بهترین باغ‌ها و پارک‌ها در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
بهترین باغ‌ها و پارک‌ها در مالزی

هرچند زندگی در یک شهر مزایای بسیاری همراه دارد، اما حتی سخت‌کوش‌ترین ساکنان شهری، هر از گاهی هوس بودن در یک تکه از طبیعت را دارند. خوشبختانه، مالزی دارای پارک‌ها و باغ‌های فراوانی است که در داخل شهر واقع شده‌اند یا در فاصله کوتاهی از یک شهر قرار گرفته‌اند و آرامشی قابل توجه را، برای فرار از شلوغی جنگل‌های بتنی شهر به ارمغان می‌آورند.

باغ‌های مالزی به همان اندازه که زیبا هستند، دارای گیاهان و جانوران غنی، ذخایر گیاه‌شناسی، جاذبه‌های تاریخی، معابد مقدس، مناطق پیک ‌نیک، دریاچه‌ها و مزارع نیز هستند. در این محدوده‌ها، می‌توانید شاهد حیوانات بومی مانند ماکاک‌های دم دراز باشید که باغ‌ها را خانه‌شان می‌دانند، می‌توانید به گشت و گذار در دل این  پناهگاه‌های متنوع زیستی و بیشه‌های بومی و شگفت انگیز بپردازید، در کلاس‌های آشپزی در باغ‌های گیاهی شرکت کنید، با چرخ و فلک بر فراز شهر احاطه پیدا کرده و از چشم اندازهایی باشکوه برخوردار شوید و یا به سادگی در این باغ‌های آرامش بخش، مدیتیشن کنید.

 

باغ گیاه شناسی پردانا در کوالالامپور مالزی (Perdana Botanical Garden)

باغ گیاه شناسی پردانا شهری ۹۱.۹ هکتاری که در وسط پایتخت واقع شده است، جاذبه‌های طبیعی مختلفی برای ارائه دارد. با وجود بیش از ۱۵ مجموعه برجسته گیاهی، از درختان کمیاب جمع آوری شده از سراسر جهان گرفته تا گیاهان بومی این مکان یکی از بهترین باغ‌های مالزی به شمار می‌آید.

باغ هیبیسکوس با چشم‌اندازی زیبا که شامل فواره‌ها، استخرها و حتی یک آبشار به ارتفاع چهار متر است،  به نمایش چندین گونه از گل ملی مالزی اختصاص دارد. باغ سانکن، که دارای فضای سبز در اطراف یک فواره به شکل ستاره است نیز، از مواردی است که باید حتما در سفر با تور مالزی ببینید. این باغ‌های سرسبز همچنین شامل آلاچیق‌ها، مسیرهای پیاده‌روی زیبا و چمنزارهای وسیع هستند. اگر خوش شانس باشید، حتی ممکن است در حین شنا در دریاچه موفق به یافتن و تماشای سمورهایی شوید که در میان آب‌های آرام شنا می‌کنند.

آدرس: Jalan Kebun Bunga, Tasik Perdana, 55100 Kuala Lumpur, Malaysia

 

پارک تفریحی کوه کریانگ در الور ستار مالزی (Mount Keriang Recreational Park)

این پارک مرتفع که در حدود ۱۰ کیلومتری الور ستار واقع شده، با یک رانندگی کوتاه از مرکز شهر قابل دسترسی است. کوه کریانگ، یک سازند سنگی عمدتا آهکی ۲۵۰ میلیون ساله بوده که در ارتفاع ۲۱۸ متری، از میان شالیزارهای هموار برنج سربر آورده است.

ورود به پارک رایگان است و یک پیاده روی کمی چالش برانگیز و بدون سنگفرش تا قله کوه (که بسیاری می‌گویند به شکل فیل است) را می‌طلبد تا به مناظری پانوراما از شگفتی‌های طبیعی اطراف دست پیدا کنید. یکی دیگر از جاذبه‌های برجسته اینجا غارنوردی است. در نهایت غارهای کارست متعدد پارک، سرشار از تشکل‌های زمین شناسی منحصر به فرد از جمله کریستال‌های کلسیت هستند.

 

تم پارک سانوی لاگون کوالالامپور

آدرس: Kampung Gunung Hulu, Alor Setar, Kedah, Malaysia

 

باغ گیاه شناسی پنانگ مالزی (Penang Botanic Gardens)

باغ گیاه شناسی پنانگ که در احاطه آبشارهایی متعدد در جاده جالان ایرترجون در جورج تاون است، با نام "باغ آبشار" نیز شناخته می‌شود. این مکان در ابتدا در سال ۱۸۸۴، توسط بریتانیایی‌ها بعنوان یک مرکز تحقیقاتی مطرح شد و در طول سالیان، به شکل امروزی درآمد.

در اینجا جاذبه‌های طبیعی متفاوتی خواهید یافت: کسانی که تمایل زیادی به کشف گونه‌های گیاهی کمیاب دارند، می‌توانند در سفر با تور پنانگ به این باغ آمده و بروملیاد، بگونیا و باغ گیاهی را کشف کنند. در اینجا می‌توان ساعت‌ها از قدم زدن آرامش بخش در یکی از مسیرهای مختلف پیاده روی نهایت لذت را برد. و البته کسانی که مسیرهایی ناهموارتر را طی کنند، به پارک تفریحی کواری می‌رسند و می‌توانند از جذابیت‌های بی بدیل این محدوده برخوردار شوند.

بطور کلی این پارک ۵۰ هکتاری، به ۱۲ بخش تقسیم شده است: باغ رسمی، خانه گیاهی پردانا، مسیر جنگل بارانی گرمسیری، حوضچه لیلی، خانه سرخس، صخره سرخس، خانه کاکتوس، مسیر پیاده‌روی آروید، مرکز باغبانی، ارکیداریوم، مهد کودک و پارک تفریحی کواری.

آدرس: Kompleks Pentadbiran,Bangunan Pavilion, Jalan Kebun Bunga, 10350 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

 

مرکز کشف جنگل‌های بارانی در سانداکان مالزی (Rainforest Discovery Centre)

هیچ مکانی بهتر از مرکز کشف جنگل‌های بارانی، فرصتی منحصر به فرد را برای برای آشنایی نزدیک و شخصی با پرندگان بورنئو فراهم نمی‌کند. این پناهگاه، بخشی از منطقه حفاظت شده جنگلی سپیلوک-کابیلی به مساحت ۴۳۰۰ هکتار است و شامل صدها گونه پرنده، از جمله پیتای سیاه و زرشکی است. اگرهم خیلی به دنبال پرندگان نیستید، می‌توانید برای آشنایی بیشتر با گیاهان مختلف موجود در این پارک و بررسی ۲۵۰ گونه ارکیده بومی، در اینجا به گشت و گذار بپردازید. می‌توانید مسیر سایبان ۱۴۷ متری و یا یکی از مسیرهای جنگلی را طی کنید و چند عکس اینستاگرامی بی‌نظیر را ثبت نمایید.

 

با برترین تم‌پارک‌های مالزی آشنا شوید

آدرس: Jalan Lintas Sibuga, Sepilok, 90000 Sandakan, Sabah, Malaysia

 

دنیای فالانوپسیس در ارتفاعات گنتینگ مالزی (World of Phalaenopsis)

اگرچه این مکان از نظر فنی یک پارک شهری نیست، اما این مزرعه ارکیده ایده‌آل، بزرگ‌ترین پرورش ‌دهنده فالانوپسیس در مالزی است که گونه‌ای بومی در این منطقه به شمار می‌آید. شما روزانه مجموعه‌ای از انواع ارکیده را خواهید دید که شکوفه کامل دارند و می‌توانید از تورهایی خاطره انگیز، همراه با راهنما برخوردار شوید که در مورد این گلها و نحوه مراقبت از آنها، توضیحاتی را ارائه می‌دهند.

آدرس: Lot 100, Gohtong Jaya, 6900,, 69000 Genting Highlands, Pahang, Malaysia

 

تامان توگو در کوالالامپور مالزی (Taman Tugu)

تامان توگو، یک پارک شهری سرسبز ۶۶ جریبی در قلب کوالالامپور که به‌ خاطر مسیرهای جنگلی و تلاش‌های حفاظت از جنگل‌های بارانی شهرت دارد. علاوه بر گیاهان قبلی، بیش از ۴۰۰۰ درخت از زمان افتتاح در سال ۲۰۱۸، در این پارک کاشته شده‌اند. حدود ۴۰ هکتار، شامل ۵ کیلومتر مسیر جنگلی در داخل این پارک، روزانه از ساعت ۷ صبح تا ۶:۳۰ بعد از ظهر به روی عموم باز بوده و ورودی نیز رایگان است. در مسیرهای پیاده‌روی، می‌توانید شاهد ۲۰۰ گونه درخت بومی از جمله مرانتی و کروینگ در حال انقراض باشید.

 

پارک Jump Street Asia در نزدیکی کوالالامپور

تامان توگو که زمانی محل ساختمان‌های دولتی و سپس محل دفن زباله غیررسمی بود، از دست توسعه ‌دهندگان پروژه‌های ساختمان‌های مسکونی و تجاری نجات یافت و در عوض، به این پارک عمومی بسیار جذاب بدل گشت. در واقع این پارک، به قدری تمیز است که به سختی می‌توان باور کرد که چندی پیش محل تخلیه بوده و بیش از ۱۵۰ کامیون زباله از این مکان پاک شده‌اند. این پارک با مسیرهای مشخص و دشواری اندک که حتی کودکان می‌توانند از آن لذت ببرند، مکان مورد علاقه بسیاری از مالزیایی‌ها برای لذت بردن از طبیعت محسوب می‌شود.

با همکاری موسسه تحقیقات جنگل مالزی (FRIM)، هزاران درخت قبلی در تامان توگو برای حفاظت برچسب گذاری شده‌اند. در نهایت باید گفت درختان، از جمله گونه‌های بومی، در نهالستان‌ها کاشته می‌شوند تا در نهایت به منطقه اصلی جنگل منتقل شوند.

آدرس: 94-1Jalan Sultan Salahuddin, Kuala Lumpur, 50480 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia

 

باغ ادویه گرمسیری پنانگ مالزی (Tropical Spice Garden)

باغ ادویه گرمسیری که در جالان تلوک باهانگ قرار دارد، یک موزه زنده با تنوع زیستی ۸ هکتاری است و بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی از سراسر جهان، از جمله گیاهان بومی پنانگ و مالزی را به نمایش می‌گذارد. قدم زدن در باغ در هر زمان از روز، تجربه‌ای خاص و منحصر به فرد را ارائه می‌دهد. اما شب هنگام، زمانی که گیاهان شبانه شکوفا می‌شوند و حیوانات برای بازی بیرون می‌آیند، این فضا بسیار جادویی است. گفتنی است این مکان، بعنوان یکی از بهترین باغ‌های گل در مالزی شناخته می‌شود.

باغ ادویه گرمسیری را می‌توان با انتخاب یک تور با راهنما یا یک تور صوتی کاوش کرد و از آبشارها، گذرگاه‌های رودخانه‌ها و سازه‌های ساخته‌شده از مواد آلی بازیافتی دیدن نمود. در اینجا چندین برنامه آموزشی نیز برای کودکان برگزار می‌شوند تا آنها بتوانند به شکلی مفرح، به طبیعت نزدیک شوند. گفتنی است باغ ادویه گرمسیری پنانگ، در محل مزرعه لاستیک که زمانی متروکه بود، توسط دیوید و ربکا ویلکینسون، با امید القا و پرورش آگاهی و قدردانی از طبیعت ساخته شده است.

 

معرفی پارک گونونگ مولو مالزی

آدرس: Lot 595 Mukim, 2, Jalan Teluk Bahang, Teluk Bahang, 11050 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

 

پارک جنگلی ساما جایا در کوچینگ مالزی (Sama Jaya Forest Park)

به سختی می‌توان باور کرد که این مکان، زمانی محل دفن زباله و تخلیه فاضلاب بوده است. این پارک جنگلی که تقریبا ۳۸ هکتار وسعت دارد و عمدتا جنگل کرانگاس را شامل می‌شود، امروزه بعنوان یک جنگل شهری پر رونق، زیستگاهی امن برای گیاهان و جانوران محلی و یک منطقه تفریحی برای ساکنان شهر به شمار می‌آید.

بازدیدکنندگان می‌توانند از جاذبه‌های مختلفی در این پارک برخوردار شوند از جمله: چندین مسیر دویدن، مسیر رفلکسولوژی، باغ آرام ژاپنی و باغ قومی گیاه‌شناسی که بیش از ۸۰ گونه گیاهی از ساراواک را در خود جای داده است. این پارک همچنین محل زندگی خفاش‌های میوه خوار، تارسیرها، سنجاب‌ها، ۹ گونه قورباغه و ۲۰ گونه پرنده است.

آدرس: 14,Lorong Setia Raja 14a, Taman Rimba, 93350 Kuching, Sarawak, Malaysia

 

باغ دریاچه تایپینگ در پراک مالزی (Taiping Lake Gardens)

باغ دریاچه، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تایپینگ مالزی است. این باغ ۶۴ هکتاری، در محل یک معدن متروکه تین ایجاد شده است. این مکان، دارای ۱۰ دریاچه و حوض مصنوعی است که به دلیل زیبایی فوق‌العاده‌شان، مورد بازدید قرار می‌گیرند و در هنگام طلوع و غروب خورشید این فضا بسیار دیدنی است. این باغ، همچنین خانه درختان غول پیکر باران است.

باغ‌ دریاچه تایپینگ به خوبی نگهداری می‌شود و یک مکان تفریحی بی نظیر را، برای تعطیلات در میان طبیعت ارائه می‌دهد. این مکان با بامبوهای بلند، کاج‌ها و درختان دیگر که در همه جا پراکنده شده‌اند، به استقبال بازدیدکنندگانش می‌آید. پس زمینه کوهستانی بسیار چشمگیر بوده و چندین مکان دیدنی دیگر را نیز می‌توانید در این باغ بیابید از جمله: دریاچه نیلوفر آبی، بامبو پوینت، جزیره اردک، یک باغ سنگی و یک پل زیگزاگ.

 

سفر به کوانتان، تکه ای از بهشت در مالزی

آدرس: Jalan Pekeliling, Taman Tasik Taiping, 34000 Taiping, Perak, Malaysia

 

باغ گیاه شناسی پوتراجایا در مالزی (Putrajaya Botanical Garden)

اینجا، بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی مالزی است که در بخش شمالی منطقه ۱ واقع شده است. به طور محلی، این مکان با عنوان "تامان بوتانی" مطرح می‌شود و بهشتی برای دوستداران طبیعت و دوچرخه سواری و مکانی عالی برای پیک نیک به شمار می‌آید.

باغ گیاه شناسی، به ۳ بخش مختلف تقسیم می‌شود: گل‌ها، گیاهان زینتی، و مرکز نگهداری و تحقیق. بعلاوه این باغ، دارای ۵ مکان دیدنی است: مسیر پیاده روی، باغ گل، باغ خورشید، تپه نخل و کنار دریاچه. همچنین، یک رستوران غذاهای دریایی و فروشگاه سوغاتی مالزی را نیز می‌توانید در این باغ بیابید. در کنار اینها، دوچرخه و قایق‌های پارویی برای کرایه در دسترس هستند.

آدرس:  Lebuh Perdana Barat, Presint 1, 62000 Putrajaya, Wilayah Persekutuan Putrajaya, Malaysia

 

پارک ارکیده کوچینگ مالزی (Orchid Park Kuching)

باغ ارکیده ساراواک، یکی از محبوب‌ترین نمایشگاه‌ها و باغ‌های ارکیده در مالزی به شمار می‌آید. این باغ، در منطقه‌ای به وسعت ۱۵ هکتار پراکنده شده و بیش از ۸۲ گونه مختلف ارکیده را در خود جای داده است. در ضمن این مکان، به دو منطقه (مهد کودک و نمایشگاه) تقسیم شده است. جالب است بدانید که از میان ۸۲ گونه ارکیده‌ای که در باغ ارکیده ساراواک نگهداری می‌شوند، حدود ۶۵ مورد از آنها هیبریدهای کمیاب بومی این منطقه هستند یا در رصد خانه‌هایی که مخصوص آنها ایجاد شده، رشد کرده و تغذیه می‌شوند.

 

۱۰ بازار خیابانی پرطرفدار در کوالالامپور

آدرس: Kampung Istana, 93050 Kuching, Sarawak, Malaysia

 

باغ پروانه انتوپیا در پنانگ مالزی (Entopia)

اینجا یکی از بزرگ‌ترین مزارع پروانه در کل مالزی است. اما انتوپیا، بیش از یک مزرعه پروانه‌ بوده و بهشت و دنیایی جادویی است که در آن، حشرات در باغی سرپوشیده در حال پروازی آزاد هستند. این ویواریوم واقع در تانجونگ بنگاه، دارای گلخانه‌ای باشکوه به نام The Natureland است که زیستگاه طبیعی موجودات مختلف از جمله خزندگان و بی مهرگان است و خانه ۱۵۰۰۰ پروانه و ۲۰۰ گونه گیاهی محسوب می‌شود.

به یاد داشته باشید که وقتی به این مکان می‌آیید، حتما با درخت پیله‌ای شکل که در باغ دیوید قرار دارد عکس بگیرید. همچنین آبشارها، برکه‌ها، غارها و سایر خلاقیت‌های هنری در این مکان نیز، لوکیشن‌هایی جذاب برای گشت و گذار و ثبت عکس‌های اینستاگرامی در اختیارتان قرار می‌دهند.

آدرس: No 830 Jalan Teluk Bahang, 11050 Tanjung Bungah, Penang, Malaysia

 

باغ اسطوخودوس کامرون در پاهانگ مالزی (Cameron Lavender Garden)

اینجا یکی از معدود باغ‌های دارای مزارع اسطوخودوس، در ارتفاعات مالزی است. جوانه‌های اسطوخودوس بنفش، قرمز و زرد در این باغ، از انواع هوکایدو و تایوانی هستند. و مانند مزرعه معروف تومیتا در هوکایدو در ژاپن، می‌توانید در اینجا مقداری اسطوخودوس لذیذ را با تنها ۶ رینگیت سرو کنید.

در واقع این مکان توریستی محبوب، یک مجتمع خرید و کشاورزی با تم اسطوخودوس است که بین Tringkap و Kuala Terla، در حدود ۴ کیلومتری شمال مزرعه Kea در برینچانگ، در امتداد جاده اصلی واقع شده است.

نقاشی دیواری سه بعدی، یکی از جاذبه‌هایی است که باید در اینجا ببینید. پل عشق نیز، در میان عاشقان بسیار محبوبیت دارد. این باغ، همچنین دارای مزرعه سبزیجات و توت فرنگی است. در اینجا چیدن گل و توت فرنگی، با پرداخت هزینه مجاز است. این باغ همچنین دارای یک کافه است که کیک پنیر، بستنی، مربا، آب میوه و سایر خوراک‌ های لذیذ الهام گرفته از اسطوخودوس را سرو می‌کند. در ضمن، یک بازار کوچک در داخل باغ وجود دارد که اقلام هدیه و سوغاتی می‌فروشد.

بر فراز این مجموعه نیز می‌توانید شاهد قلعه کارتونی دیزنی با حوض، تراس تماشا، آسیاب‌های بادی کوچک و کافه باشید. ضمن اینکه داخل محوطه، قلعه ساختگی دیگری همراه با درخت آرزو و شیرینی پزی قرار دارد. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند از مهد کودک بزرگ، مزرعه توت فرنگی، پاساژ و مینی مارکت (به سمت خروجی) دیدن کنند. در نهایت این مکان، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ به روی علاقمندان باز است.

 

بهترین مقاصد برای سفرهای تنهایی به مالزی

آدرس: 16A Jalan Corina 13, Taman Desa Corina, 39010 Tanah Rata, Cameron Highlands, Pahang

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۱۷ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران