۷ مورد از برترین بازارهای محلی مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
۷ مورد از برترین بازارهای محلی مالزی

بازارها به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در مالزی شناخته می‌شوند. به طوری که خرید کردن از سرگرمی‌های اصلی مسافران در این کشور بوده و حتی گردشگران بسیار زیادی هستند که اهل خرید نبوده و صرفا برای آشنایی با حال و هوای خاص آن‌ها راهی بازارها می‌شوند. به طوری که از بازارهای شناور گرفته تا بازارهای خیابانی، محلی و مراکز خرید لوکس را می‌توان در سفر با تور مالزی پیدا کرده و از خرید در آن‌ها لذت برد. چنانچه شما نیز اهل خرید کردن هستید، حتما در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با چند مورد از بازارهای محلی مالزی که در نوع خود بی‌نظیر هستند آشنا کنیم.

 

۱. بازار نات پوکوک گتا پرلیس، مالزی (Nat Pokok Getah Market Perlis, Malaysia)

Nat Pokok Getah که به بازار صبح نیز شهرت دارد یکی از بهترین بازارهای محلی است که در کشور مالزی واقع در ایالت پرلیس می‌توانید پیدا کنید. این بازار محلی از طرف گردشگران بسیار مورد توجه بوده و هر جمعه و یکشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۱ ظهر در مزرعه وسیع لاستیک در Kampung Kubang، Arau  برگزار می‌شود. با توجه به اینکه بازار نات پوکوک گتا تنها صبح‌ها و به مدت یک روز در هفته برگزار می‌شود، مملو از جمعیت بوده و هر چه زودتر در آن حاضر شوید بهتر است. همچنین توصیه می‌شود حتما با معده خالی به این بازار بروید، زیرا فرصت کافی برای امتحان غذاهای سنتی مالزی را در آن خواهید داشت.

این بازار از دو بخش اصلی تشکیل شده است. به طوری که یک بخش آن بر روی گوشت و محصولات خوراکی تمرکز داشته و بخش دوم از لباس، گیاهان و ابزارآلات مختلف گرفته تا داروهای گیاهی، عتیقه جات و حتی چاقوهای خانگی را با قیمتی بسیار مناسب به فروش می‌رساند. نکته قابل توجه در مورد این بازار، در خصوص نام آن است. چرا که کلمه "nat" یک کلمه تایلندی است که در هر دو زبان تایلندی و مالایی به معنای "بازار" بوده و از طرفی مردم محلی منطقه به بازارهای صبحگاهی "nat" می‌گویند.

 

بهترین ویلاهای خصوصی استخردار در مالزی

۲. بازار پکان رابو کداه، مالزی (Pekan Rabu Kedah, Malaysia)

Pekan Rabu به معنی چهارشنبه بازار از دیگر بازارهای محلی است که در کشور مالزی فرصت بازدید و خرید از آن را خواهید داشت. جالب است که ساعات کار این بازار نامنظم بوده و برای اینکه بتوانید از تمامی مغازه‌های آن دیدن کنید باید یک روز کامل خود را در این بازار سپری کنید! چرا که معمولا همه بازارهای به صورت همزمان باز نمی‌شوند. ناگفته نماند که این مجموعه خرید دو طبقه در فاصله چند قدمی بسیاری از جاذبه‌ها و موزه‌های منطقه قرار داشته و بعد از کلی خرید با قیمت‌های مناسب می‌توانید به بازدید از آن‌ها بروید. از جمله اقلامی که در این بازار به فروش می‌رسند عبارتند از: لباس‌ها و منسوجات سنتی مالایی، سبدهای صنایع دستی و محصولات غذایی محلی. اگر به گشت و گذار در این بازار بپردازید کالاهای محلی و وارداتی متنوعی را به خصوص از کشور تایلند در آن پیدا خواهید کرد.

همچنی پکان رابو دارای یک فودکورت دنج است که در آن می‌توانید یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی مالزی به نام  Laksa Kedah را مزه کنید. نکته بسیار مهم در مورد پکان رابو آن اینکه که بیش از یک مکان عالی برای خرید، مقصدی تاریخی برای گشت و گذار و کسب تجربه جدید از تاریخ و قدمت کشور مالزی و منطقه کداه است. به طوری که گفته می‌شود در طول جنگ جهانی اول سلطان عبدالحمید (هجدهمین شاهزاده و بیست و ششمین سلطان کداه) می‌خواست به مالزیایی‌ها نشان دهد که می‌توانند در حوزه‌های تجارت فراتر از کشاورزی موفق شوند و از همین رو آنها را تشویق کرد که وارد مشاغل تجاری شوند. از همین رو این بازار را تاسیس کرده و تا به امروز به عنوان یک بازار محلی پر رونق در حال فعالیت است.

۳. بازار سیتی خدیجه کلانتان، مالزی (Siti Khadijah Market Kelantan, Malaysia)

در طول سال‌ها، عکس‌های بازار سیتی خدیجه بر روی بسیاری از بروشورهای گردشگری مالزی چاپ شده و از همین رو نامی آشنا برای علاقه‌مندان سفر با تور مالزی است. این بازار محلی در منطقه کلانتانِ مالزی قرار گرفته و اکنون نه تنها برای خرید بلکه به یکی از نمادهای گردشگری آن تبدیل شده است. این بازار از ۴ طبقه تشکیل شده و تاریخ تاسیس آن به سال ۱۹۸۵ برمی‌گردد. در آن دوران سیتی خدیجه با نام پسار بسار بولوه کوبو (بازار بزرگ بولو کوبو) نامگذاری شده بود. بعدها در سال ۱۹۹۷، منتاری بسار نیک عزیز عبدالعزیز مت به افتخار حضرت، همسر پیامبر اسلام، نام بازار را به بازار سیتی خدیجه تغییر داد.

این مجموعه خرید در کنار مسجد الباروعه قرار گرفته که خود مسجد از جمله جاذبه‌های گردشگری است که توصیه می‌شود بازدید از آن را حین گشت و گذار در این منطقه از دست ندهید. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در این مکان توجه بازدیدکننده‌ها را به خود جلب می‌کند نقاشی دیواری زیبای یک زن بازاری است. این نقاشی توسط یکی از هنرمندان منطقه به زیباترین شکل ممکن به نمایش در آمده است. همان طور که گفته شد این بازار از ۴ طبقه تشکیل شده و هر طبقه آن برای فروش کالای خاصی اختصاص داده شده است. طبقه اول به فروش محصولات گوشتی اختصاص یافته و در طبقات بعدی می‌توان اقلام غیر خوراکی را برای خرید یافت. همچنین در سال‌های اخیر چندین مغازه طلا فروشی در اطراف بازار شروع به فعالیت کرده‌اند. در آخرین طبقه نیز غرفه‌های غذاخوری به چشم می‌خورند.

 

میوه‌های استوایی عجیب در مالزی

۴. بازار پهلوان واک ملاکا، مالزی (Pahlawan Walk Market Melaka, Malaysia)

از قصد سفر به شهر ملاکا را در مالزی داشتید، توصیه می‌کنیم حتما سری به بازار محلی پهلوان واک در آن بزنید. این بازار محصولات متنوع بسیار زیادی را از تی شرت‌ها و کیف‌های دستی محلی گرفته تا کالاهای خانگی، لباس، انواع ادویه جات و ... را به فروش می‌رساند. این یک مکان عالی برای تهیه Sambal Belican که نوعی خوراکی محلی در دسته تنقلات بوده و فروشندگانی بسیار دوستانه و صمیمی دارد. به طوری که در کنار خرید فرصت معاشرت با آن‌ها و حتی گرفتن تخفیف‌های بسیار خوبی را خواهید داشت.

۵. بازار کیت چاو کوالالامپور، مالزی (Chow Kit Market Kuala Lumpur, Malaysia)

کیت چاو نام یک منطقه کوچک خاص و دیدنی در شهر زیبای کوالالامپور است که در آن بازار محلی با همین نام قرار دارد. این بازار به افتخار Loke Chow Ki که یک سرمایه‌دار معروف مالزیایی و مالک یکی از بزرگترین فروشگاه‌های کوالالامپور در آن زمان بود به این اسم نامگذاری شد. جالب است بدانید که این منطقه از قدیم الایام به عنوان یک مرکز پر رونق تجاری در کوالالامپور شناخته می‌شد؛ اما به عنوان رسمی در سال ۱۹۰۵ بازاری با این نام در آن تاسیس گردید که تا به امروز در نوع خود منحصر به فرد است. به طوری که می‌توان آن را در دسته یکی از بزرگترین بازارهای محلی مالزی به خصوص برای خرید انواع میوه‌های استوایی قرار داد. فروشندگان چو کیت با گردشگران خارجی در تور کوالالامپور رفتار دوستانه‌ای دارند، اما اگر یک فرد محلی همراه شما باشد تخفیف‌های بسیار خوبی را حین خرید می‌توانید بگیرید.

 

اینستاگرامی‌ترین کافه‌های مالزی: قسمت اول

۶. یکشنبه بازار خیابان گایا صباح، مالزی (Gaya Street Sunday Market Sabah, Malaysia)

کوتا کینابالو یک منطقه گردشگری بسیار جذاب در مالزی است که صباح بخشی از آن بوده و به داشتن جنگل‌های بارانی، اورانگوتان‌ها و نمایی فوق‌العاده زیبا از کوهستان‌ها شهرت دارد. در این میان بازاری به نام یکشنبه بازار خیابان گایا در آن وجود دارد که قطعا باید در صدر لیست برنامه‌ریزی‌های هر گردشگری در این منطقه قرار بگیرد. همانطور که از نام آن می‌توان متوجه شد، این بازار شگفت‌انگیز یکشنبه‌ها از ساعت ۶ صبح تا ۱ ظهر دایر بوده و به گفته گردشگران شباهت بسیار زیادی به برخی از بهترین بازارهای کشاورزی در شمال کالیفرنیا دارد. به خصوص اگر قصد خرید سوغاتی‌های جذاب مالزی و محصولات محلی متنوعی را دارید این بازار تمامی انتظارات شما را برآورده خواهد کرد.

۷. بازار مرکزی سانداکان صباح، مالزی (Sandakan Central Market Sabah, Malaysia)

آخرین مورد از برترین بازارهای محلی مالزی که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، بازار مرکزی سانداکان نام دارد. این بازار در نزدیکی ساحل شهر سانداکان و در محدوده صباح قرار گرفته و بیش از غرفه‌های متنوع محصولاتش به دلیل نقاشی دیواری عظیم از حیات دریایی در نزدیکی ورودی اصلی شهرت دارد. این بازار در تمامی روزهای هفته از ساعت ۶ صبح تا ۵ بعدازظهر دایر بوده و معمولا با طیف گسترده‌ای از جمعیت همراه است. از جمله اصلی‌ترین محصولاتی که در این بازار پیدا خواهید کرد غذاهای دریایی تازه و خوشمزه است.

علاوه بر آن می‌توانید گشتی در بین محصولاتی از قبیل میوه‌ها و سبزیجات، میگو، ماهی خشک و ... در طبقه اول آن زد. طبقه دوم بیشتر به صنایع دستی، سوغاتی، پوشاک، کفش و کالاهای خانگی تعلق دارند که بهترین گزینه‌ها را برای خرید سوغاتی ارائه می‌کنند. طبقه سوم که بالاترین طبقه این بازار محلی به شمار می‌آید معمولا با غرفه‌های فروش انواع غذاهای چینی و مالیایی شهرت داشته و عاشقان طعم‌های جدید در آن غذاهای متنوعی را برای تست کردن پیدا خواهند کرد. ناگفته نماند که این بازار در بین مردم محلی با نام «پاسار گانتونگ» به معنای بازار معلق در زبان مالزیایی شناخته می‌شود.

 

معرفی برترین مقاصد ساحلی مالزی

 

منبع

 

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران