حمل و نقل در کوش آداسی

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
حمل و نقل در کوش آداسی

در سفر تابستانه خود با تور کوش آداسی، به این خاطر که این شهر فرودگاه ندارد، معمولا مقصد پرواز فرودگاه عدنان مندرس ازمیر در ۹۰ کیلومتری آنجا است که از آنجا با اتوبوس یا ون‌های مسافری به هتلتان در کوش‌آداسی منتقل و ترنسفر می‌شوید. از این پس، گشت و گذارتان در داخل شهر می‌تواند با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باشد که در این مقاله بیشتر در مورد آن می‌خوانیم.

 

حمل و نقل در کوش آداسی

برای گردش در شهر کوش آداسی شما گزینه زیادی پیش رو ندارید. بهترین و راحت‌ترین راه برای اینکه از یک نقطه به نقطه دیگر شهر بروید، استفاده از تاکسی یا دلموش است. اما برخی از دوچرخه یا اسکوتر هم برای گشت‌های کوتاه‌تر استفاده می‌کنند. در ادامه بیشتر به سفرهای کوتاه شهری با این وسایل نقلیه می‌پردازیم:

  • دلموش (Dolmus): دلموش‌ها وسیله‌ای شبیه به مینی بوس هستند که حدود ۱۵ نفر گنجایش دارند. دلموش‌ها معمولا مسیر و نرخ مشخصی دارند و شما به راحتی می‌توانید ایستگاه‌ها و جاهایی که می‌توانید از این مینی‌بوس‌ها سوار شوید را پیدا کنید.
  • تاکسی (Taksi): تاکسی‌ها در شهر کوش آداسی نرخ نسبتا گرانی دارند. به این صورت که به محض اینکه در تاکسی بنشینید، راننده مبلغ ۲ دلار از هر گردشگر می‌گیرد و پس از پیمودن مسیر هم بسته به طول مسیر طی شده، مبلغ باقی محاسبه می‌شود. مثلا برای ۱۰ کیلومتر احتمالا کرایه‌ای در حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار از شما دریافت کند. اطمینان حاصل کنید که راننده، تاکسی متر را روشن کند تا در پایان راه مبلغ بیشتری از شما نگیرد. تاکسی‌های زرد رنگ هم معمولا برای رفتن به مکانی به صورت اختصاصی کاربرد دارند.
  • دوچرخه و اسکوتر (bike & Scooter): اجاره دوچرخه یا اسکوتر راه دیگری برای گشت و گذار در شهر و مناطق اطراف است. شرکت‌ها و مغازه‌هایی هستند که می‌توانید از آنها اجاره کنید.

 عکس: kusadasitaxiport.com

 

در نتیجه حمل و نقل در کوش آداسی بسیار آسان است. بهترین و ارزان‌ترین راه سوار شدن به دلموش است. به علاوه، شما می‌توانید بسته به اینکه هتلتان در کدام منطقه از شهر قرار دارد، در اطراف آن منطقه پیاده‌روی کنید. در صورتی که محل اقامتتان را در بخشی از شهر انتخاب کرده باشید که علاقه‌مندی‌های شما و مراکز خرید نزدیک است، رفت و آمد با پای پیاده هم گزینه خوبی خواهد بود. اگر نزدیک به دریا و در یک استراحتگاه ساحلی و ریزورت می‌مانید که می‌توانید هر صبح بیدار شوید و با پیاده‌روی در یک چشم‌انداز بی‌نظیر و زیبا روز خود را آغاز کنید.

 

تفریحات شبانه در بهترین نقاط کوش آداسی

عکس: antalyatouristinformation.com

 

حمل و نقل بین شهری از کوش آداسی

در ترکیه مردم ترجیح می‌دهند بین شهرها را با اتوبوس سفر کنند. سرویس اتوبوس در کوش آداسی به خوبی توسعه یافته است و خدمات حمل و نقل با اتوبوس به شهر و از شهر به طور منظم انجام می‌شود. اتوبوس‌ها راهی ارزان و قابل اعتماد برای رفت و آمد مردم ترکیه و گردشگران خارجی هستند. اجاره اتومبیل یا موتورسیکلت هم راه دیگری برای کاوش در کشور ترکیه است. شرکت‌های زیادی در شهرهای توریستی وجود دارند که به شما ماشین اجاره می‌دهند. شما می‌توانید تمام شهر و جاذبه‌های اطراف کوش آداسی را هم بگردید. هر موقع اراده کردید از هتل بیرون بزنید و هر موقع دلتان خواست برگردید و استراحت کنید.

عکس: tranigo.com

 

ایستگاه‌های دلموش در کوش آداسی

دلموش یکی از راه‌های ارزان و قابل اعتماد برای رفت و آمد در داخل شهر و اطراف کوش‌آداسی به شمار می‌آید. آنها در مسیرهای ثابت رانندگی می‌کنند و در ایستگاه‌های از پیش تعیین شده توقف می‌کنند. در اینجا نام مسیرهای دلموش‌ها در کوش‌آداسی آورده شده است:

  • مسیر ۱: Sanayi – Efes Prenses (Kustur – Tusan)
  • مسیر ۲: Hastane (Hospital) – Beyazgul Sitesi
  • مسیر ۳: Hastane (Hospital) – Kosar – Deniz Yıldızı – Notestik
  • مسیر ۴: Hastane (Hospital) – Yagcıkent (Sema)
  • مسیر ۵: Sehir Merkezi (Town Centre) – Pazar Yeri (Market) – Tutunculer Sitesi
  • مسیر ۶: Kadınlar Denizi (Ladies Beach)
  • مسیر ۷: Sahil Siteleri (Long Beach) – Hastane (Hospital)
  • مسیر ۸: Sahil Siteleri (Long Beach)- Kipa – Uydukent – Hastane (Hospital)

 

بهترین چشم‌اندازهای کوش آداسی برای عکاسی

عکس:mapio.net

 

نکات مهم حمل و نقل در کوش آداسی

کوش آداسی دارای یک شبکه حمل و نقل عمومی توسعه یافته است که به گردشگران اجازه می‌دهد تا شهر و مناطق اطراف بگردند. مهم است که قبل از سفر در مورد انواع مختلف حمل و نقل، مسیرها و جدول زمانی آنها اطلاعات کسب کنید. آنچه باید در مورد حمل و نقل محلی کوش‌آداسی بدانید و چندین نکته و توصیه برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در اینجا آورده شده است که می‌بایست به آنها توجه کنید:

  • خطوط دلموش در شهرهای ترکیه یکی از بهترین راه‌های رفت‌وآمد محسوب می‌شود.
  • بسته به طول سفر شما، قیمت‌ها تغییر می‌کند و هر چقدر مسیر کوتاه‌تر باشد مبلغ کمتری می‌پردازید.
  • وقتی در دلموش می‌نشیند، باید به راننده بگویید که کجا می‌خواهید بروید و هزینه را پرداخت کنید.
  • وقتی می‌خواهید از ون، مینی‌بوس یا همان دلموش پیاده شوید باید به راننده بگویید که نگه دارد. چون آنها در همه ایستگاه‌ها توقف نمی‌کنند مگر مسافری بخواهد سوار یا پیاده شود.
  • حمل و نقل در کوش آداسی به کمک دوچرخه، اسکوتر و موتورسیکلت هم می‌تواند لذت‌بخش باشد. اما لازم است مدارک لازم برای اجاره هر کدام را همچون پاسپورت به همراه داشته باشید.

 

عکس: wikimedia.org

 

 نحوه بازدید از افسوس از کوش آداسی با حمل و نقل عمومی   

بیشتر گردشگرانی که برای اولین بار به کوش آداسی می‌آیند، بازدید از شهر باستانی افسوس (Ephesus) دلیل اصلی دور شدن از ساحل است. این جاذبه در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهر،  یک سفر نیم روزه محسوب می‌شود و به لطف دسترسی آسان به مینی‌بوس‌های کوش آداسی و شهر سلچوک، دسترسی به آن آسان است. تاریخ این شهر به قرن دهم قبل از میلاد باز می‌گردد، اگرچه آثار ساختمانی بزرگی که امروزه می‌توانید ببینید مربوط به دوران کلاسیک یونانی رومی است. شاید از خود بپرسید چگونه از کوش آداسی به افسوس برویم؟ علاوه بر تورهای یک روزه‌ای که از این شهر به مجموعه افسوس وجود دارد، شما می‌توانید به کمک وسایل نقلیه عمومی نیز خود را به آنجا برسانید. کوش آداسی یک شهر کوچک زیبا با رستوران‌ها و کافه‌های زیادی برای استراحت است. دو راه برای رفتن به افسوس از کوش آداسی وجود دارد: تاکسی و اتوبوس.

 

اجاره قایق‌های خصوصی در کوش آداسی

 عکس:‌ whc.unesco.org

 

بازدید افسوس از کوش آداسی با تاکسی

نکته‌ای که باید قبل از سوار شدن به تاکسی به افسوس بدانید این است که رانندگان معمولاً فقط از یک راه نمی‌روند. بنابراین، برای بردن شما به آنجا و بازگشت و زمان انتظار باید به راننده پول پرداخت کنید. قیمت چنین سفری حدود ۵۰ تا ۶۰ یورو خواهد بود که مشخصا گران است و اصلا به صرفه به نظر نمی‌رسد. چرا که تورها با قیمتی در حدود ۳۰ تا ۴۰ یورو شما را به آنجا می‌برند و به هتل برمی‌گردانند.

عکس: pamukkaleviptransfer.com

 

بازدید افسوس از کوش آداسی با اتوبوس

روزانه اتوبوس‌های زیادی از ایستگاه اصلی کوش آداسی به سمت سلچوک حرکت می‌کنند. برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس می‌توانید از مینی‌بوس‌های شهری استفاده کنید که در تمام طول روز در کوش‌آداسی تردد می‌کنند. وقتی که در ایستگاه اتوبوس هستید، فهمیدن همه چیز بسیار آسان است. یک سکو با تابلویی با عنوان "سلچوک" وجود دارد. اتوبوس‌ها هر سی دقیقه یکبار می‌آیند و می‌روند، بنابراین شما زیاد منتظر نخواهید بود. کافی است تا به راننده بگویید که می‌خواهید به افسوس بروید و او در مقابل خیابان و پانصد متر پیاده‌روی تا ورودی جنوبی شهر باستانی افسوس توقف خواهد کرد. پس بهترین و ارزان‌ترین راه برای حمل و نقل در کوش آداسی و شهرهای اطرافش اتوبوس است.

 

سفر زمینی به شهرهای ساحلی ترکیه از کوش‌آداسی

عکس: kusadasi-guide.info

 

یکی از چیزهایی که توصیه می‌شود که در این مجموعه حتماً ببینید، معبد آرتمیس است. اینجا یکی از ۷ عجایب دنیای باستان است و در حالی که کاملاً یک ویرانه است، هنوز از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. برای اضافه کردن این مورد به برنامه سفر خود در افسس، کافی است یک تاکسی در انتهای افسوس بگیرید و بگویید معبد آرتمیس. به هنگام بازگشت هم از این معبد می‌توانید با پنج دقیقه پیاده‌روی به ایستگاه اتوبوس اصلی سلجوک برسید و از آنجا اتوبوس به سمت کوش‌آداسی را انتخاب کنید.

 

منبع ۱

منبع ۲ 

 

۱۲ تیر ۱۴۰۲

نظرات کاربران