جاذبه‌های تاریخی کوش آداسی را بشناسید

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
جاذبه‌های تاریخی کوش آداسی را بشناسید

کوش آداسی یکی از مقاصد بسیار زیبا و ساحلی تور ترکیه است که به خاطر تعداد زیاد سواحل زیبایی که دارد به مقصد محبوب توریست‌ها مخصوصا در فصل بهار و تابستان تبدیل شده است. به علاوه کوش آداسی فاصله کمی با جزایر یونانی داشته و با یک سفر دریایی کوتاه به آن‌ها دسترسی دارد بنابراین سفر به کوش آداسی به معنی یک تیر و دو نشان هم هست. البته در این شهر ساحلی داستان فقط به زیبایی طبیعی آن برنمی‌گردد بلکه شما می‌توانید جاذبه‌های تاریخی فوق‌العاده‌ای را در اینجا کشف کنید که قطعا ارزش بازدید داشته و حتی دلیل خیلی از تاریخ دوستان برای سفر به ترکیه محسوب می‌شوند. توصیه می‌کنیم در تور کوش آداسی فقط به سواحل و تفریحاتش بسنده نکنید و سری به جاذبه‌های تاریخی آن که در ادامه معرفی می‌کنیم هم بزنید.

 

افسوس

افسوس، مشهورترین شهر باستانی که در منطقه ایونی در آناتولی غربی تأسیس شده، در جنوب شهر سلجوک ازمیر و در ۱۹ کیلومتری شمال کوش آداسی واقع شده است. همچنین شهر باستانی افسوس که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی می باشد در ثبت میراث جهانی یونسکو بوده و به آن در عهد جدید نیز اشاره شده و آن را به مکانی مهم برای مسیحیت نیز تبدیل کرده است. ویرانه‌های افسوس امروزه به لطف طبیعتی که محل را پوشانده و تا زمان حفاری‌هایش از سال ۱۸۶۸ از آن محافظت کرده، در وضعیت عالی قرار دارند. افسوس زمانی بندر مهمی در انتهای آسیا در ساحل دریای اژه بود. اگرچه این شهر از قرن اول قبل از میلاد توسط امپراتوری روم اداره می شد، اما هیتی‌ها، یونی‌ها، آمازون‌ها، لیدی‌ها، پارس‌ها، اسکندر مقدونی و پرگامونیایی‌ها در تاریخ منطقه وجود داشتند، که امروزه ویرانی‌های به جای مانده در شهر به عنوان تنوع غنی از بقایای معماری محسوب می‌شود. به ویژه در دوران رومیان افسوس دارای اهمیت زیادی بوده که این شهر به یک مرکز تجاری مهم تبدیل کرده بود. همچنین یکی از پنج شهر اول امپراتوری روم نیز محسوب می‌شد. در سال ۱۷ پس از میلاد زمین لرزه ای فاجعه بار این شهر را فرو ریخت که بعدها در سال ۱۲۳ بعد از میلاد توسط تیبریوس و هادریان بازسازی شد.

 

۱۰ هتل لاکچری برتر کوش آداسی

خانه مریم مقدس

بر طبق اعتقاد مردم خانه مریم مقدس جایی است که مادر عیسی، بقیه عمر خود را پس از مصلوب شدن عیسی در آن گذراند. این خانه بر فراز کوهی در ۶ کیلومتری افسوس واقع شده است که در تمام طول سال باز بوده و دارای یک فروشگاه سوغاتی، امکانات و یک کافه در محل است. این خانه به واسطه رؤیاهای یک راهبه آلمانی به نام آنا کاترینا امریشت در سال ۱۸۹۱ کشف شد و تاکنون ۳ پاپ از آن بازدید کرده‌اند که آخرین آن‌ها پاپ بندیکت شانزدهم در سال ۲۰۰۶ بوده است. شما می‌توانید یک تور خصوصی به خانه مریم مقدس در کوش آداسی با راهنمای خصوصی دارای مجوز، مینی ون و راننده لوکس مجهز به تهویه مطبوع و ناهار با Ephesus Tours را رزرو کرده و به راحتی از این نقطه تاریخی دیدن کنید بدون آن که نگران حمل و نقل و دیگر مسائل باشید.

 

غار اصحاب کهف

غار اصحاب کهف در شرق کوه پیون در پشت افسس قرار دارد که از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی در تور کوش آداسی محسوب می‌شود. طبق این داستان در سنت مسیحی و مسلمان، در دهه ۲۵۰ پس از میلاد، هفت جوان مسیحی برای فرار از آزار و اذیت درباریان از شهر افسوس گریختند و به این غار پناه بردند. سپس در آن به انتظار نشستند تا این که خوابشان برد اما وقتی بیدار شدند ۲۰۰ سال گذشته بود و مسیحیت دین رسمی مردم شده بود. آن‌ها دیگر هیچ آشنایی نداشتند و هر کسی را که می‌شناختند مرده بود پس سراسیمه به غار بازگشتند و دوباره به خواب رفتند تا به دیدار حق بروند. بعدها در همان مکان کلیسایی ساخته شد و افسسیان مسیحی می‌خواستند در اینجا دفن شوند. امروزه این غار که از بهترین غارهای کوش آداسی است با میله‌های فلزی محافظت می‌شود و بازدیدکنندگان از پشت میله‌ها غار را بازدید می‌کنند. این مکان به عنوان مکان مقدس پذیرفته شده است و مسلمانان و مسیحیان از آن بازدید می‌کنند. شما می‌توانید بگردید و تور افسوس همراه با بازدید از غار اصحاب کهف را رزرو کنید.

 

شکم‌گردی در بهترین رستوران‌های کوش آداسی

پرین

پرین یکی از دوازده شهر لیگ پان ایونی بود که تقریبا در ۱۰ کیلومتری شمال رودخانه Meander  قرار دارد. شهر باستانی پرین ۵۰۰۰ نفر جمعیت داشت و در نقطه‌ای واقع شده بود که رودخانه میاندر به دریای اژه می‌رسید. به دلیل گل و لای حمل شده توسط رودخانه اکنون این شهر باستانی در ۱۶ کیلومتری خشکی از دریای اژه قرار دارد. نام Priene از زبان لووی باستانی گرفته شده که به معنی "یک سکونتگاه مستحکم" ترجمه می‌شود. در سال ۴۹۵ قبل از میلاد، شهروندان پرین با مشارکت ۱۲ کشتی جنگی در نبرد لاد شرکت کردند که سرانجام شهر توسط ایرانیان با خاک هموار شد و بعد در سال ۳۵۹ قبل از میلاد در محل فعلی خود که در آن روزها نزدیک‌تر به دریا بود، بازسازی شد. پرین بیشتر به دلیل قدیمی‌ترین و بهترین نمونه سیستم شهرسازی هیپودامی که بر اساس شبکه‌ای با خیابان‌هایی که در زوایای قائمه متقاطع هستند، شناخته می‌شود. طرح اولیه هنوز هم قابل مشاهده است.

میلتوس

هرودوت از میلتوس به عنوان جواهر شهرهای ایونی یاد می‌کند. در دوران مدرن میلتوس در استان آیدین ۹۳ کیلومتری از خود آیدین و ۳۸ کیلومتر از شهر سوکه قرار دارد. طبق افسانه‌ها میلتوس که شخصی نیمه خدا بود شهری را تاسیس کرد که تا به امروز نام او را یدک می‌کشد. در حالی که ساکنین اولیه این شهر از کاریا بودند اما از قرن ۱۱ و ۱۲ به بعد رد پای یونانی‌ها در این شهر دیده شده است. در قرن هفتم و ششم قبل از میلاد، میلتوس به دوران طلایی خود رسید. از حدود ۶۵۰ قبل از میلاد تجارت دریایی شهر به ویژه رونق گرفت و مستعمراتی در دریای سیاه و مدیترانه تأسیس شد که دوره‌ای از ثروت فراوان را برای این شهر در پی داشت. امروزه تئاتر باستانی و حمام Faustina در بقایای چشمگیر از میلتوس هستند.

 

تورهای یک روزه کشتی‌ کروز در کوش آداسی

آفرودیسیاس

آفرودیسیاس (Aphrodisias) که زمانی پایتخت کاریا بود، یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که توسط باستان شناسان مدرن کشف شده است. حفاری‌هایی که در سال ۱۹۰۴ آغاز شد و از آن زمان تاکنون ادامه یافته و در طی آن آثار تاریخی فوق‌العاده‌ای همچون یک تئاتر، یک اودئون و یک استادیوم زیبا در دوران باستان کشف شده است. این موزه فضای باز سرشار از مجسمه‌های ساخته شده از سنگ مرمر محلی است که توسط اعضای مدرسه باستانی مشهور آفرودیزیاس ساخته شده که زمانی بهترین مدرسه در آناتولی بود. این استادیوم که بازی‌های ورزشی در آن برگزار می‌شد، ۲۶۲ متر طول و ۵۹ متر عرض داشته و ظرفیت ۳۰ هزار نفر را به طور یک جا دارد. از در منتهی به استادیوم، می‌توان ویرانه‌های ساختمانی را دید که تصور می‌شود مدرسه فلسفی است. Aphrodisias در واقع یک مرکز فکری و فرهنگی بود که افرادی را که برای مطالعه فلسفه، نجوم و پزشکی می‌آمدند را به خود جذب می‌کرد. امروزه قبر باستان شناس پروفسور کنان اریم که شهر باستانی آفرودیسیاس را کشف و حفاری کرد در داخل شهر باستانی قرار دارد.

دیدیما

ویرانه‌های باستانی دیدیما در ۲۰ کیلومتری میلتوس، در شهر دیدیم در استان آیدین قرار دارند که به عنوان سفر یک روزه از کوش آداسی توصیه شده است. البته دیدیما شهری باستانی نیست بلکه مرکز اوراکل بود. شهرت دیدیما بر معبد باشکوه آپولو استوار است، ساختمانی در مقیاس عالی که امروز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. به مدت صد سال در دوره باستانی معبد تحت کنترل Branchids خانواده‌ای قدرتمند از کشیشان بوده و تحت هدایت آن‌ها بود که این معبد به شهرت رسید. در قرن ششم قبل از میلاد، در زمان برانچیدس در نیمه اول دوره ایونی معبد در دیدیما دوران طلایی‌اش را سپری می‌کرد اما پس از آن ایرانی‌ها آمدند و در سال ۴۹۴ قبل از میلاد به این منطقه حمله کرده و معبد را ویران کردند. اسکندر مقدونی در بازسازی کمک کرد و بقایایی که امروزه می‌بینیم مربوط به دوران هلنیستی و زمان اوست. در بازسازی معبد از پایه‌های اولیه استفاده شد اما اندازه ساختمان بسیار افزایش یافت. در نهایت افول دیدما از قرن سوم قبل از میلاد آغاز شد. سرانجام کل منطقه در زلزله سال ۱۴۹۳ ویران شد و محل متروکه شد.

 

دورهمی در بهترین کافه‌های کوش آداسی

هیراپولیس

شهر باستانی هیراپولیس در نزدیکی پاموکاله، دنیزلی در سال ۱۹۰ قبل از میلاد تاسیس شد. بر اساس منابع دیگر، این شهر به دلیل وقایع مذهبی که در آنجا اتفاق می‌افتد، نام «هیرا» که گمان می‌رود به معنای شهر مقدس بوده است را به خود گرفته است. همچنین شهر باستانی هیراپولیس یکی از بزرگترین گورستان‌های آناتولی را دارد و دلیل اینکه مردم باستان می‌خواستند در اینجا دفن شوند به خاطر غار مقدس و آب‌هایی بود که گمان می‌رفت گذرگاهی به جهان دیگر، بهشت یا ابدیت است.

پرگاموم

شهر باستانی پرگاموم در نزدیکی شهر مدرن برگاما (استان ازمیر) و ۱۷۰ کیلومتری از کوش آداسی قرار دارد. بیشتر بناهای تاریخی و ساختمان‌های پرگاموم از سنگ مرمر سفید مرغوب و به بهترین سبک هلنیستی ساخته شده‌اند که قدمت آن به سال‌های ۱۹۷-۱۵۹ قبل از میلاد برمی‌گردد و پرگاموم یکی از هفت کلیسای وحی بود. پرگاموم دارای ۳ بخش اصلی است: آکروپولیس، پایین شهر و اسکلپیون. آکروپولیس در بالای تپه‌ای مشرف به شهر برگاما قرار داشته و مناظره بالای آن به شدت عالی و دیدنی هستند. این مرتفع‌ترین، قدیمی‌ترین و زیباترین بخش پرگاموم باستانی است. ستون‌های دوره‌های هلنیستی و رومی و یک تئاتر بزرگ مشرف به دره در آکروپلیس در وضعیت عالی قرار دارند. تئاتر باستانی پرگاموم یکی از شیب‌دارترین تئاترهای باستانی جهان است و گنجایش ۱۰ هزار نفر را داشته است. کتابخانه باستانی پرگاموم پس از کتابخانه اسکندریه در مصر، دومین مجموعه از بزرگ‌ترین مجموعه‌های نوشتاری در جهان باستان بوده و سیستم آبی شهر و چگونگی جمع آوری آب پاکیزه در این ارتفاع آن هم هزاران سال پیش چشمگیر است.

 

معرفی مرکز خرید آکدوگان کوش آداسی

۱۸ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 23 بهمن 1400)

نظرات کاربران