریش، بحرین، برزیل، کانادا، چین، کرواسی، قبرس، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، بریتانیا، یونان، هنگ کنگ، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کویت، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، مالزی، هلند ، نیوزلند، نروژ، عمان، لهستان، پرتغال، قطر، رومانی، عربستان سعودی، سنگاپور، اسلواکی، اسلوونی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه و ایالات متحده آمریکا و کبک.

 

عین دبی، بزرگترین چرخ و فلک دنیا

  • برای رانندگی در این کشورها، فقط کافی است یک کپی از گواهینامه رانندگی ارائه دهید که حداقل ۱۲ ماه آن را در اختیار داشته‌اید. اگر گواهینامه رانندگی شما از هر کشور دیگری باشد، به مجوز بین المللی رانندگی نیاز دارید.
  • شرکت‌های کرایه دهنده خودرو، فقط به افرادی با حداقل ۲۱ سال سن (و در برخی شرکت‌ها ۲۵ سال) خودرو کرایه می‌دهند.
  • تقریبا همه خودروها دارای گیربکس اتوماتیک هستند، اما هنگام رزرو این مورد حتما را بررسی کنید.
  • شما واقعا متناسب با امکانات و اندازه وسیله نقلیه هزینه می‌پردازید و مبلغ ناعادلانه ‌ی از شما اخذ نمی‌شود. اگر یک زوج یا مجرد هستید، ممکن است به یک نیسان سانی کوچک راضی باشید. اما وقتی شرایط ترافیکی را می‌بینید، در یک وسیله نقلیه بزرگ‌تر بیشتر احساس امنیت خواهید کرد! کرایه خودروهای SUV و 4WD در دبی و امارات متحده عربی، بسیار معمول هستند، اگرچه واقعا کار با آنها به صرفه نیست.
  • خودروهای برقی در دبی وجود دارند، اما استفاده از آنها هنوز رایج نیست. در این رابطه می‌توانید برای کرایه خودرو به صورت درخواستی، به ekar مراجعه کنید.

حوادث ترافیکی در دبی

اگر بدترین اتفاق بیفتد و شما درگیر تصادف شوید، اقدامات مهمی وجود دارند که باید از قبل از آنها آگاه باشید:

  • در دبی هر اتفاق ناگوار هر چند کوچک، باید برای بررسی و مستندسازی به پلیس گزارش شود. برای قربانی حادثه، کارت سبز صادر می‌شود و قبل از تحویل به بیمه برای بازپرداخت، بازرسی می‌شود.
  • با کرایه خودرو، همیشه یک بیمه نامه نیز در کنار قرارداد به شما ارائه می‌شود و همچنین یک شماره تماس اضطراری توسط شرکت کرایه دهنده خودرو که باید در صورت بروز حادثه با آن تماس بگیرید. به یاد داشته باشید، این بیمه پایه ممکن است فقط هزینه‌های شخص ثالث را پوشش دهد. در صورت کرایه خودرو در دبی، همیشه بررسی کنید که آیا بیمه مسافرتی، شما را برای مواردی مانند تصادفات اتومبیل، آسیب‌های شخصی یا آسیب به اموال شخصی پوشش می‌دهد یا خیر.

 

۱۱ ورزش متفاوت و جذاب در دبی

  • دیگر نیازی به حضور پلیس، برای برخوردهای جزئی نیست. تصادفات رانندگی جزئی، با استفاده از یک اپلیکیشن به پلیس گزارش می‌شوند. برای برخورداری از بیمه، حتما هر دو طرف تصادف باید با این اپلیکیشن، گزارش تصادف را ارائه دهند.
  • اگر نمی‌توانید طرف مقابل را پیدا کنید (متاسفانه برخی تصادفات در هنگام پارک خودرو اتفاق می‌افتد و لزوما این امر در دوربین مداربسته دیده نمی‌شود)، باید به تنهایی هزینه تهیه گزارش پلیس را پرداخت کنید و این کار را نمی‌توان با اپلیکیشن انجام داد. زیرا برای کار با اپلیکیشن، باید جزئیات دو وسیله نقلیه را وارد کنید. در چنین شرایطی کافی است نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس را پیدا کنید (نکته: بسیاری از مراکز خرید، دارای ایستگاه پلیس در پارکینگ هستند!)
  • قضیه در مورد برخوردهای جدی شامل جراحت و بستری شدن در بیمارستان، کمی متفاوت است. باید فورا با شماره گیری ۹۹۹، آمبولانس و پلیس درخواست کنید.

رانندگی در حین مصرف الکل در دبی

رانندگی با هر میزان الکل در خون، در دبی اکیدا ممنوع است. به هر حال پلیس راهنمایی و رانندگی به طور همیشگی، تست تنفس را در کنار جاده انجام نمی‌دهد. اما در هنگام تصادف، حتما این مساله را مورد بررسی قرار خواهد داد.

اگر به تشخیص پلیس، الکل مصرف کرده باشید حتی اگر اینکار مربوط به شب قبل باشد و صرفا اثراتی از آن باقی مانده باشد، مطمئن باشید که مدتی را در زندان خواهید گذراند و با عواقب بسیار جدی روبرو خواهید شد.

بنابراین لازم است در صورت وجود الکل در خونتان، به جای رانندگی، از خدماتی استفاده کنید که راننده‌ای را به سمت شما می‌فرستد و شما و وسیله نقلیه‌تان را با خیال راحت به خانه می‌برد. در این رابطه سایت‌هایی نظیر Pikmycar.com، Zofeur و  thedriver.ae می‌توانند به شما کمک کنند. فقط حتما چک کنید که شرکت کرایه دهنده خودرو، با اینکار موافق باشد. زیرا قوانین شرکت‌ها ممکن است در مورد اینکه چه کسی راننده است و پشت فرمان نشسته، سختگیرانه باشند.

 

فعالیت‌های جذاب گروهی در دبی

با خودروتان، فراتر از دبی بروید

بخشی از زیبایی کرایه خودرو در سفر به دبی، آزادی لذت بردن از سفرهای یک روزه به دیگر مناطق دیدنی امارات است. قوانین جاده‌ای در هر کجای امارات متحده عربی، یکسان است و هیچ مشکلی برای بردن خودروی کرایه‌ای از یک شهر به شهر دیگر امارات وجود ندارد.

فقط چند تفاوت قابل توجه در رانندگی به ابوظبی وجود دارد. اگر در حال سفر روزانه از دبی به ابوظبی هستید، باید توجه داشته باشید که از زمان کووید، قوانین سختگیرانه‌ای درنظر گرفته شده‌اند. ممکن است لازم باشد تمام سرنشینان وسیله نقلیه از طریق برنامه Alhosn یا یک نتیجه آزمایش PCR، مدرکی مبنی بر واکسینه شدن و عاری بودن از کووید ارائه دهند. بنابراین پیش از هر چیز، در مورد محدودیت‌های مرزی اطلاعات لازم را بدست آورید.

آزادراه‌های اصلی منتهی به جزیره ابوظبی، دارای گیت‌های عوارضی در ساعات اوج رانندگی هستند. بر خلاف سیستم سالیک در دبی، هیچ برچسبی روی ماشین زده نمی‌شود و هیچ باجه عوارضی برای عبور و پرداخت نقدی وجود ندارد. سیستم گیت عوارض DARB، از تشخیص پلاک استفاده می‌کند. اگر در زمان‌های تعیین‌شده، از زیر یکی از این گیت‌های عوارضی عبور کنید، هزینه آن برای شرکت کرایه دهنده خودروی شما درنظر گرفته می‌شود.

رانندگی در صحرای دبی

در صورتی که با قوانین شرکت کرایه دهنده خودروی شما منافاتی وجود نداشته باشد، می‌توانید با یک وسیله نقلیه آفرود، در صحرای دبی و تپه شنی رانندگی کنید. در این رابطه باید نکاتی را رعایت نمایید:

  • هرگز بدون سایر رانندگان با تجربه و تجهیزات ایمنی مناسب در خودرو، به تپه‌های شنی صحرا سفر نکنید.
  • به دلایل ایمنی واضح، اگر ندانید چگونه خودرو را کنترل کنید به راحتی ممکن است در تپه های شنی گیر بیفتید و حتی نتوانید فرمان را بچرخانید.
  • برخی از قسمت‌ها در صحرای دبی هستند که رانندگی در آنها ساده‌تر است از جمله: ذخیره‌گاه حفاظتی صحرای المرموم، دریاچه‌های القدرا و دریاچه‌ معروف عشق.
  • در نهایت، در صحرا با شتر روبرو خواهید شد. آهسته برانید و به آنها حق تقدم بدهید.

 

گشت و گذار و اقامت در برج خلیفه دبی

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

۰۶ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران